Hypex UcD versterkers, tweaks en upgrades

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik ben druk aan 't pakken voor m'n vakantie en ook nog met wat gerelateerde zaken bezig, zo kitesurf en kitebuggy ik ook en daar moest nog wat verstelwerk en laswerk aan gebeuren. Heb deze week dus met RVS en een TIG-lasapparaat lopen stoeien en uiteraard met de naaimachine. Na m'n vakantie ga ik er weer fris tegenaan, dus nog heel even geduld :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Dus een zeer prettige vakantie toegewenst. :D
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Klinkt als een leuke vakantie (en een minstens zo leuke voorbereiding) :) Succes!
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Goed, op veler verzoek wat foto's met een korte toelichting. Ik begin bij de power switch met netfilter. Da's een schakeling die dmv. een willekeurige miniatuur laagspannings drukschakelaar (momentcontact) een versterker of ander apparaat aan/uit kan zetten mbv. een 16A 250V~ relais. D'r zit ook gelijk een netfilter op en dmv. een varistor is een eventuele inductieve last (trafo bv.) gevrijwaard van spanningspieken bij inschakelen.

Afbeelding

Dan is er de voeding speciaal bedoeld voor de UcD400 rev. 6.1. Deze laatste revisie van de UcD400 module biedt de mogelijkheid alle onderdelen van de module apart te voeden, hier is op de voeding dan ook in voorzien. Ik gebruik BHC T-network condensatoren die nog net iets beter zijn dan de bekende Slitfoils. Een dubbele diodebrug voor de eindversterker met snelle diodes. In een DC-beveiliging ed. is ook voorzien en de print is dubbelzijdig met SMD onderdelen op de soldeerzijde. Deze voeding is een uitgebalanceerd ontwerp geoptimaliseerd na een aantal weken van meten, simuleren en luisteren.

Afbeelding

Afbeelding

Als laatste heb ik puur als experiment een versie gemaakt met 4-stuks 10.000uF T-network condensatoren. In de simulator zie ik alleen een ~1.5dB betere rimpelonderdrukking, verder is deze voeding gelijk aan bovenstaande. De 2-stuks 10.000uF op de voeding zijn overigens RUIM VOLDOENDE voor een mono UcD400, immers het rendement van een klasse-D versterker is erg hoog (~90%).

Afbeelding

E.a. zit nu in elkaar, bovenstaande foto's zijn slechts een momentopname, ik zal na m'n vakantie wat meer foto's en details laten zien. Als het goed is is dan ook een bekend forumlid uit 't hoge noorden een flink stuk gevorderd met zijn opbouw van de voedingen etc.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Woei :D Dat belooft een mooie herfst te worden! Dat ziet er echt heel netjes uit.
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door matjans »

ziet er bijzonder netjes uit sander! Grootse woorden leiden tot grootse daden. Een uitzondering op de regel! (moet ik mijn woorden terugnemen ;) ?)Ik ben benieuwd naar de resultaten.

Maar eerst: een prettige vakantie! (waar ga je kiten?)
Gebruikersavatar
Gray
Berichten: 41
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:11

Bericht door Gray »

Ziet er mooi uit =D>
Ben benieuwd naar die t-network caps.
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Mooi werk.

Ik werk normaal gesproken ook liever met losse diodes en een dubbele brug. Ik meen echter dat Jan Peter/Bruno ergens hadden aangegeven dat voor de UCD modules een enkele brug beter voldeed. Ik kan het stukje niet zo 123 terugvinden. Misschien dat ik het stukje nu uit zijn context heb getrokken.

Het ziet er in ieder geval keurig uit
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Indoubt,

Voor het correct gebruiken van de T-network condensatoren kom je niet om een dubbele brug heen, het kan ook anders maar dan moet je niet voor deze condensatoren kiezen. Of je doet 't zoals het hoort, of niet. Hypex heeft eens geexperimenteerd met de T-network condensatoren en hebben toen (per ongeluk?) een enkele brug gebruikt, en concludeerden dan het nietr veel winst gaf tov. de normale SlitFoils. Dat klopt, als je ze met een enkele brug aansluit gooi je feitelijk alle voordelen van deze condensatoren overboord.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Sander,

Maakt het nog uit als je bij Slit Foils een dubbele brug gebruikt?

Jan
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi Jan,

Nee, daarbij is het niet nodig, maar mag natuurlijk wel, op de website van BHC is een stuk uitleg te vinden over het hoe en waarom van T-network condensatoren, wellicht interessant leesvoer?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

ff een vraagje tussendoor aan Sander:
Mij leek die UCD400 wel wat voor mijn subwoofer. Welke versie raad jij mij aan? Met dure input opamp of de standaard versie?
En waar kan ik hem het beste (goedkoopst) kopen?

Vast bedankt ;)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

SSassen schreef:
Hi Jan,

Nee, daarbij is het niet nodig, maar mag natuurlijk wel, op de website van BHC is een stuk uitleg te vinden over het hoe en waarom van T-network condensatoren, wellicht interessant leesvoer?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Hi,

Als ik me goed herinner heb ik dat een tijd terug al eens gelezen. Ik zal er nog eens even naar kijken. Tnx!

Jan
Gebruikersavatar
Gray
Berichten: 41
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:11

Bericht door Gray »

Zou het niet te maken kunnen hebben dat de tnetwork-caps een lagere ESR hebben. en dat ge met een dubbele diodenbrug die lage ESR ook effectief kunt gebruiken.

Bij slit-foils met een hogere esr is het dan niet nodig omdat ze toch niet sneller zijn dan een enkele diodenbrug.

Groetjes
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

JuuL schreef:
ff een vraagje tussendoor aan Sander:
Mij leek die UCD400 wel wat voor mijn subwoofer. Welke versie raad jij mij aan? Met dure input opamp of de standaard versie?
En waar kan ik hem het beste (goedkoopst) kopen?
Ik denk dat de standaard versie voldoet. Volgens mij ben je zelfs nog goedkoper uit met een kant en klare module van Hypex. Verder kosten die dingen volgnes mij overal hetzelfde.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Effe tussen het geweld van Sander door, mijn Elna Cerafines van audio-cube zijn binnen. Mooie luxe dingetjes, alleen het oog laat ze al beter klinken :roll: .

Afbeelding
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Hey Sander,

Ik wil straks ook een versterker gaan maken met de UcD-technologie. Eerst maak ik echter een goedkopere versterker, zodat ik een beetje ervaring kan opdoen. Je hebt mijn topic hierover misschien al eens gezien...

Ik weet nu echter al dat ik na de chipamp, een UcD-ding wil gaan maken. BrianGT maakt hele leuke pakketjes.

Mijn vraag is nu of ook jij van plan bent dergelijke setjes op de markt te gaan brengen. Dit zou ik in ieder geval erg leuk vinden en jij hebt direct in ieder geval één klant!

Nou?

Groetjes!

Steven
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Jongens... Sander is even op vakantie. Even een paar weekjes geduld... :mrgreen:
Duck Twacy
Berichten: 530
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Bericht door Duck Twacy »

jeroen_d schreef:
Effe tussen het geweld van Sander door, mijn Elna Cerafines van audio-cube zijn binnen. Mooie luxe dingetjes, alleen het oog laat ze al beter klinken :roll: .
Heb je bewust voor deze gekozen ipv de Silmics?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, ik heb van verschillende kanten gehoord dat deze fijner klinken. Ze zitten ook in mijn Marantz CD 80.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

thefinlux schreef:
Hey Sander,

Ik wil straks ook een versterker gaan maken met de UcD-technologie. Eerst maak ik echter een goedkopere versterker, zodat ik een beetje ervaring kan opdoen. Je hebt mijn topic hierover misschien al eens gezien...

Ik weet nu echter al dat ik na de chipamp, een UcD-ding wil gaan maken. BrianGT maakt hele leuke pakketjes.

Mijn vraag is nu of ook jij van plan bent dergelijke setjes op de markt te gaan brengen. Dit zou ik in ieder geval erg leuk vinden en jij hebt direct in ieder geval één klant!

Nou?

Groetjes!

Steven
klinkt heel interessant iig :D
Gebruikersavatar
Blimp
Berichten: 8
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 14:46
Locatie: Den Haag

Bericht door Blimp »

jeroen_d schreef:
Effe tussen het geweld van Sander door, mijn Elna Cerafines van audio-cube zijn binnen. Mooie luxe dingetjes, alleen het oog laat ze al beter klinken :roll: .
Jeroen,

Zijn deze voor je UcD's, of gebruik je ze ergens ander voor? Ik heb nog steeds vier 470µ liggen voor mijn buffercondensatoren, maar heb ze er nog steeds niet ingezet. Ik was benieuwd hoe ze klinken.

Gr, Bastiaan
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ze zijn voor op de UcD om de voeding voor de opamp beter te ontkoppelen. De 220u/25V gebruik ik voor vervanging van de 220u/16V bootstrap.

Ik weet nog niet hoe het klinkt, moet het nog solderen allemaal. Vervanging van de 470u/63V bufferelco's door bv BC Components 136 exemplaren loont zeker de moeite, probeer het gewoon. Vooral het hoog knapt ervan op, terwijl dat standaard al heel goed is bij de UcD.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Wat betreft extern voeden van de opamp op de UcD180, pas op met wat in de handleiding van Hypex staat! Het heeft bij mij uiteindelijk geleid tot kapotgaan van het eilandje waar de SMD condensator op zit en beschadiging van het printspoortje dat eronder lag.

Hypex is zéér coulant geweest en heeft mijn UcD gewoon kosteloos gerepareerd, binnenkort heb ik hem weer thuis. Wellicht wordt hun handleiding UcD180AUX.pdf hierop aangepast. Hoewel het gevaar natuurlijk wel enigszins blijft bestaan op de eilandjes van de transistors die je weg moet halen en waarop de + en -12V-leiding wordt gesoldeerd.

Mijn voorstel is om de 0-leiding van de voeding niet op die SMD-condensator te solderen, maar een draadje met een zeer dun uiteinde te gebruiken. Dit draadje te steken door het gaatje op de print dat vlakbij die SMD zit en daar vast te solderen. Omdat het dan door de print heen gaat, bovenkant en onderkant stevig verbonden door het soldeertin, veel minder risico op kapotgaan van de printsporen. Zeker als je de tweak met onboard 100uF elco's probeert om de PSRR van de voeding te verbeteren en waarbij je de onboard voeding verder volledig intact laat. Daarbij zijn de andere pootjes van de elco's aangesloten op de 1k weerstanden, wat gelukkig al lekker stevig is omdat die ook gesoldeerd zijn door de print heen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Wees daar wel voorzichtig mee, dat gaatje is een zgn. "via" , een doorverbinding van de ene zijde van de print naar de andere.
Er zit dus een geleidend "busje" in, als je dat warm gaat stoken en met een through hole component draad erin gaat prikken, kun je dat busje beschadigen.

Ik verwacht niet dat Hypex hier gebruik heeft gemaakt van multi layer printen (dwz. koperbanen *binnenin* de print), het valt dus nogal mee.
Bij multilayer printen zou ik dit soort dingen toch echt afraden.
Plaats reactie