Welke meetversterker gebruik je?
Moderator: Beheerdersteam
The following has been ordered:
Quantity.......: 1
Item number....: LM3875KITD
Description....: LM3875 amp kit (
Price (EUR)....: 33,00
Amount (EUR)...: 33,00
----------------------------------------------------------------------
Quantity.......: 1
Item number....: Ship
Description....: Postage & packing
Price (EUR)....: 4,17
Amount (EUR)...: 4,17
----------------------------------------------------------------------
Total amount (EUR): 37,17
Heb jij al plannen wat je voor de rest erbij gaat bestellen of gebruiken?
Quantity.......: 1
Item number....: LM3875KITD
Description....: LM3875 amp kit (
Price (EUR)....: 33,00
Amount (EUR)...: 33,00
----------------------------------------------------------------------
Quantity.......: 1
Item number....: Ship
Description....: Postage & packing
Price (EUR)....: 4,17
Amount (EUR)...: 4,17
----------------------------------------------------------------------
Total amount (EUR): 37,17
Heb jij al plannen wat je voor de rest erbij gaat bestellen of gebruiken?
Dat microfoon ampje van ze ziet er ook wel leuk uit voor het geld. Maar een goede mic amp heb ik al.
Als je dat overweegt zou je die ook gelijk vanuit de versterker kunnen voeden als je alles in 1 kastje stopt.
Leuke van dat LM3875 ampje is dat het een goede groundlayout heeft zodat je geen problemen krijgt met de aarde van de soundcard als je ook impedantiemetingen wil doen.
Zelf heb ik nog een 50VA / 2x18V trafo die ik ervoor wil gaan gebruiken maar 2x22V zou beter zijn. Die heb ik wel maar die is gelijk 300VA en dat is wat overdone voor een meetjig
Zal van het weekend eens kijken of ik niet een leuk schema van een meetjig kan maken.
Als je dat overweegt zou je die ook gelijk vanuit de versterker kunnen voeden als je alles in 1 kastje stopt.
Leuke van dat LM3875 ampje is dat het een goede groundlayout heeft zodat je geen problemen krijgt met de aarde van de soundcard als je ook impedantiemetingen wil doen.
Zelf heb ik nog een 50VA / 2x18V trafo die ik ervoor wil gaan gebruiken maar 2x22V zou beter zijn. Die heb ik wel maar die is gelijk 300VA en dat is wat overdone voor een meetjig
Zal van het weekend eens kijken of ik niet een leuk schema van een meetjig kan maken.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
DOH !!! dat snap ik ook wel, ik weet wel wat een lm3875 is, maar wat is het nut voor een mic preamp?deepspace schreef:Um... zo'n 56Wb_force schreef:Wat is het voordeel van de lm3875 ?
Volgens mij niet zoveel, want je moet op line niveau een beetje ersterken, daar is een ne5532 genoeg voor. Wat heb ik dan aan al dat vermogen ?
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Oow op die fiets, mjah dat veranderd de zaak. Maar wrom zou je voor zoiets niet je eingen amp kunnen nemen ? Of vervormt die zo erg dat er niks meer mee te doen valtdeepspace schreef:b_force schreef:Daar heeft het ook geen nutdeepspace schreef:DOH !!! dat snap ik ook wel, ik weet wel wat een lm3875 is, maar wat is het nut voor een mic preamp?Het is bedoelt dal als meetamp om je speakers aan te hangen
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Met een gewone amp kun je wel responsie metingen doen maar niet altijd impedantiemetingen.
Dit omdat de groundlayout daarvoor zich niet altijd leent bij een gewone amp. Daar is vaak de speakerground niet hetzelfde als de inputground en krijg je allerlei groundloop plroblemen.
Dat LM3875 ampje wat Bart nu heeft, heeft daar geen last van.
@ b_force
Wbt die mic amp. Op die site die Bart gaf staat OOK een gebalanceerde mic ampkit voor iets van 30 eu. Die bedoelde ik en niet die LM3875 amp, dat is idd een ander verhaal. Misschien veroorzaakte dat de verwarring?
Dit omdat de groundlayout daarvoor zich niet altijd leent bij een gewone amp. Daar is vaak de speakerground niet hetzelfde als de inputground en krijg je allerlei groundloop plroblemen.
Dat LM3875 ampje wat Bart nu heeft, heeft daar geen last van.
@ b_force
Wbt die mic amp. Op die site die Bart gaf staat OOK een gebalanceerde mic ampkit voor iets van 30 eu. Die bedoelde ik en niet die LM3875 amp, dat is idd een ander verhaal. Misschien veroorzaakte dat de verwarring?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Kijk dat verklaart een hoopPjotr schreef:Met een gewone amp kun je wel responsie metingen doen maar niet altijd impedantiemetingen.
Dit omdat de groundlayout daarvoor zich niet altijd leent bij een gewone amp. Daar is vaak de speakerground niet hetzelfde als de inputground en krijg je allerlei groundloop plroblemen.
Dat LM3875 ampje wat Bart nu heeft, heeft daar geen last van.
@ b_force
Wbt die mic amp. Op die site die Bart gaf staat OOK een gebalanceerde mic ampkit voor iets van 30 eu. Die bedoelde ik en niet die LM3875 amp, dat is idd een ander verhaal. Misschien veroorzaakte dat de verwarring?
Ik heb net alles zelf aan elkaar geknutselt en in een kastje gebouwd.
Ik heb een stereo versterkertje met twee LM3876's op +/-16V. Daarvoor heb ik een printje gebruikt dat ik nog had liggen van ESP (Elliot Sound Products). Anders zou ik het in elkaar geknusteld hebben op een experimenteer-printje en zou ik twee LM2030's gebruiken (vanwege minder pootjes).
Ik heb ook een gebalanceerde microfoon voor-versterkertje gebouwd obv een ontwerpje uit de Electuur. Zie schema ontwerpje...
Dan heb je natuurlijk weer een gestabiliseerde +/- 12V nodig voor je op-ampje. Die gestabiliseers voeding heb ik gemaakt met twee oude 7812 en 7912's. Als je ze moet kopen liever een LM317 vanwege minder ruis. Je kan kan even kijken bij ESP voor een voorbeeldje van een gestabiliseerde voeding: Project 05, Rev-A
Ik gebruik een EMC8000 en die werkt al met een gestbiliseerde phantoom voeding van 24V en daarvoor heb ik een ook een LM317 gebruikt
De Phantoom voeding (naar Mic) heb ik gemaakt volgens een gestript ontwerp van ESP Project 96. Daar staat geloof ik ook een rekenvoorbeeldje voor bepalen van de waarden van je weerstanden bij welke "panthom" spanning.
Het klinkt misschien een beetje ingewikkelt, maar als je een beetje kunt solderen dan is het een klusje van niets. Ik zal een fotootje maken en posten van mijn kastje. Het stelt niets voor als je het zo ziet...
Ik vond het een leuk projectje om zelf te maken. Vooral omdat het allemaal simpele kleine deel-projectjes zijn die mooi te combineren zijn op een stukje experimenteer printplaat en het kastje hoeft niet super mooi afgewerkt te worden want het komt toch niet in de huiskamer te staan.
Ik had e.e.a aan onderdelen thuis liggen maar anders ben je max een paar tientjes kwijt. Zeker als je even bij bijv. Baco langs gaat in IJmuiden... (met het risico dat je veel meer kooopt dat je nodig hebt. Dat maakt DIY klussen toch altijd weer duur
Ik heb een stereo versterkertje met twee LM3876's op +/-16V. Daarvoor heb ik een printje gebruikt dat ik nog had liggen van ESP (Elliot Sound Products). Anders zou ik het in elkaar geknusteld hebben op een experimenteer-printje en zou ik twee LM2030's gebruiken (vanwege minder pootjes).
Ik heb ook een gebalanceerde microfoon voor-versterkertje gebouwd obv een ontwerpje uit de Electuur. Zie schema ontwerpje...
Dan heb je natuurlijk weer een gestabiliseerde +/- 12V nodig voor je op-ampje. Die gestabiliseers voeding heb ik gemaakt met twee oude 7812 en 7912's. Als je ze moet kopen liever een LM317 vanwege minder ruis. Je kan kan even kijken bij ESP voor een voorbeeldje van een gestabiliseerde voeding: Project 05, Rev-A
Ik gebruik een EMC8000 en die werkt al met een gestbiliseerde phantoom voeding van 24V en daarvoor heb ik een ook een LM317 gebruikt
De Phantoom voeding (naar Mic) heb ik gemaakt volgens een gestript ontwerp van ESP Project 96. Daar staat geloof ik ook een rekenvoorbeeldje voor bepalen van de waarden van je weerstanden bij welke "panthom" spanning.
Het klinkt misschien een beetje ingewikkelt, maar als je een beetje kunt solderen dan is het een klusje van niets. Ik zal een fotootje maken en posten van mijn kastje. Het stelt niets voor als je het zo ziet...
Ik vond het een leuk projectje om zelf te maken. Vooral omdat het allemaal simpele kleine deel-projectjes zijn die mooi te combineren zijn op een stukje experimenteer printplaat en het kastje hoeft niet super mooi afgewerkt te worden want het komt toch niet in de huiskamer te staan.
Ik had e.e.a aan onderdelen thuis liggen maar anders ben je max een paar tientjes kwijt. Zeker als je even bij bijv. Baco langs gaat in IJmuiden... (met het risico dat je veel meer kooopt dat je nodig hebt. Dat maakt DIY klussen toch altijd weer duur
- Bijlagen
-
- Het meest simpele schema voor een gebalanceerde mic voorversterker dat ik kon vinden. En het werkt prima!
- GebalanceerdeMicVoorversterker.GIF (4.86 KiB) 3552 keer bekeken
Dit is mijn zelf gemaakte meet instrumentarium, zoals hierboven beschreven. Het ziet er een beetje rommelig door alle losse draaden maar het werkt prima in combinatie met ARTA, LIMP en STEPS.
Hiervoor werkte ik veel met een ander stukje freeware (LPMS / EAMS) waarmee ik T&S parameters kon bepalen. Daarvoor zit er ook nog een apart printje in, maar nu werk ik met LIMP en dat werkt helemaal goed.
Ik zie het als mijn bijdrage aan dit forum waar ik zelf al veel ideeen heb opgedaan. Als er iemand interesse heeft in de complete schema's kan ik die aanleveren.
Hiervoor werkte ik veel met een ander stukje freeware (LPMS / EAMS) waarmee ik T&S parameters kon bepalen. Daarvoor zit er ook nog een apart printje in, maar nu werk ik met LIMP en dat werkt helemaal goed.
Ik zie het als mijn bijdrage aan dit forum waar ik zelf al veel ideeen heb opgedaan. Als er iemand interesse heeft in de complete schema's kan ik die aanleveren.
- Bijlagen
-
- Dit is het paneel. Eenvoudig maar functioneel zzullen we maar zeggen
- Image(419).jpg (17.42 KiB) 3524 keer bekeken
-
- De binnenkant ziet er een beetje rommelig uit door de draaden. Achterop zitten de Power Ampjes (LM3876). Gevoed uit die grotere trafo. De kleine trafo geeft iets meer spanning en wordt gebruikt i.c.m. met een spanningsverdubbelaar voor de phantom feed va
- Image(418).jpg (31.97 KiB) 3524 keer bekeken
-
- Voorkant kastje met alle knoppen, in- en uitgangen
- Image(414).jpg (13.22 KiB) 3524 keer bekeken
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Ik ben wel benieuwd van de manier van aanpak,
Dus ik zou graag wat schemaatjes willen zien, om wat ideetjes op te doen...
editje:
ik ga dus de volgende pre-amp maken:
http://www.nomad.ee/micros/preamp1.html
Nu komt hier dus een 2 x 15 V trafo bij, die 2 keer 500mA kan leveren (die heb ik toevallig nog liggen) (kom je op zo'n 12V gestabaliseerd)
Zou ik hier een ook een LM3875 op kunnne laten werken en heb ik hier dan genoeg aan om speakertjes te testen ?
En nog een vraag, is het misschien handig om in je mic pre-amp een filter te bouwen ? Zodat als je bv een tweeter gaat testen je geen irritante lage bij geluiden krijgt ?
Dus ik zou graag wat schemaatjes willen zien, om wat ideetjes op te doen...
editje:
ik ga dus de volgende pre-amp maken:
http://www.nomad.ee/micros/preamp1.html
Nu komt hier dus een 2 x 15 V trafo bij, die 2 keer 500mA kan leveren (die heb ik toevallig nog liggen) (kom je op zo'n 12V gestabaliseerd)
Zou ik hier een ook een LM3875 op kunnne laten werken en heb ik hier dan genoeg aan om speakertjes te testen ?
En nog een vraag, is het misschien handig om in je mic pre-amp een filter te bouwen ? Zodat als je bv een tweeter gaat testen je geen irritante lage bij geluiden krijgt ?
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
mjah ik kwam dus 2 tegenstrijdige dingen tegen in de datasheet.
Ergens staat er idd dat je minimaal 20 V powersupply nodig hebt.
Maar later in de tabellen staat het minimum van 10V, dus ik snap ehm niet helemaal meer
Opzich hebben we ook niet veel nodig als je alleen speakertjes gaat testen om te meten ed.
Mono is dan genoeg en 10 Watt daar kun je wel iets mee, hoewel flinke woofers het misschien niet leuk gaan vinden.
(12 volt, is dat genoeg voor de ECM999 ? volgens de datasheet wel nmlk.. )
Ergens staat er idd dat je minimaal 20 V powersupply nodig hebt.
Maar later in de tabellen staat het minimum van 10V, dus ik snap ehm niet helemaal meer
Opzich hebben we ook niet veel nodig als je alleen speakertjes gaat testen om te meten ed.
Mono is dan genoeg en 10 Watt daar kun je wel iets mee, hoewel flinke woofers het misschien niet leuk gaan vinden.
(12 volt, is dat genoeg voor de ECM999 ? volgens de datasheet wel nmlk.. )
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Zal dan wel per rail zijn.b_force schreef:Ergens staat er idd dat je minimaal 20 V powersupply nodig hebt.
Maar later in de tabellen staat het minimum van 10V, dus ik snap ehm niet helemaal meer
Ja, maar die pre-amp maakt ook een 17V, dat is nog iets beter(12 volt, is dat genoeg voor de ECM999 ? volgens de datasheet wel nmlk.. )
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
In welke zin bedoel je beter ?deepspace schreef:Zal dan wel per rail zijn.b_force schreef:Ergens staat er idd dat je minimaal 20 V powersupply nodig hebt.
Maar later in de tabellen staat het minimum van 10V, dus ik snap ehm niet helemaal meer
Ja, maar die pre-amp maakt ook een 17V, dat is nog iets beter(12 volt, is dat genoeg voor de ECM999 ? volgens de datasheet wel nmlk.. )
(ik zou ook nog mijn exterene varabele voeding kunnen gebruiken, maar ik liever alles in 1 kastje, zodat ik dat dan ergens naar toe kan nemen.)
