Welke meetversterker gebruik je?

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Bij deze webshop:
http://electronics.dantimax.dk/

Was na ongeveer een weekje al binnen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Ziet er goed uit en is niet duur, denk dat ik ook maar zo'n kitje ga bestellen voor een meetampje. Wat was je nu in totaal kwijt incl. verzendkosten?
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

The following has been ordered:

Quantity.......: 1
Item number....: LM3875KITD
Description....: LM3875 amp kit (
Price (EUR)....: 33,00
Amount (EUR)...: 33,00

----------------------------------------------------------------------

Quantity.......: 1
Item number....: Ship
Description....: Postage & packing
Price (EUR)....: 4,17
Amount (EUR)...: 4,17

----------------------------------------------------------------------

Total amount (EUR): 37,17



Heb jij al plannen wat je voor de rest erbij gaat bestellen of gebruiken?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Dat microfoon ampje van ze ziet er ook wel leuk uit voor het geld. Maar een goede mic amp heb ik al.

Als je dat overweegt zou je die ook gelijk vanuit de versterker kunnen voeden als je alles in 1 kastje stopt.

Leuke van dat LM3875 ampje is dat het een goede groundlayout heeft zodat je geen problemen krijgt met de aarde van de soundcard als je ook impedantiemetingen wil doen.

Zelf heb ik nog een 50VA / 2x18V trafo die ik ervoor wil gaan gebruiken maar 2x22V zou beter zijn. Die heb ik wel maar die is gelijk 300VA en dat is wat overdone voor een meetjig

Zal van het weekend eens kijken of ik niet een leuk schema van een meetjig kan maken.
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Ik heb nog geen trafo. Dus wat dat betreft keus genoeg. :wink:
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Niet alleen zij de prijzen van die kits leuk. Die gast geeft ook nog eens erg netjes antwoord op email.

Ben zeg bezig om er wat spul voor een pre-amp te bestellen :)
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Ik vind de verzendkosten ook erg laag. Is gewoon goedkoper dan verzenden in Nederland. :)
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Bart_M schreef:
Ik vind de verzendkosten ook erg laag. Is gewoon goedkoper dan verzenden in Nederland. :)
Sterker nog: het is bijna goedkoper dan compleet zelf maken :)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

die pre-amp is bijna hetzelfde als die ene die ik gaf, met de ne5532. alleen met de ne5532 ben je helemaal niks kwijt. Wat is het voordeel van de lm3875 ?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

b_force schreef:
Wat is het voordeel van de lm3875 ?
Um... zo'n 56W :lol:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

deepspace schreef:
b_force schreef:
Wat is het voordeel van de lm3875 ?
Um... zo'n 56W :lol:
DOH !!! dat snap ik ook wel, ik weet wel wat een lm3875 is, maar wat is het nut voor een mic preamp?
Volgens mij niet zoveel, want je moet op line niveau een beetje ersterken, daar is een ne5532 genoeg voor. Wat heb ik dan aan al dat vermogen ?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

b_force schreef:
deepspace schreef:
b_force schreef:
Wat is het voordeel van de lm3875 ?
DOH !!! dat snap ik ook wel, ik weet wel wat een lm3875 is, maar wat is het nut voor een mic preamp?
Daar heeft het ook geen nut ;) Het is bedoelt dal als meetamp om je speakers aan te hangen ;)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

deepspace schreef:
b_force schreef:
deepspace schreef:
DOH !!! dat snap ik ook wel, ik weet wel wat een lm3875 is, maar wat is het nut voor een mic preamp?
Daar heeft het ook geen nut ;) Het is bedoelt dal als meetamp om je speakers aan te hangen ;)
Oow op die fiets, mjah dat veranderd de zaak. Maar wrom zou je voor zoiets niet je eingen amp kunnen nemen ? Of vervormt die zo erg dat er niks meer mee te doen valt 8) :wink:
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Jawel, maar dat mag niet altijd van onze wederhelft. :lol:

Met een eigen meetamp kan je de meetingen ook buiten de woonkamer uitvoeren. Vandaar ook de zoektocht naar een kleine amp. :wink:
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

En het slimme van dat ding is dat het radiale condensatoren gebruikt en daarom dus extreem compact blijft :)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Met een gewone amp kun je wel responsie metingen doen maar niet altijd impedantiemetingen.

Dit omdat de groundlayout daarvoor zich niet altijd leent bij een gewone amp. Daar is vaak de speakerground niet hetzelfde als de inputground en krijg je allerlei groundloop plroblemen.

Dat LM3875 ampje wat Bart nu heeft, heeft daar geen last van.

@ b_force

Wbt die mic amp. Op die site die Bart gaf staat OOK een gebalanceerde mic ampkit voor iets van 30 eu. Die bedoelde ik en niet die LM3875 amp, dat is idd een ander verhaal. Misschien veroorzaakte dat de verwarring?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Pjotr schreef:
Met een gewone amp kun je wel responsie metingen doen maar niet altijd impedantiemetingen.

Dit omdat de groundlayout daarvoor zich niet altijd leent bij een gewone amp. Daar is vaak de speakerground niet hetzelfde als de inputground en krijg je allerlei groundloop plroblemen.

Dat LM3875 ampje wat Bart nu heeft, heeft daar geen last van.

@ b_force

Wbt die mic amp. Op die site die Bart gaf staat OOK een gebalanceerde mic ampkit voor iets van 30 eu. Die bedoelde ik en niet die LM3875 amp, dat is idd een ander verhaal. Misschien veroorzaakte dat de verwarring?
Kijk dat verklaart een hoop :D , verwarring zaait altijd vreemde discussies :P, maargoed (zeker ook de naam, aangezien mijn normale naam ook Bart is :) ) Maargoed volgende week aan mijn preampje beginnen en dan maar eens et een en ander meten :)
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 209
Lid geworden op: di 23 mei 2006, 12:41
Locatie: Huizen

Bericht door Erwin »

Ik heb net alles zelf aan elkaar geknutselt en in een kastje gebouwd.

Ik heb een stereo versterkertje met twee LM3876's op +/-16V. Daarvoor heb ik een printje gebruikt dat ik nog had liggen van ESP (Elliot Sound Products). Anders zou ik het in elkaar geknusteld hebben op een experimenteer-printje en zou ik twee LM2030's gebruiken (vanwege minder pootjes).

Ik heb ook een gebalanceerde microfoon voor-versterkertje gebouwd obv een ontwerpje uit de Electuur. Zie schema ontwerpje...

Dan heb je natuurlijk weer een gestabiliseerde +/- 12V nodig voor je op-ampje. Die gestabiliseers voeding heb ik gemaakt met twee oude 7812 en 7912's. Als je ze moet kopen liever een LM317 vanwege minder ruis. Je kan kan even kijken bij ESP voor een voorbeeldje van een gestabiliseerde voeding: Project 05, Rev-A

Ik gebruik een EMC8000 en die werkt al met een gestbiliseerde phantoom voeding van 24V en daarvoor heb ik een ook een LM317 gebruikt

De Phantoom voeding (naar Mic) heb ik gemaakt volgens een gestript ontwerp van ESP Project 96. Daar staat geloof ik ook een rekenvoorbeeldje voor bepalen van de waarden van je weerstanden bij welke "panthom" spanning.

Het klinkt misschien een beetje ingewikkelt, maar als je een beetje kunt solderen dan is het een klusje van niets. Ik zal een fotootje maken en posten van mijn kastje. Het stelt niets voor als je het zo ziet...

Ik vond het een leuk projectje om zelf te maken. Vooral omdat het allemaal simpele kleine deel-projectjes zijn die mooi te combineren zijn op een stukje experimenteer printplaat en het kastje hoeft niet super mooi afgewerkt te worden want het komt toch niet in de huiskamer te staan.

Ik had e.e.a aan onderdelen thuis liggen maar anders ben je max een paar tientjes kwijt. Zeker als je even bij bijv. Baco langs gaat in IJmuiden... (met het risico dat je veel meer kooopt dat je nodig hebt. Dat maakt DIY klussen toch altijd weer duur :-)
Bijlagen
Het meest simpele schema voor een gebalanceerde mic voorversterker dat ik kon vinden. En het werkt prima!
Het meest simpele schema voor een gebalanceerde mic voorversterker dat ik kon vinden. En het werkt prima!
GebalanceerdeMicVoorversterker.GIF (4.86 KiB) 3552 keer bekeken
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 209
Lid geworden op: di 23 mei 2006, 12:41
Locatie: Huizen

Bericht door Erwin »

Dit is mijn zelf gemaakte meet instrumentarium, zoals hierboven beschreven. Het ziet er een beetje rommelig door alle losse draaden maar het werkt prima in combinatie met ARTA, LIMP en STEPS.

Hiervoor werkte ik veel met een ander stukje freeware (LPMS / EAMS) waarmee ik T&S parameters kon bepalen. Daarvoor zit er ook nog een apart printje in, maar nu werk ik met LIMP en dat werkt helemaal goed.

Ik zie het als mijn bijdrage aan dit forum waar ik zelf al veel ideeen heb opgedaan. Als er iemand interesse heeft in de complete schema's kan ik die aanleveren.
Bijlagen
Dit is het paneel. Eenvoudig maar functioneel zzullen we maar zeggen
Dit is het paneel. Eenvoudig maar functioneel zzullen we maar zeggen
Image(419).jpg (17.42 KiB) 3524 keer bekeken
De binnenkant ziet er een beetje rommelig uit door de draaden. Achterop zitten de Power Ampjes (LM3876). Gevoed uit die grotere trafo.  De kleine trafo geeft iets meer spanning en wordt gebruikt i.c.m. met een spanningsverdubbelaar voor de phantom feed va
De binnenkant ziet er een beetje rommelig uit door de draaden. Achterop zitten de Power Ampjes (LM3876). Gevoed uit die grotere trafo. De kleine trafo geeft iets meer spanning en wordt gebruikt i.c.m. met een spanningsverdubbelaar voor de phantom feed va
Image(418).jpg (31.97 KiB) 3524 keer bekeken
Voorkant kastje met alle knoppen, in- en uitgangen
Voorkant kastje met alle knoppen, in- en uitgangen
Image(414).jpg (13.22 KiB) 3524 keer bekeken
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik ben wel benieuwd van de manier van aanpak,

Dus ik zou graag wat schemaatjes willen zien, om wat ideetjes op te doen...


editje:

ik ga dus de volgende pre-amp maken:

http://www.nomad.ee/micros/preamp1.html

Nu komt hier dus een 2 x 15 V trafo bij, die 2 keer 500mA kan leveren (die heb ik toevallig nog liggen) (kom je op zo'n 12V gestabaliseerd)

Zou ik hier een ook een LM3875 op kunnne laten werken en heb ik hier dan genoeg aan om speakertjes te testen ?

En nog een vraag, is het misschien handig om in je mic pre-amp een filter te bouwen ? Zodat als je bv een tweeter gaat testen je geen irritante lage bij geluiden krijgt ?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

b_force schreef:
Zou ik hier een ook een LM3875 op kunnne laten werken en heb ik hier dan genoeg aan om speakertjes te testen ?
Check zelf ff de datasheet. Je hebt minimaal 20V nodig tussen + en -. Echter met 2x500 mA zul je er niet veel vermogen uit gaan krijgen vrees ik.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

mjah ik kwam dus 2 tegenstrijdige dingen tegen in de datasheet.

Ergens staat er idd dat je minimaal 20 V powersupply nodig hebt.
Maar later in de tabellen staat het minimum van 10V, dus ik snap ehm niet helemaal meer :P

Opzich hebben we ook niet veel nodig als je alleen speakertjes gaat testen om te meten ed.
Mono is dan genoeg en 10 Watt daar kun je wel iets mee, hoewel flinke woofers het misschien niet leuk gaan vinden.

(12 volt, is dat genoeg voor de ECM999 ? volgens de datasheet wel nmlk.. )
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

b_force schreef:
Ergens staat er idd dat je minimaal 20 V powersupply nodig hebt.
Maar later in de tabellen staat het minimum van 10V, dus ik snap ehm niet helemaal meer :P
Zal dan wel per rail zijn.
(12 volt, is dat genoeg voor de ECM999 ? volgens de datasheet wel nmlk.. )
Ja, maar die pre-amp maakt ook een 17V, dat is nog iets beter :)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Heb zelf een LM3875 op 2 X 18V @ 50 VA + 2 x 10.000 uF gehad, en dat werkte prima. Daarmee maak je probleemloos heel veel kabaal :)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

deepspace schreef:
b_force schreef:
Ergens staat er idd dat je minimaal 20 V powersupply nodig hebt.
Maar later in de tabellen staat het minimum van 10V, dus ik snap ehm niet helemaal meer :P
Zal dan wel per rail zijn.
(12 volt, is dat genoeg voor de ECM999 ? volgens de datasheet wel nmlk.. )
Ja, maar die pre-amp maakt ook een 17V, dat is nog iets beter :)
In welke zin bedoel je beter ?
(ik zou ook nog mijn exterene varabele voeding kunnen gebruiken, maar ik liever alles in 1 kastje, zodat ik dat dan ergens naar toe kan nemen.)
Plaats reactie