UCD180ad, toch klikken en ploppen, Opgelost!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
indoubt

UCD180ad, toch klikken en ploppen, Opgelost!

Bericht door indoubt »

Ja hoor, heb ik een van de makkelijkst te implementeren modules genomen heb ik het toch. Een scherpe tik bij het aanzetten en een plop (grote luidspreker uitslag) bij het uitzetten van de versterker.

In principe heb ik het schema zoals op de meegeleverde datasheet staat aangehouden met dien verstande dat ik alle powerground uiteindelijk wel via een ster met de kast verbind, welliswaar door een weerstand, een 0.1uF filmcap en twee tegengepoolde diodes maar toch. De signaalground is in principe floating en ongebalanceerd aangesloten (signal ground aan IN-)

De versterker werkt verder uitstekend en is volledig ruisvrij. Ik was hier een beetje bang voor omdat de volumeregeling behoorlijk dicht bij de trafo zit maar niets van dit alles: tussen muziekstukken door bij volledig open volume geen ruisje te horen.

Volgens mij ben ik de enige met klikken en ploppen, Ik ben het in geen enkel UCD topic nog tegengekomen :cry:

affijn, over naar de debug modus
Laatst gewijzigd door indoubt op di 20 jun 2006, 0:13, 1 keer totaal gewijzigd.
jedel

Re: UCD180ad, toch klikken en ploppen

Bericht door jedel »

indoubt schreef:
Ja hoor, heb ik een van de makkelijkst te implementeren modules genomen heb ik het toch. Een scherpe tik bij het aanzetten en een plop (grote luidspreker uitslag) bij het uitzetten van de versterker.

In principe heb ik het schema zoals op de meegeleverde datasheet staat aangehouden met dien verstande dat ik alle powerground uiteindelijk wel via een ster met de kast verbind, welliswaar door een weerstand, een 0.1uF filmcap en twee tegengepoolde diodes maar toch. De signaalground is in principe floating en ongebalanceerd aangesloten (signal ground aan IN-)

De versterker werkt verder uitstekend en is volledig ruisvrij. Ik was hier een beetje bang voor omdat de volumeregeling behoorlijk dicht bij de trafo zit maar niets van dit alles: tussen muziekstukken door bij volledig open volume geen ruisje te horen.

Volgens mij ben ik de enige met klikken en ploppen, Ik ben het in geen enkel UCD topic nog tegengekomen :cry:

affijn, over naar de debug modus
als mijn modules (180AD) aanspringen heb ik ook een plopje....
ik heb 2x een ST voeding
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Dat hoort niet. Hypex adverteerd "plop free" start! Heb je Hypex al eens gemaild?
indoubt

Bericht door indoubt »

Leeuwarden schreef:
Dat hoort niet. Hypex adverteerd "plop free" start! Heb je Hypex al eens gemaild?
Ik zoek eerst even zelf, Meestal vindt ik het uiteindelijk wel. Bovendien functioneren de modules verder uitstekend
indoubt

Bericht door indoubt »

Het probleem van het kliken bij aanzetten gebeurt blijkbaar alleen als de condensatoren nog niet leeg zijn en de modules nog aan zijn. Dit kan ik waarschijnlijk al oplossen door bleeders te nemen met een lagere weerstand. Het duurt nu ruim meer dan een minuut voor de elco's leeg zijn.
Niet zo vreemd hoor, hier is een fotootje
Afbeelding

Die kleine zwarte die bovenop ligt is een slitfoil 8)
markje

Bericht door markje »

Koppel jij tijdens het uitschakelen ook meteen of eerst de pen van de stand by los? Als ik dat niet doe, krijg ik een kort zoem-achtig geluid als de elco's bijna leeg zijn. Geen ploppen overigens, ook niet als ik de spanning en de module tegelijk inschakel; als het goed is zit er een vertraging op de module zelf.

Groeten Mark
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Idioot! Je gaat toen niet met lasklemmen werken! Haal die oranje blokjes er eens snel uit, kroonstenen idem. Het devies is of solderen en vervolgens een stuk krimpkous eromheen, of een klemmenstrip gebruiken en e.a. goed klemmen. Kabels liefst solderen aan de faston connectoren of een echte crimp-tang gebruiken, aanklooien met een combinatie-tang om ze vast te klemmen is vragen om problemen!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

SSassen schreef:
Idioot! ....
typefoutje? de naam is toch Indoubt :D
indoubt

Bericht door indoubt »

SSassen schreef:
Idioot! Je gaat toen niet met lasklemmen werken! Haal die oranje blokjes er eens snel uit, kroonstenen idem. Het devies is of solderen en vervolgens een stuk krimpkous eromheen, of een klemmenstrip gebruiken en e.a. goed klemmen. Kabels liefst solderen aan de faston connectoren of een echte crimp-tang gebruiken, aanklooien met een combinatie-tang om ze vast te klemmen is vragen om problemen!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Haha, je reageert te vroeg Sander (en misschien te heftig). De versterker is nog in test fase en de bedrading is nog niet helemaal "final". De lasklem en kroonsteen zijn een tijdelijke oplossing want misschien verander ik de aarding nog. Zeker voor een tijdelijke testopstelling voldoet zoiets uitstekend.

Hoe kom je op het idee van die combinatie tang? Ik heb 3 verschillende krimptangen op mijn werkbank. Ik weet dat je veel kennis hebt van versterkers bouwen maar in dit geval schiet je vanaf de heup op basis van (te) beperkte informatie.

Als je een idee hebt voor de uitschakel plop hoor ik het graag van je.

N.B. het is niet echt een plop. de konus wordt naar binnen gezogen en stulpt dan uit. het geheel duurt circa een halve seconde.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Als je een idee hebt voor de uitschakel plop hoor ik het graag van je.
Je dient het amp-on contact op de module kort na inschakelen laag te maken en direct naar uitschakelen hoog, zodoende voorkom je evt. plop/klik-geluiden. Als je amp-on permanent aan massa hebt zitten dan zul je moeten leren leven met allerlei bijgeluiden bij in/uitschakelen, da's nu juist waar dat contact voor bedoeld is.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
indoubt

Bericht door indoubt »

Ik ben bang dat dat inderdaad de enige echt eenvoudige oplossing is. Waarschijnlijk is het eenvoudigste te doen via de aan/uit schakelaar alleen moet ik dan een meer polige vinden die op de plaats van de huidige past. Jammer want deze "hoort" bij de kast
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Als je onderstaande schakeling even opbouwt op een stuk gaatjesprint dan is dat een prima oplossing. De diodes zijn bv. 1N4148 of 1N400x, de transistor kan een willekeurig gangbaar type zijn. Met deze schakeling kan je twee (of nog meer) modules aansturen, je hoeft dus niet voor iedere module een aparte schakeling te maken.

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
indoubt

Bericht door indoubt »

Kan het ook een willekeurige low current low voltage NPN zijn. Bij gebrek aan electronicawinkels in de buurt heb ik eens gekeken of ik noig wat heb.

Ik heb Philips ED1402, 1502 1602 etc. maar daarna houd het snel op en om een transistorretje online te bestellen is niet effectief.

Ik heb nu even een 1502E gebruikt, ik sluit hem aan op de 9V AC van de R-core trafo. Vanwege de lage spanning heb ik de weerstand verlaagt naar 47K wat circa 15 mA (Max) voor de transistor laat. Helaas springt de schakeling wel aan maar niet uit voordat de voedingselcos zijn leeggelopen . De 0,22uf lijkt me echter niet overdreven of zou ik deze ook moeten verlagen gezien de lage spanning en stroom
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Indoubt,

Een willekeurige klein-signaal NPN transistor is prima. Wat het schakelgedrag betreft; waarom denk je dat er AC1 en AC2 bij de diodes staat? Je sluit ze dus aan voor de gelijkrichter, op de AC spanning, zodra de trafospanning wegvalt wordt ook de module afgeschakeld.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
indoubt

Bericht door indoubt »

Sander,

bedankt voor je reactie. Ik denk dat het gebruikte transistortje kapot is, ik zal hem vervangen door een andere of kijken of ik nog ergens een transistor tester heb.

Dat het voor de brug moet was me duidelijk i.v.m de spanning op de voedingselco's. Gezien het feit dat ik nog een vrije 9V wikkeling over heb op de trafo die de voeding van de volumeregeling voorziet was dit de eenvoudigste manier.
markje

Bericht door markje »

Sander,

Kun je hetzelfde schakelingetje gebruiken als je rechtstreeks de 220 wilt gebruiken? Ik neem aan dat je zowieso een andere tor nodig hebt, maar heb je hier ook een voorbeeld van?

Groeten Mark
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Nee, deze schakeling is NIET geschikt om direct aan te sluiten op 220V, maar je kan naar gelang de gebruikte transistor wel direct de AC spanning van de eindversterker gebruiken.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
markje

Bericht door markje »

SSassen schreef:
Nee, deze schakeling is NIET geschikt om direct aan te sluiten op 220V, maar je kan naar gelang de gebruikte transistor wel direct de AC spanning van de eindversterker gebruiken.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Ik was er al bang voor. Maar ja, dan maar ergens de isolatie wegpeuteren en een mooi torretje zoeken.

Groeten Mark
indoubt

Bericht door indoubt »

Na uiteindelijk geconstateerd te hebben dat de transistortjes die ik uit een oud apparaat heb gesloopt waren opgeblazen heb ik een andere oplossing. Helaas zijn er weinig electronicaonderdelen winkels meer en om een torretje van 0.3€ over het internet te bestellen vindt ik ook zo overdreven, afgezien van de kleine ordertoeslag en transportkosten.

Aangezien ik 9V AC beschikbaar heb is het dus nu een brugcelletje met relais geworden. En 12 volt relaitjes kun je gelukkig nog bij auto-onderdelen shops krijgen. Functioneert uitstekend en voor het schakelen van de standby heb je ook geen audiofiele kwaliteit nodig (voor het geval iemand zich daar zorgen overmaakt)
Plaats reactie