nieuw project

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

nieuw project

Bericht door dre »

ik ben al weer een tijdje bezig met mijn nieuwe luidsprekers,deze zijn gebaseerd op de isis van edo.
helaas heb ik weinig tijd dus de productie zal niet al te snel gaan(heeft iedereen volgens mij last van)
hier een plaatje van de bracings.
Afbeelding

en het eerste deel van de baffle
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Kijk, het begin is daar Dre.... :)
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Hoi Dre,

jij kunt straks de klemmen gaan gebruiken die ik morgen ga maken haha!
Er is al een goed begin... maareh, sta je binnen te werken? Het is echt heerlijk buiten hoor!

Groetjes & veel succes!

Joris
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

en een begin aan het filter
Afbeelding
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

Het begin ziet er al goed uit. Ik heb "bericht" al weer aan staan.

Binnenkort strat ik ook weer met een monitor. Ik ga wat ervaring heel goed toepassen.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

:shock: van alleen die bracing zou je al een heel degelijke monitor kunnen bouwen :wink:
ga ik ook volgen. Hoe kan het dat je al met het filter bent begonnen?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ik ben al weer een tijdje bezig met mijn nieuwe luidsprekers,deze zijn gebaseerd op de isis van edo.
filter is klaar,de eerste plaat ga ik er ook omheen spannen.
foto`solgen binnenkort.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ik zie dat er ook ondertapijt gebruikt wordt,zitten hier nog voor of nadelen in tov pritex?
ik kan er nooit meer bij als ik de baffle erop heb gelijmd,vandaar dat ik twijfel tussen pritex of ondertapijt wie heeft de verschillen in demping weleens uitgezocht?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

Afbeelding
Afbeelding

een deel van de kast met 2 platen erop gebogen,er komt er nog 1 op.
de kast klinkt nu al erg stevig en verwacht zeker dat dit prima wordt.
de eerste laag heb ik gelijmd met bruislijm simpelweg omdat dit sterk is en een goed vullende werking heeft,de tweede en derde laag worden gelijmd met 2-componenten bison lijm op pu basis echt megasterk spul.
Laatst gewijzigd door dre op zo 18 jun 2006, 10:32, 2 keer totaal gewijzigd.
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Hoi dre,

dat gaat er goed uitzien! Alleen die uitgang van de reflexpijp... doet me toch ergens anders aan denken ;)

Volgens mij gebruik je ondertapijt en pritex voor 2 verschillende dingen. Ondertapijt om je wand stil te maken, (en misschien is het ook nuttig voor hoge frequenties), maar pritex gebruik je vooral om staande golven tegen te gaan (noppenschuim).

Althans, voor zover mijn kennis dan...

Groeten, Joris
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Heejjjj!!

Dat model komt me bekend voor! En die achterwand.. Lijkt wel buigMDF..

;)

Ziet er veelbelovend uit!

Groetjes,

JJ
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

de demping wordt loodbitumen met daarop pritex,is me tot nu toe het best bevallen.
er komt nog een voet onder die moet toch wel wat ademruimte geven aan de br-poort,daaromheb ik gekozen om de voet de hele luidspreker 4 graden achterover te laten kantelen.
ik zoek hiervoor nog spikes of dempers,iemand nog aanbevelingen?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

het is inderdaad buig-mdf,er mooi spul wel erg prijzig.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

Afbeelding
Afbeelding
en de plaatjes van het filter.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

en als we toch op dreef zijn hierbij de drivers:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

He Dre, kijk effe hier naar:

Afbeelding


en dan onderaan dit advies schema, punt 8 :

Afbeelding
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

dit schema van troels is mij bekend,er zit wel een laag kunststof van een cm tussen,ik heb hierover al enige twijfels gehad maar denk wel dat het kunststof het meeste van het veld zal tegenhouden,misschien moet ik 1 spoel maar even een slagje draaien,voorkomen is altijd beter als genezen.
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

Mijn ervaring is dat kunstof niets tegenhoud. Een stuk ijzer ( plaatje ) houdt meer tegen.

Maar dan ga ik even uit van een magnetische veld. Weet niet of ik dat kan/mag vergelijken met het "veld" rondom een spoel.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

misschien is koperfolie op `t tussenschot dan een betere optie.
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

zo'n steepje ijzer zal ook geen verschil maken
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

Wijx schreef:
zo'n steepje ijzer zal ook geen verschil maken
Hoe dik is bij jou een streepje?

Ik had 2 mm plaatstaal en alles magnetische straling was weg bij de tweeter en woofer van Dynaudio.

Was in mijn Dynaudio Nuance.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ik denk dat ik die spoeltjes die zo tegenover elkaar zitten een ander plekje zou geven Dre....iets meer uit elkaar...
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

dan zal ik maar een draaien en een stukje verder uit elkaar plaatsen.
niels007
Berichten: 173
Lid geworden op: za 08 jan 2005, 22:41

Bericht door niels007 »

Kan je ook makkelijk het effect van twee verkeerd t.ov. van elkaar geplaatste spoelen berekenen? In mijn speakers zitten er twee niet optimaal volgens het plaatje maar waar hebben we het dan over, voor of achter de comma? etc..
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

De velden rond de spoel zijn magnetische velden, een stuk kunststof heeft hier niet zo veel invloed op, een strook blik wel. Maar een strook blik verandert ook de inductiewaarde van de spoel (wordt hoger). Ook kan een metalen (magnetische) behuizing van het filter de waarde van de spoelen beïnvloeden.

Met twee spoelen naast elkaar bouw je een mooie transformator. De spoelen zouden elkaar kunnen beïnvloeden. Hoe groot deze overspraak is zou je misschien kunnen uitproberen door de linker speaker via het filter aan te sluiten op de versterker en de rechter speaker alleen op het filter, dus deze niet op de versterker aansluiten. Sluit wel de ingang van het filter kort, anders kan er geen stroom gaan lopen. Komt er geluid uit de rechter speaker dan heb je last van overspraak.
Gesloten