Inmiddels heb ik enorm veel feedback gehad op mijn systeem. Positief en negatief. Wat me daarin vaak is opgevallen dat als je meer luisteraars hebt dat ze het altijd eens zijn. Het maakt dus niet uit of er een groep komt of dat iemand alleen komt.
Ik heb dat ook weer in Breda gezien. We waren in drie groepen ingedeeld. Groepen 1 t/m 3 waren het intern eens. De groepen onderling verschilden van mening. Over de speakers, over de versterkers, over de CD-spelers.
Elke groep of enkele luisteraar, anders gezegd elke luistersessie, leidt tot ander commentaar over mijn systeem. Sommigen vinden het perfect, volledig in balans en zouden er uren naar kunnen luisteren. Anderen vinden dat ook, maar vinden het toch wel erg gecontroleerd en missen emotie. Anderen vinden het hoog een paar dB te hard. Weer anderen vinden het hoog te mat. Dan zijn er weer die het geluid niet genoeg diepte vinden hebben. Anderen vinden juist dat het geluid geweldig mooi rondom de speakers zit, 3D-plaatje, zodat ze als het ware verdwijnen. En ga zo maar door.
Je leert erg relativeren zo. En het helpt enorm om je eigen weg te vinden. Ook om uiteindelijk tevreden te zijn met wat je hebt. Uiteindelijk gaat het om de muziek.
Je zou bijna gaan zeggen, wat een ongelooflijk geouwehoer van al die interessant doende mannen met hun speeltjes of als ze die niet zelf hebben over andermans speeltjes.
Gewoon met je eigen oren rustig luisteren en je van niemand wat aantrekken.
Er bestaat geen waarheid in audioland, alleen die van hoe je het zelf ervaart.
Amen
Groetjes, Jeroen