Dipoolbas voor mijn ultieme monitor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het is gewoon een kwestie van wat je zelf hoort. Hoor je het niet, geen probleem. Hoor je het wel, dan is het een kwestie van hoe erg het voordeel tegen het nadeel opweegt.

Inmiddels heb ik enorm veel feedback gehad op mijn systeem. Positief en negatief. Wat me daarin vaak is opgevallen dat als je meer luisteraars hebt dat ze het altijd eens zijn. Het maakt dus niet uit of er een groep komt of dat iemand alleen komt.

Ik heb dat ook weer in Breda gezien. We waren in drie groepen ingedeeld. Groepen 1 t/m 3 waren het intern eens. De groepen onderling verschilden van mening. Over de speakers, over de versterkers, over de CD-spelers.

Elke groep of enkele luisteraar, anders gezegd elke luistersessie, leidt tot ander commentaar over mijn systeem. Sommigen vinden het perfect, volledig in balans en zouden er uren naar kunnen luisteren. Anderen vinden dat ook, maar vinden het toch wel erg gecontroleerd en missen emotie. Anderen vinden het hoog een paar dB te hard. Weer anderen vinden het hoog te mat. Dan zijn er weer die het geluid niet genoeg diepte vinden hebben. Anderen vinden juist dat het geluid geweldig mooi rondom de speakers zit, 3D-plaatje, zodat ze als het ware verdwijnen. En ga zo maar door.

Je leert erg relativeren zo. En het helpt enorm om je eigen weg te vinden. Ook om uiteindelijk tevreden te zijn met wat je hebt. Uiteindelijk gaat het om de muziek.

Je zou bijna gaan zeggen, wat een ongelooflijk geouwehoer van al die interessant doende mannen met hun speeltjes of als ze die niet zelf hebben over andermans speeltjes.

Gewoon met je eigen oren rustig luisteren en je van niemand wat aantrekken.

Er bestaat geen waarheid in audioland, alleen die van hoe je het zelf ervaart.

Amen :lol:

Groetjes, Jeroen
Gebruikersavatar
Hififiel
Berichten: 391
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 12:02
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Hififiel »

erik klijnsmit schreef:
ik heb mijn UC parallel hangen,

dus met mijn voorversterker kan ik met één draai aan de kop de UC compleet bypassen.

ik heb dus heel goed geluisterd of ik verschil hoorde tussen de (gebypaste)UC en normaal,

het was er niet ,

de UC DAC en electronica is minstens zo goed als die van mijn CD speler. :wink:
Trek de kap d`r maar eens vanaf en zeg dan nog maar eens dat de kwaliteit van die electronica net zo goed is als van je CD speler.
Of je CD speler is shit of je hebt niet goed geluisterd :roll:

Kevin
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

de UC DAC en electronica is minstens zo goed als die van mijn CD speler.
Tsja, dan heb je waarschijnlijk een CD-speler van zo'n 50-euro? :)

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Niet te snel conclusies trekken mensen. Erik heeft prima spullen.
Gebruikersavatar
erik klijnsmit
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 22:19
Contacteer:

Bericht door erik klijnsmit »

Hififiel schreef:
erik klijnsmit schreef:
ik heb mijn UC parallel hangen,

dus met mijn voorversterker kan ik met één draai aan de kop de UC compleet bypassen.

ik heb dus heel goed geluisterd of ik verschil hoorde tussen de (gebypaste)UC en normaal,

het was er niet ,

de UC DAC en electronica is minstens zo goed als die van mijn CD speler. :wink:
Trek de kap d`r maar eens vanaf en zeg dan nog maar eens dat de kwaliteit van die electronica net zo goed is als van je CD speler.
Of je CD speler is shit of je hebt niet goed geluisterd :roll:

Kevin
:)

beste hififiel.

het resultaat telt,
en niet de binnenkant van mijn cd-speler.

er zijn veel belangrijker dingen in de weergaveketen dan de DAC van je cd-speler,
die doet zijn werk echt wel foutloos,

dat kun je van weergevers en de verziekende kamerakoestiek niet zeggen..... :wink:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Nogmaals, zucht.
jeroen_d schreef:
Het is gewoon een kwestie van wat je zelf hoort. Hoor je het niet, geen probleem. Hoor je het wel, dan is het een kwestie van hoe erg het voordeel tegen het nadeel opweegt.

-knip-

Gewoon met je eigen oren rustig luisteren en je van niemand wat aantrekken.

Er bestaat geen waarheid in audioland, alleen die van hoe je het zelf ervaart.

Groetjes, Jeroen
Verdere discussies van deze aard, waarin over apparatuur of het luistervermogen van personen die je niet eens kent wordt geoordeeld, graag niet in dit draadje.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ok, inmiddels de Behringer gehoord op mijn systeem. Aangesloten op de optische uitgang van de Marantz CD 80 en dan met zijn analoge uitgang meteen de UcD versterker in. Met ruisanalyse bleek dat ik zeer beperkte EQ nodig heb, eenvoudig met analoge elektronica in mijn actieve filter te integreren. Erik is erg aardig en heeft zijn RTA meter achtergelaten zodat ik in alle rust nog eens lekker verder kan ruisen.

Erik en ik vonden, vanwege de beperkt benodigde EQ, dat ik feitelijk de Behringer niet nodig heb. Ik vond de kwaliteit van het hoog nogal acheruit gaan helaas. De eigen interne DAC van de CD 80 (good old TDA1541A) met NE5534 analoge uitgang (en DC servo control dus geen elco's in signaalweg) vond ik toch een stuk verfijnder klinken. Pakt bij mij blijkbaar toch anders uit dan bij Erik thuis. Ik moet er wel bij zeggen dat we niet een directe bypass hadden omdat ik maar één CD-ingang heb op de UcD versterker, dus blind A/B testen was niet mogelijk. Maar dat doet er niet toe, het gaat er toch om wat iemand meent te horen en dat is dan de persoonlijke waarheid (zie voorgaande posts) en ik vond het overduidelijk.

Wat Erik ervan vond lezen we wel op hear.nl neem ik aan, hij heeft daar een recensie over de dipoolbas beloofd. Erik, dank voor weer een leerzaam avondje! En ik ben blij dat ik met mijn eigen analoge geknoei verder kan en geen apparaat erbij hoef te kopen :lol: .

P.S. inderdaad een klein dipje op de overgang van 200-250 Hz. Maar niets van de vreselijke aard zoals in Breda. Wel aanleiding om dat nieuwe filter inderdaad eens uit te proberen. Ik ben in de simulatie toch weer uitgekomen op 235 Hz als beste overnamepunt, maar dan nu geen LR2 (oud) maar BW3 (nieuw). En met die RTA meter van Erik bij de hand kan ik mooi het verschil opmeten :wink: .
Laatst gewijzigd door jeroen_d op ma 12 jun 2006, 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

En ik ben blij dat ik met mijn eigen analoge geknoei verder kan en geen apparaat erbij hoef te kopen.
Proficiat! Met je oren, en de rest van je apparatuur, is gelukkig niks mis! Zo'n Behringer is best handig voor PA werk, of als stuk gereedschap, maar is niet op z'n plaats in een hoogwaardige installatie, die legt feilloos de tekortkomingen bloot.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

SSassen schreef:
En ik ben blij dat ik met mijn eigen analoge geknoei verder kan en geen apparaat erbij hoef te kopen.
Proficiat! Met je oren, en de rest van je apparatuur, is gelukkig niks mis! Zo'n Behringer is best handig voor PA werk, of als stuk gereedschap, maar is niet op z'n plaats in een hoogwaardige installatie, die legt feilloos de tekortkomingen bloot.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Behalve als je hem tussen je CD speler en DAC plaatst...... :wink:
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

De verslechtering van de klank zoals Jeroen het hoorde is mij niet opgevallen bij de DEQ.
Waar op HEAR kan ik het verhaal van Erik vinden? Linkje?
Gebruikersavatar
erik klijnsmit
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 22:19
Contacteer:

Bericht door erik klijnsmit »

zeg,

maandagavond bij jeroen d geweest,
met mijn ouwe trouwe RTA meter en mijn UC.

jeroen wilde wat meten met 'professionele' apparatuur B) en ik wilde een horen of een speaker zonder kast bas kon laten horen.
;)

eerst heben we wat gemeten en gecorrigeerd.
de UC tussen cd speler en voorversterker, en mijn RTA meter als meetinstrument.
handmatig heb ik wat correcties gedaan (bij 40hz een bult van 7db, bij 80hz 5db , en nog ergens wat kleine ongerechtigheden)

daarna hebben we wat geluisterd.
wat mij meteen opviel was de herkenbaarheid van de set .
heel raar, maar de klank van jeroen zijn set lijkt heel veel op die van mij, terwijl het een totaal ander systeem is.

wat mij nog meer verbaasde is dat er een heel mooi strak laag uit de dipool woofers kwam.
echt wazig! dat een speaker zonder kast staat te spelen terwijl je toch laag hoort.

affijn , wij kwamen tot de conclusie dat de UC eigenlijk overbodig was , omdat de 40hz en 80hz dreun niet echt super hinderlijk waren en jeroen die op een andere manier wel op kan lossen.

dus heb ik lekker naar wat eigen muziek zitten luisteren op de set van jeroen zonder UC.

heel strak klonk dat,
ook het laag was bijzonder fraai
het loopt gewoon door tot onder de 30hz!
irritant was alleen toen ik een stukje orgel draaide dat de 40- en 80hz piek tegelijk werden aangesproken omdat de organist een 16 en een 8voets pijp open had staan.
iedere keer hoor je dan precies die toon op twee oktaven tegelijk er bovenuit.

maar voor de rest : geweldig!
iets anders dan basreflex,
niet beter, maar zeker niet slechter.

het klinkt wat helderder,
de bas is beter te volgen,
het blijft luchtig,
is alleen niet zo krachtig
ook minder dynamisch,
echt knallen doet het ook niet,

maar ja je kan niet alles hebben.


;)
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

maar ja je kan niet alles hebben.
TL....?.... :roll:
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

TL knalt ook niet,

geeft in mijn ogen gewoon weer wat er op de cd staat.

Paul.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

O, hum..., [:http:mode=grinnik..grijns]
Maar eeeuh, als het knalt is er meestal iets met de versterker.

Dus maar weer ff serieus, in de nieuwe K&T staat een dipool met vier woofers, bedoeld als sub. Ziet er ook leuk uit.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

sietse schreef:
.... in de nieuwe K&T staat een dipool met vier woofers, bedoeld als sub. Ziet er ook leuk uit.
die heb je vandaag binnengekregen ofzo?
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Henkjan schreef:
sietse schreef:
.... in de nieuwe K&T staat een dipool met vier woofers, bedoeld als sub. Ziet er ook leuk uit.
die heb je vandaag binnengekregen ofzo?
Ligt hier in de kiosk.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

erik klijnsmit schreef:
zeg,

maandagavond bij jeroen d geweest,
met mijn ouwe trouwe RTA meter en mijn UC.

jeroen wilde wat meten met 'professionele' apparatuur B) en ik wilde een horen of een speaker zonder kast bas kon laten horen.
;)

eerst heben we wat gemeten en gecorrigeerd.
de UC tussen cd speler en voorversterker, en mijn RTA meter als meetinstrument.
handmatig heb ik wat correcties gedaan (bij 40hz een bult van 7db, bij 80hz 5db , en nog ergens wat kleine ongerechtigheden)

daarna hebben we wat geluisterd.
wat mij meteen opviel was de herkenbaarheid van de set .
heel raar, maar de klank van jeroen zijn set lijkt heel veel op die van mij, terwijl het een totaal ander systeem is.

wat mij nog meer verbaasde is dat er een heel mooi strak laag uit de dipool woofers kwam.
echt wazig! dat een speaker zonder kast staat te spelen terwijl je toch laag hoort.

affijn , wij kwamen tot de conclusie dat de UC eigenlijk overbodig was , omdat de 40hz en 80hz dreun niet echt super hinderlijk waren en jeroen die op een andere manier wel op kan lossen.

dus heb ik lekker naar wat eigen muziek zitten luisteren op de set van jeroen zonder UC.

heel strak klonk dat,
ook het laag was bijzonder fraai
het loopt gewoon door tot onder de 30hz!
irritant was alleen toen ik een stukje orgel draaide dat de 40- en 80hz piek tegelijk werden aangesproken omdat de organist een 16 en een 8voets pijp open had staan.
iedere keer hoor je dan precies die toon op twee oktaven tegelijk er bovenuit.

maar voor de rest : geweldig!
iets anders dan basreflex,
niet beter, maar zeker niet slechter.

het klinkt wat helderder,
de bas is beter te volgen,
het blijft luchtig,
is alleen niet zo krachtig
ook minder dynamisch,
echt knallen doet het ook niet,

maar ja je kan niet alles hebben.


;)
Mooie review Erik, je beschrijft heel plastisch je luisterervaring :) .

Inmiddels nog wat met de RTA meter gespeeld. Beeld verandert niet echt vergeleken met maandag, nu ik nog eens rustig heb kunnen ruisen. Vermoeden wordt bevestigd dat ik beter naar BW3 kan in plaats van LR2 voor de overgang dipoolbas/monitor. Voorlopig nog steeds niet veel behoefte om in het laag bij 40 en 80 Hz een notch te plaatsen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het filter dat ik nu aan het bouwen ben.

Afbeelding
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Hoi jeroen, mag ik je even een compliment maken vanwege het feit dat je al aardig met "kop en oren" in de elektronica bezig bent? Nog niet zo heel lang geleden meen ik es gelezen te hebben dat je er niet zoveel van af wist.
Dus..
=D> =D>
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

sietse schreef:
Hoi jeroen, mag ik je even een compliment maken vanwege het feit dat je al aardig met "kop en oren" in de elektronica bezig bent? Nog niet zo heel lang geleden meen ik es gelezen te hebben dat je er niet zoveel van af wist.
Dus..
=D> =D>
Volgens mij is Jeroen op filters afgestudeerd ;)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik wist wel veel van de filtertheorie, ook wat elektronica betreft en ik heb in het verleden ook een aantal versterkers gebouwd. Alleen, ik had me niet eerder verdiept in hoe je versterkers en filters moet maken die ook audiofiel gezien verantwoord zijn :wink: .
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb nu een avondje naar het nieuwe filter geluisterd. Dit is zeker een verbetering, ik ben er nu van overtuigd dat een 3de orde filter beter is dan een 2de orde filter voor de overgang tussen een dipoolbas en een gesloten monitor topkast.

Als ik de versterker verder helemaal heb geoptimaliseerd, ga ik ook nog kijken of het bypassen van de uitgangstrap van de AD829 een hoorbare verbetering oplevert. Zo vermijdt je het werken in klasse A/B in de uitgang. Zie het schema hieronder. Het bypassen kan worden gerealiseerd door de pin voor Ccomp (pin5) te verbinden met de uitgang (pin6) van de opamp. Aangezien ik de opamp hoogohmig belast denk ik ermee weg te kunnen komen de uitgangsemittervolgers niet te gebruiken.

Afbeelding

Ik heb deze tip hier gevonden.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb nu lang genoeg naar het nieuwe filter kunnen luisteren voor een definitief oordeel. Ik heb wel eens gezegd dat ik 100% tevreden was. Nou, dat kan niet want nu ben ik 120% tevreden :? . Als trotse eigenaar en bouwer, en dus wel kritisch maar tegelijkertijd sterk bevooroordeeld, denk ik nu te kunnen zeggen dat het systeem een alleseter is geworden als het om mijn muziekverzameling gaat. Iets wat ik ook over de speaker van rho heb gezegd. Dat natuurlijk even los van het frequentiebereik en dynamisch bereik, gewoon meer van of het systeem als geheel "klopt". Ondanks dat het weer een hoop gesjouw wordt, wil ik dus nog best eens proberen hoe het in een tweede "Breda-sessie" uitpakt. Maar dan wel op zolder :twisted: .
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Kort gezegt, je hebt het stadium bereikt dat je in je luisterstoel , onderuitgezakt, blijft zitten zonder de neiging te hebben, dat je iets wilt veranderen...?
Gefeliciteerd, lekker is dat he.... :D
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

En de versterker, is die nu naar wens ?


Paul.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”