Ik geloof dat ik niet goed gelezen had, dacht dat het ging over een inschakelvertraging ....
Buizen voorversterker voor UCD
Moderator: Beheerdersteam
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Het probleem bij een buizen-eindtrap is de uitgangstransformator: Door het niet afsluiten met een belasting, meestal de luidspreker, lopen de inducties in die trafo zo hoog op dat al snel doorslag kan plaats vinden in die trafo.. Deze mini-bliksem resulteert in kortgesloten wikkelingen en dus een defecte trafo... En die kan heeeeeeel duur zijn, vraag dat maar aan kees...Leeuwarden schreef:Ik las ergens dat je een buizen eindtrap nooit mag aanzetten zonder dat er een luidspreker (oid) aan hangt. Is er met een buizenvoortrap ook zo'n regeltje?
Voor al het andere spul, VV's ed: Deze kun je gewoon aanzetten zonder dat het direct kapot gaat...
Kees
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Je hebt goed gelezen Ger, we praten even langs elkaar geloof ik.ovni schreef:![]()
Ik geloof dat ik niet goed gelezen had, dacht dat het ging over een inschakelvertraging ....
Even overnieuw.
Ik was dus van plan om gewoon een solid state voeding te gebruiken.
Mijn vraag is dus: Moet ik een inschakelvertraging gebruiken voor de gloeispanning of voor de hoogspanning.? Of beide?
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Dat ligt een beetje aan de buisjes, die je wil gebruiken in de VV-trap:Leeuwarden schreef:Mijn vraag is dus: Moet ik een instchakelvertraging gebruiken voor de gloeispanning of voor de hoogspanning.? Of beide?
Bij sommige hele oude buisjes duurt het opwarmen bijna twee minuten. Zelfs als je een 6D22S gelijkrichterbuis gebruikt is de hoogspanning al in 30 seconden beschikbaar.
De Hoogspanning kun je het best pas aanbrengen als de buis warm is.
Echter een buis langere tijd alleen van gloeispanning voorzien zorgt voor een vervuiling van de buis (en een verkortte levensduur)
Het is dus zaak om het aanzetten van de hoogspanning zoveel te vertragen als noodzakelijk is.
Dat is de reden waarom ik de gloeispanning van de gelijkrichterbuizen vertraagd laat opkomen: ik geef de VV-buisjes de gelegenheid om zich op te warmen, Die vertraging plus de tijd die de gelijkrichterbuizen nodig hebben om warm te worden en de hoogspanning door te geven is de totale vertraging.
Algemeen dus: de hoogspanning komt na de gloeispanning..
Kees
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Fijn! Het wordt me steeds duidelijker...
Kom ik weer terug op de inschakelvertraging van Sander.

Dit lijkt me prima hardwired te bouwen. En aangezien mijn brein voedingen lastig vindt tegenwoordig: Hoe wordt deze schakeling gevoed? Losse voeding of pak je het ergens van een secundaire wikkeling van de trafo?
Kom ik weer terug op de inschakelvertraging van Sander.

Dit lijkt me prima hardwired te bouwen. En aangezien mijn brein voedingen lastig vindt tegenwoordig: Hoe wordt deze schakeling gevoed? Losse voeding of pak je het ergens van een secundaire wikkeling van de trafo?
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Je hebt gelijkspanning nodig: de VCC is de plus.. Ik denk, zo op het oog, dat de schakeling het prima zal doen op 12V ofzo (afhankelijk van de werkspanning van het beoogde relais). Veel verbruikt het niet (ook weer afhankelijk van het relais) dus kun je willekeurig ergens iets vandaan prikken.. Er moet echter wel spanning staan, vrijwel direct na het aanschakelen...
Ik zou alleen voor de Q1 een tor nemen net een hogere Hfe (een darlington bij voorkeur) : als het relais 60mA vraagt is de Ib van deze tor 0,6mA (Hfe=100) Als hij nog niet geleidt zal Q2 ook nog sperren. De Ib van Q1 en de laadstroom van de elco (plus eventuele lekweerstand) loopt door de weerstand van 1M >>> Dan heb je heel wat volten verlies in die weerstand.. Zodra Q1 iets gaat geleiden zal hij Q2 meetrekken en zal die de elco versneld opladen (soort lawine-effect).. De vraag blijft echter of hij zover zal komen in de praktijk.. 1Meg is voor mijn gevoel iets te hoog bij deze Q1.. Maar je moet ook aan je RC tijd komen natuurlijk... 100k/1000uF geeft dezelfde tijd..
Kees
Ik zou alleen voor de Q1 een tor nemen net een hogere Hfe (een darlington bij voorkeur) : als het relais 60mA vraagt is de Ib van deze tor 0,6mA (Hfe=100) Als hij nog niet geleidt zal Q2 ook nog sperren. De Ib van Q1 en de laadstroom van de elco (plus eventuele lekweerstand) loopt door de weerstand van 1M >>> Dan heb je heel wat volten verlies in die weerstand.. Zodra Q1 iets gaat geleiden zal hij Q2 meetrekken en zal die de elco versneld opladen (soort lawine-effect).. De vraag blijft echter of hij zover zal komen in de praktijk.. 1Meg is voor mijn gevoel iets te hoog bij deze Q1.. Maar je moet ook aan je RC tijd komen natuurlijk... 100k/1000uF geeft dezelfde tijd..
Kees
Laatst gewijzigd door audiomanics op wo 07 jun 2006, 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Prachtig. Ik heb hier nog wel een printtrafootje liggen. Gelijkrichter, paar elcootjes. En gelijk aan de netschakelaar dus om gelijk te schakelen.
Schoot mij ook nog de volgende vraag te binnen. Hoeveel wat moeten de weerstanden zijn in het Aikido ontwerp?
Heeft iemand ook nog een betrouwbaar adres voor me waar in terecht kan voor buizen?
Schoot mij ook nog de volgende vraag te binnen. Hoeveel wat moeten de weerstanden zijn in het Aikido ontwerp?
Heeft iemand ook nog een betrouwbaar adres voor me waar in terecht kan voor buizen?
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Ik ben bang dat dit mijn Jip en Janneke niveau weer ontstijgtaudiomanics schreef:Je hebt gelijkspanning nodig: de VCC is de plus.. Ik denk, zo op het oog, dat de schakeling het prima zal doen op 12V ofzo (afhankelijk van de werkspanning van het beoogde relais). Veel verbruikt het niet (ook weer afhankelijk van het relais) dus kun je willekeurig ergens iets vandaan prikken.. Er moet echter wel spanning staan, vrijwel direct na het aanschakelen...
Ik zou alleen voor de Q1 een tor nemen net een hogere Hfe (een darlington bij voorkeur) : als het relais 60mA vraagt is de Ib van deze tor 0,6mA (Hfe=100) Als hij nog niet geleidt zal Q2 ook nog sperren. De Ib van Q1 en de laadstroom van de elco (plus eventuele lekweerstand) loopt door de weerstand van 1M >>> Dan heb je heel wat volten verlies in die weerstand.. Zodra Q1 iets gaat geleiden zal hij Q2 meetrekken en zal die de elco versneld opladen (soort lawine-effect).. De vraag blijft echter of hij zover zal komen in de praktijk.. 1Meg is voor mijn gevoel iets te hoog bij deze Q1.. Maar je moet ook aan je RC tijd komen natuurlijk... 100k/1000uF geeft dezelfde tijd..
Kees
Voor wat de buizen betreft zat ik te denken aan de eerder genoemde 6SN7 met bijbehorende voetjes.
Jan
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Is technisch gesproken exact hetzelfde.. Minder goed te hardwiren.
Ik ken nog een mooie variant: Laat tijdens de delay zelfs de led mooi knipperen... Moeilijk te krijgen IC'tje (wordt kennelijk in kern-cruisemissiles gebruikt, moest er stapels papieren voor tekenen voor ik er twee kon kopen voor $3,50!!)
Kijk maar even in het schema van de voeding van mijn versterker op de site.
Die buisjes heb ik helaas nog niet op voorraad, ook die oktalvoetjes niet..
Mag ik adviseren? Probeer de Mullards (ECC33 of ECC32 of CV-equivalenten) te krijgen, de best klinkende! Voor de buisvoetjes: neem Yamamoto's.... niet goedkoop maar absoluut 't mooiste wat je kan gebruiken ... (JacMusic.de)
Kees
Ik ken nog een mooie variant: Laat tijdens de delay zelfs de led mooi knipperen... Moeilijk te krijgen IC'tje (wordt kennelijk in kern-cruisemissiles gebruikt, moest er stapels papieren voor tekenen voor ik er twee kon kopen voor $3,50!!)
Kijk maar even in het schema van de voeding van mijn versterker op de site.
Die buisjes heb ik helaas nog niet op voorraad, ook die oktalvoetjes niet..
Mag ik adviseren? Probeer de Mullards (ECC33 of ECC32 of CV-equivalenten) te krijgen, de best klinkende! Voor de buisvoetjes: neem Yamamoto's.... niet goedkoop maar absoluut 't mooiste wat je kan gebruiken ... (JacMusic.de)
Kees
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Russen? Zitten hier genoeg... (ik spreek zelfs een beetje in die taal..wordt minder... kan 't nog wel lezen..)
Maar ik moest wel tekenen dat ik geen raketten ging maken
Denk niet dat je het verschil hoort maar als je iets moois wil maken moet je 't ook wel heel goed doen...Ben ik redelijk in geslaagd, denk ik..
Als je denkt/weet dat je het beter had kunnen doen, doe je het niet goed als je willens en wetens verzuimd... mijn opinie.
Vermogen van de weerstanden: P=UxI plus wat extra... Denk dat Bas 't wel weet.. Ik heb me nog niet geconcentreerd op de Aikido... Is ook zoveel mogelijk met dit ontwerp....
Kees
Maar ik moest wel tekenen dat ik geen raketten ging maken
Denk niet dat je het verschil hoort maar als je iets moois wil maken moet je 't ook wel heel goed doen...Ben ik redelijk in geslaagd, denk ik..
Als je denkt/weet dat je het beter had kunnen doen, doe je het niet goed als je willens en wetens verzuimd... mijn opinie.
Vermogen van de weerstanden: P=UxI plus wat extra... Denk dat Bas 't wel weet.. Ik heb me nog niet geconcentreerd op de Aikido... Is ook zoveel mogelijk met dit ontwerp....
Kees
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Thanks Kees! Ik heb net even naar die voetjes gekeken en bijna 50 euro per voetje bewaar ik even voor een volgende buizen versterker. Let wel: dit is mijn eerste buizenproject. Het is een project voor me om eens met buizen te werken. Ik heb namelijk altijd vor solid state gekozen maar mezelf wel altijd de keuze tussen ss en buizen gegeven. Is er nooit van gekomen tot nu. Technisch gezien vind ik dit bijvoorbeeld veel lastiger dan mijn Aleph 5 indertijd. Vandaar ook dat ik kies voor niet al te dure componenten in eerste instantie. Eerst maar eens kijken hoe het klinkt.
Ik zie op de foto's van John Broskie geen reuzenweerstanden zitten dus met dat wattage zal het wel meevallen.
Nu eerst maar eens onderdelen scoren en kijken hoe het allemaal loopt.
Heb je mijn mailtje trouwens nog gekregen?
Jan
Ik zie op de foto's van John Broskie geen reuzenweerstanden zitten dus met dat wattage zal het wel meevallen.
Nu eerst maar eens onderdelen scoren en kijken hoe het allemaal loopt.
Heb je mijn mailtje trouwens nog gekregen?
Jan
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Voetjes: gebruik ceramische voetjes.
Verzilverd of verguld kun je over twisten, het heeft naar mijn mening weinig zin omdat de buispootjes van pisbakkenstaal zijn.
Wel belangrijk is een vaste passing van de pennetjes.
Buizen zijn te kust en te keur te koop, ik zou beginnen met standaard JJ of Sovtek of Chinees, later kun je gaan hobbyen met dure NOS als je wilt.
Belangrijk is eerst begrip te krijgen voor de techniek en problematiek van de buisjes, optimaliseren kan later altijd, en je leert een hoop onderweg.
Twente in Den Haag heeft vaak leuke trafo's (Lowe NTR types) voor niet al teveel geld, kun je lekker mee experimenteren.
Voor gloei kun je altijd een Amplimo 2 x 6V toroid nemen, daarmee kun je lekker combineren.
In serie is 12V, in parallel is dubbele stroom.
Verzilverd of verguld kun je over twisten, het heeft naar mijn mening weinig zin omdat de buispootjes van pisbakkenstaal zijn.
Wel belangrijk is een vaste passing van de pennetjes.
Buizen zijn te kust en te keur te koop, ik zou beginnen met standaard JJ of Sovtek of Chinees, later kun je gaan hobbyen met dure NOS als je wilt.
Belangrijk is eerst begrip te krijgen voor de techniek en problematiek van de buisjes, optimaliseren kan later altijd, en je leert een hoop onderweg.
Twente in Den Haag heeft vaak leuke trafo's (Lowe NTR types) voor niet al teveel geld, kun je lekker mee experimenteren.
Voor gloei kun je altijd een Amplimo 2 x 6V toroid nemen, daarmee kun je lekker combineren.
In serie is 12V, in parallel is dubbele stroom.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Er is een hele reeks van NTR trafo's die 250 V afgeven.
Dat is toch wel te droppen?
Laat je niet misleiden door 1.41 * 250, dat is onbelast.
Je kunt ook overwegen een smoorspoel ingang te nemen, samen met een buisgelijkrichter als 6X4, EZ80 of EZ90 en met de benodigde dropweerstanden in de trafoleidingen kom je dan best mooi op 200...220 V uit denk ik.
Met een bleederweerstand kun je de spanning dan optimaliseren.
Zoniet: dan gaan stabiliseren, dat kan met bijv. een HIP5600 high voltage regulator.
Ook mooi is een buisjes stabilisator, met bijv. een EL90 en een EC92 is zoiets best te doen.
Nog een optie is een buck-transformator ertussen, dat is dan 230/48V bij dezelfde stroom als de hoogspanningstrafo.
De secundaire wikkeling gaat dan in "tegenfase" met de hoogspanningswikkeling van de NTR.
Dat is toch wel te droppen?
Laat je niet misleiden door 1.41 * 250, dat is onbelast.
Je kunt ook overwegen een smoorspoel ingang te nemen, samen met een buisgelijkrichter als 6X4, EZ80 of EZ90 en met de benodigde dropweerstanden in de trafoleidingen kom je dan best mooi op 200...220 V uit denk ik.
Met een bleederweerstand kun je de spanning dan optimaliseren.
Zoniet: dan gaan stabiliseren, dat kan met bijv. een HIP5600 high voltage regulator.
Ook mooi is een buisjes stabilisator, met bijv. een EL90 en een EC92 is zoiets best te doen.
Nog een optie is een buck-transformator ertussen, dat is dan 230/48V bij dezelfde stroom als de hoogspanningstrafo.
De secundaire wikkeling gaat dan in "tegenfase" met de hoogspanningswikkeling van de NTR.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Ik vind zo'n regulator best een interessant gegeven. Het zou mij veel speelruimte geven om te experimenteren met voltages.KT88 schreef:Zoniet: dan gaan stabiliseren, dat kan met bijv. een HIP5600 high voltage regulator.
Maar ik las ook dit:
http://circuitsonline.shockmedia.nl/for ... age/266743
Thel doet trouwens ook iets met een regulator.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
