Buizen voorversterker voor UCD

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Bericht door ovni »

:oops:
Ik geloof dat ik niet goed gelezen had, dacht dat het ging over een inschakelvertraging ....
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Leeuwarden schreef:
Ik las ergens dat je een buizen eindtrap nooit mag aanzetten zonder dat er een luidspreker (oid) aan hangt. Is er met een buizenvoortrap ook zo'n regeltje?
Het probleem bij een buizen-eindtrap is de uitgangstransformator: Door het niet afsluiten met een belasting, meestal de luidspreker, lopen de inducties in die trafo zo hoog op dat al snel doorslag kan plaats vinden in die trafo.. Deze mini-bliksem resulteert in kortgesloten wikkelingen en dus een defecte trafo... En die kan heeeeeeel duur zijn, vraag dat maar aan kees...

Voor al het andere spul, VV's ed: Deze kun je gewoon aanzetten zonder dat het direct kapot gaat...

Kees
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

ovni schreef:
:oops:
Ik geloof dat ik niet goed gelezen had, dacht dat het ging over een inschakelvertraging ....
Je hebt goed gelezen Ger, we praten even langs elkaar geloof ik.
Even overnieuw.

Ik was dus van plan om gewoon een solid state voeding te gebruiken.

Mijn vraag is dus: Moet ik een inschakelvertraging gebruiken voor de gloeispanning of voor de hoogspanning.? Of beide?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Leeuwarden schreef:
Mijn vraag is dus: Moet ik een instchakelvertraging gebruiken voor de gloeispanning of voor de hoogspanning.? Of beide?
Dat ligt een beetje aan de buisjes, die je wil gebruiken in de VV-trap:
Bij sommige hele oude buisjes duurt het opwarmen bijna twee minuten. Zelfs als je een 6D22S gelijkrichterbuis gebruikt is de hoogspanning al in 30 seconden beschikbaar.
De Hoogspanning kun je het best pas aanbrengen als de buis warm is.
Echter een buis langere tijd alleen van gloeispanning voorzien zorgt voor een vervuiling van de buis (en een verkortte levensduur)
Het is dus zaak om het aanzetten van de hoogspanning zoveel te vertragen als noodzakelijk is.
Dat is de reden waarom ik de gloeispanning van de gelijkrichterbuizen vertraagd laat opkomen: ik geef de VV-buisjes de gelegenheid om zich op te warmen, Die vertraging plus de tijd die de gelijkrichterbuizen nodig hebben om warm te worden en de hoogspanning door te geven is de totale vertraging.
Algemeen dus: de hoogspanning komt na de gloeispanning..
Kees
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Fijn! Het wordt me steeds duidelijker...
Kom ik weer terug op de inschakelvertraging van Sander.

Afbeelding

Dit lijkt me prima hardwired te bouwen. En aangezien mijn brein voedingen lastig vindt tegenwoordig: Hoe wordt deze schakeling gevoed? Losse voeding of pak je het ergens van een secundaire wikkeling van de trafo?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Je hebt gelijkspanning nodig: de VCC is de plus.. Ik denk, zo op het oog, dat de schakeling het prima zal doen op 12V ofzo (afhankelijk van de werkspanning van het beoogde relais). Veel verbruikt het niet (ook weer afhankelijk van het relais) dus kun je willekeurig ergens iets vandaan prikken.. Er moet echter wel spanning staan, vrijwel direct na het aanschakelen...

Ik zou alleen voor de Q1 een tor nemen net een hogere Hfe (een darlington bij voorkeur) : als het relais 60mA vraagt is de Ib van deze tor 0,6mA (Hfe=100) Als hij nog niet geleidt zal Q2 ook nog sperren. De Ib van Q1 en de laadstroom van de elco (plus eventuele lekweerstand) loopt door de weerstand van 1M >>> Dan heb je heel wat volten verlies in die weerstand.. Zodra Q1 iets gaat geleiden zal hij Q2 meetrekken en zal die de elco versneld opladen (soort lawine-effect).. De vraag blijft echter of hij zover zal komen in de praktijk.. 1Meg is voor mijn gevoel iets te hoog bij deze Q1.. Maar je moet ook aan je RC tijd komen natuurlijk... 100k/1000uF geeft dezelfde tijd..
Kees
Laatst gewijzigd door audiomanics op wo 07 jun 2006, 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Prachtig. Ik heb hier nog wel een printtrafootje liggen. Gelijkrichter, paar elcootjes. En gelijk aan de netschakelaar dus om gelijk te schakelen.

Schoot mij ook nog de volgende vraag te binnen. Hoeveel wat moeten de weerstanden zijn in het Aikido ontwerp?


Heeft iemand ook nog een betrouwbaar adres voor me waar in terecht kan voor buizen?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Je was net te vlug met antwoorden... ik had bij de vorige net wat bijgevoegd... gelezen??
Wat voor buizen heb je nodig? heb je al voetjes?
Kees
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

audiomanics schreef:
Je hebt gelijkspanning nodig: de VCC is de plus.. Ik denk, zo op het oog, dat de schakeling het prima zal doen op 12V ofzo (afhankelijk van de werkspanning van het beoogde relais). Veel verbruikt het niet (ook weer afhankelijk van het relais) dus kun je willekeurig ergens iets vandaan prikken.. Er moet echter wel spanning staan, vrijwel direct na het aanschakelen...

Ik zou alleen voor de Q1 een tor nemen net een hogere Hfe (een darlington bij voorkeur) : als het relais 60mA vraagt is de Ib van deze tor 0,6mA (Hfe=100) Als hij nog niet geleidt zal Q2 ook nog sperren. De Ib van Q1 en de laadstroom van de elco (plus eventuele lekweerstand) loopt door de weerstand van 1M >>> Dan heb je heel wat volten verlies in die weerstand.. Zodra Q1 iets gaat geleiden zal hij Q2 meetrekken en zal die de elco versneld opladen (soort lawine-effect).. De vraag blijft echter of hij zover zal komen in de praktijk.. 1Meg is voor mijn gevoel iets te hoog bij deze Q1.. Maar je moet ook aan je RC tijd komen natuurlijk... 100k/1000uF geeft dezelfde tijd..
Kees
Ik ben bang dat dit mijn Jip en Janneke niveau weer ontstijgt :-(

Voor wat de buizen betreft zat ik te denken aan de eerder genoemde 6SN7 met bijbehorende voetjes.

Jan
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Of vinden we het wiel wedrom uit:
http://ultranalog.com/schem/hvdelay.html
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Is technisch gesproken exact hetzelfde.. Minder goed te hardwiren.
Ik ken nog een mooie variant: Laat tijdens de delay zelfs de led mooi knipperen... Moeilijk te krijgen IC'tje (wordt kennelijk in kern-cruisemissiles gebruikt, moest er stapels papieren voor tekenen voor ik er twee kon kopen voor $3,50!!)
Kijk maar even in het schema van de voeding van mijn versterker op de site.

Die buisjes heb ik helaas nog niet op voorraad, ook die oktalvoetjes niet..
Mag ik adviseren? Probeer de Mullards (ECC33 of ECC32 of CV-equivalenten) te krijgen, de best klinkende! Voor de buisvoetjes: neem Yamamoto's.... niet goedkoop maar absoluut 't mooiste wat je kan gebruiken ... (JacMusic.de)
Kees
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Da's een luxe timer, Kees! Even denken... Den Helder, marine... Russen... Weet je zeker dat ze er nog in zitten? :mrgreen:

Over voetjes gesproken. Hoor je dat verschil echt?

Nog even over de weerstanden in de Aikido... Hoeveel Watt moeten die zijn?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Russen? Zitten hier genoeg... (ik spreek zelfs een beetje in die taal..wordt minder... kan 't nog wel lezen..)
Maar ik moest wel tekenen dat ik geen raketten ging maken :D
Denk niet dat je het verschil hoort maar als je iets moois wil maken moet je 't ook wel heel goed doen...Ben ik redelijk in geslaagd, denk ik..
Als je denkt/weet dat je het beter had kunnen doen, doe je het niet goed als je willens en wetens verzuimd... mijn opinie.
Vermogen van de weerstanden: P=UxI plus wat extra... Denk dat Bas 't wel weet.. Ik heb me nog niet geconcentreerd op de Aikido... Is ook zoveel mogelijk met dit ontwerp....
Kees
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Thanks Kees! Ik heb net even naar die voetjes gekeken en bijna 50 euro per voetje bewaar ik even voor een volgende buizen versterker. Let wel: dit is mijn eerste buizenproject. Het is een project voor me om eens met buizen te werken. Ik heb namelijk altijd vor solid state gekozen maar mezelf wel altijd de keuze tussen ss en buizen gegeven. Is er nooit van gekomen tot nu. Technisch gezien vind ik dit bijvoorbeeld veel lastiger dan mijn Aleph 5 indertijd. Vandaar ook dat ik kies voor niet al te dure componenten in eerste instantie. Eerst maar eens kijken hoe het klinkt.

Ik zie op de foto's van John Broskie geen reuzenweerstanden zitten dus met dat wattage zal het wel meevallen.

Nu eerst maar eens onderdelen scoren en kijken hoe het allemaal loopt.

Heb je mijn mailtje trouwens nog gekregen?

Jan
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Ik zag dat de 6SN7 600 mA voor de gloei gebruikt. Aangezien er 4 buizen in gaan betekend dat dat je 4 x 600 = 2,4A kan rekenen voor je gloei?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Leeuwarden schreef:
Aangezien er 4 buizen in gaan betekent dat dat je 4 x 600 = 2,4A kan rekenen voor je gloei?
Minimaal, Jan, minimaal.... als je wilt dat je trafo niet ook voor gloeidraad gaat spelen kun je beter gaan voor 3-4 A.
Kees
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Voetjes: gebruik ceramische voetjes.
Verzilverd of verguld kun je over twisten, het heeft naar mijn mening weinig zin omdat de buispootjes van pisbakkenstaal zijn.
Wel belangrijk is een vaste passing van de pennetjes.

Buizen zijn te kust en te keur te koop, ik zou beginnen met standaard JJ of Sovtek of Chinees, later kun je gaan hobbyen met dure NOS als je wilt.

Belangrijk is eerst begrip te krijgen voor de techniek en problematiek van de buisjes, optimaliseren kan later altijd, en je leert een hoop onderweg.

Twente in Den Haag heeft vaak leuke trafo's (Lowe NTR types) voor niet al teveel geld, kun je lekker mee experimenteren.
Voor gloei kun je altijd een Amplimo 2 x 6V toroid nemen, daarmee kun je lekker combineren.
In serie is 12V, in parallel is dubbele stroom.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Net even met Radio Twenthe gebeld. Ze hebben helaas geen trafo met 200V secundair... Ik heb vandaag ook nog even contact gehad met AE. Die geven nog een prijsopgaaf.
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Er is een hele reeks van NTR trafo's die 250 V afgeven.
Dat is toch wel te droppen?

Laat je niet misleiden door 1.41 * 250, dat is onbelast.
Je kunt ook overwegen een smoorspoel ingang te nemen, samen met een buisgelijkrichter als 6X4, EZ80 of EZ90 en met de benodigde dropweerstanden in de trafoleidingen kom je dan best mooi op 200...220 V uit denk ik.
Met een bleederweerstand kun je de spanning dan optimaliseren.

Zoniet: dan gaan stabiliseren, dat kan met bijv. een HIP5600 high voltage regulator.
Ook mooi is een buisjes stabilisator, met bijv. een EL90 en een EC92 is zoiets best te doen.

Nog een optie is een buck-transformator ertussen, dat is dan 230/48V bij dezelfde stroom als de hoogspanningstrafo.
De secundaire wikkeling gaat dan in "tegenfase" met de hoogspanningswikkeling van de NTR.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Volgens mij haakt hij nu af :roll:
Jip en Janneke taal .....
Kees
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Gel*l, gewoon in het diepe gooien! :twisted:

Wie nog nooit een anode roodgloeiend heeft gehad, of een tik van de 400 volt, die heeft niet geleefd!
Vragen komen vanzelf, van alles voorkauwen heeft nog nooit iemand iets geleerd :wink:

KT88, self-made buizen(ver)knoeier
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Leeuwarden schreef:
Net even met Radio Twenthe gebeld. Ze hebben helaas geen trafo met 200V secundair... Ik heb vandaag ook nog even contact gehad met AE. Die geven nog een prijsopgaaf.
Als je toch in Den Haag shopt, moet je eens naar Rik Stoet gaan. Die kan makkelijk aan dat soort trafo's komen...
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

KT88 schreef:
Zoniet: dan gaan stabiliseren, dat kan met bijv. een HIP5600 high voltage regulator.
Ik vind zo'n regulator best een interessant gegeven. Het zou mij veel speelruimte geven om te experimenteren met voltages.

Maar ik las ook dit:
http://circuitsonline.shockmedia.nl/for ... age/266743

Thel doet trouwens ook iets met een regulator.
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Heh, wie zou dat nou hebben geschreven? :mrgreen:

Was het allang weer vergeten.

Wat ga je nu dan doen Jan? :lol:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Tja op zoek naar dat ding zag ik het toevallig.

Ik heb een drukke avond gehad. ga eerst even slapen en morgen diyaudio even afsneupen. Daar staan ook een aantal gereguleerde voedingen.

Als Thel het goed kan, moet het kunnen toch?
Plaats reactie