Paranello, de bouw van een 803D kloon

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ja, heeft kees wel gelijk . Ziet er mooi uit zo. Goed bedacht. =D> =D>
Misschien toch maar even de tijd nemen of het anders kan dan je van plan bent.
Ik zit dit nu wel te schrijven, en ik weet ff niet of dat buig MDF al zit vast gelijmt, maar anders is het misschien een idee om die ringen aan dat buigmdf te bevestigen en dat geheel demontabel te maken ?
Laatst gewijzigd door sietse op za 03 jun 2006, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ik zit dit nu wel te schrijven, en ik weet ff niet of dat buig MDF al zit vast gelijmt, maar anders is het misschien een idee om die ringen aan dat buigmdf te bevestigen en dat geheel demontabel te maken ?
Als je die ringen met plakband of zo vast zet aan die plaat en dan met een freesje gleufjes freesd in die plaat en ringen, aan de achterkant dus he :D , dan kun je met latjes de boel aan elkaar lijmen. Onzichtbaar.
Als je me niet snapt, maak ik wel even een tekeningetje.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Jasper Joppe Geers schreef:
Ook die ringen zijn eigenlijk al klaargemaakt om met schroeven gemonteerd te worden. Daarnaast denk ik dat het gebruik van magneetjes een ongewenst effect opleveren voor het geluid. je hebt namelijk altijd kans dat het gaat rammelen, vandaar.
Jammer jammer jammer...
Ik heb even de proef op de som genomen met een inbus boutje (M6 = 10 rond) en een magneetje... Dat gaat echt niet rammelen.. Wel moet je er voor zorgen dat de magneetjes alle vier (in jou geval) gelijk liggen en gelijk contact maken met de boutjes. Je moet behoorlijk trekken om het magneetje los te krijgen en zeker als je er vier in die ring zou hebben..
Het magnetisch strooiveld is dusdanig klein dat ze het magnetisch veld rond de spreekspoel in ieder geval niet zullen beinvloeden..
Kees
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Jasper Joppe Geers schreef:
..... dat het gebruik van magneetjes een ongewenst effect opleveren voor het geluid. je hebt namelijk altijd kans dat het gaat rammelen, vandaar.
de isis van Edo heeft ook magneetjes voor de frontjes, rammelt nix aan hoor en klinkt verder ook prima
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ik zie op de foto nog geen gaatjes in de ringen. Zijn we net op tijd..? :)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Henkjan schreef:
Jasper Joppe Geers schreef:
..... dat het gebruik van magneetjes een ongewenst effect opleveren voor het geluid. je hebt namelijk altijd kans dat het gaat rammelen, vandaar.
de isis van Edo heeft ook magneetjes voor de frontjes, rammelt nix aan hoor en klinkt verder ook prima
Klopt...Zit zo vast als een speer en kan best hard en laag gaan...zonder dat er iets gebeurd.
Degene die ik gebruikt heb waren 8 x 4 mm.
Laatst gewijzigd door Edo op za 03 jun 2006, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ik heb nog es even naar die foto's zitten staren, maar ik heb de indruk dat die ringen aan de dunne kant zijn voor magneetjes van 5mm dik. Ik zat ook nog even te denken aan klitteband.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

8x4 is nog mooier... Hoe dik zijn die ringen trouwens? Als je bang bent dat mooie putjes met flakke bodem fresen een beetje eng is in deze ringen? Dan weet ik nog wel een lid op dit forum dat dat prima voor je kan regelen voor weinig..... Maar we zijn misschien toch al te laat met onze adviezen???
Kees
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Jaaaaaaaaaja..

Ik vind het werkelijk leuk dat jullie zo meedenken, en het idee met die magneetjes spreekt me eigenlijk wel aan. Kijk even mee als je wilt:
DSCN1668.jpg
Deze foto laat van bovenaf zien welke ruimte de ring heeft rondom de driver's faceplate zogezegd. De boutjes die ik heb liggen hebben bij de montage genoeg ruimte om achter de ring weg te vallen. Op de voorplaat zit namelijk ook een soort foamring die die ruimte als het ware opvult.
Een beetje lastig om uit te leggen, maar ik denk dat de meesten van jullie me wel kunnen volgen.

Ik kan met die magneetjes dan 2 dingen doen:
- Of ik kan ze zo monteren dat ze de faceplaat ook echt raken, in dat geval kan ik die magneetjes van Edo toepassen.
- Ik kan er ook voor kiezen om magneetjes te gebruiken die mooi over de driver heen vallen. In dat geval moet ik even kijken of er andere magneetjes te verkrijgen zijn die beter toepasbaar zijn in dit geval.

Ik heb er namelijk wel eens aan zitten denken, maar het idee stond me een beetje tegen. Ik was ervan uit gegaan dat het toch kon rammelen, de magneet van de driver beïnvloeden enz.. Nu jullie zo reageren kan ik het toch moeilijk meer naast me neer leggen wel?

Voor die grill ligt het echt anders. Dat is gewoon een constructie die ik zo bedacht heb, en daar kan ik nu moeilijk meer vanaf wijken. Bovendien wordt die strook buigMDF strakjes hoogglans zwart, dus die dopjes voor die grill zullen nou ook niet zo'n doorn in het oog zijn. Met die sierringen ligt dat wel anders, en ik ga me maar eens concentreren op die magneetjes...

hartelijk dank mensen!
Laatst gewijzigd door Jasper Joppe Geers op di 19 nov 2013, 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Een nadeel van magneten lijkt mij, dat het front kan vershuiven, en niet telkens op precies dezelfde plek vastzit.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Jan-Willem schreef:
Een nadeel van magneten lijkt mij, dat het front kan vershuiven, en niet telkens op precies dezelfde plek vastzit.
Nee, valt erg mee. Meeste mensen gaan ervan uit dat aan 1 kant een magneet zit en aan de andere kant een stukje ijzer. Dan kan het inderdaad scchuiven. Om de trekkracht flink wat te vergroten gebruik je twee magneten. 1 in de rand, 1 in de kast. Die trekken elkaar dus aan en kan je vertellen, die houden alles erg precies op z'n plek.
Gebruikersavatar
mluyben
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 10:30
Locatie: Friesland

Bericht door mluyben »

Ik heb bij mijn Casa's ook de magneetjes van Edo gebruikt om de doeken fronts op hun plaats te monteren.
Ik heb echter 2 frontjes [1 voor mid/hoog en 1 voor laag] de een is met de dubbel magenten gedaan zoals Edo. Dus magneet in baffle en magneet in het front. Deze lijnen daardoor uit zichzelf uit. gaat echt zeer goed.

Voor mijn woofer was geen plaats om de magneten in de baffle te plaatsen dus hier zitten de fronts met dezelfde magneten op de bouten van de woofer. Dit werkt ook erg goed.
de magneten in het doek front zijn verzonken zodat de gaten in de front over de inbus bouten vallen en de magneten de inbus net niet raken. hierdoor worden de fronts met het doek op de baffle getrokken en dit rammelt gegarandeerd niet.

Ik gebruik nooit meer iets anders als magneetjes...perfect en geen zichtbare montage meer.
Ik dus ook de 8x4 super magneten gebruikt.

Erg mooi project trouwens, ik heb ook een idee om eens zoiets te maken. Dus ik kijk graag hoe je het allemaal doet....zeer leerzaam...alvast bedankt :D
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Zo. In de tussentijd heb ik nog wat gaatjes geboord in de strook buig MDF, is er hout besteld voor de lijstjes die aan weerszijden komen van die strook buig MDF, en heb ik de euvele moed bij elkaar geschraapt om aan de bovenzijde van de speakerkast een mooie bolling te raspen, vijlen, schuren etc.

Ik heb helaas nog geen foto's hiervan, maar dat komt morgen wel.
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

En bij deze:
DSCN1669.jpg
Het had even wat voeten in de aarde, maar uiteindelijk heb ik de gaatjes allemaal geboord gekregen. Door de droogte momenteel in het schuurtje is buig MDF extra bros, en kwalijk om te bewerken. Ik dan ook gaatje voor gaatje de plaats goed vastgezet met 2 lijmklemmen, en voorzichtig met een metaalboor de gaatjes geboord. Op onderstaande foto is het wat lastig te zien denk ik, maar het is allemaal keurig verlopen verder.
DSCN1671.jpg
Gisteren ben ik dan bezig geweest om de bovenkant van de speakerkast zijn bolling te geven. Daar zag ik wel een beetje tegen op omdat dat grotendeels uit de hand moest. Aanvankelijk wilde ik dat met de bandschuurmachine doen, maar door gewoon hand gereedschap te gebruiken had ik de zaak wat meer onder controle..
DSCN1673.jpg
En voila! Het lijkt misschien niet veel, maar hier komt de oorsprong van het project naar boven: het bouwen van een 803 kloon. En kijk voor jezelf, maar ook die hebben alleen een flauwe bolling van links naar rechts, en hoofdzakelijk langs de wand heel flauw schuin naar voor toe.
DSCN1674.jpg
Ik ben er zelf erg blij mee. Nogmaals, het lijkt niet veel, maar meteen krijgt de kast duidelijk zijn identiteit. Ik moest op een gegeven moment mezelf ook inhouden om er niet nog meer af te halen, want dan zou juist het subtiele er weer af gaan..

Verder heb ik degene die voor me het draaiwerk doet gevraagd om de lijstjes te maken die aan weerszijden komen van de strook buig MDF. Die worden van beukenhout, samen met de kegel worden die straks in een keer gespoten. Donkere kleur, tegen zwart aan, maar nog net doorzichtig. Een soort sunburst idee, maar dat is een term meer gangbaar voor de gitaarbouwers onder ons.. ;)

Morgen verder!
Laatst gewijzigd door Jasper Joppe Geers op di 19 nov 2013, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Met die bolling kan je vrouw/vriendin er in ieder geval geen planten opzetten!

Zag daar tijd geleden een foto van, vandaar... :)
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Kan volgens mij nog net wel... \:D/
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Haha.. nu misschien nog wel, maaar straks met die kegels erop zeker niet meer! Ik heb trouwen even geïnformeerd naar die magneetjes, en die zijn er in allerlei soorten en maten. Als ik 2 paar magneetjes gebruik per sierring zit ik denk ik wel goed..
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Als het kan zou ik 3 gebruiken per ring. Drie zitten altijd alledrie aan, terwijl met vier je de kans hebt dat er 1 net niet aanligt. Een tafel met drie poten wiebelt nooit. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Nee, volgens mij, die speakers hebben vier schroefjes... Kwestie van de magneetjes goed uitlijnen en perfect infrezen dus...
Je hebt wel gelijk dat drie magneetjes altijd aanzitten maar dat is geen garantie voor vlak liggen...
Kees
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Mjaa.. ik snap wat jullie bedoelen, maar ik denk toch dat 2 stuks voldoende is. 3 of 4 paar vind ik dan overdone eigenlijk..
Gebruikersavatar
mluyben
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 10:30
Locatie: Friesland

Bericht door mluyben »

Ik zou ze juist zo diep boren dat ze net niet aanliggen. die magneetjes van Edo [verkrijgbaar bij Conrad] zijn supermagneten en trekken ook flink aan als ze het metaal niet raken. hierdoor krijg je nooit last van trillingen en wordt de ring gewoon vlak op het front getrokken. evt een laagje dun vilt eronder als het wel trilt.
Mijn woofers hebben 6 bouten, maar ik heb ze met 4 magneten vastgezet.
En deze fronts worden nu dus met het doek op het hout getrokken.
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Ik zal es kijken hoe ik dat ga aanpakken. Op de frontplaat van de drivers zit ook al een viltring, dus daar komt die sierring feitelijk op te liggen.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Magneetjes zitten bij mij ook niet tegen elkaar. In de kast zitten ze onder het fineer, en in het raamwerk voor het speakerdoek wat er dus ook nog tussen zit. Dus best wel wat uit elkaar, maar blijft perfect zitten..... :)
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Dat vermoeden had ik ook.. daarom dat 2 paar per sierring voldoende moet zijn.
audiofreak
Berichten: 91
Lid geworden op: za 06 nov 2004, 14:38
Contacteer:

Bericht door audiofreak »

Beste,

Met veel belangstelling heb ik alle pagina's weer eens opnieuw gelezen.

Ik vond je idee v.w.b. de wortelnoten houten ringen voor over je speakerranden een heel goed idee.Daar ik volgend jaar mijn B&W 640-i speakers ook ga nabouwen d.m.v. andere kasten en mijn speakerdrivers nu worden afgedekt met een (plastic)ring lijkt mij dat idee van jou een 'perfecte' oplossing.Ik hou dat in gedachten.
Moet je natuurlijk wel een houtbewerker met draaibank kennen. :)

Voor de rest prachtig werk en een helder verslag.
Complimenten,

8)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”