Zet het beeldscherm gewoon achter de center! Dat beeld is toch minder interessant dan het geluid
Een mid boven je scherm en een mid onder je scherm.. komt het geluid precies uit het midden!
Wat richard al zei over dat scherm.. Het doet altijd wat met het ( mooie) geluid. Ik had vroeger een (grote 15") sub een meter van mijn bed staan en het laken van mijn bed bewoog mee, wanneer het wat harder stond! Zo een scherm lost misschien een en ander op, maar ik geloof niet dat er bij stevige dreunen niks beweegt!
Kan je natuurlijk simpel testen door op een bepaalde afstand van de woofer een velletje papier te houden en even flink laag afspelen!
Dan zou ik voor een microperf scherm gaan.
Geen seconde over twijfelen.
Ook zo'n geperforeerd scherm vangt een hoop hoge tonen af, dat zul je in het filter of met een equalizer moeten corrigeren.
Maar het is denk ik wel belangrijk dat middentoner en tweeter op dezelfde hoogte staan als de hoofdluidsprekers, een stem die uit de voeten van de acteur lijkt te komen is in zo'n compromisloos systeem eigenlijk ook geen optie.
Je zou dat kunnen oplossen met een schakelaar achter op de speaker.
Een stand met scherm en zonder scherm
IK ben nooit zon voorstander geweest van microperf of wat voor een perforatie dan ook in (home cinema of bioscoop) schermen. Je zal altijd een % licht opbrengst verliezen en ik zie de perforatie bijna altijd duidelijk zitten (in bioscopen vaak de eerste 5 rijen of erger). Verhalen over een bepaalde soort zwartheid die alleen haalbaar is met gaatjesdoek zijn miejn inziens overdreven. Voor het bioscoopje waar ik voor gewerkt heb heb ik gekozen voor een "massief" doek met de luidsprkers er onder.
Er zijn meen ik wel grafieken te krijgen van de geluid doorlaatbaarheid van de diverse kant en klaar schermen.
Ik moet zeggen dat ik je eerste ontwerp voor een center toch niet bepaald lelijk vond hoor! T'is dat er volgens jou geluidstechnische bezwaren aan zitten maar als ik het voor het zeggen had zou ik hem toch zo bouwen..