Buizen voorversterker voor UCD

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Uhm, je hebt gelijk, in de haast E en C omgedraaid, zal 't gelijk even aanpassen, iets met haastige spoed enzo :shock:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Ja zeg Sander, ben ik net een ellenlang verhaal aan het tikken elders, post jij effe zomaar een schemaatje! :lol:

Elegant, dat zeker. Ik had iets met een 555 bedacht........
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ja zeg Sander, ben ik net een ellenlang verhaal aan het tikken elders, post jij effe zomaar een schemaatje!
Sorry, was een inkopper, net zoals de CRCRCRC die ik eerder postte, soms zijn dingen op z'n best als ze heerlijk eenvoudig zijn :)

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36753
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

SSassen schreef:
Uhm, je hebt gelijk, in de haast E en C omgedraaid, zal 't gelijk even aanpassen, iets met haastige spoed enzo :shock:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Hoi Sander

Zou in serie met C1 nog wel een begrenzingsweerstandje van iets van 220 ohm zetten, zodat Q2 niet teveel voor zijn kiezen krijgt als het schakelingetje tript.

Overigens niet zo elegant omdat in die eerste post te veranderen. Nu snapt niemand deze discussie meer .... ? Afijn, voor degenenen die de draad nu kwijt raken, het zag er eerst zo uit:
Bijlagen
11833.gif
11833.gif (4.96 KiB) 4366 keer bekeken
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Nou dat zal aan mij liggen maar ik zie geen verschil tussen beide schema's...

Maar goed. Het CRCRC schema van Sander. Simpel en doeltreffend.
Volgens PSUD moet je de weerstand van de trafo weten om tot een eindresultaat van 220V of 300V (unsafe version?). Aangezien ik voornemens ben om een Amplimo ringkern te gaan gebruiken heb ik even op hun site gezecht naar de technische gegevens van desbetreffende trafo's. Er word niet gesproken over weerstand. Hoe ga ik hiermee om als ik wil simuleren in PSUD?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36753
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hoi Jan,

In het foute schema (dat wat ik hierboven nog een keer neerzette) zat Q2 ondersteboven en dat overleeft ie niet: Collector en Emitter (het "pijltje") zit verwisseld. Het gewijzigde schema van Sander is het juiste!

Wbt PSUdesigner: Als je er ook een L in zou zetten zou je ook de gelijkstroomweerstand van zo'n smoorspoel moeten weten.

Voor de weerstand van de trafo: Neem iets van tussen de 25 en 50 ohm, zit je aardig goed. Heb je een trafo van vergelijkbaar vermogen liggen dan zou je ook de weerstand van de primaire kunnen opmeten ter indicatie. De weerstand daarvan ligt wel aardig in de richting van een hv-secundaire van een buizenvoedingsringkerntrafo. Het gaat meer om de orde bij zo'n simulatie.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

SSassen schreef:
Ach, wat doen jullie moeilijk :) Gewoon CRCRCRC, met een stel 47uF condensatoren en 1K weerstanden en dan ben je gauw klaar en speelt e.a. prima. Zie de metingen aan m'n Velleman, sterker nog, hier een indruk hoe ik de voeding daar heb opgezet:

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Sander,

Wat is het verschil tussen de aarde symbolen en de witte driehoekjes?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Leeuwarden schreef:
Wat is het verschil tussen de aarde symbolen en de witte driehoekjes?
En het harkje? :wink: Gescheiden massa's en kast...
Kees
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Klein maar fijn een mini buizen bak

http://www.jogis-roehrenbude.de/Leserbr ... n-Mini.htm

staat nog wel meer moois op die webpagina..
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

De voeding voor een Aikido:

Amplimo 2N465 met 200V, 100mA en 2 x 8V beide 1,5A
Diodebrug met 4 x 1n4007, CRCRC met 47uF elko's en 1K weerstanden.
Voor de gloeispanning kan ik met deze trafo zowel 6,3 als 12,6V krijgen met behulp van een 78xx of een LM317 oid (heb ik me nog niet echt in verdiept.

Okee jongens: Shoot!
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door matjans »

oeh! die is wel heel erg lief !
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Hoe bedoel je?
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door matjans »

dat buizenbakje in de post van weidok. Die is lief!
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Ach so :D
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

matjans schreef:
dat buizenbakje in de post van weidok. Die is lief!
idd, schattig ding, alleen daardoor al een enorm goede WAF. is er zoiets ook als phono pre-amp?
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door matjans »

je kan de phonodude van www.triodedick.com bouwen, www.ae-europe.nl levert er trafosets voor. ook lekker klein; hoef je alleen een kastje te zoeken. Hammond heeft gegoten alu kastjes (ook klein) en met een beetje metallic spuitbus kom je ook een end ;)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

leuk ding, ben echter niet zo into electronica (vind een luidspreker filter solderen al lastig), is t dan met die PCB's van DD een beetje te doen?

ennuh kwa huis: dat had ik eigenlijk in een mooie houtsoort in gedachten...
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Was er nog iemand die commentaar wil leveren op mijn ideeen over de voeding? [-o<
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Goed plan.. =D> =D> =D> =D> ,ga zo door mijn zoon en gij zult spinazie eten.
Maar je wou een serieus antwoord denk ik he. Kijk, als je aan de voorwaarden voldoet die het versterker ontwerp steld qua stroom en spanning dan is het goed.
Maar waarom 12,6V gloeispanning?
Ik zat nog ff te lezen, maar zins wanneer maakt men zich druk over de inwendige weerstand van een voedingstrafo? Als het ding de juiste spanning en stroom kan leveren is ie goed. punt.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Hoi Sietse, 12,6V omdat ik dan ook 6,3V kan maken als ik een van de twee 8V aftakkingen gebruik (ipv 2 x 8V voor 12,6, kan je volgen?)

Iets wat ik nog niet begrijp is de inschakelvertraging. Het is al even ter sprake geweest maar ik begrijp niet of ik voor de gloeispanning een inschakelvertraging nodig heb of voor de hoogspaning. Of helemaal niet?

Jan
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ik heb voor een buizenversterker nog nooit een inschakelvertraging gebruikt. Is ook helemaal niet nodig omdat je pas iets uit je luidsprekers hoort komen als de gloeidraden op temperatuur zijn. En dat vertraagd genoeg. Een standby schakelaar wordt wel vaak toegepast waarmee je de hoogspanning uitschakeld als je de versterker een tijdje niet gebruikt. Zal zoiets zelf nooit, bv 's nachts, aan laten staan of zo. Ook hier is een inschakel vertraging niet nodig.
Laatst gewijzigd door sietse op di 06 jun 2006, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Thanks!
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Ik las ergens dat je een buizen eindtrap nooit mag aanzetten zonder dat er een luidspreker (oid) aan hangt. Is er met een buizenvoortrap ook zo'n regeltje?
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Bericht door ovni »

Dat is niet juist.

Het gaat erom of de "voedingbuis" sneller of langzamer opgang komt als de eindbuizen.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Zou je dat kunnen uitleggen?
Ik was overigens voornemens om de SS schakeling van Sander te gaan gebruiken. Het lijkt me dat die sneller is als een buizengelijkrichter. Dat bedoel je toch?
Plaats reactie