Buizen voorversterker voor UCD

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Yes!
Bijlagen
aikido psu.JPG
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Zow, slingert lekker Jan. Overigens is die 5K belasting erg arbitrair. Veel buizen gedragen zich vaak meer als stroombron (in een VV) en wordt die 5K veel hoger. Zet daar eens 50K neer en schrik dan niet van het resultaat.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Geprobeerd en niet ( :shock: ) geschrokken. Mag ik nog een hint?

:oops:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Goh dus je zit nog op je stoel, mooi zo :D

Maar hij slingert dan wel meer/langer denk ik. Waar het dan om gaat is dat de variërende stroom door en buis ook van die slingers op de voeding veroorzaken kan en daar zit je niet op te wachten.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Pjotr schreef:
Maar hij slingert dan wel meer/langer denk ik. Waar het dan om gaat is dat de variërende stroom door en buis ook van die slingers op de voeding veroorzaken kan en daar zit je niet op te wachten.
Nogal ja... Ik begrijp de hint trouwens niet... :roll:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Weet ook niet wat voor hint je hebben wil ..... ?

Wat nog al eens over het hoofd gezien wordt is dat de voeding met zo'n CLC circuit gemoduleerd wordt met het signaal van de versterker en dat komt het geluid niet ten goede.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Nou een heleboel hints zou fijn zijn :mrgreen:

Maar goed, liever niet CLC? Dan wordt het dus CRC?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ach, wat doen jullie moeilijk :) Gewoon CRCRCRC, met een stel 47uF condensatoren en 1K weerstanden en dan ben je gauw klaar en speelt e.a. prima. Zie de metingen aan m'n Velleman, sterker nog, hier een indruk hoe ik de voeding daar heb opgezet:

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ga je bij die gelijkrichter buizen eerst de gloei aanzetten en dan de HV erop of zet je ze gewoon gelijktijdig aan? Kan me goed voorstellen dat dat inslingeren enorm uitgedempt wordt als je ze gelijk aanzet.. het duurt even (10-30 sec normaal) voordat de buis warm is en dan langzaam de HV doorzet.. Voor zover ik kan zien houd dit programma rekening met een hete buis...
In mijn versterker komt de gloeispanning van de gelijkrichterbuizen pas 45 seconden na het aanschakelen op... zo'n 20 seconden later begint de muziek te spelen (EY500A-gelijkrichters 50 Ohm 10H 75uF 47 Ohm 75uF)
De spanning komt echt heel mooi langzaam op in een seconde of 5, zonder overshoot en blijft ook mooi stabiel..
Ik heb het programma net gedownload zodat ik (als ik er leuk mee kan omgaan) mee kan denken in de gedachte van dit programma.
Kees
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Sander, ik heb je opmerking even ter controle gesimuleerd :D
Bijlagen
Sander Special.JPG
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

audiomanics schreef:
Ga je bij die gelijkrichter buizen eerst de gloei aanzetten en dan de HV erop of zet je ze gewoon gelijktijdig aan? Kan me goed voorstellen dat dat inslingeren enorm uitgedempt wordt als je ze gelijk aanzet.. het duurt even (10-30 sec normaal) voordat de buis warm is en dan langzaam de HV doorzet.. Voor zover ik kan zien houd dit programma rekening met een hete buis...
In mijn versterker komt de gloeispanning van de gelijkrichterbuizen pas 45 seconden na het aanschakelen op... zo'n 20 seconden later begint de muziek te spelen (EY500A-gelijkrichters 50 Ohm 10H 75uF 47 Ohm 75uF)
De spanning komt echt heel mooi langzaam op in een seconde of 5, zonder overshoot en blijft ook mooi stabiel..
Ik heb het programma net gedownload zodat ik (als ik er leuk mee kan omgaan) mee kan denken in de gedachte van dit programma.
Kees
Zal wel gelijktijdig moeten... Dat kan ik ze hier thuis niet aan het verstand brengen dat ze eerst de ene en vervolgens de ander schakelaar moeten overhalen...
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

dan heb je geen probleem ook, vermoed ik.. eventuele extra vertraging voor de gloei van de gelijkrichter kun je inbouwen om eerst de oh zo gevoelige antieke VV-buisjes op te warmen en dan na dik een minuut de hv er langzaam op te zetten.
Kees
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Wat ik eigenlijk zo gek vind is dat er op Tubecad niet een geschikt voedingsschema bij staat...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Tubecad en PSUdesigner zijn ook eigenlijk meer leuke progjes voor dummies :mrgreen:

Voor het meer uitgebreidere werk heb je meer aan PSpice, daarin kun je zelf bouwen wat je wilt en bekijken wat je wilt.

Een gratis studentenversie van MicroCap b.v. die tot 50 componenten simuleert kun je hier downloaden. (onderaan de pagina op "Demo" klikken).

En anders is er nog LTSpice. Maar zelf vind ik MicroCap aanzienlijk prettiger werken en is uitgebreider.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Leeuwarden schreef:
Mocht nog iemand ook zitten te knoeien met de voeding:

http://www.dhtrob.com/zelfbouw/voeding_ ... gner_1.htm

:shock:
zonder knoeien ter indicatie kun je straks een comleet
buizen voortrapje uit Italie bestellen
Heresy Tube preamp
6SL7 or ECC82 tube € 370 June '06
nogal prijzig.. :) :)

hier verkrijgbaar

http://www.audiodigit.com/index.php?section=38
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

weidok schreef:
Leeuwarden schreef:
Mocht nog iemand ook zitten te knoeien met de voeding:

http://www.dhtrob.com/zelfbouw/voeding_ ... gner_1.htm

:shock:
zonder knoeien ter indicatie kun je straks een comleet
buizen voortrapje uit Italie bestellen
Heresy Tube preamp
6SL7 or ECC82 tube € 370 June '06
nogal prijzig.. :) :)

hier verkrijgbaar

http://www.audiodigit.com/index.php?section=38
Had ik gezien. Prijs stond er laatst nog niet bij. Maar ja... 't is geen kit...
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Leeuwarden schreef:
[Had ik gezien. Prijs stond er laatst nog niet bij. Maar ja... 't is geen kit...
Gaat mij meer om de tekst:
The "dual tube socket" technology allows you to choose your favourite tube, solder the socket you need (Octal or Noval), and configure with a couple of jumpers the voltage (12,6 or 6,3 V DC) and routing of the heater voltage .... the Heresy can be fitted with an Ecc82, Ecc88, 6SL7, 6SN7, 6H30 .... most signal tubes can be mounted!
A couple of jumpers to let you even test "on the fly" the effect of the cathode bypass on sound ....
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Pjotr schreef:
Tubecad en PSUdesigner zijn ook eigenlijk meer leuke progjes voor dummies :mrgreen:
Dank je. :evil:

Maar weer even alle gekheid op een stokje.. Ik denk dat ik alles nog maar eens in overweging moet nemen. Dacht ik vroeger dat een versterker bouwen moeilijker was dan een voeding, nu denk ik er andersom over...
:
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Leeuwarden schreef:
Zal wel gelijktijdig moeten... Dat kan ik ze hier thuis niet aan het verstand brengen dat ze eerst de ene en vervolgens de ander schakelaar moeten overhalen...
Kun je "automatiseren".
Timercircuitje met een relais, dat kan iets heel simpels zijn als een NE555 of zelfs een torretje met C-tje en weerstandje.

Post wel een schemaatje als je er aan toe bent ;-)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

KT88 schreef:
Leeuwarden schreef:
Post wel een schemaatje als je er aan toe bent ;-)
Thanks, maar het is twijfelachtig of ik het tot dat stadium red...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Leeuwarden schreef:
Dacht ik vroeger dat een versterker bouwen moeilijker was dan een voeding, nu denk ik er andersom over...
:
Gaat wel over, alles hangt aan alles ;)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi Jan,
Post wel een schemaatje als je er aan toe bent
Mjah, gewoon een simpele schakeling met twee transistoren en een relais, zoals bijvoorbeeld onderstaande, vertraging is in te stellen door R3 en/of C1 in waarde te veranderen.

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

????

Waar heb je dat nu weer vandaan Sander?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Even snel getekend in Eagle, een schakeling die inmiddels z'n sporen verdiend heeft en die ik in deze, of iets aangepaste vorm, vaker gebruik waar een inschakelvertraging voor 't een of ander nodig is. De werking behoeft geen uitleg neem ik aan?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

SSassen schreef:
De werking behoeft geen uitleg neem ik aan?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Geen idee wat de functie van Q2 is. Lijkt mij meer een V_be doorslagtester voor Q2
Plaats reactie