Buizen voorversterker voor UCD
Moderator: Beheerdersteam
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Ach, wat doen jullie moeilijk
Gewoon CRCRCRC, met een stel 47uF condensatoren en 1K weerstanden en dan ben je gauw klaar en speelt e.a. prima. Zie de metingen aan m'n Velleman, sterker nog, hier een indruk hoe ik de voeding daar heb opgezet:

Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Ga je bij die gelijkrichter buizen eerst de gloei aanzetten en dan de HV erop of zet je ze gewoon gelijktijdig aan? Kan me goed voorstellen dat dat inslingeren enorm uitgedempt wordt als je ze gelijk aanzet.. het duurt even (10-30 sec normaal) voordat de buis warm is en dan langzaam de HV doorzet.. Voor zover ik kan zien houd dit programma rekening met een hete buis...
In mijn versterker komt de gloeispanning van de gelijkrichterbuizen pas 45 seconden na het aanschakelen op... zo'n 20 seconden later begint de muziek te spelen (EY500A-gelijkrichters 50 Ohm 10H 75uF 47 Ohm 75uF)
De spanning komt echt heel mooi langzaam op in een seconde of 5, zonder overshoot en blijft ook mooi stabiel..
Ik heb het programma net gedownload zodat ik (als ik er leuk mee kan omgaan) mee kan denken in de gedachte van dit programma.
Kees
In mijn versterker komt de gloeispanning van de gelijkrichterbuizen pas 45 seconden na het aanschakelen op... zo'n 20 seconden later begint de muziek te spelen (EY500A-gelijkrichters 50 Ohm 10H 75uF 47 Ohm 75uF)
De spanning komt echt heel mooi langzaam op in een seconde of 5, zonder overshoot en blijft ook mooi stabiel..
Ik heb het programma net gedownload zodat ik (als ik er leuk mee kan omgaan) mee kan denken in de gedachte van dit programma.
Kees
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Zal wel gelijktijdig moeten... Dat kan ik ze hier thuis niet aan het verstand brengen dat ze eerst de ene en vervolgens de ander schakelaar moeten overhalen...audiomanics schreef:Ga je bij die gelijkrichter buizen eerst de gloei aanzetten en dan de HV erop of zet je ze gewoon gelijktijdig aan? Kan me goed voorstellen dat dat inslingeren enorm uitgedempt wordt als je ze gelijk aanzet.. het duurt even (10-30 sec normaal) voordat de buis warm is en dan langzaam de HV doorzet.. Voor zover ik kan zien houd dit programma rekening met een hete buis...
In mijn versterker komt de gloeispanning van de gelijkrichterbuizen pas 45 seconden na het aanschakelen op... zo'n 20 seconden later begint de muziek te spelen (EY500A-gelijkrichters 50 Ohm 10H 75uF 47 Ohm 75uF)
De spanning komt echt heel mooi langzaam op in een seconde of 5, zonder overshoot en blijft ook mooi stabiel..
Ik heb het programma net gedownload zodat ik (als ik er leuk mee kan omgaan) mee kan denken in de gedachte van dit programma.
Kees
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Tubecad en PSUdesigner zijn ook eigenlijk meer leuke progjes voor dummies
Voor het meer uitgebreidere werk heb je meer aan PSpice, daarin kun je zelf bouwen wat je wilt en bekijken wat je wilt.
Een gratis studentenversie van MicroCap b.v. die tot 50 componenten simuleert kun je hier downloaden. (onderaan de pagina op "Demo" klikken).
En anders is er nog LTSpice. Maar zelf vind ik MicroCap aanzienlijk prettiger werken en is uitgebreider.
Voor het meer uitgebreidere werk heb je meer aan PSpice, daarin kun je zelf bouwen wat je wilt en bekijken wat je wilt.
Een gratis studentenversie van MicroCap b.v. die tot 50 componenten simuleert kun je hier downloaden. (onderaan de pagina op "Demo" klikken).
En anders is er nog LTSpice. Maar zelf vind ik MicroCap aanzienlijk prettiger werken en is uitgebreider.
zonder knoeien ter indicatie kun je straks een comleetLeeuwarden schreef:Mocht nog iemand ook zitten te knoeien met de voeding:
http://www.dhtrob.com/zelfbouw/voeding_ ... gner_1.htm
buizen voortrapje uit Italie bestellen
nogal prijzig..Heresy Tube preamp
6SL7 or ECC82 tube € 370 June '06
hier verkrijgbaar
http://www.audiodigit.com/index.php?section=38
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Had ik gezien. Prijs stond er laatst nog niet bij. Maar ja... 't is geen kit...weidok schreef:zonder knoeien ter indicatie kun je straks een comleetLeeuwarden schreef:Mocht nog iemand ook zitten te knoeien met de voeding:
http://www.dhtrob.com/zelfbouw/voeding_ ... gner_1.htm
buizen voortrapje uit Italie bestellen
nogal prijzig..Heresy Tube preamp
6SL7 or ECC82 tube € 370 June '06![]()
hier verkrijgbaar
http://www.audiodigit.com/index.php?section=38
Gaat mij meer om de tekst:Leeuwarden schreef:[Had ik gezien. Prijs stond er laatst nog niet bij. Maar ja... 't is geen kit...
The "dual tube socket" technology allows you to choose your favourite tube, solder the socket you need (Octal or Noval), and configure with a couple of jumpers the voltage (12,6 or 6,3 V DC) and routing of the heater voltage .... the Heresy can be fitted with an Ecc82, Ecc88, 6SL7, 6SN7, 6H30 .... most signal tubes can be mounted!
A couple of jumpers to let you even test "on the fly" the effect of the cathode bypass on sound ....
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Dank je.Pjotr schreef:Tubecad en PSUdesigner zijn ook eigenlijk meer leuke progjes voor dummies![]()
Maar weer even alle gekheid op een stokje.. Ik denk dat ik alles nog maar eens in overweging moet nemen. Dacht ik vroeger dat een versterker bouwen moeilijker was dan een voeding, nu denk ik er andersom over...
:
Kun je "automatiseren".Leeuwarden schreef:Zal wel gelijktijdig moeten... Dat kan ik ze hier thuis niet aan het verstand brengen dat ze eerst de ene en vervolgens de ander schakelaar moeten overhalen...
Timercircuitje met een relais, dat kan iets heel simpels zijn als een NE555 of zelfs een torretje met C-tje en weerstandje.
Post wel een schemaatje als je er aan toe bent
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Hi Jan,

Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Mjah, gewoon een simpele schakeling met twee transistoren en een relais, zoals bijvoorbeeld onderstaande, vertraging is in te stellen door R3 en/of C1 in waarde te veranderen.Post wel een schemaatje als je er aan toe bent

Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Even snel getekend in Eagle, een schakeling die inmiddels z'n sporen verdiend heeft en die ik in deze, of iets aangepaste vorm, vaker gebruik waar een inschakelvertraging voor 't een of ander nodig is. De werking behoeft geen uitleg neem ik aan?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Geen idee wat de functie van Q2 is. Lijkt mij meer een V_be doorslagtester voor Q2SSassen schreef:De werking behoeft geen uitleg neem ik aan?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
