Avalon Eidelon vision clone

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Je moet die smile op zijn gezicht eens zien, juist een breedsmoelkikker.


Het fineer wordt notenwortel.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

FrankG schreef:
Je moet die smile op zijn gezicht eens zien, juist een breedsmoelkikker.


Het fineer wordt notenwortel.
Hola, lekker klassevol! Toevallig ook van bij ons forumlid? :)
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

bedoel je het finneerventje :lol:
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

FrankG schreef:
bedoel je het finneerventje :lol:
't Is echt wel een zegen dat die kerel ons verder helpt he. =D>
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Zeker en vast, en hij miag mijn utopias ook vereewigen :D
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ik had het wel gedacht. :D
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

En vandaag natuurlijk niet stilgezeten.

Hij heeft vandaag lood geplakt in de kamer achter het mid.
En ook de scheiding tussen de midkamer en het laag gemaakt.
Nu nog beplakken met boogjes.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Tja, hij heeft mij ook net aan enkele m2 Santos Palisander fineer geholpen, dat was ook even twee keer knipperen met de ogen toen ik dat zag... :P
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Porcino schreef:
Tja, hij heeft mij ook net aan enkele m2 Santos Palisander fineer geholpen, dat was ook even twee keer knipperen met de ogen toen ik dat zag... :P
Mooi he!
Ik had die ook willen kopen maar ik vind 'm wat duur om als experimenteer materiaal te gebruiken.
Volgende keer als ik wat heb kunnen oefenen ga ik dat ook wel gebruiken denk ik. Gewoon schitterende tekening en kleuring!
Gebruikersavatar
Dinobe
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 27 dec 2004, 12:23

Bericht door Dinobe »

Ziet er goed uit maar toch 2 vraagjes:

- Wordt de midkamer nu niet heel klein?

- Moeten de zijwanden niet met boogjes bekleefd worden?
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Goeie vragen de midunit moet maar 5 liter hebben. Er komen dus nog boogjes op de achterkant en beneden.
Verder om plaats te winnen en ook om de mid driver lucht te geven wordt er in de frontplaat heel wat uitsparing gemaakt zodat je de 5 liter makelijk haald.

Waarom tegen de zijkanten geen boogjes? wel goeie vraag.
Dar was een keuze. Ik heb gekozen hier voor een loodbekleding en noppen als extra demping. Waarom? Hmm. Gevoel laten we zeggen in mijn onderbuik :lol:

Ook op deze manier kan ik zowel het laag als het mid voldoende ruimte geven en de wanden toch goed dik houden.
Gebruikersavatar
Dinobe
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 27 dec 2004, 12:23

Bericht door Dinobe »

Ik heb gekozen hier voor een loodbekleding en noppen als extra demping.
De boogjes hebben toch voornamelijk een dempend effect? Zelfde als de houten 'wiggen' die je in veel acoustisch gedempte kamers ziet...

Had je niet veel werk kunnen besparen door de wanden te bekleden met loodbitumen (gewicht en trillingsdempend) en met daarop pritex of hawaphon?
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Dinobe schreef:
Ik heb gekozen hier voor een loodbekleding en noppen als extra demping.
De boogjes hebben toch voornamelijk een dempend effect? Zelfde als de houten 'wiggen' die je in veel acoustisch gedempte kamers ziet...

Had je niet veel werk kunnen besparen door de wanden te bekleden met loodbitumen (gewicht en trillingsdempend) en met daarop pritex of hawaphon?
Deze hebben niet hetzelfde effect.
Doordat deze rechtstreeks op het hout gelijmd zitten vormen ze een vaste blok wat extra stevigheid geeft aan de constructie. Aan gewicht zal het niet liggen. Nu al weegt de kast 53 kilogram. Ook zorgen ze voor een difractie van de golven.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Mij lijkt dat de boogjes juist een dispergerende werking hebben, niet zozeer dempend. Dus om de reflecties ín de kast te verspreiden. Het materiaal tegen de zijkant aan kan dan die energie omzetten in warmte. Bitumen voor het laag, de pritex voor mid.

Wowly
Gebruikersavatar
Dinobe
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 27 dec 2004, 12:23

Bericht door Dinobe »

Mij lijkt dat de boogjes juist een dispergerende werking hebben, niet zozeer dempend. Dus om de reflecties ín de kast te verspreiden.
Ok, het verschil met Pritex ( = dempend) en de boogjes ( = difractie) is nu duidelijk. Zover had ik niet gedacht...

De vraag is nu wat beter is :p
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

hahaha Wowly 2 minuten tussen, maar hetzelfde gedacht met andere woorden :lol: tof hoe een forum soms werkt
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

FrankG schreef:
Goeie vragen de midunit moet maar 5 liter hebben. Er komen dus nog boogjes op de achterkant en beneden.
Verder om plaats te winnen en ook om de mid driver lucht te geven wordt er in de frontplaat heel wat uitsparing gemaakt zodat je de 5 liter makelijk haald.

Waarom tegen de zijkanten geen boogjes? wel goeie vraag.
Dar was een keuze. Ik heb gekozen hier voor een loodbekleding en noppen als extra demping. Waarom? Hmm. Gevoel laten we zeggen in mijn onderbuik :lol:

Ook op deze manier kan ik zowel het laag als het mid voldoende ruimte geven en de wanden toch goed dik houden.
Ik zou helemaal geen pritex toepassen in het mid kastje! Alleen opvullen met wol!

Ik heb met Jeroen d de nadelen van pritex ontdekt in mijn mid kastje. Ik gebruik de C89 middentoner, dus de effecten zullen wat dat betreft gelijk zijn voor zijn/jouw speakers. Het mid kreeg een dood geluid! Zonder pritex meer detail en dynamiek.. Ook in de Utopia's is het zeker het proberen waard!

mvg,

Montana
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Montana schreef:
FrankG schreef:
Goeie vragen de midunit moet maar 5 liter hebben. Er komen dus nog boogjes op de achterkant en beneden.
Verder om plaats te winnen en ook om de mid driver lucht te geven wordt er in de frontplaat heel wat uitsparing gemaakt zodat je de 5 liter makelijk haald.

Waarom tegen de zijkanten geen boogjes? wel goeie vraag.
Dar was een keuze. Ik heb gekozen hier voor een loodbekleding en noppen als extra demping. Waarom? Hmm. Gevoel laten we zeggen in mijn onderbuik :lol:

Ook op deze manier kan ik zowel het laag als het mid voldoende ruimte geven en de wanden toch goed dik houden.
Ik zou helemaal geen pritex toepassen in het mid kastje! Alleen opvullen met wol!

Ik heb met Jeroen d de nadelen van pritex ontdekt in mijn mid kastje. Ik gebruik de C89 middentoner, dus de effecten zullen wat dat betreft gelijk zijn voor zijn/jouw speakers. Het mid kreeg een dood geluid! Zonder pritex meer detail en dynamiek.. Ook in de Utopia's is het zeker het proberen waard!

mvg,

Montana
Dank voor de goeie raad/advies.
Ik ga het zeker proberen.
In de utopia´s kwam zowieso alleen maar wol.
Ik zou de pritex toegpast hebben omdat de wanden vlak waren.
Het is alsinds makelijk aan te passen in deze kasten.
Gebruikersavatar
Dinobe
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 27 dec 2004, 12:23

Bericht door Dinobe »

Ik zou de pritex toegpast hebben omdat de wanden vlak waren.
Zou ik ook doen!. De achterkant zal dmv. de boogjes het geluid verstrooien, maar met die hard vlakken wanden krijg je echt wel harde reflecties....
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Gisteren weer de boogjes in de binnenkant van de midkast gedaan.
Nu het lood beginnen te plakken aan de rest van de zijkanten.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik blijf sprakeloos over zo'n gezin......

maaruh: gaat junior zich nog eens zelf aanmelden, of istie bang dat er lastige vragen over pa gesteld gaan worden :wink:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Dat engeltje O:) wacht op 777 :twisted:

Dinsdag trouwens :evil: -ien's feestje
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

audiomanics schreef:
Dat engeltje O:) wacht op 777 :twisted:

Dinsdag trouwens :evil: -ien's feestje
hier kan ik geen touw aan vast knopen :?
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Martijn M schreef:
audiomanics schreef:
Dat engeltje O:) wacht op 777 :twisted:

Dinsdag trouwens :evil: -ien's feestje
hier kan ik geen touw aan vast knopen :?
Heb het met luidsprekerkabel geprobeerd, lukt ook niet... :?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

ovni schreef:
666 leden Henkjan.
en lid 666 is de :twisted: himself,
dus we moeten wachten en [-o< tot lid 777 O:) voordat alles weer goed komt.
Ja Sark is een vrome ....
Dinsdag is het 06-06-2006 (666)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”