Tja, hij heeft mij ook net aan enkele m2 Santos Palisander fineer geholpen, dat was ook even twee keer knipperen met de ogen toen ik dat zag...
Mooi he!
Ik had die ook willen kopen maar ik vind 'm wat duur om als experimenteer materiaal te gebruiken.
Volgende keer als ik wat heb kunnen oefenen ga ik dat ook wel gebruiken denk ik. Gewoon schitterende tekening en kleuring!
Goeie vragen de midunit moet maar 5 liter hebben. Er komen dus nog boogjes op de achterkant en beneden.
Verder om plaats te winnen en ook om de mid driver lucht te geven wordt er in de frontplaat heel wat uitsparing gemaakt zodat je de 5 liter makelijk haald.
Waarom tegen de zijkanten geen boogjes? wel goeie vraag.
Dar was een keuze. Ik heb gekozen hier voor een loodbekleding en noppen als extra demping. Waarom? Hmm. Gevoel laten we zeggen in mijn onderbuik
Ook op deze manier kan ik zowel het laag als het mid voldoende ruimte geven en de wanden toch goed dik houden.
Ik heb gekozen hier voor een loodbekleding en noppen als extra demping.
De boogjes hebben toch voornamelijk een dempend effect? Zelfde als de houten 'wiggen' die je in veel acoustisch gedempte kamers ziet...
Had je niet veel werk kunnen besparen door de wanden te bekleden met loodbitumen (gewicht en trillingsdempend) en met daarop pritex of hawaphon?
Deze hebben niet hetzelfde effect.
Doordat deze rechtstreeks op het hout gelijmd zitten vormen ze een vaste blok wat extra stevigheid geeft aan de constructie. Aan gewicht zal het niet liggen. Nu al weegt de kast 53 kilogram. Ook zorgen ze voor een difractie van de golven.
Mij lijkt dat de boogjes juist een dispergerende werking hebben, niet zozeer dempend. Dus om de reflecties ín de kast te verspreiden. Het materiaal tegen de zijkant aan kan dan die energie omzetten in warmte. Bitumen voor het laag, de pritex voor mid.
Goeie vragen de midunit moet maar 5 liter hebben. Er komen dus nog boogjes op de achterkant en beneden.
Verder om plaats te winnen en ook om de mid driver lucht te geven wordt er in de frontplaat heel wat uitsparing gemaakt zodat je de 5 liter makelijk haald.
Waarom tegen de zijkanten geen boogjes? wel goeie vraag.
Dar was een keuze. Ik heb gekozen hier voor een loodbekleding en noppen als extra demping. Waarom? Hmm. Gevoel laten we zeggen in mijn onderbuik
Ook op deze manier kan ik zowel het laag als het mid voldoende ruimte geven en de wanden toch goed dik houden.
Ik zou helemaal geen pritex toepassen in het mid kastje! Alleen opvullen met wol!
Ik heb met Jeroen d de nadelen van pritex ontdekt in mijn mid kastje. Ik gebruik de C89 middentoner, dus de effecten zullen wat dat betreft gelijk zijn voor zijn/jouw speakers. Het mid kreeg een dood geluid! Zonder pritex meer detail en dynamiek.. Ook in de Utopia's is het zeker het proberen waard!
Goeie vragen de midunit moet maar 5 liter hebben. Er komen dus nog boogjes op de achterkant en beneden.
Verder om plaats te winnen en ook om de mid driver lucht te geven wordt er in de frontplaat heel wat uitsparing gemaakt zodat je de 5 liter makelijk haald.
Waarom tegen de zijkanten geen boogjes? wel goeie vraag.
Dar was een keuze. Ik heb gekozen hier voor een loodbekleding en noppen als extra demping. Waarom? Hmm. Gevoel laten we zeggen in mijn onderbuik
Ook op deze manier kan ik zowel het laag als het mid voldoende ruimte geven en de wanden toch goed dik houden.
Ik zou helemaal geen pritex toepassen in het mid kastje! Alleen opvullen met wol!
Ik heb met Jeroen d de nadelen van pritex ontdekt in mijn mid kastje. Ik gebruik de C89 middentoner, dus de effecten zullen wat dat betreft gelijk zijn voor zijn/jouw speakers. Het mid kreeg een dood geluid! Zonder pritex meer detail en dynamiek.. Ook in de Utopia's is het zeker het proberen waard!
mvg,
Montana
Dank voor de goeie raad/advies.
Ik ga het zeker proberen.
In de utopia´s kwam zowieso alleen maar wol.
Ik zou de pritex toegpast hebben omdat de wanden vlak waren.
Het is alsinds makelijk aan te passen in deze kasten.