Leeuwarden schreef:
Na enige bestudering kom ik tot de conclusie dat ik helemaal niets van voedingen voor buizenversterkers weet
http://www.duncanamps.com
Zoek naar het programma PSUDII.
Dat is een PSU-designer programmaatje, waarme je heel makkelijk het gedrag van de voeding kan beoordelen en veranderen.
En ja, dat werkt ook met gelijkrichtbuisjes, maar ook met Si-dioden
Een observatie die ik maakte aan de hand van die fotoserie is dat Bas zijn Aikido op een gloeispanning van 12,6V AC laat draaien. Heb ik dat goed gezien? Wat is raadzaam? AC of gereguleerd DC? Wat me ook opvalt is dat al die buizenontwerpen gebruik maken van bloktrafo's. Is het (ethisch?) al toegestaan om rinkernen te gebruiken? Ik zag dat Amplimo daar zeer redelijke prijzen voor vraagt.
Voor mijn gevoel blijft het handig om een trafo te nemen die behalve 6,3 er ook 12,6V uit kan poepen..
Blok of ringkern kan allebei, zeker als het voor gloei is.
6.3 en 12.6 beide voorhanden hebben is heel makkelijk, een 12SN7 bijvoorbeeld kost maar een fractie van een 6SN7.......
AC gloeien kan, DC kan ook en is vaak beter in gevoelige trappen als phonotrapjes e.d.
Gestabiliseerd is pas nodig bij direct verhitte buisjes.
Voor wat de hoofdspanning (B+ heet dat?) betreft ben ik de draad ook aardig kwijt. Ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe ik een mooie voeding in elkaar zet. Als ik het goed begrijp gaat de voorkeur toch uit naar een buizen voeding en niet naar SS?
Waarom denk je dat?
Er zijn technische redenen aan te wijzen waarom een buizenvoeding (maar dan wel eentje met een indirect verhitte buis) beter functioneert, maar het is zeker mogelijk om met gewone Si dioden een heel goed resultaat te bereiken.
De sex-appeal van zo'n grote coke-bottle is natuurlijk niet te evenaren.....
Verwarrend vindt ik ook de keuze welke buis te kiezen. Er zijn al wat types genoemd maar zo lezende over het net verschillen de smaken aardig en ikzelf heb op dat gebied nog geen smaak kunnen ontwikkelen.
Iedereen zal daar zijn eigen voorkeur voor hebben.
In principe zijn dubbeltrioden van het type ECC82/88, 6SN7 te prefereren.
Die hebben een relatief lage mu, lage Ri, en er is dus met weinig problemen een passende versterking mee te fokken waarbij de Ruit niet al te hoog ligt (belangrijk voor de aansturing van de belasting + kabel).
Eigenlijk kom ik tot de conclusie dat het p2p bouwen van het versterkergedeelte nog het meest overzichtelijk is voor me... op de buizen na dan
Help!
Peer to peer???
Hardwired bouwen is bij buizen het handigste, want je kunt dan nog eens iets veranderen.
Er zweven talloze schemaatjes op het net rond, ikzelf gebruik in mijn linestage een ECC82 (CV4003) in GKS, zonder kathodevolger.
Dat houdt in dat de erop volgende trap een hoge Ri moet hebben, en de kabel ertussen kort moet zijn, omdat de Ruit van die trap iets van 10 kohm is.
Zo maar weer een voorbeeld van systeem-integratie