Buizen voorversterker voor UCD

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Leeuwarden schreef:
Kijk, ik ben het met je eens. Maar hier gaan we ook gelijk de "Twilight Zone" in. Snap je wat ik bedoel?
Jazeker, en dat is wat audio nou ook zo boeiend maakt!

Ik schrijf hier ook bewust bij dat dit *mijn* mening en insteek is, hetgeen beslist niet wil zeggen dat dit ook maar enigermate juist of alleenzaligmakend zou zijn :lol:

Eindtrappen daarentegen mogen van mij wel weer een eigen karakter hebben, sterker nog, ik tune ze vaak in op de bewuste speaker.

Met "HiFi" heeft dat inderdaad weinig meer te maken, ik spreek dan ook wel eens van "MyFi".

High End is een nietszeggend begrip, wat vaak alleen maar neerkomt op High Spend.
Daarentegen kun je je bij HiFi afvragen *wat* er nu zo hoog getrouw wordt weergegeven, is dat uitsluitend de muziekdrager, of is dat iemands visie van de werkelijkheid?

Boeiend, boeiend, maar ook erg offtopic....... :oops:
Bas Horneman
Contacteer:

Bericht door Bas Horneman »

ik spreek dan ook wel eens van "MyFi".
Fantastische term!

Leeuwarden...ben vanavond ff bezig geweest met de Aikido..nog te veel brom..dynamischer dan mijn intactaudio AVC. Maar de intactaudio is zoooooveel subtieler, accurater en emotioneler.

Wordt vervolgd.
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Super Bas! Ik ben benieuwd!

Jan
Leeuwarden

Bas Horneman schreef:
intactaudio AVC. Maar de intactaudio is zoooooveel subtieler, accurater en emotioneler.
Dat is toch een trafo? Of heb ik dat verkeerd gezien?

Anyway, op de site van Bas-privé staat een serie plaatjes van zijn Aikido.

Afbeelding

Na enige bestudering kom ik tot de conclusie dat ik helemaal niets van voedingen voor buizenversterkers weet :mrgreen:
Een observatie die ik maakte aan de hand van die fotoserie is dat Bas zijn Aikido op een gloeispanning van 12,6V AC laat draaien. Heb ik dat goed gezien? Wat is raadzaam? AC of gereguleerd DC? Wat me ook opvalt is dat al die buizenontwerpen gebruik maken van bloktrafo's. Is het (ethisch?) al toegestaan om rinkernen te gebruiken? Ik zag dat Amplimo daar zeer redelijke prijzen voor vraagt.
Voor mijn gevoel blijft het handig om een trafo te nemen die behalve 6,3 er ook 12,6V uit kan poepen..

Voor wat de hoofdspanning (B+ heet dat?) betreft ben ik de draad ook aardig kwijt. Ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe ik een mooie voeding in elkaar zet. Als ik het goed begrijp gaat de voorkeur toch uit naar een buizen voeding en niet naar SS?

Verwarrend vindt ik ook de keuze welke buis te kiezen. Er zijn al wat types genoemd maar zo lezende over het net verschillen de smaken aardig en ikzelf heb op dat gebied nog geen smaak kunnen ontwikkelen.

Eigenlijk kom ik tot de conclusie dat het p2p bouwen van het versterkergedeelte nog het meest overzichtelijk is voor me... op de buizen na dan :mrgreen:

Help!
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Leeuwarden schreef:
Na enige bestudering kom ik tot de conclusie dat ik helemaal niets van voedingen voor buizenversterkers weet :mrgreen:
http://www.duncanamps.com
Zoek naar het programma PSUDII.
Dat is een PSU-designer programmaatje, waarme je heel makkelijk het gedrag van de voeding kan beoordelen en veranderen.
En ja, dat werkt ook met gelijkrichtbuisjes, maar ook met Si-dioden :lol:
Een observatie die ik maakte aan de hand van die fotoserie is dat Bas zijn Aikido op een gloeispanning van 12,6V AC laat draaien. Heb ik dat goed gezien? Wat is raadzaam? AC of gereguleerd DC? Wat me ook opvalt is dat al die buizenontwerpen gebruik maken van bloktrafo's. Is het (ethisch?) al toegestaan om rinkernen te gebruiken? Ik zag dat Amplimo daar zeer redelijke prijzen voor vraagt.
Voor mijn gevoel blijft het handig om een trafo te nemen die behalve 6,3 er ook 12,6V uit kan poepen..
Blok of ringkern kan allebei, zeker als het voor gloei is.
6.3 en 12.6 beide voorhanden hebben is heel makkelijk, een 12SN7 bijvoorbeeld kost maar een fractie van een 6SN7.......
AC gloeien kan, DC kan ook en is vaak beter in gevoelige trappen als phonotrapjes e.d.
Gestabiliseerd is pas nodig bij direct verhitte buisjes.
Voor wat de hoofdspanning (B+ heet dat?) betreft ben ik de draad ook aardig kwijt. Ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe ik een mooie voeding in elkaar zet. Als ik het goed begrijp gaat de voorkeur toch uit naar een buizen voeding en niet naar SS?
Waarom denk je dat?
Er zijn technische redenen aan te wijzen waarom een buizenvoeding (maar dan wel eentje met een indirect verhitte buis) beter functioneert, maar het is zeker mogelijk om met gewone Si dioden een heel goed resultaat te bereiken.
De sex-appeal van zo'n grote coke-bottle is natuurlijk niet te evenaren.....
Verwarrend vindt ik ook de keuze welke buis te kiezen. Er zijn al wat types genoemd maar zo lezende over het net verschillen de smaken aardig en ikzelf heb op dat gebied nog geen smaak kunnen ontwikkelen.
Iedereen zal daar zijn eigen voorkeur voor hebben.
In principe zijn dubbeltrioden van het type ECC82/88, 6SN7 te prefereren.
Die hebben een relatief lage mu, lage Ri, en er is dus met weinig problemen een passende versterking mee te fokken waarbij de Ruit niet al te hoog ligt (belangrijk voor de aansturing van de belasting + kabel).
Eigenlijk kom ik tot de conclusie dat het p2p bouwen van het versterkergedeelte nog het meest overzichtelijk is voor me... op de buizen na dan :mrgreen:

Help!
Peer to peer???
Hardwired bouwen is bij buizen het handigste, want je kunt dan nog eens iets veranderen.
Er zweven talloze schemaatjes op het net rond, ikzelf gebruik in mijn linestage een ECC82 (CV4003) in GKS, zonder kathodevolger.
Dat houdt in dat de erop volgende trap een hoge Ri moet hebben, en de kabel ertussen kort moet zijn, omdat de Ruit van die trap iets van 10 kohm is.
Zo maar weer een voorbeeld van systeem-integratie :mrgreen:
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik heb al enige tijd sterk de indruk dat KT88 helemaal los gaat in dit topic, volgens mij is meer mensen dat al opgevallen :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

SSassen schreef:
Ik heb al enige tijd sterk de indruk dat KT88 helemaal los gaat in dit topic, volgens mij is meer mensen dat al opgevallen :D
Eh....ga dan maar niet kijken in het "de klank van versterkers" topic... :shock: :twisted:

Heh! Ik zit ziek thuis, en ik heb even niets beters te doen dan het forum onveilig te maken....volgende week zijn jullie weer van me af, promise!
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

KT88 schreef:
volgende week zijn jullie weer van me af, promise!
Ik hoop het niet :shock: Beetje lawaai in de tent is altijd leuk toch :)
Leeuwarden

Ha! Zit ook ziek thuis... Straks eerst even naar het ziekenhuis en dan maar weer her forum op! :mrgreen:
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

KT88 schreef:
volgende week zijn jullie weer van me af, promise!
Ik hoop het ook niet.. Je zal je reden hebben..Maar als je toch weggaat, dan geef ik je als afscheid nog even een mooie zelfgemaakte tekening:
Afbeelding
We zullen je missen :(
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik geloof dat ie bedoelt dat ie dan niet zoveel meer post omdat ie weer met andere zaken bezig is, en dat nu ie ziek is hij meer tijd op het forum zit.

Ik weet wel waar ie ziek van is :twisted: Het HIFI-virus!!!!!!!!! :twisted: :wink:
Waarschijnlijk gekregen op de luisterdag!

Wowly
Leeuwarden

Goed, ben dus even met PSU designer bezig geweest. Ik ben bang dat mijn electronicakennis daar toch echt tekort schiet.

(KT88, p2p is mij ooit uitgelgd als point to point :D )
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Wowly schreef:
Ik geloof dat ie bedoelt dat ie dan niet zoveel meer post omdat ie weer met andere zaken bezig is, en dat nu ie ziek is hij meer tijd op het forum zit.

Ik weet wel waar ie ziek van is :twisted: Het HIFI-virus!!!!!!!!! :twisted: :wink:
Waarschijnlijk gekregen op de luisterdag!

Wowly
Heheh!
Nee, dat virus heb ik al sinds ik twee 9710M's op een klankbordje schroefde in 1972 ofzo... :lol:
Ik zal zeker blijven posten, maar dan niet zo veel en vaak als afgelopen dagen.

Jan, PSUDII moet even wennen.
Je kunt eens beginnen met een bekend voedingsschema te pakken en dat in te voeren, en vervolgens eens iets te veranderen.

Ik zal intussen eens proberen e.e.a. op papier te gooien (heb hier wel Ulticap, maar die kent geen buizen, en ik ben er nog niet achter hoe je die aanmaakt).
Leeuwarden

Weet je KT88. Het probleem is dat ik een echte bouwpakketje bouwer ben. Al een redelijk aantal malen gedaan en nog maar 1 x rook en vonken gehad... Daar kon ik ook niet echt wat aan doen want ze hadden me het verkeerde schema gegeven.

Bij PSU designer heb ik dus geen idee hoe die grafiek eruit moet zien. Maar goed, heb vanmorgen al een poging gedaan en heb de laptop weer van mijn vrouw ontfutseld dus ik doe nog even een poging. Wanneer komt de versie voor Mac? :mrgreen:
weidok

Bericht door weidok »

Leeuwarden misschien staan hier nog wat tips

http://www.dhtrob.com/installatie/tqwt.htm
Leeuwarden

Ho wacht eens even! Ik was vanmorgen nog niet helemaal wakker geloof ik! Als ik het goed begrijp is het belangrijk om het gewenste voltage als zo strak mogelijke lijn in beeld te krijgen. Dat zou simpel gezegd inhouden dat vooral de uitkomst bij de laatste weerstand (load) belangrijk is?
Leeuwarden

weidok schreef:
Leeuwarden misschien staan hier nog wat tips

http://www.dhtrob.com/installatie/tqwt.htm
Yep heb een hoofdstukje voedingen gevonden! Dank je!
Leeuwarden

Mocht nog iemand ook zitten te knoeien met de voeding:

http://www.dhtrob.com/zelfbouw/voeding_ ... gner_1.htm

:shock:
Jan-Willem
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Leeuwarden schreef:
Mocht nog iemand ook zitten te knoeien met de voeding:

http://www.dhtrob.com/zelfbouw/voeding_ ... gner_1.htm

:shock:
Je kan ook editten :P, die laatste link zal ik gedurende de vakantie nog wel even doornemen. :)
Leeuwarden

dhtrob is wel een aanrader! Maar het lijkt me best nog knap lastig om iets in elkaar te vogelen waar de "scherpe" randjes vanaf zijn...
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Leeuwarden schreef:
dhtrob is wel een aanrader! Maar het lijkt me best nog knap lastig om iets in elkaar te vogelen waar de "scherpe" randjes vanaf zijn...
Het probleem voor velen zal denkelijk ook wel zijn dat vrijwel alles in buizen zo subjectief is.
Je kunt met PSUD of PSPICE prima een schakeling modelleren, maar dan is het nog niet af he!
Dan moet je nog gaan "tweaken" enzo.... ;-)

Maar in mijn beleving is een goede voedingsopzet al de helft van je resultaat, en alle moeite die je daarin stopt, krijg je met rente weer terug.
Leeuwarden

KT88 schreef:
Maar in mijn beleving is een goede voedingsopzet al de helft van je resultaat, en alle moeite die je daarin stopt, krijg je met rente weer terug.
Dat ben ik absoluut met je eens.

Nu kan het zijn omdat ik ziek thuis zit en mijn herseninhoud slechts op halve kracht werkt... Maar ik geloof dat zelf een PSU ontwerpen mij ver boven de pet gaat. Ik heb er nu een hele dag mee lopen stoeien, schema's die ik op diyaudio vond ingevoerd (ging goed...) en als ik het dan vervolgens wil aanpassen gebeuren er de meest verschrikkelijke dingen terwijl ik niet begrijp waarom...
audiomanics
Contacteer:

Leeuwarden schreef:
en als ik het dan vervolgens wil aanpassen gebeuren er de meest verschrikkelijke dingen terwijl ik niet begrijp waarom...
Als je bed instort of het schilderij valt van de muur, als je een waarde van een condensator aanpast in de simulator... dan begrijp ik het ook niet :)
Maar geef eens voorbeelden... kunnen wij onze hersentjes op 200% laten draaien.. die zijn niet ziek... misschien verziekt :twisted:
Kees
Leeuwarden

Okee :-)

ik heb net op diyaudio een voorzetje gevonden wat ik heb ingevoerd. Heb vervolgens wat met de waardes zitten spelen en dat ziet er dan als volgt uit:

trafo 200V, 170 Ohm, 22 uF, 15H, 50uF en de load is (R1) is 5K.

Ik loop met twee dingen al bij voorbaat te worstelen: de 170 Ohm van de trafo. Heb op de site van Amplimo bij de buizenvoedingstrafo's gekeken en zag nergen iets over weerstand. Andere is de load. Dat is toch de versterker? Voor mijn gevoel doe ik bij deze twee in ieder geval iets verkeerd.

Anyway, dit geheel geeft een slinger op het punt dat de curve weer horizontaal gaat. (piek is 242V, Maen en RMS 219V)

Op zich zou ik wel even een screenshot willen laten zien maar dat krijg ik op de laptop van mijn bijzonder charmante echtgenote niet voor elkaar...
audiomanics
Contacteer:

screenshot op mijn laptop: <fn>, <prt sc> (knopje fn zoeken en prt sc staat onder de insertknop op deze HP)
en dan in je tekenproggie ctr-V (paste), stukje uitknippen, saven...klaar
Plaats reactie