deepspace schreef:
Dat is ook vaak gewoon zo. Als ik lees van mensen die kabels van 1800 eur hebben liggen (metertje of 5 in totaal) omdat dan het systeem in balans is (amp en speakers kosten dat ook), dan ben je inderdaad een audiofool in mijn ogen. De gemiddelde audiofool is dan ook meestal bezig met de verkeerde details. Probeert liever honderen kabels uit in plaats van eens wat aan zijn ruimte te gaan doen bijvoorbeeld.
Grappig dat je dat zegt trouwens.
Iemand die dat soort bedragen uitgeeft aan kabels (of kegeltjes, of CD markers) is bezig met de verkeerde details.
Iemand die (te)veel waarde hecht aan zeer lage vervormingscijfers, is die dan bezig met de "goede" details?
Wat ik maar steeds probeer uit te leggen (en daar blijkbaar erg slecht in slaag), is dat je een versterker (of speaker, of CD speler, of zelfs luisterruimte) niet op zich moet bekijken, maar *in het totaalsysteem*.
Wat heb ik aan een versterker (voorbeeld: Luxman) waar meettechnisch niets op aan te merken valt, maar die niet bevalt in de luistersituatie?
Wat gaat er dan fout?
Laten we dan eerst eens op die vraag het antwoord zoeken, dan kunnen we daarna verder naar de individuen die versterkers (en luidsprekers, en CD spelers, etc.) in feite zijn.
Stop 3 totaal verschillende mensen in een hokje, en je hebt grote kans dat het bonje wordt.
Stop drie totaal verschillende apparaten in een systeem, en je hebt kans........
Is dat niet veel interessanter dan eindeloos leuteren over hoeveel procent vervorming nu nog wel acceptabel is, welles/nietes, en doen we het blind of niet?
Waarom was "Breda" dan niet blind?
KT88, wat jij dus zegt is: "Als het goed klinkt, dan klinkt het goed."?
Nee, da's iets te kort door de bocht.
Het dichtst komt dit erbij: "Als iets goed meet, hoeft het nog niet goed te klinken.
Als iets goed klinkt, hoeft het nog niet goed te meten.
Systeembalans is de belangrijkste factor om naar te streven."