scanspeak reference monitor en baskasten met 23W

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

steks
Berichten: 89
Lid geworden op: vr 25 feb 2005, 20:07
Locatie: Barendrecht

Bericht door steks »

keyser schreef:
ze schijnen verkocht te zijn voor €1000. Aan wie weet ik niet :roll:
Ben jij de koper Robbert? 8)
Als het goed is aan Vibuthi
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Heb de units vandaag uit de monitors gehaald en breng nu een dempende rubberen ring aan onder de korf.
Het frezen is optisch perfect gegaan, maar toch niet 100% vlak. Daardoor heb ik bij ong. 300 hz een flinke resonantie in de kast zitten: de korf fibreert tegen het baffle. Het strak aandraaien van de schroeven helpt, maar na enige tijd komt het terug. Daarom nu maar een dempende rubber ertussen. Hopen dat dit de oplossing is.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

helaas nog steeds geen oplossing voor het probleem. Iemand nog ideeën van wat de oorzaak zou kunnen zijn? :roll:
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Beetje raar vind ik het. Denk niet dat het aan de montage van de speaker ligt. Doe gewoon es schuimrubber tochtstrip tussen de speaker en kast.
Kan het zijn dat er een filteronderdeel of bedrading meetrilt? Misschien dat pritex eruit en vullen met baf? Of zit er iets los aan het speakerframe?
Of iets in de luisterruimte dat mee fibreerd?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Kun je de resonantie ook horen als je de luidspreker niet in de kast plaatst maar bijvoorbeeld met z'n magneet op een kussen legt :?:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hoe heb je de mid-woofer bevestigd? Misschien zijn de schroeven te vast gedraaide en wat uitgeleuterd in het hout?

Overigens heb ik zelfs in mijn kast wel enige last van vibraties, terwijl die toch zeer extreem gebouwd is (sandwich panelen, flinke bracing, achteroverhelling). Ik heb ze eens gevoeld met een test-cd, en in het gebied van 400 HZ oid had ik de meeste "trillingen" op de kast te voelen.

Wowly
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

er zit al schuimrubber tussen de korf en het baffle. Dat hielp niet.
De woofer zelf is ok, dus het moet iets met de kast zijn. Ik heb gemerkt dat het probleem iets minder is als ik de schroeven flink strak draai. Na een tijdje gaan ze weer losser zitten. Inmiddels heb ik al een keer nieuwe gaten geboord voor de schroeven, omdat één van de schroeven zich niet meer goed vast liet draaien.
Het is praktisch zeker de kast die fibreert. Ik snap er werkelijk niets van.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

de complete kast fibreert voelbaar, maar vooral achter de woofer. Toevallig ook het grootst niet-gebracede oppervlak.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik heb de woofer nog maar 's uit de kast gehaald. Getest op een kussen, en dat is helemaal goed. Toen heb ik de woofer teruggelegd op 't baffle, maar nog niet vastgeschroefd. Toen heb ik de tone-gen. weer aangezet, en wat blijkt: nu is het compleet afwezig :lol: .
Iemand een idee?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Martijn M schreef:
...... als ik de schroeven flink strak draai. Na een tijdje gaan ze weer losser zitten. Inmiddels heb ik al een keer nieuwe gaten geboord voor de schroeven, omdat één van de schroeven zich niet meer goed vast liet draaien.
begin dan eens met inslagmoeren en boutjes ipv schroeven.....
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Henkjan schreef:
Martijn M schreef:
...... als ik de schroeven flink strak draai. Na een tijdje gaan ze weer losser zitten. Inmiddels heb ik al een keer nieuwe gaten geboord voor de schroeven, omdat één van de schroeven zich niet meer goed vast liet draaien.
begin dan eens met inslagmoeren en boutjes ipv schroeven.....
op zich was dat (gezien het feit dat ik de woofers er zo vaak uit heb moeten halen) vooraf wel een goed idee geweest. Echter, ik kan er nu niet meer bij omdat de kast al in elkaar gelijmd zit.
Het probleem zit 'm er in dat de schroeven op de één of andere manier energie overdragen aan de kast waardoor deze gaat trillen. Ligt de woofer los op het schuimrubber, dan heb ik dat probleem niet.
Lijmen lijkt miss. een optie, maar dat is dan ook meteen een onomkeerbare. Zijn er lijmsoorten die stevig genoeg zijn om een woofer vast te lijmen, maar ook weer op te lossen zijn of iets dergelijks?
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

Ik zou aan iets anders denken. Ondanks dat je/men denkt dat ze een dubbele baffle goed verlijmt hebben. Kunnen er toch nog gedeeltes zijn die niet goed verlijmt zijn. Die zie je dan niet meer maar kunnen wel hoorbaar worden bij een bepaalde frequentie.

Begrijpen jullie wat ik bedoel?

Maar van Martijn had ik al begrepen dat hij het toch wel aardig verlijmt heeft.

Als je met je handen op de baffle drukt tijds dat mee trillen. Stopt dat dan?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

je zou siliconenkit kunne proberen, dat krijg je wel weer los in elk geval. geen idee of t stevig genoeg is....
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

fireman schreef:
Ik zou aan iets anders denken. Ondanks dat je/men denkt dat ze een dubbele baffle goed verlijmt hebben. Kunnen er toch nog gedeeltes zijn die niet goed verlijmt zijn. Die zie je dan niet meer maar kunnen wel hoorbaar worden bij een bepaalde frequentie.

Begrijpen jullie wat ik bedoel?

Maar van Martijn had ik al begrepen dat hij het toch wel aardig verlijmt heeft.

Als je met je handen op de baffle drukt tijds dat mee trillen. Stopt dat dan?
die gedachte kwam ook wel in me op.
Waarschijnlijk moet het wel zoiets zijn. De woofer brengt een deel van de kast in trilling, maar alleen als de korf goed gekoppeld is aan het baffle. Door demping te gebruiken en de woofer niet te klemmen is het probleem niet aanwezig.
Het trillen stopt niet als ik de zijden van de kast, dus ook het baffle demp met bijv. mijn handen.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Eindelijk.. probleem is opgelost!
De uitfrezing was zó strak dat de korf door het hout werd ingeklemd. Met een mesje heb ik de uitfrezing iets ruimer geschraapt. Een minimale beweging van de korf t.o.v. het omringende hout moet het 'ratelende' geluid veroorzaakt hebben. Nu is het compleet over :D

Inmiddels ben ik ook begonnen met de baskasten. De afmetingen van deze kasten zijn 75h * 50d *30w. De combinatie van monitor en baskast komt zo op 117 cm.

Vanmiddag heb ik trouwens bij een hifizaak de Dynaudio Confidence C2 beluisterd. Deze speaker klonk mooi. Ik vond 'm echter niet beter dan de ref. mon. :D We hebben het nu dus over een luidspreker van €12000 per paar 8) Frappant vond ik dat de dynaudio bij de bekende kloptest in vergelijking met mijn monitor wel een sinaasappelkistje leek.

Wie van jullie heeft z'n zelfbouwertje wel eens vergeleken met een high-end commercieel?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Martijn M schreef:
Eindelijk.. probleem is opgelost!
De uitfrezing was zó strak dat de korf door het hout werd ingeklemd. Met een mesje heb ik de uitfrezing iets ruimer geschraapt. Een minimale beweging van de korf t.o.v. het omringende hout moet het 'ratelende' geluid veroorzaakt hebben. Nu is het compleet over :D

Inmiddels ben ik ook begonnen met de baskasten. De afmetingen van deze kasten zijn 75h * 50d *30w. De combinatie van monitor en baskast komt zo op 117 cm.

Vanmiddag heb ik trouwens bij een hifizaak de Dynaudio Confidence C2 beluisterd. Deze speaker klonk mooi. Ik vond 'm echter niet beter dan de ref. mon. :D We hebben het nu dus over een luidspreker van €12000 per paar 8) Frappant vond ik dat de dynaudio bij de bekende kloptest in vergelijking met mijn monitor wel een sinaasappelkistje leek.

Wie van jullie heeft z'n zelfbouwertje wel eens vergeleken met een high-end commercieel?
Eindelijk begonnen aan het laag! :lol:

Hej niet spotten met de creaties he! zelfbouwertje pff! :twisted:
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Welk fineer heb je eigenlijk gebruikt. Ik heb zitten zoeken maar kan nergens vinden welke houtsoort het is.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

rho schreef:
Welk fineer heb je eigenlijk gebruikt. Ik heb zitten zoeken maar kan nergens vinden welke houtsoort het is.
ik heb geen idee hoe het heet. Hier in de buurt zit een fineerfabriek. Daar ben ik naar toe gereden en heb om een mooi stukje gevraagd. Dit kreeg ik mee.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ahzo. Heb je het kleurloos vernist of zit er een kleur in de vernis?
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

rho schreef:
Ahzo. Heb je het kleurloos vernist of zit er een kleur in de vernis?
sorry, ik ben niet zo thuis in houtbewerkingstermen. Ik heb het fineer gebeitst en daarna gelakt. Het is een hoogglanslak. Ik ga binnenkort echter niet-glanzende lak proberen; deze lak legt een vergrootglas op elke oneffenheid in de ondergrond.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

De voor en zijkanten van de baskast zijn verstek gefreest. De achterkant valt daar binnen in. De zij-, boven- en onderkant zijn al aan elkaar gelijmd. Binnen in de kast komt een matrix-constructie in alle drie dimensies. Eén brace in de hoogte-diepte, twee over de breedte-hoogte en drie over de breedte-diepte... volg je het nog? Binnenkort foto's :P
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Aha, je hebt 'm eerst gebeitst. Ja dan is ie nu wel wat donkerder dan dat ie van nature is.
Glanzend laat nogal wat oneffenheden zien ja. Ik gebruik nu ook liefst satijn ipv van glanzend.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

haha... op de seconde gelijk gepost! Ik postte mijn eigen post en zag daarna de jouwe onderaan staan. Dacht al even dat ik op een verkeerde pagina beland was :lol:
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Martijn M schreef:
De voor en zijkanten van de baskast zijn verstek gefreest. De achterkant valt daar binnen in. De zij-, boven- en onderkant zijn al aan elkaar gelijmd. Binnen in de kast komt een matrix-constructie in alle drie dimensies. Eén brace in de hoogte-diepte, twee over de breedte-hoogte en drie over de breedte-diepte... volg je het nog? Binnenkort foto's :P
Foto's zouden het wel wat duidelijker maken ja. :lol:
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

http://img59.imageshack.us/img59/6616/b ... 0010ih.jpg
HS-200 van Hypex.

http://img228.imageshack.us/img228/1223 ... 0038el.jpg
ScanSpeak 23W van bovenkant.

http://img164.imageshack.us/img164/9185 ... 0048qg.jpg
Blik op de motor met forse overhung spreekspoel.

http://img220.imageshack.us/img220/5527 ... 0052lh.jpg
Erg mooi afgewerkt. Jammer dat je er straks niets meer van ziet.

http://img164.imageshack.us/img164/6916 ... 0065nk.jpg
Dit zijn de panelen voor de bracing.

http://img122.imageshack.us/img122/5415 ... 0073aw.jpg

Zo ziet het er uit als het in elkaar geschoven is. Uiteraard zijn de panelen nog niet vastgelijmd! Er moeten immers nog gaten in gezaagd worden voor de luchtstroom.

De bracing is toch maar gewoon een normale in 2 dimensies geworden. In 3 dimensies zou veel werk opgeleverd hebben en gezien de lage frequenties niet eens zo veel opgeleverd hebben.

http://img145.imageshack.us/img145/9227 ... 0097vu.jpg
Dit is een overzichtsfotootje. De achterkant is niet verstek gezaagd. Deze valt tussen de boven-, onder- en zijkanten. Het gat voor de Hypex is al gezaagd maar moet nog gefreest worden.

http://img145.imageshack.us/img145/6826 ... 0023zz.jpg
Dit is het frontpaneel. De zijkanten en ook de voorkant zijn onder verstek gezaagd. Zo zijn de naden amper zichtbaar. De voorplaat heb ik er nu even los tegenaan gezet. Alleen de zijkanten zijn tot nu toe verlijmd.
Laatst gewijzigd door Martijn M op ma 19 jun 2006, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”