Als het goed is aan Vibuthikeyser schreef:ze schijnen verkocht te zijn voor €1000. Aan wie weet ik niet![]()
Ben jij de koper Robbert?
scanspeak reference monitor en baskasten met 23W
Moderator: Beheerdersteam
Heb de units vandaag uit de monitors gehaald en breng nu een dempende rubberen ring aan onder de korf.
Het frezen is optisch perfect gegaan, maar toch niet 100% vlak. Daardoor heb ik bij ong. 300 hz een flinke resonantie in de kast zitten: de korf fibreert tegen het baffle. Het strak aandraaien van de schroeven helpt, maar na enige tijd komt het terug. Daarom nu maar een dempende rubber ertussen. Hopen dat dit de oplossing is.
Het frezen is optisch perfect gegaan, maar toch niet 100% vlak. Daardoor heb ik bij ong. 300 hz een flinke resonantie in de kast zitten: de korf fibreert tegen het baffle. Het strak aandraaien van de schroeven helpt, maar na enige tijd komt het terug. Daarom nu maar een dempende rubber ertussen. Hopen dat dit de oplossing is.
Beetje raar vind ik het. Denk niet dat het aan de montage van de speaker ligt. Doe gewoon es schuimrubber tochtstrip tussen de speaker en kast.
Kan het zijn dat er een filteronderdeel of bedrading meetrilt? Misschien dat pritex eruit en vullen met baf? Of zit er iets los aan het speakerframe?
Of iets in de luisterruimte dat mee fibreerd?
Kan het zijn dat er een filteronderdeel of bedrading meetrilt? Misschien dat pritex eruit en vullen met baf? Of zit er iets los aan het speakerframe?
Of iets in de luisterruimte dat mee fibreerd?
Hoe heb je de mid-woofer bevestigd? Misschien zijn de schroeven te vast gedraaide en wat uitgeleuterd in het hout?
Overigens heb ik zelfs in mijn kast wel enige last van vibraties, terwijl die toch zeer extreem gebouwd is (sandwich panelen, flinke bracing, achteroverhelling). Ik heb ze eens gevoeld met een test-cd, en in het gebied van 400 HZ oid had ik de meeste "trillingen" op de kast te voelen.
Wowly
Overigens heb ik zelfs in mijn kast wel enige last van vibraties, terwijl die toch zeer extreem gebouwd is (sandwich panelen, flinke bracing, achteroverhelling). Ik heb ze eens gevoeld met een test-cd, en in het gebied van 400 HZ oid had ik de meeste "trillingen" op de kast te voelen.
Wowly
er zit al schuimrubber tussen de korf en het baffle. Dat hielp niet.
De woofer zelf is ok, dus het moet iets met de kast zijn. Ik heb gemerkt dat het probleem iets minder is als ik de schroeven flink strak draai. Na een tijdje gaan ze weer losser zitten. Inmiddels heb ik al een keer nieuwe gaten geboord voor de schroeven, omdat één van de schroeven zich niet meer goed vast liet draaien.
Het is praktisch zeker de kast die fibreert. Ik snap er werkelijk niets van.
De woofer zelf is ok, dus het moet iets met de kast zijn. Ik heb gemerkt dat het probleem iets minder is als ik de schroeven flink strak draai. Na een tijdje gaan ze weer losser zitten. Inmiddels heb ik al een keer nieuwe gaten geboord voor de schroeven, omdat één van de schroeven zich niet meer goed vast liet draaien.
Het is praktisch zeker de kast die fibreert. Ik snap er werkelijk niets van.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33828
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
begin dan eens met inslagmoeren en boutjes ipv schroeven.....Martijn M schreef:...... als ik de schroeven flink strak draai. Na een tijdje gaan ze weer losser zitten. Inmiddels heb ik al een keer nieuwe gaten geboord voor de schroeven, omdat één van de schroeven zich niet meer goed vast liet draaien.
op zich was dat (gezien het feit dat ik de woofers er zo vaak uit heb moeten halen) vooraf wel een goed idee geweest. Echter, ik kan er nu niet meer bij omdat de kast al in elkaar gelijmd zit.Henkjan schreef:begin dan eens met inslagmoeren en boutjes ipv schroeven.....Martijn M schreef:...... als ik de schroeven flink strak draai. Na een tijdje gaan ze weer losser zitten. Inmiddels heb ik al een keer nieuwe gaten geboord voor de schroeven, omdat één van de schroeven zich niet meer goed vast liet draaien.
Het probleem zit 'm er in dat de schroeven op de één of andere manier energie overdragen aan de kast waardoor deze gaat trillen. Ligt de woofer los op het schuimrubber, dan heb ik dat probleem niet.
Lijmen lijkt miss. een optie, maar dat is dan ook meteen een onomkeerbare. Zijn er lijmsoorten die stevig genoeg zijn om een woofer vast te lijmen, maar ook weer op te lossen zijn of iets dergelijks?
Ik zou aan iets anders denken. Ondanks dat je/men denkt dat ze een dubbele baffle goed verlijmt hebben. Kunnen er toch nog gedeeltes zijn die niet goed verlijmt zijn. Die zie je dan niet meer maar kunnen wel hoorbaar worden bij een bepaalde frequentie.
Begrijpen jullie wat ik bedoel?
Maar van Martijn had ik al begrepen dat hij het toch wel aardig verlijmt heeft.
Als je met je handen op de baffle drukt tijds dat mee trillen. Stopt dat dan?
Begrijpen jullie wat ik bedoel?
Maar van Martijn had ik al begrepen dat hij het toch wel aardig verlijmt heeft.
Als je met je handen op de baffle drukt tijds dat mee trillen. Stopt dat dan?
die gedachte kwam ook wel in me op.fireman schreef:Ik zou aan iets anders denken. Ondanks dat je/men denkt dat ze een dubbele baffle goed verlijmt hebben. Kunnen er toch nog gedeeltes zijn die niet goed verlijmt zijn. Die zie je dan niet meer maar kunnen wel hoorbaar worden bij een bepaalde frequentie.
Begrijpen jullie wat ik bedoel?
Maar van Martijn had ik al begrepen dat hij het toch wel aardig verlijmt heeft.
Als je met je handen op de baffle drukt tijds dat mee trillen. Stopt dat dan?
Waarschijnlijk moet het wel zoiets zijn. De woofer brengt een deel van de kast in trilling, maar alleen als de korf goed gekoppeld is aan het baffle. Door demping te gebruiken en de woofer niet te klemmen is het probleem niet aanwezig.
Het trillen stopt niet als ik de zijden van de kast, dus ook het baffle demp met bijv. mijn handen.
Eindelijk.. probleem is opgelost!
De uitfrezing was zó strak dat de korf door het hout werd ingeklemd. Met een mesje heb ik de uitfrezing iets ruimer geschraapt. Een minimale beweging van de korf t.o.v. het omringende hout moet het 'ratelende' geluid veroorzaakt hebben. Nu is het compleet over
Inmiddels ben ik ook begonnen met de baskasten. De afmetingen van deze kasten zijn 75h * 50d *30w. De combinatie van monitor en baskast komt zo op 117 cm.
Vanmiddag heb ik trouwens bij een hifizaak de Dynaudio Confidence C2 beluisterd. Deze speaker klonk mooi. Ik vond 'm echter niet beter dan de ref. mon.
We hebben het nu dus over een luidspreker van €12000 per paar
Frappant vond ik dat de dynaudio bij de bekende kloptest in vergelijking met mijn monitor wel een sinaasappelkistje leek.
Wie van jullie heeft z'n zelfbouwertje wel eens vergeleken met een high-end commercieel?
De uitfrezing was zó strak dat de korf door het hout werd ingeklemd. Met een mesje heb ik de uitfrezing iets ruimer geschraapt. Een minimale beweging van de korf t.o.v. het omringende hout moet het 'ratelende' geluid veroorzaakt hebben. Nu is het compleet over
Inmiddels ben ik ook begonnen met de baskasten. De afmetingen van deze kasten zijn 75h * 50d *30w. De combinatie van monitor en baskast komt zo op 117 cm.
Vanmiddag heb ik trouwens bij een hifizaak de Dynaudio Confidence C2 beluisterd. Deze speaker klonk mooi. Ik vond 'm echter niet beter dan de ref. mon.
Wie van jullie heeft z'n zelfbouwertje wel eens vergeleken met een high-end commercieel?
Eindelijk begonnen aan het laag!Martijn M schreef:Eindelijk.. probleem is opgelost!
De uitfrezing was zó strak dat de korf door het hout werd ingeklemd. Met een mesje heb ik de uitfrezing iets ruimer geschraapt. Een minimale beweging van de korf t.o.v. het omringende hout moet het 'ratelende' geluid veroorzaakt hebben. Nu is het compleet over![]()
Inmiddels ben ik ook begonnen met de baskasten. De afmetingen van deze kasten zijn 75h * 50d *30w. De combinatie van monitor en baskast komt zo op 117 cm.
Vanmiddag heb ik trouwens bij een hifizaak de Dynaudio Confidence C2 beluisterd. Deze speaker klonk mooi. Ik vond 'm echter niet beter dan de ref. mon.We hebben het nu dus over een luidspreker van €12000 per paar
Frappant vond ik dat de dynaudio bij de bekende kloptest in vergelijking met mijn monitor wel een sinaasappelkistje leek.
Wie van jullie heeft z'n zelfbouwertje wel eens vergeleken met een high-end commercieel?
Hej niet spotten met de creaties he! zelfbouwertje pff!
sorry, ik ben niet zo thuis in houtbewerkingstermen. Ik heb het fineer gebeitst en daarna gelakt. Het is een hoogglanslak. Ik ga binnenkort echter niet-glanzende lak proberen; deze lak legt een vergrootglas op elke oneffenheid in de ondergrond.rho schreef:Ahzo. Heb je het kleurloos vernist of zit er een kleur in de vernis?
De voor en zijkanten van de baskast zijn verstek gefreest. De achterkant valt daar binnen in. De zij-, boven- en onderkant zijn al aan elkaar gelijmd. Binnen in de kast komt een matrix-constructie in alle drie dimensies. Eén brace in de hoogte-diepte, twee over de breedte-hoogte en drie over de breedte-diepte... volg je het nog? Binnenkort foto's 
Foto's zouden het wel wat duidelijker maken ja.Martijn M schreef:De voor en zijkanten van de baskast zijn verstek gefreest. De achterkant valt daar binnen in. De zij-, boven- en onderkant zijn al aan elkaar gelijmd. Binnen in de kast komt een matrix-constructie in alle drie dimensies. Eén brace in de hoogte-diepte, twee over de breedte-hoogte en drie over de breedte-diepte... volg je het nog? Binnenkort foto's
http://img59.imageshack.us/img59/6616/b ... 0010ih.jpg
HS-200 van Hypex.
http://img228.imageshack.us/img228/1223 ... 0038el.jpg
ScanSpeak 23W van bovenkant.
http://img164.imageshack.us/img164/9185 ... 0048qg.jpg
Blik op de motor met forse overhung spreekspoel.
http://img220.imageshack.us/img220/5527 ... 0052lh.jpg
Erg mooi afgewerkt. Jammer dat je er straks niets meer van ziet.
http://img164.imageshack.us/img164/6916 ... 0065nk.jpg
Dit zijn de panelen voor de bracing.
http://img122.imageshack.us/img122/5415 ... 0073aw.jpg
Zo ziet het er uit als het in elkaar geschoven is. Uiteraard zijn de panelen nog niet vastgelijmd! Er moeten immers nog gaten in gezaagd worden voor de luchtstroom.
De bracing is toch maar gewoon een normale in 2 dimensies geworden. In 3 dimensies zou veel werk opgeleverd hebben en gezien de lage frequenties niet eens zo veel opgeleverd hebben.
http://img145.imageshack.us/img145/9227 ... 0097vu.jpg
Dit is een overzichtsfotootje. De achterkant is niet verstek gezaagd. Deze valt tussen de boven-, onder- en zijkanten. Het gat voor de Hypex is al gezaagd maar moet nog gefreest worden.
http://img145.imageshack.us/img145/6826 ... 0023zz.jpg
Dit is het frontpaneel. De zijkanten en ook de voorkant zijn onder verstek gezaagd. Zo zijn de naden amper zichtbaar. De voorplaat heb ik er nu even los tegenaan gezet. Alleen de zijkanten zijn tot nu toe verlijmd.
HS-200 van Hypex.
http://img228.imageshack.us/img228/1223 ... 0038el.jpg
ScanSpeak 23W van bovenkant.
http://img164.imageshack.us/img164/9185 ... 0048qg.jpg
Blik op de motor met forse overhung spreekspoel.
http://img220.imageshack.us/img220/5527 ... 0052lh.jpg
Erg mooi afgewerkt. Jammer dat je er straks niets meer van ziet.
http://img164.imageshack.us/img164/6916 ... 0065nk.jpg
Dit zijn de panelen voor de bracing.
http://img122.imageshack.us/img122/5415 ... 0073aw.jpg
Zo ziet het er uit als het in elkaar geschoven is. Uiteraard zijn de panelen nog niet vastgelijmd! Er moeten immers nog gaten in gezaagd worden voor de luchtstroom.
De bracing is toch maar gewoon een normale in 2 dimensies geworden. In 3 dimensies zou veel werk opgeleverd hebben en gezien de lage frequenties niet eens zo veel opgeleverd hebben.
http://img145.imageshack.us/img145/9227 ... 0097vu.jpg
Dit is een overzichtsfotootje. De achterkant is niet verstek gezaagd. Deze valt tussen de boven-, onder- en zijkanten. Het gat voor de Hypex is al gezaagd maar moet nog gefreest worden.
http://img145.imageshack.us/img145/6826 ... 0023zz.jpg
Dit is het frontpaneel. De zijkanten en ook de voorkant zijn onder verstek gezaagd. Zo zijn de naden amper zichtbaar. De voorplaat heb ik er nu even los tegenaan gezet. Alleen de zijkanten zijn tot nu toe verlijmd.
Laatst gewijzigd door Martijn M op ma 19 jun 2006, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
