Bouw van Harwood Monitor

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

En als je nou bezoek krijgt en je zegt: "Kijk, m'n nieuwe zelf-gebouwde speakers.", krijg je dan niet vaak de reactie: "Jaja, dat maak je mij niet wijs!" ?
"Leuk gedaan" is hier wel een understatment van jewelste.
Gebruikersavatar
ome subtilieco
Berichten: 316
Lid geworden op: vr 10 dec 2004, 19:20
Locatie: poortugaal

Bericht door ome subtilieco »

mr bean misschien dat je hier wat aan heb?
http://forum.showyoursound.nl/topic.asp?TOPIC_ID=40378[/url]

maar echt een heel mooi project 8)
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Woei,

dat zijn erg mooie monitor's geworden zeg! Die "ring" rond de woofer is niet mijn smaak, maar verder een top-ding hoor!
Is erg strak, met dat aluminium...

Groet, Joris
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Bericht door Bean »

Bedankt voor alle lof!

Wat betreft het polijsten: Ik heb de afgelopen tijd wat rondgevraagd bij diverse mensen en ook het een en ander uitgeprobeerd.

Wat tot nu toe het beste werkte (op een proefstukje), was een combinatie van voorbewerking met Commandant 3 en daarna echt mooi laten glimmen met Commandant 4.
Ik heb echter ook gehoord van een aluminium-poetsmiddel, waarmee men alu op motorfietsen polijst. Dat was zo mooi daar had je een zonnebril bij nodig... 8)

Ik kijk dus nog even verder!
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

Belgom alu is wat je nodig hebt :)
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Bericht door Bean »

teacher schreef:
Belgom alu is wat je nodig hebt :)
Laat dat nou net zijn wat ik gisteren bij een motorwinkel heb gekocht.... :) dus dat is mooi!
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Bericht door Bean »

Voor het eerst sinds tijden :oops: weer eens foto's gemaakt van mijn werkzaamheden.....

Ik heb eindelijk de frontjes afgemaakt:
Afbeelding

En de tweeling Monitors heeft een broertje er bij gekregen en hij heet Harwood Center 17:
Afbeelding


Afbeelding

Voor deze heb ik meteen maar even een frontje gemaakt:
Afbeelding

Trouwens Edo, een supertip hoor om het frontje met magneetjes te bevestigen. Het frontje zit automatisch op de goede plaats en je hebt geen lelijke bevestigingspunten als je ze er een keertje niet op hebt, super!!!
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

De center zier er al net even professioneel uit als de main speakers. Vakwerk! =D>
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Zoals een bekende clown ooit zei: "SAPPERDEFLAP" :!: Zeer goed gelukt.
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

Ik kan weinig anders toevoegen dan:

OMG!

echt superstrak :)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ziet er idd. netjes uit, heb je geen foto's van de opbouw, is misschien leuk om wat details te zien van e.a.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

SSassen schreef:
Ziet er idd. netjes uit, heb je geen foto's van de opbouw, is misschien leuk om wat details te zien van e.a.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Heb je al eens vanaf het begin van dit topic gelezen? Staan best veel foto's hoor :)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Stom, niet eens gekeken, ziet er doordacht uit!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Bericht door Bean »

SSassen schreef:
Ziet er idd. netjes uit, heb je geen foto's van de opbouw, is misschien leuk om wat details te zien van e.a.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Hoi Sander,

Je kunt altijd op mijn website kijken (onder de www knop). Daar staan, in ieder geval van het bouwproces van de monitoren, heel veel foto's en uitleg, meer nog dan in het topic zelf. Helaas heb ik van de bouw van de center geen (in ieder geval te weinig) foto's gemaakt.
Daniel_SJD
Berichten: 26
Lid geworden op: di 07 feb 2006, 20:29
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Daniel_SJD »

Hoi Bean,

Allereerst mijn complimenten w.b. het prachtige ontwerp en ook de uitwerking daarvan. Ik ben alleen heel benieuwd naar het resultaat qua geluid? Ik heb eens even zitten kijken naar de specs maar er blijkt toch een aardige dip (van 5db) tussen de 1 en 2k te zitten. Ik heb zelf een keer (low budget) speakers gebouwd en die hebben ook zoiets, en dat is goed te horen. Vandaar mijn vraag, hoe zit dat bij jou?

Ben benieuwd!
Mvrgr, Daniel
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Bericht door Bean »

Daniel_SJD schreef:
Ik ben alleen heel benieuwd naar het resultaat qua geluid? Ik heb eens even zitten kijken naar de specs maar er blijkt toch een aardige dip (van 5db) tussen de 1 en 2k te zitten. Ik heb zelf een keer (low budget) speakers gebouwd en die hebben ook zoiets, en dat is goed te horen. Vandaar mijn vraag, hoe zit dat bij jou?
Hoi Daniel,

Het enige dat ik daarover kan zeggen is dat IK het geluid goed VIND...... Maar ja, das natuurlijk altijd met luidsprekers en geluid, ieder heeft zijn eigen mening. Het dipje is mij in ieder geval nog nooit opgevallen.
(Naast mijn eigen mening heb ik trouwens alleen maar positieve reacties op het geluid gekregen. Maar dat kan natuurlijk ook zijn omdat men mij niet op de tenen wil trappen :D )
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Bericht door Bean »

Na een jaar bouwen (met lange tussenpozen, dat wel) zijn ze dan eindelijk af:

De Harwood Monitors:
Afbeelding

Afbeelding

Bovenaanzicht:
Afbeelding

En de Center:
Afbeelding

Met z'n drieen in de zon:
Afbeelding

Meer plaatjes en uitleg hoe ik sommige dingen heb gedaan vind je --> hier

Het wordt tijd om de Rear's te gaan maken!!!! :D
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Hallo Wouter,

Kan niet anders zeggen dat ik ze er super uit vind zien. Erg mooi design.

Nu de hamvraag: klank? Eventueel meetgegevens?
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Bericht door Bean »

Edo schreef:
Hallo Wouter,

Kan niet anders zeggen dat ik ze er super uit vind zien. Erg mooi design.

Nu de hamvraag: klank? Eventueel meetgegevens?
Klank is goed (vind ik). :D

Meetgegevens van mijn luidsprekers heb ik niet maar ze komen natuurlijk uit de Hobby Hifi. Alleen hebben ze daar een andere kast met scherpere hoeken, dus dat is ook weer niet vergelijkbaar. Door de grote radius in mijn ontwerp zal de baffle step minder zijn, maar hoe dit zich precies uit weet ik niet :?: .
Gebruikersavatar
Hififiel
Berichten: 391
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 12:02
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Hififiel »

Prachtig gemaakt :D aluminium is niet mijn favoriet maar verder echt top 8)
Hoe klinken ze? :roll:

Kevin
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

ERg mooi 8) ik snap alleen niet waarom je bij die center op de achterkant een heel klein stukje hout fineer hebt zitten.
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Ziet er top uit hoor!

Die bovenkant, heb je die zo geschuurd of is dat folie?
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Bericht door Bean »

Jan-Willem schreef:
ERg mooi 8) ik snap alleen niet waarom je bij die center op de achterkant een heel klein stukje hout fineer hebt zitten.
Een plaat aluminium is 100 x 50. Daar moest ik een bovenkant uit halen en de zijkant/achterkant/zijkant.

De halve plaat gaat bovenop, dan blijft er nog 50 cm over voor de twee zijkanten. Nier genoeg dus om helemaal rond te komen. :roll:

En ik vond het wel mooi staan.....
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Bericht door Bean »

Jasper Joppe Geers schreef:
Ziet er top uit hoor!

Die bovenkant, heb je die zo geschuurd of is dat folie?
Dat is aluminiumplaat die ik geborsteld heb en vervolgens gelakt. Ook de zijkanten zijn daarmee bekleed.
Gesloten