http://www.subtoms.com/index.html

Deze trommels zijn gemaakt van gelamineerd berken (goedkoop) of ahorn (duur) en een 22" bass van 18" diep heeft een inhoud van circa 100 liter.

Graag op- en aanmerkingen over zo een soort subwoofer.
Moderator: Beheerdersteam

Holle vaten klinken het hardstsietse schreef:Ik heb er geen documentatie van, maar ik herinner me opeens dat in vroeger dagen ook zo'n houten wijnvat werdt gebruikt, ik meen zelfs als basreflex.
misschien niet.Geenius schreef:Mooi spul, alleen iets boven mijn budget vrees ik!
Bedankt voor het aanbod, ik hou het in gedachte!asterduc schreef:misschien niet.Geenius schreef:Mooi spul, alleen iets boven mijn budget vrees ik!
Bert heeft bij mij raad komen vragen toen hij met zijn bedrijfje is gestart.
Zodoende heb ik een goede relatie met hem en kunnen we wel iets speciaal doen.
Als speakerkast zou ik de plankjes op een MDF plaat kleven afvorens ze te frezen, lijmen, afdraaien.
Op die manier krijg je dan een kastwand die 18mm mdf + 10 mm massiefhout dik is. Ruim voldoende voor een fatsoenlijke speakerkast.
Als je het hout dan nog eventueel in de gewenste breedte, dikte en lengte kunt aanleveren dan is het werk dat Bert moet uitvoeren relatief gering en zo ook de kost.
Laat maar weten als je interesse hebt Tony, dan contacteer ik hem wel.
Groeten,
Ed.
indd, een muziekinstrument kleurt de klanken van de snaren of vellen in.asterduc schreef:Dag Gert,
leuk dat je erbij bent gekomen.
wat die grondtoon betreft moet je bij een speakerkast anders denken als bij een instrument.
De beste speakerkast is er één die geen resonantie heeft.
Ik geloof dat we het er een jaar of 10 terug al eens over gehad hebben. Zuiver theoretisch zou ik zeggen dat een drumton ook geen resonantie mag hebben, want je eigenlijke toon moet van het drumvel komen.
Een drummer echter (eigenlijk de meeste muzikanten) willen graag een instrument met karakter (lees onvolmaaktheid = resonantie). Daardoor kunnen ze een herkenbaar geluid produceren.
De grootste fout die ik oorspronkelijk bij mijn basgitaren gemaakt heb is dat ik aanvankelijk elke resonantie uit het instrument heb gehaald.
Swat, voor een speakerbehuizing is elke resonantie dus een ONGEWENSTE resonantie. Ik denk dat éénieder speakerbouwer deze bewering kan ondersteunen.
Dus een massieve ton zonder constructiespanning en met verschillende houtsoorten in een redelijk resonantievrije vorm (een koker bvb) lijkt mij een goede basis om van te vertrekken.
Ik zou dan niet met alleen massief hout werken, wel met een hybride van massief en pershout (MDF).
Het binnenin afdraaien van de ton lijkt mij eerder ongunstig voor de klank, of misschien ook niet.
Welk zijn de minimum en maximum diameters die je kunt maken?
Groeten,
Ed.
leuk experiment.Geenius schreef:Dag Gert,
Klinkt interessant! Als ik even snel reken met de grootst mogelijk ton, kom ik uit op circa 110 liter als ik de baffle en achterwand op de uiteindes van de ton monteer i.p.v. erin - precies wat ik nodig heb! Hard Maple lijkt me het beste en ook het mooiste. Wanden zo dik mogelijk en het liefst uit maple/mdf sandwich. De binnenzijde hoeft inderdaad niet uitgedraaid te worden. Ik zou hem liggend willen toepassen. De baffle, achterwand en interne bracing kan ik zelf maken. Misschien kun je me een PM-etje sturen voor een prijsindicatie voor 2 stuks.
Omwille van resonanties zou het eigenlijk beter zijn om de binnenkant juist wél uit te draaien.Geenius schreef:De binnenzijde hoeft inderdaad niet uitgedraaid te worden. Ik zou hem liggend willen toepassen. De baffle, achterwand en interne bracing kan ik zelf maken.