Bass-drum als subwoofer behuizing

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bass-drum als subwoofer behuizing

Bericht door Geenius »

In mijn zoektocht naar een zo compact mogelijke behuizing voor mijn twee 21" subwoofers dacht ik, waarom gebruik ik niet een bass-drum van een drumstel, beide vellen vervangen door twee PD1250's en klaar is kees (even kort door de bocht). Doek spannen achter de verchroomde ringen. Nu blijkt dat iemand dat idee al eerder heeft gehad:

http://www.subtoms.com/index.html

Afbeelding

Deze trommels zijn gemaakt van gelamineerd berken (goedkoop) of ahorn (duur) en een 22" bass van 18" diep heeft een inhoud van circa 100 liter.


Afbeelding

Afbeelding

Graag op- en aanmerkingen over zo een soort subwoofer.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Waarom zou het niet werken. Vind het alleen niet mooi met dat chroomwerk. Ook al was ik zelf ooit drummer. Nog wel een nadeel,


er blijft geen bloemetje op staan....... :? ](*,)..... :D
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Leuk idee :) . Ik zou alleen dat meer bracing aanbrengen. Bij een bassdrum hoort de sound van de kast, bij een sub juist niet.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ik kan me herinneren dat ik op een of andere tentoonstelling eens een dergelijk vat gezien heb waarmee je door een klopje op het vel een kaarsje kon uitblazen op een meter of 4-5... :shock: de drukgolf bewoog zich dus in de hartlijn van de drum. :? Dergelijke constructies worden ook gebruikt om drukgolven over grotere afstanden te verplaatsen. De aandrijving gebeurt dan niet met een luidspreker maar met explosieven!! 8)
Lijkt mij wel dat dit op maar een frequentie gebeurt... het ding is dus afgestemd op een of andere manier.. De spreiding van het geluid is bij deze constructie vrij gering kennelijk en wat de bandbreedte zal zijn??? :roll: ik verwacht vrij smal. Maar een kaarsje uitblazen aan de andere kant van de kamer is wel gaaf :twisted:
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Mooi idee, ik zou me inderdaad ook afvragen of de kast wel stevig genoeg is. Hoewel rond op zich al helpt.

Misschien zou je gewoon zelf een ronde kast kunnen maken en die pimpen tot bass-drum? Twee grote PVC pijpen van verschillende diameter met een laag zand, ofzo?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36753
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Het is meer de "Looks" en ja als je daar op kickt ... waarom niet? Je bent eenvoudiger, sneller en goedkoper af als je bij het tuincentrum een ronde of vierkante betonnen bloembak haalt ;)
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

De "looks" spelen ook mee, er staat namelijk al een drumstel in de woonkamer, dus dan is het net of het erbij hoort. Maar praktisch gezien heeft een buis vorm de kleinst mogelijke buiten maten. Ik was ook bang voor de te dunne wanden hoewel de gebogen vorm natuurlijk heel sterk is.
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Het is wel een vet idee, past ook mooi naast mijn drumstel, om de bass drum i.c.m. een trigger aan te sluiten, dan voel je de kick extra 8) (Natuurlijk zijn er ook wel basshakers, maar die 'hoor' je niet)

Ik denk dat het net zoals Pjotr al zei vooral de looks zijn, maar ik denk niet dat je kunt verwachten dat het echt een goede sub word. De bassdrum is bij een goede fabrikant ontworpen om het geluid te laten klinken. Ik denk dat je dit toch wel hoort als je er een sub in bouwt. Misschien dat als je de hele bassdrum beplakt met lood bittumen, dat het dan misschien nog enigsinds meevalt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36753
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hallo Tony,

Die ronde vorm is idd heel erg sterk en resoneert niet of nauwelijks. Zelf heb ik ooit eens 30 cm PVC buis voor PA in een klein zaaltje gebruikt met 25 cm Philips beedbanders erin en dat werkte erg goed. Achterin een rol golfkarton van 20 cm hoog als demping en nix geen kleuring tgv van de reflectie van de achterwand van de buis meer.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ik heb er geen documentatie van, maar ik herinner me opeens dat in vroeger dagen ook zo'n houten wijnvat werdt gebruikt, ik meen zelfs als basreflex.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36753
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

sietse schreef:
Ik heb er geen documentatie van, maar ik herinner me opeens dat in vroeger dagen ook zo'n houten wijnvat werdt gebruikt, ik meen zelfs als basreflex.
Holle vaten klinken het hardst :P :lol: Maar het idee is wel goed Sietse, als je van een slokje houdt ....

Zie mij toch niet zo met twee wijnvaten in de kamer zitten en al helemaal niet als ze leeg zijn.... :lol:
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Pjotr schreef:
Zie mij toch niet zo met twee wijnvaten in de kamer zitten en al helemaal niet als ze leeg zijn.... :lol:
Je kunt dan wel met het kraantje de afstemming regelen. Helaas maar een kant op ;)
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

een collega van mij maakt zelf drumstellen.

Ik heb hem ooit eens een voorstel gedaan om de basdrum te maken op basis van het Helmholz resonator princiepe.

Een beetje hetzelfde idee als Tony heeft, maar dan om de kast als drum te gebruiken en niet de drum als kast te gebruiken.

Eigenlijk kon het wel.

Gert maakt namelijk de basdrum volledig massief. Hiervoor gebruikt hij een groot aantal massieve plankjes die hij onder een hoek freest en dan tegen elkaar lijmt om zodoende een veelhoek te bekomen.
Deze ton plaatst hij dan in een grote draaibank en draait hem dan mooi rond af.

http://www.lignumdrums.com/

Groeten,
Ed.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Mooi spul, alleen iets boven mijn budget vrees ik!

Afbeelding
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Geenius schreef:
Mooi spul, alleen iets boven mijn budget vrees ik!

Afbeelding
misschien niet.

Gert heeft bij mij wat raad komen vragen toen hij met zijn bedrijfje is gestart.
Zodoende heb ik een goede relatie met hem en kunnen we wel iets speciaal doen.

Als speakerkast zou ik de plankjes op een MDF plaat kleven afvorens ze te frezen, lijmen, afdraaien.
Op die manier krijg je dan een kastwand die 18mm mdf + 10 mm massiefhout dik is. Ruim voldoende voor een fatsoenlijke speakerkast.
Als je het hout dan nog eventueel in de gewenste breedte, dikte en lengte kunt aanleveren dan is het werk dat Bert moet uitvoeren relatief gering en zo ook de kost.

Laat maar weten als je interesse hebt Tony, dan contacteer ik hem wel.

Groeten,
Ed.
Laatst gewijzigd door asterduc op ma 29 mei 2006, 13:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Damn, wat maakt die gast mooie spulletjes! 8) 8) 8)

Erg knappe verbinding!!!

Als ik drummer zou zijn zou ik er eens op willen spelen!

Wowly
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

asterduc schreef:
Geenius schreef:
Mooi spul, alleen iets boven mijn budget vrees ik!

Afbeelding
misschien niet.

Bert heeft bij mij raad komen vragen toen hij met zijn bedrijfje is gestart.
Zodoende heb ik een goede relatie met hem en kunnen we wel iets speciaal doen.

Als speakerkast zou ik de plankjes op een MDF plaat kleven afvorens ze te frezen, lijmen, afdraaien.
Op die manier krijg je dan een kastwand die 18mm mdf + 10 mm massiefhout dik is. Ruim voldoende voor een fatsoenlijke speakerkast.
Als je het hout dan nog eventueel in de gewenste breedte, dikte en lengte kunt aanleveren dan is het werk dat Bert moet uitvoeren relatief gering en zo ook de kost.

Laat maar weten als je interesse hebt Tony, dan contacteer ik hem wel.

Groeten,
Ed.
Bedankt voor het aanbod, ik hou het in gedachte! :D
Zaken als de baffle, achterwand en inwendige matrix kan ik zelf maken.
Ik zal eens even uitrekenen hoe groot het precies moet worden.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

ik heb Gert op de hoogte gebracht van dit topic.
Misschien dat ie zelf nog gaat reageren.

Groeten,
Ed.
lignum drums
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 19:30
Locatie: Wuustwezel
Contacteer:

woofer

Bericht door lignum drums »

lijkt me indd leuk..zo es iets ander dan drumfora.
ik zit eigenlijk al lang met dat idee in mn hoofd maar zelf ken ik niet veel van speakerbouw.

mijn drums klinken zo uitzonderlijk omdat ze in tegenstelling tot alle fabrikanten niet uit multiplex zijn gemaakt. de ketels klinken soms tot 2 octaaf lager dan hun evenmaat uit multiplex, door het massieve aspect en omdat ze volledig spanningsvrij zijn.
is het door deze lage grondtoon niet mogelijk om een subwoofer te maken met een eigenresonatie ? of is dit waanzin mss ?

moet de bass perse op poten staan zoals bij een drumset ?
mss gewoon rechtop zetten ?
houtsoort..ik neem aan hardmaple ofzo ?

ik zou eventueel tot een maximumdikte kunnen gaan van 35mm planken maar dan moet ik een iets andere vertanding frezen dan deze op mijn site te zien want die gaan maar tot 25mm.
zodoende kan ik na afdraaien de ketel denk ik wel op een 25 a 28mm houden, binnen en buiten uitgedraaid..of is de binnenkant niet nodig mss ??

genoeg vragen voorlopig, ik wil eerst iets leren uit de reacties

tx,
Gert
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Dag Gert,
leuk dat je erbij bent gekomen.

wat die grondtoon betreft moet je bij een speakerkast anders denken als bij een instrument.
De beste speakerkast is er één die geen resonantie heeft.

Ik geloof dat we het er een jaar of 10 terug al eens over gehad hebben. Zuiver theoretisch zou ik zeggen dat een drumton ook geen resonantie mag hebben, want je eigenlijke toon moet van het drumvel komen.
Een drummer echter (eigenlijk de meeste muzikanten) willen graag een instrument met karakter (lees onvolmaaktheid = resonantie). Daardoor kunnen ze een herkenbaar geluid produceren.

De grootste fout die ik oorspronkelijk bij mijn basgitaren gemaakt heb is dat ik aanvankelijk elke resonantie uit het instrument heb gehaald.

Swat, voor een speakerbehuizing is elke resonantie dus een ONGEWENSTE resonantie. Ik denk dat éénieder speakerbouwer deze bewering kan ondersteunen.

Dus een massieve ton zonder constructiespanning en met verschillende houtsoorten in een redelijk resonantievrije vorm (een koker bvb) lijkt mij een goede basis om van te vertrekken.
Ik zou dan niet met alleen massief hout werken, wel met een hybride van massief en pershout (MDF).

Het binnenin afdraaien van de ton lijkt mij eerder ongunstig voor de klank, of misschien ook niet.

Welk zijn de minimum en maximum diameters die je kunt maken?

Groeten,
Ed.
lignum drums
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 19:30
Locatie: Wuustwezel
Contacteer:

Bericht door lignum drums »

asterduc schreef:
Dag Gert,
leuk dat je erbij bent gekomen.

wat die grondtoon betreft moet je bij een speakerkast anders denken als bij een instrument.
De beste speakerkast is er één die geen resonantie heeft.

Ik geloof dat we het er een jaar of 10 terug al eens over gehad hebben. Zuiver theoretisch zou ik zeggen dat een drumton ook geen resonantie mag hebben, want je eigenlijke toon moet van het drumvel komen.
Een drummer echter (eigenlijk de meeste muzikanten) willen graag een instrument met karakter (lees onvolmaaktheid = resonantie). Daardoor kunnen ze een herkenbaar geluid produceren.

De grootste fout die ik oorspronkelijk bij mijn basgitaren gemaakt heb is dat ik aanvankelijk elke resonantie uit het instrument heb gehaald.

Swat, voor een speakerbehuizing is elke resonantie dus een ONGEWENSTE resonantie. Ik denk dat éénieder speakerbouwer deze bewering kan ondersteunen.

Dus een massieve ton zonder constructiespanning en met verschillende houtsoorten in een redelijk resonantievrije vorm (een koker bvb) lijkt mij een goede basis om van te vertrekken.
Ik zou dan niet met alleen massief hout werken, wel met een hybride van massief en pershout (MDF).

Het binnenin afdraaien van de ton lijkt mij eerder ongunstig voor de klank, of misschien ook niet.

Welk zijn de minimum en maximum diameters die je kunt maken?

Groeten,
Ed.
indd, een muziekinstrument kleurt de klanken van de snaren of vellen in.

maar..ik heb eivormige speakers gezien van 4mm dik polyester, die werkten op eigenresonantie.
dat was de rede dat ik aan die mogelijkheid dacht.
ok laat ons het zonder resonantie houden.

dat ik de binnenkant niet moet uitdraaien is natuurlijk gemakkelijker voor mij. mss enkel dus de inleg voor de woofer.
mn kleinste ketel is 25cm, de grootste 61cm lengte max 50..
nu heb ik echter nog nooit eentje op mn draaibank gezet met een houtdikte van 35mm, ik weet niet wat zo'n gewicht doet op die diameter natuurlijk.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Dag Gert,

Klinkt interessant! Als ik even snel reken met de grootst mogelijk ton, kom ik uit op circa 110 liter als ik de baffle en achterwand op de uiteindes van de ton monteer i.p.v. erin - precies wat ik nodig heb! Hard Maple lijkt me het beste en ook het mooiste. Wanden zo dik mogelijk en het liefst uit maple/mdf sandwich. De binnenzijde hoeft inderdaad niet uitgedraaid te worden. Ik zou hem liggend willen toepassen. De baffle, achterwand en interne bracing kan ik zelf maken. Misschien kun je me een PM-etje sturen voor een prijsindicatie voor 2 stuks. 8)
lignum drums
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 19:30
Locatie: Wuustwezel
Contacteer:

Bericht door lignum drums »

Geenius schreef:
Dag Gert,

Klinkt interessant! Als ik even snel reken met de grootst mogelijk ton, kom ik uit op circa 110 liter als ik de baffle en achterwand op de uiteindes van de ton monteer i.p.v. erin - precies wat ik nodig heb! Hard Maple lijkt me het beste en ook het mooiste. Wanden zo dik mogelijk en het liefst uit maple/mdf sandwich. De binnenzijde hoeft inderdaad niet uitgedraaid te worden. Ik zou hem liggend willen toepassen. De baffle, achterwand en interne bracing kan ik zelf maken. Misschien kun je me een PM-etje sturen voor een prijsindicatie voor 2 stuks. 8)
leuk experiment.
als ik je de maten van het hout doorgeef kan je ook de mdf op de maple lijmen. dan heb ik kant en klare delen om duigen van te maken.
de look zou waanzinnig zijn.
mail me gerust ff, : staveking@hotmail.com
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Geenius schreef:
De binnenzijde hoeft inderdaad niet uitgedraaid te worden. Ik zou hem liggend willen toepassen. De baffle, achterwand en interne bracing kan ik zelf maken.
Omwille van resonanties zou het eigenlijk beter zijn om de binnenkant juist wél uit te draaien.

Indien de buitenwand rondom overal exact even dik is, worden trillingen welke naar buiten zijn gericht (haaks op de wand) nagenoeg 90 graden afgebogen. Vervolgens willen ze zich in 2 tegengestelde richtingen in de omtrek voortplanten, waarmee ze elkaar opheffen.

De rekweerstand van het wandmateriaal is bepalend voor de sterkte, maar het is al gauw sterk genoeg. Ter illustratie: om bij een drukgolf de buitenwand rondom 1 mm naar buiten te kunnen drukken, zal die wand in de omtrek 6,28 mm uit moeten rekken. En dat over de volle lengte van de drum. Je begrijpt wel dat geen conus de kracht zou overleven die daarvoor nodig is.

Met bracing tegen de zijwand zou ik me beperken tot houten ringen, zodat je rondom opstaande randen aan de binnenkant krijgt. Deze zullen tevens eventuele lengtetrillingen verminderen, want in de lengte is een buisvorm oersterk en wordt energie maximaal getransporteerd. Om deze reden zou ik ook de overgang van zijwand naar baffle (en achterwand) aan de binnenzijde zo ruim mogelijk afronden.

Haaks op de binnenrand van de ringen kan je eventueel wel lengteribben aanbrengen, maar zorg dan dat je die niet in een loodrechte lijn van de baffle naar de achterwand doortrekt. Bij voldoende afronding van de verbindingen tussen zijwand en baffle/achterwand zou ik zelfs hooguit de ringen onderling verbinden.
Plaats reactie