2paar Push-pull ontwerp

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
elsteff1385
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 24 apr 2005, 15:12

2paar Push-pull ontwerp

Bericht door elsteff1385 »

Hoi

Ik wil graag n Subwoofer bouwen, met 4 woofers erin: 2 paar in Push-Pull... De kast moet in lxb even groot zijn, in diepte ongeveer zo groot als de woofers nodig hebben. Ik wil de wooferparen plaatsen in de linkerbovenhoek en rechterbovenhoek

Ik heb nog nooit eerder een subwoofer ontworpen, dus het lijkt allemaal erg lastig

Ik wil graag weten:
- welk merk je het beste kunt nemen (sub dient als drive-in unit) (ik wilde 4x visaton TIW 200 XS 8 OHM nemen.)
- hoe kun je in WinISD met dit excentrieke ontwerp aan de slag.

Alvast bedankt

n enthousiasteling :)
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Je kiest in WinISD gewoon "Isobaric" en "2 pair" bij de woofer-keuze. Dan bereken je de kast zoals jij ze wil.
Blijkbaar mag je het volume dat er ontstaat tussen de 2 woofers aftrekken van het benodigde netto volume. (volgens HobbyHifi of Klang+Ton)
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

rho schreef:
Je kiest in WinISD gewoon "Isobaric" en "2 pair" bij de woofer-keuze. Dan bereken je de kast zoals jij ze wil.
Blijkbaar mag je het volume dat er ontstaat tussen de 2 woofers aftrekken van het benodigde netto volume. (volgens HobbyHifi of Klang+Ton)
Ik dacht dat Push-pull wat anders was dan een compound/isobarik opstelling, maar ik kan het natuurlijk fout hebben. Aan de openingspost lijkt toch dat hij het over een compound opstelling heeft. Je kunt alleen met 4 woofers in jouw ontwerp alles berekenen als 1 woofer, aangezien het isobarik principe de netto kastinhoud met 2 keer verkleint, en dat twee keer naast elkaar met 2 keer vergroot. Heb je al een idee hoe je alles gaat aansluiten? Heb je anders een schetsje?

Dure grap trouwens met Visaton TIW units!
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ik zou eigenlijk niet weten hoe je een push-pull opstelling moet maken buiten dat je een isobaric opstelling maakt.
Kan zijn dat ik ergens iets mis hoor.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

Wat is je doel met die push pull opstelling? Verminderde vervorming door push pull, verminderd volume? Wil je een tekening maken van je opzet?

Groeten Roland
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ik denk dat ie beide voordelen heeft, niet?
Minder vervorming door het push-pull principe en een kast zo groot als voor 1 woofer maar het conusoppervlak van 2 woofers. Lekker rendement dus en weinig vervorming.
elsteff1385
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 24 apr 2005, 15:12

Bericht door elsteff1385 »

ja, ik zal zo een tekening maken wat het een en ander moet verduidelijken..

eerst even eten ;)
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

rho schreef:
Ik denk dat ie beide voordelen heeft, niet?
Minder vervorming door het push-pull principe en een kast zo groot als voor 1 woofer maar het conusoppervlak van 2 woofers. Lekker rendement dus en weinig vervorming.
Bij een compound/isobarik opstelling is - mits parallel aangesloten - je rendement hetzelfde als bij 1 woofer, alleen de Vas wordt gehalveerd. De bewegende lucht tussen de woofers komt namelijk niet ter ore, dus je moet de twee membranen als 1 membraan aan elkaar gekoppeld zien.

Push-pull zonder isobarik zag ik voor me als 2 woofer in een kast waarvan je er een zowel fysiek als electronisch omdraait. :)

Maar zoals ik zei: ik weet ook niet meer hoe het precies zat! Verlicht mij!
elsteff1385
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 24 apr 2005, 15:12

Bericht door elsteff1385 »

Een klein schetje

Nogmaals, het hoeven niet die Visatons te zijn, als het maar goed klinkt.!

Kwil hem echt gebruiken als doorstamp-woofer
Bijlagen
schets met ontwerp
schets met ontwerp
pushpull.jpg (22.22 KiB) 3822 keer bekeken
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Interficior schreef:
rho schreef:
Ik denk dat ie beide voordelen heeft, niet?
Minder vervorming door het push-pull principe en een kast zo groot als voor 1 woofer maar het conusoppervlak van 2 woofers. Lekker rendement dus en weinig vervorming.
Bij een compound/isobarik opstelling is - mits parallel aangesloten - je rendement hetzelfde als bij 1 woofer, alleen de Vas wordt gehalveerd. De bewegende lucht tussen de woofers komt namelijk niet ter ore, dus je moet de twee membranen als 1 membraan aan elkaar gekoppeld zien.

Push-pull zonder isobarik zag ik voor me als 2 woofer in een kast waarvan je er een zowel fysiek als electronisch omdraait. :)

Maar zoals ik zei: ik weet ook niet meer hoe het precies zat! Verlicht mij!
Hij wil 2 x 2woofers inzetten. Dus uiteindelijk krijgt ie de druk van 2 woofers.

Die push pull zonder isobaric, heeft dat dan enige zin, buiten het optische?
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

elsteff1385 schreef:
Een klein schetje

Nogmaals, het hoeven niet die Visatons te zijn, als het maar goed klinkt.!

Kwil hem echt gebruiken als doorstamp-woofer
Het is maar een doorstampwoofer, maar hij moet wel goed klinken.... :? :roll:

Welke muziek luister je? Misschien zijn er wel beter opties om een doorstampwoofer te bouwen.

Waarom wil je een dubbele isobaric? Je weet toch dat je met die 4 woofers maar even luid kan als met 2 woofers in een gewone opstelling, maar in een grotere kast.
Daarbij zal bij een doorstampwoofer de verbetering aan THD die je een isobaric oplevert je een zorg wezen. Je kan al aardig wat vervormen in de bassen eer je het hoort.

Hoe groot mag je kast maximaal worden?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

exact, wat ik dus ook in gedachten had.
waarom niet 4 x basreflex... :?:
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

2 (of meer) 25cm PA woofers lijkt me geen slecht idee. Een lage Fs is voor een doorstampwoofer nu ook niet echt van belang.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

idd. tweedehands genoeg te vinden.

of een stel nieuwe.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

Ik weet dan wel niet wat voor een volumes je kast heeft, maar hou je er rekening mee dat je geen vervorming oproept door de lucht te ceel te comprimeren? Vd ( xmax*sd) * factor 50 of beter 100 zijn de factoren die ik gehoord heb. Dat is voor een tiw 200x, 206 sd*22 mm=22.6 liter

Kan je wat meer meer vertellen, wat versta je onder een doorstamp sub?

Groeten Roland
elsteff1385
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 24 apr 2005, 15:12

Bericht door elsteff1385 »

:) doorstampsub

Ik wil hem eigenlijk gebruiken met de bedoeling de frequenties onder de 120Hz voor de topkasten te ontlasten, en die door de sub laten weergeven. Op feesten wordt wel es muziek aangevraagd dat valt onder de rubriek 'stamp' muziek (of kale koppen muziek). Ikzelf vindt het dan mooi als je dan n echte diepe ronde bas hoort...

Ik dacht dat zo te bereiken...

Maar als er betere opties zijn...
elsteff1385
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 24 apr 2005, 15:12

Bericht door elsteff1385 »

rho schreef:
Hoe groot mag je kast maximaal worden?
Ik wilde hem zo ontwerpen dat het optimaal in de auto past

90cm x 90cm x 45cm buitenmaat ga ik vanuit...

Komt op ongeveer 300 liter uit. (ik wil 22mm MDF gaan gebruiken)
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

elsteff1385 schreef:
:) doorstampsub

Ik wil hem eigenlijk gebruiken met de bedoeling de frequenties onder de 120Hz voor de topkasten te ontlasten, en die door de sub laten weergeven. Op feesten wordt wel es muziek aangevraagd dat valt onder de rubriek 'stamp' muziek (of kale koppen muziek). Ikzelf vindt het dan mooi als je dan n echte diepe ronde bas hoort...

Ik dacht dat zo te bereiken...

Maar als er betere opties zijn...
Er zit nu eenmaal geen diepe ronde bas in die hardcore. Je kan sub gebruiken wat je wil, wat niet in de muziek zit zal ie niet weergeven.

Gaat ie enkel voor feestjes gebruikt worden of gaat ie ook voor hifi gebruikt worden?


Met 300 Liter kan je al gaan denken aan een vette 18". Lijkt me goed voor hifi en goed om eens door te stampen.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

60 kg aan mdf that is. :-#

Ik denk dat je hem niet heel vaak meer uit je kofferbak haalt. Zou je niet liever een PA hoorn bouwen als je toch zon grote kast gaat bouwen er zijn genoeg kant en klare ontwerpen. De eckhorn is de eerste die me te binnen schiet. http://www.lautsprechershop.de/hifi/eckhorn18.htm

Of deze een wat simpelere kast basreflex kast http://www.lautsprechershop.de/hifi/rsub18.htm

Zoals de Duitsers dat zo mooi zeggen: Bassdruck Satt!

Groeten Roland
elsteff1385
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 24 apr 2005, 15:12

Bericht door elsteff1385 »

Die eckhorn ziet er inderdaad interessant uit. En niet te duur bovendien..

De afbeelding die erbij staat is echter niet van een afgebouwd exemplaar?

Wordt er een bouwtekening bij geleverd?
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

Ja daar zit een bouwtekening bij, verkijk je er niet op, het is een hele klus zon hoorn strak in elkaar te zetten, 1 kiertje en hij werkt niet. Deze hoorn is iets makkelijker te bouwen http://www.hifi-forum.de/viewthread-159-1135.html

Groeten Roland

Bass bis zum abwinken
Plaats reactie