Welke meetversterker gebruik je?

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Welke meetversterker gebruik je?

Bericht door Bart_M »

De titel zegt het al.
Heb je een kant en klare gekocht, of zelf wat in elkaar gezet?

Misschien is het wel iets om een mooie set samen te stellen waarmee het ook mogelijk is impedantie metingen te doen.
Ingebouwde phantoom voeding voor de meetmic...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hallo Bart,

Zelf gebruik de M-Audio Duo USB met ingebouwde mic versterkers en phantom. Maar dat is wel een prijzig ding (269 eu). Neem aan dat je wat simpels bedoelt in de vorm van een soort meetjig met ingebouwde versterker?

Waar denk je dan aan? Iets met een versterkertje en wat meetweerstanden en eventueel een mic versterker met phantomvoeding? Of ook iets met een ingebouwde USB soundkaart?

Over dat laatste heb ik wel een opzetje met een M-Audio Transit kaartje erin en een LM1875 als versterkertje. Maar het komt er eigenlijk niet zo van. Zoiets zou wel een leuk project kunnen zijn.

Gaat er dan wel om dat er geen moeilijk verkrijgbare onderdelen in zitten.
Bijlagen
Duo.jpg
Duo.jpg (31.67 KiB) 4347 keer bekeken
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Pjotr schreef:
Zelf gebruik de M-Audio Duo USB met ingebouwde mic versterkers en phantom. Maar dat is wel een prijzig ding (269 eu). Neem aan dat je wat simpels bedoelt in de vorm van een soort meetjig met ingebouwde versterker?

Waar denk je dan aan? Iets met een versterkertje en wat meetweerstanden en eventueel een mic versterker met phantomvoeding? Of ook iets met een ingebouwde USB soundkaart?
Dat is idd wel vrij prijzig. Ik dacht eerder aan een Sound Blaster audigy 2 NX. Deze kan je waarschijnlijk ebayen (is dit al een ww?) voor rond de 60 Euro. Ik heb een losse phantoom voeding, maar het zou nog makkelijker zijn als hij in de versterker zat, of dat er een goede in de geluidskaart zat. :)
Pjotr schreef:
Over dat laatste heb ik wel een opzetje met een M-Audio Transit kaartje erin en een LM1875 als versterkertje. Maar het komt er eigenlijk niet zo van. Zoiets zou wel een leuk project kunnen zijn.

Gaat er dan wel om dat er geen moeilijk verkrijgbare onderdelen in zitten.
Ik dacht dat de Transit toch een mindere kaart was?
Is die LM1875 ook zo te maken dat je er impedantiemetingen mee kan doen? We moeten niet allemaal het wiel opnieuw uitvinden, dus is er geen bekend ontwerp van een meetversterker?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Bart_M schreef:
Ik dacht dat de Transit toch een mindere kaart was?
Is die LM1875 ook zo te maken dat je er impedantiemetingen mee kan doen? We moeten niet allemaal het wiel opnieuw uitvinden, dus is er geen bekend ontwerp van een meetversterker?
Die Transit is een uitstekend 24 bits kaartje. Het mindere eraan is de wacky 3 mm jackplugjes. Als je de aansluitingen direct op het printje soldeert is er verder niets aan de hand. Echt goedkoop is ie ook niet ca 95 eu. retail.

Hij kan 96 Khz maar niet in de voor meten noodzakelijke full duplex mode. Dan haalt ie maar 48 kHz. Is een USB limitatie.

Nadeel van het Soundblaster spul is dat het softwarematig resampled voor de verschillende sample rates en dat is voor meten eigenlijk onbruikbaar. Dan ben je beperkt tot de 48 kHz die ze wel goed doen. De Transit heeft een instelbare mic versterker aan boord. De gain is niet zo geweldig hoog: max. 26 dB. Dus een extra versterking van 20 dB is wel handig in de vorm van een extra versterkertje. Maar dat kan simpel zijn.

Een echt alles in 1 ontwerpje ben ik niet tegengekomen voor ons doel. Dus zoiets zouden we zelf moeten verzinnen en samenstellen.

De LM1875 is een heel goede en betaalbare versterkerchip die makkelijk 25 W uitspuugt. Dat is meer dan voldonede voor ons doel. Het meten van LS impedanties hangt eigenlijk meer af van de meetopstelling en meetweerstand. Daar zou je in principe elke willekeurige versterker met voldoende bandbreedte voor kunnen gebruiken.

Echt iets universeels maken blijft toch lastig. Je moet dan toch wat meer gerichte info hebben zoals op welke geluidskaar richt je je dan: Met mic input of bouw je een hele mic versterker erbij die je op de line ingangen kunt aansluiten? enz.

En wat wil je nog meer meten? Wil je bv ook de vervorming van versterkers kunnen meten? Ik iig wel ;)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik heb een setje van www.cams32.de en als versterker een kleine car hifi versterker die ik nog had liggen, dit alles gevoed vanaf een PC voeding
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Ik dacht dat die lousy soundblaster kaartjes altijd resampleden: Dus 48kHz wordt ook geresampled naar .... 48 kHz ...


Paul.
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Bij mij een Sony TA-N220ES.

Groeten, Joris
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ik gebruik een zelf in elkaar geknutseld exemplaar. Hierop kan ik enkele vaste gains op instellen. Sinds kort zit er ook en phantoomvoeding in (met dank aan Pjoter \:D/ ). Ding sluit ik gewoon via line aan op mijn USB kaartje.

Werkt op zich best goed, alleen zou het soms toch wel handig zijn om de gain nog wat variabeler in te stellen.
Gebruikersavatar
mluyben
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 10:30
Locatie: Friesland

Bericht door mluyben »

Ik zit toch te dubben om een microfoon voorversterker aan te schaffen.
Is 1 van de volgende mic versterkers van Behringer geschikt?
Behringer MIC100
Behringer MIC200
Behringer MIC800
Deze zijn allemaal bijna even duur ongeveer [50 a 60 euro]
Andere suggesties zijn ook welkom.

Als versterker staan er nog genoeg in huis [Denon, Yamaha]
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Om maar even de knuppel in het hoenderhok te gooien :twisted:

Eigenlijk zijn we met die mics wel met een omweg bezig met die mic versterkers. In de Transit zit bv een ingebouwde voeding voor een elektret kapseltje en in de meeste andere kaarten met een mic ingang ook. Je sluit daar zo een los Monacor MC2000 kapseltje op aan en datzelfde kapseltje zit ook in de Behringer ECM2000 ...... en hoogst waarschijnlijk ook in de Superlux :roll:

Kun je bij een goed gesorteerde elektronicaboer net zo goed een los MC2000 kapseltje halen voor iets van 5 eu. Moet je het alleen nog in een buisje (oude viltstift) ozi stoppen.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Pjotr schreef:
Kun je bij een goed gesorteerde elektronicaboer net zo goed een los MC2000 kapseltje halen voor iets van 5 eu. Moet je het alleen nog in een buisje (oude viltstift) ozi stoppen.
1. die dingen worden niet meer gemaakt, zijn niet overal meer te krijgen
2. Ik heb dat eerst gehad, en kan zeggen dat dat helemaal nergen naar werkt. De oplossing met nette mic met XLR aansluiting en phantoom voeding is echt 100x beter!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Ok, heb die kapseltjes destijds wel voor illegale consertopnamen gebruikt :oops: maar er zaten dan wel goede mic ingangen op mijn portable DAT'tje. Twee van die dingen in een vechtpetje en dat werkte uitstekend.

Maar waarom werkte het niet dan, te weinig versterking ofzo? Of omdat de mic ingang van een geluidskaart niet goed genoeg is?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Pjotr schreef:
Maar waarom werkte het niet dan, te weinig versterking ofzo? Of omdat de mic ingang van een geluidskaart niet goed genoeg is?
Nee, ik gebruikt exact de zelfde micamp als nu voor de "echte" mic. Maar het bromde constant zodra ik de capsule losliet en ding is amper te solderen (had de capsule ook nog gemod namelijk). Steeds opnieuw moet ik de draadjes weer vastmaken. Gewoon geloot dus :(

Nu werkt het prima :) Nooit meer terug ;)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Ja, dat kan ik mij voorsellen, gewoon een stevig huis met een XLR kabel er aan en een goede statiefklem werkt wel stukken prettiger :D

Dat modden en solderen aan zo'n kapseltje is idd wel chirurgenwerk. Kwam er eigenlijk op omdat in de ECM2000 gewoon zo'n ongemod kapseltje zit en met 2 draadjes aangesloten is op de bufferversterker naar de XLR-plug.

Overigens waar stond dat schema van jouw pre ook alweer? Volgens mij kun je met een potmeter wel vrij eenvoudig de gain variabel maken.
Gebruikersavatar
mluyben
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 10:30
Locatie: Friesland

Bericht door mluyben »

OK, dus de phantoom voeding is niet eens nodig voor de mic-in?
Zijn die pre amps nog iets of eigenlijk niet...?
Een van de reden voor een pre-amp is om het 2 kanaals aan te kunnen sluiten. Dit lukt niet met een mic-in of zie ik iets over het hoofd?

Volgens mij is dit het schema wat deepspace heeft gebruikt:
Welke Meet microfoon? Page2
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Thanx, kon dat schema zo gauw niet terug vinden.

Voor de ECM999 of ECM2000 heb je zeker een aparte Phantomvoeding nodig op minstens 15V - 18V.

Die pre van Behringer ken ik niet en ik vraag me af of een buizen-pre wel zo handig is om te meten. Zoiets lijkt mij meer iets voor de klank. Maar echt duur is het zeker niet.

Als ik er nu eentje zou moeten kopen zou ik voor deze gaan:

Afbeelding

http://www.m-audio.nl/audiobuddyfull2.htm

Kost iets van 85 eu meen ik en is een goed stevig en betrouwbaar ding.
Gebruikersavatar
mluyben
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 10:30
Locatie: Friesland

Bericht door mluyben »

Ik zit nu evt aan een Behringer UB802 te denken...

Afbeelding
http://www.behringer.com/UB802/index.cfm?lang=ENG
Deze kost net effe wat minder als een audiobuddy.
Vraag is of deze ook geschikt is?

Maar om op het topic terug te komen...Is zo'n TubeAmp die op de luisterdag in Brabant is getoond niets om als meet amp te dienen?
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

mluyben schreef:
Maar om op het topic terug te komen...Is zo'n TubeAmp die op de luisterdag in Brabant is getoond niets om als meet amp te dienen?
nope. Dit is een gebrugde versterker, dus zonder 'echte' massa in de speakerleiding. Is dus niet bruikbaar.
Mocht je onverhoopt toch over buizen zitten nadenken: er zijn makkelijker methoden...
Gebruikersavatar
mluyben
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 10:30
Locatie: Friesland

Bericht door mluyben »

OK, leek me alleen een leuk klein versterkertje.

Ik meende trouwens dat het een klasse-D versterkertje was. ik zal het nog eens beter nalezen.. :oops:
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

mluyben schreef:
OK, leek me alleen een leuk klein versterkertje.

Ik meende trouwens dat het een klasse-D versterkertje was. ik zal het nog eens beter nalezen.. :oops:
klopt. een gebrugd klasse D versterkertje als ik het goed begrepen heb.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

mluyben schreef:
Ik zit nu evt aan een Behringer UB802 te denken...

Afbeelding
http://www.behringer.com/UB802/index.cfm?lang=ENG
Deze kost net effe wat minder als een audiobuddy.
Vraag is of deze ook geschikt is?

Maar om op het topic terug te komen...Is zo'n TubeAmp die op de luisterdag in Brabant is getoond niets om als meet amp te dienen?
Deze wilde ik ook kopen (voor mijn vriendin, die zingt en wel ook een klein pre-ampje)

Ik hoorde alleen dat de geluids kwaliteit niet echt top is, en hij nogal last heeft van ruis. De Phonics (bijna zelfde lay-out) schijnen net ietsjes beter te zijn. Voorderest zou ik niet voor Behringer gaan, maargoed das mijn mening :P (niet echte top kwaliteit nmlk)

Ik snap die buizen voor versterktertjes niet helemaal trouwens. Zeker niet als meet microfoon, dan wil je zo min mogelijke vervorming hebben. Aangezien die van de meeste buizen groter is dan die van transistors vind ik het een vaag concept, maargoed, das een ander verhaal.
Gebruikersavatar
mluyben
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 10:30
Locatie: Friesland

Bericht door mluyben »

Er is een opvolger voor de UB802 namelijk de Xenyx802. Deze heeft een nieuwe mic preamp erin zitten die veel beter is. Deze is ongeveer 10 euro duurder en daarmee nog steeds goedkoper als een audio buddy.
Ik heb op internet gezocht en de UB802 wordt veel gebruikt met de ECM8000 of ECM999 om te meten dus het zal wel voldoen.
Daarbij ik moet ook nog wat overhouden voor een meet jig :)

Edit: Ik heb net nog even gezocht voor de Phonic mixers, en nu blijkt dat de Phonic MU 502 wel phantom power heeft dus het kan beter en goedkoper als de UB 802.

Bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

zelf ga ik (zo meteen :P ) deze bouwen http://www.nomad.ee/micros/preamp1.html

Ziet er prima uit en de meeeste dingen heb ik sowieso (altijd) wel liggen.
Prima voor wat metingen te verrichten :D
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Mijn bouwpakketje is binnen. Nu nog de tijd vinden om de rest bij elkaar te zoeken en in elkaar te steken. :roll:
Bijlagen
DSC00084_small.jpg
DSC00083_small.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Dat is het betere werk Bart :) Waar heb je deze besteld?
Plaats reactie