Welke meetversterker gebruik je?
Moderator: Beheerdersteam
Welke meetversterker gebruik je?
De titel zegt het al.
Heb je een kant en klare gekocht, of zelf wat in elkaar gezet?
Misschien is het wel iets om een mooie set samen te stellen waarmee het ook mogelijk is impedantie metingen te doen.
Ingebouwde phantoom voeding voor de meetmic...
Heb je een kant en klare gekocht, of zelf wat in elkaar gezet?
Misschien is het wel iets om een mooie set samen te stellen waarmee het ook mogelijk is impedantie metingen te doen.
Ingebouwde phantoom voeding voor de meetmic...
Hallo Bart,
Zelf gebruik de M-Audio Duo USB met ingebouwde mic versterkers en phantom. Maar dat is wel een prijzig ding (269 eu). Neem aan dat je wat simpels bedoelt in de vorm van een soort meetjig met ingebouwde versterker?
Waar denk je dan aan? Iets met een versterkertje en wat meetweerstanden en eventueel een mic versterker met phantomvoeding? Of ook iets met een ingebouwde USB soundkaart?
Over dat laatste heb ik wel een opzetje met een M-Audio Transit kaartje erin en een LM1875 als versterkertje. Maar het komt er eigenlijk niet zo van. Zoiets zou wel een leuk project kunnen zijn.
Gaat er dan wel om dat er geen moeilijk verkrijgbare onderdelen in zitten.
Zelf gebruik de M-Audio Duo USB met ingebouwde mic versterkers en phantom. Maar dat is wel een prijzig ding (269 eu). Neem aan dat je wat simpels bedoelt in de vorm van een soort meetjig met ingebouwde versterker?
Waar denk je dan aan? Iets met een versterkertje en wat meetweerstanden en eventueel een mic versterker met phantomvoeding? Of ook iets met een ingebouwde USB soundkaart?
Over dat laatste heb ik wel een opzetje met een M-Audio Transit kaartje erin en een LM1875 als versterkertje. Maar het komt er eigenlijk niet zo van. Zoiets zou wel een leuk project kunnen zijn.
Gaat er dan wel om dat er geen moeilijk verkrijgbare onderdelen in zitten.
- Bijlagen
-
- Duo.jpg (31.67 KiB) 4347 keer bekeken
Dat is idd wel vrij prijzig. Ik dacht eerder aan een Sound Blaster audigy 2 NX. Deze kan je waarschijnlijk ebayen (is dit al een ww?) voor rond de 60 Euro. Ik heb een losse phantoom voeding, maar het zou nog makkelijker zijn als hij in de versterker zat, of dat er een goede in de geluidskaart zat.Pjotr schreef:Zelf gebruik de M-Audio Duo USB met ingebouwde mic versterkers en phantom. Maar dat is wel een prijzig ding (269 eu). Neem aan dat je wat simpels bedoelt in de vorm van een soort meetjig met ingebouwde versterker?
Waar denk je dan aan? Iets met een versterkertje en wat meetweerstanden en eventueel een mic versterker met phantomvoeding? Of ook iets met een ingebouwde USB soundkaart?
Ik dacht dat de Transit toch een mindere kaart was?Pjotr schreef:Over dat laatste heb ik wel een opzetje met een M-Audio Transit kaartje erin en een LM1875 als versterkertje. Maar het komt er eigenlijk niet zo van. Zoiets zou wel een leuk project kunnen zijn.
Gaat er dan wel om dat er geen moeilijk verkrijgbare onderdelen in zitten.
Is die LM1875 ook zo te maken dat je er impedantiemetingen mee kan doen? We moeten niet allemaal het wiel opnieuw uitvinden, dus is er geen bekend ontwerp van een meetversterker?
Die Transit is een uitstekend 24 bits kaartje. Het mindere eraan is de wacky 3 mm jackplugjes. Als je de aansluitingen direct op het printje soldeert is er verder niets aan de hand. Echt goedkoop is ie ook niet ca 95 eu. retail.Bart_M schreef:Ik dacht dat de Transit toch een mindere kaart was?
Is die LM1875 ook zo te maken dat je er impedantiemetingen mee kan doen? We moeten niet allemaal het wiel opnieuw uitvinden, dus is er geen bekend ontwerp van een meetversterker?
Hij kan 96 Khz maar niet in de voor meten noodzakelijke full duplex mode. Dan haalt ie maar 48 kHz. Is een USB limitatie.
Nadeel van het Soundblaster spul is dat het softwarematig resampled voor de verschillende sample rates en dat is voor meten eigenlijk onbruikbaar. Dan ben je beperkt tot de 48 kHz die ze wel goed doen. De Transit heeft een instelbare mic versterker aan boord. De gain is niet zo geweldig hoog: max. 26 dB. Dus een extra versterking van 20 dB is wel handig in de vorm van een extra versterkertje. Maar dat kan simpel zijn.
Een echt alles in 1 ontwerpje ben ik niet tegengekomen voor ons doel. Dus zoiets zouden we zelf moeten verzinnen en samenstellen.
De LM1875 is een heel goede en betaalbare versterkerchip die makkelijk 25 W uitspuugt. Dat is meer dan voldonede voor ons doel. Het meten van LS impedanties hangt eigenlijk meer af van de meetopstelling en meetweerstand. Daar zou je in principe elke willekeurige versterker met voldoende bandbreedte voor kunnen gebruiken.
Echt iets universeels maken blijft toch lastig. Je moet dan toch wat meer gerichte info hebben zoals op welke geluidskaar richt je je dan: Met mic input of bouw je een hele mic versterker erbij die je op de line ingangen kunt aansluiten? enz.
En wat wil je nog meer meten? Wil je bv ook de vervorming van versterkers kunnen meten? Ik iig wel
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
ik heb een setje van www.cams32.de en als versterker een kleine car hifi versterker die ik nog had liggen, dit alles gevoed vanaf een PC voeding
- Paul Jenner
- Berichten: 532
- Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
- Contacteer:
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Ik gebruik een zelf in elkaar geknutseld exemplaar. Hierop kan ik enkele vaste gains op instellen. Sinds kort zit er ook en phantoomvoeding in (met dank aan Pjoter
). Ding sluit ik gewoon via line aan op mijn USB kaartje.
Werkt op zich best goed, alleen zou het soms toch wel handig zijn om de gain nog wat variabeler in te stellen.
Werkt op zich best goed, alleen zou het soms toch wel handig zijn om de gain nog wat variabeler in te stellen.
Ik zit toch te dubben om een microfoon voorversterker aan te schaffen.
Is 1 van de volgende mic versterkers van Behringer geschikt?
Behringer MIC100
Behringer MIC200
Behringer MIC800
Deze zijn allemaal bijna even duur ongeveer [50 a 60 euro]
Andere suggesties zijn ook welkom.
Als versterker staan er nog genoeg in huis [Denon, Yamaha]
Is 1 van de volgende mic versterkers van Behringer geschikt?
Behringer MIC100
Behringer MIC200
Behringer MIC800
Deze zijn allemaal bijna even duur ongeveer [50 a 60 euro]
Andere suggesties zijn ook welkom.
Als versterker staan er nog genoeg in huis [Denon, Yamaha]
Om maar even de knuppel in het hoenderhok te gooien
Eigenlijk zijn we met die mics wel met een omweg bezig met die mic versterkers. In de Transit zit bv een ingebouwde voeding voor een elektret kapseltje en in de meeste andere kaarten met een mic ingang ook. Je sluit daar zo een los Monacor MC2000 kapseltje op aan en datzelfde kapseltje zit ook in de Behringer ECM2000 ...... en hoogst waarschijnlijk ook in de Superlux
Kun je bij een goed gesorteerde elektronicaboer net zo goed een los MC2000 kapseltje halen voor iets van 5 eu. Moet je het alleen nog in een buisje (oude viltstift) ozi stoppen.
Eigenlijk zijn we met die mics wel met een omweg bezig met die mic versterkers. In de Transit zit bv een ingebouwde voeding voor een elektret kapseltje en in de meeste andere kaarten met een mic ingang ook. Je sluit daar zo een los Monacor MC2000 kapseltje op aan en datzelfde kapseltje zit ook in de Behringer ECM2000 ...... en hoogst waarschijnlijk ook in de Superlux
Kun je bij een goed gesorteerde elektronicaboer net zo goed een los MC2000 kapseltje halen voor iets van 5 eu. Moet je het alleen nog in een buisje (oude viltstift) ozi stoppen.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
1. die dingen worden niet meer gemaakt, zijn niet overal meer te krijgenPjotr schreef:Kun je bij een goed gesorteerde elektronicaboer net zo goed een los MC2000 kapseltje halen voor iets van 5 eu. Moet je het alleen nog in een buisje (oude viltstift) ozi stoppen.
2. Ik heb dat eerst gehad, en kan zeggen dat dat helemaal nergen naar werkt. De oplossing met nette mic met XLR aansluiting en phantoom voeding is echt 100x beter!
Ok, heb die kapseltjes destijds wel voor illegale consertopnamen gebruikt
maar er zaten dan wel goede mic ingangen op mijn portable DAT'tje. Twee van die dingen in een vechtpetje en dat werkte uitstekend.
Maar waarom werkte het niet dan, te weinig versterking ofzo? Of omdat de mic ingang van een geluidskaart niet goed genoeg is?
Maar waarom werkte het niet dan, te weinig versterking ofzo? Of omdat de mic ingang van een geluidskaart niet goed genoeg is?
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Nee, ik gebruikt exact de zelfde micamp als nu voor de "echte" mic. Maar het bromde constant zodra ik de capsule losliet en ding is amper te solderen (had de capsule ook nog gemod namelijk). Steeds opnieuw moet ik de draadjes weer vastmaken. Gewoon geloot dusPjotr schreef:Maar waarom werkte het niet dan, te weinig versterking ofzo? Of omdat de mic ingang van een geluidskaart niet goed genoeg is?
Nu werkt het prima
Ja, dat kan ik mij voorsellen, gewoon een stevig huis met een XLR kabel er aan en een goede statiefklem werkt wel stukken prettiger 
Dat modden en solderen aan zo'n kapseltje is idd wel chirurgenwerk. Kwam er eigenlijk op omdat in de ECM2000 gewoon zo'n ongemod kapseltje zit en met 2 draadjes aangesloten is op de bufferversterker naar de XLR-plug.
Overigens waar stond dat schema van jouw pre ook alweer? Volgens mij kun je met een potmeter wel vrij eenvoudig de gain variabel maken.
Dat modden en solderen aan zo'n kapseltje is idd wel chirurgenwerk. Kwam er eigenlijk op omdat in de ECM2000 gewoon zo'n ongemod kapseltje zit en met 2 draadjes aangesloten is op de bufferversterker naar de XLR-plug.
Overigens waar stond dat schema van jouw pre ook alweer? Volgens mij kun je met een potmeter wel vrij eenvoudig de gain variabel maken.
OK, dus de phantoom voeding is niet eens nodig voor de mic-in?
Zijn die pre amps nog iets of eigenlijk niet...?
Een van de reden voor een pre-amp is om het 2 kanaals aan te kunnen sluiten. Dit lukt niet met een mic-in of zie ik iets over het hoofd?
Volgens mij is dit het schema wat deepspace heeft gebruikt:
Welke Meet microfoon? Page2
Zijn die pre amps nog iets of eigenlijk niet...?
Een van de reden voor een pre-amp is om het 2 kanaals aan te kunnen sluiten. Dit lukt niet met een mic-in of zie ik iets over het hoofd?
Volgens mij is dit het schema wat deepspace heeft gebruikt:
Welke Meet microfoon? Page2
Thanx, kon dat schema zo gauw niet terug vinden.
Voor de ECM999 of ECM2000 heb je zeker een aparte Phantomvoeding nodig op minstens 15V - 18V.
Die pre van Behringer ken ik niet en ik vraag me af of een buizen-pre wel zo handig is om te meten. Zoiets lijkt mij meer iets voor de klank. Maar echt duur is het zeker niet.
Als ik er nu eentje zou moeten kopen zou ik voor deze gaan:

http://www.m-audio.nl/audiobuddyfull2.htm
Kost iets van 85 eu meen ik en is een goed stevig en betrouwbaar ding.
Voor de ECM999 of ECM2000 heb je zeker een aparte Phantomvoeding nodig op minstens 15V - 18V.
Die pre van Behringer ken ik niet en ik vraag me af of een buizen-pre wel zo handig is om te meten. Zoiets lijkt mij meer iets voor de klank. Maar echt duur is het zeker niet.
Als ik er nu eentje zou moeten kopen zou ik voor deze gaan:

http://www.m-audio.nl/audiobuddyfull2.htm
Kost iets van 85 eu meen ik en is een goed stevig en betrouwbaar ding.
Ik zit nu evt aan een Behringer UB802 te denken...

http://www.behringer.com/UB802/index.cfm?lang=ENG
Deze kost net effe wat minder als een audiobuddy.
Vraag is of deze ook geschikt is?
Maar om op het topic terug te komen...Is zo'n TubeAmp die op de luisterdag in Brabant is getoond niets om als meet amp te dienen?

http://www.behringer.com/UB802/index.cfm?lang=ENG
Deze kost net effe wat minder als een audiobuddy.
Vraag is of deze ook geschikt is?
Maar om op het topic terug te komen...Is zo'n TubeAmp die op de luisterdag in Brabant is getoond niets om als meet amp te dienen?
nope. Dit is een gebrugde versterker, dus zonder 'echte' massa in de speakerleiding. Is dus niet bruikbaar.mluyben schreef:Maar om op het topic terug te komen...Is zo'n TubeAmp die op de luisterdag in Brabant is getoond niets om als meet amp te dienen?
Mocht je onverhoopt toch over buizen zitten nadenken: er zijn makkelijker methoden...
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Deze wilde ik ook kopen (voor mijn vriendin, die zingt en wel ook een klein pre-ampje)mluyben schreef:Ik zit nu evt aan een Behringer UB802 te denken...
http://www.behringer.com/UB802/index.cfm?lang=ENG
Deze kost net effe wat minder als een audiobuddy.
Vraag is of deze ook geschikt is?
Maar om op het topic terug te komen...Is zo'n TubeAmp die op de luisterdag in Brabant is getoond niets om als meet amp te dienen?
Ik hoorde alleen dat de geluids kwaliteit niet echt top is, en hij nogal last heeft van ruis. De Phonics (bijna zelfde lay-out) schijnen net ietsjes beter te zijn. Voorderest zou ik niet voor Behringer gaan, maargoed das mijn mening
Ik snap die buizen voor versterktertjes niet helemaal trouwens. Zeker niet als meet microfoon, dan wil je zo min mogelijke vervorming hebben. Aangezien die van de meeste buizen groter is dan die van transistors vind ik het een vaag concept, maargoed, das een ander verhaal.
Er is een opvolger voor de UB802 namelijk de Xenyx802. Deze heeft een nieuwe mic preamp erin zitten die veel beter is. Deze is ongeveer 10 euro duurder en daarmee nog steeds goedkoper als een audio buddy.
Ik heb op internet gezocht en de UB802 wordt veel gebruikt met de ECM8000 of ECM999 om te meten dus het zal wel voldoen.
Daarbij ik moet ook nog wat overhouden voor een meet jig
Edit: Ik heb net nog even gezocht voor de Phonic mixers, en nu blijkt dat de Phonic MU 502 wel phantom power heeft dus het kan beter en goedkoper als de UB 802.
Bedankt voor de tip!
Ik heb op internet gezocht en de UB802 wordt veel gebruikt met de ECM8000 of ECM999 om te meten dus het zal wel voldoen.
Daarbij ik moet ook nog wat overhouden voor een meet jig
Edit: Ik heb net nog even gezocht voor de Phonic mixers, en nu blijkt dat de Phonic MU 502 wel phantom power heeft dus het kan beter en goedkoper als de UB 802.
Bedankt voor de tip!
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
zelf ga ik (zo meteen
) deze bouwen http://www.nomad.ee/micros/preamp1.html
Ziet er prima uit en de meeeste dingen heb ik sowieso (altijd) wel liggen.
Prima voor wat metingen te verrichten
Ziet er prima uit en de meeeste dingen heb ik sowieso (altijd) wel liggen.
Prima voor wat metingen te verrichten
