Voor wie zich afvraagt wat ik hier wil, het volgende:
Gezien de reactie's op het verhaal over filters in diverse topics, heb ik die even naar dit topic gecopieerd. Dit om het voor mij overzichtelijk te houden, zodat ik er over na kan denken en er eventueel iets mee kan doen. Als ik er nog een heb gemist lees ik dat wel.
Dus vriendelijk verzoek om reactie's over filters en het nog te komen verhaal in dit topic te plaatsen.
Intussen is een kleine toevoeging aan filters bij de redactie ingeleverd en zal dus binnenkort wel worden toegevoegd.
jeroen_D schreef:Wat in de praktijk vaak gebeurt, is dat de drivers niet alleen in de frequentiekaraktistiek afwijken, maar vooral ook in de fase. Het gevolg hiervan is, dat de midwoofer en tweeter vaak zelf een extra faseverschil van 90 tot 180 graden veroorzaken in het overgangsgebied. Extra op wat het filter doet dus. Heel erg vaak moet je de tweeter dus net andersom aansluiten als wat je verwacht. Ik heb al heel veel boxen beluisterd en bemeten waar ik een gat in het midden hoorde. Altijd doordat iemand een filter had berekend en daarna op het gehoor geoptimaliseerd. Alleen de fasefout er niet uitgehaald omdat dat niet bij de ontwerper opkwam, dat het onderlinge faseverschil tussen de drivers vaak zo groot is.
Deepspace schreef:Prima technisch verhaal over de filters. Petje af! Alleen mis ik een belangrijk punt: de toepasbaarheid! Ik denk niet dat als een leek dit leest (en ook alles gesnapt heeft), dat ie dan weet hoe hij voor een bepaalde speaker een filter moet gaan samenstellen. Op de oren van die leek zou ik in dit geval niet echt willen vertrouwen om een goed filter te krijgen.
deepspace schreef:(misschien is het het leeftijdsverschil waardoor ik eerder geneigd ben tot het gebruik van technologie, dan een brute force experimenteer attack
Sietseik schreef:Misschien een deel 2 voor de iets meer gevorderden?
Maar wacht even af tot ik het andere verhaal over afkortingen en zo ook heb ingeleverd. Heeft wel degelijk met elkaar te maken.