Onze artikelen en op en aan merkingen daar over.

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

sietse

Onze artikelen en op en aan merkingen daar over.

Bericht door sietse »

Hallo allemaal,

Voor wie zich afvraagt wat ik hier wil, het volgende:
Gezien de reactie's op het verhaal over filters in diverse topics, heb ik die even naar dit topic gecopieerd. Dit om het voor mij overzichtelijk te houden, zodat ik er over na kan denken en er eventueel iets mee kan doen. Als ik er nog een heb gemist lees ik dat wel.

Dus vriendelijk verzoek om reactie's over filters en het nog te komen verhaal in dit topic te plaatsen.

Intussen is een kleine toevoeging aan filters bij de redactie ingeleverd en zal dus binnenkort wel worden toegevoegd.
jeroen_D schreef:
Wat in de praktijk vaak gebeurt, is dat de drivers niet alleen in de frequentiekaraktistiek afwijken, maar vooral ook in de fase. Het gevolg hiervan is, dat de midwoofer en tweeter vaak zelf een extra faseverschil van 90 tot 180 graden veroorzaken in het overgangsgebied. Extra op wat het filter doet dus. Heel erg vaak moet je de tweeter dus net andersom aansluiten als wat je verwacht. Ik heb al heel veel boxen beluisterd en bemeten waar ik een gat in het midden hoorde. Altijd doordat iemand een filter had berekend en daarna op het gehoor geoptimaliseerd. Alleen de fasefout er niet uitgehaald omdat dat niet bij de ontwerper opkwam, dat het onderlinge faseverschil tussen de drivers vaak zo groot is.
Deepspace schreef:
Prima technisch verhaal over de filters. Petje af! Alleen mis ik een belangrijk punt: de toepasbaarheid! Ik denk niet dat als een leek dit leest (en ook alles gesnapt heeft), dat ie dan weet hoe hij voor een bepaalde speaker een filter moet gaan samenstellen. Op de oren van die leek zou ik in dit geval niet echt willen vertrouwen om een goed filter te krijgen.
deepspace schreef:
(misschien is het het leeftijdsverschil waardoor ik eerder geneigd ben tot het gebruik van technologie, dan een brute force experimenteer attack
ik schreef:
Misschien een deel 2 voor de iets meer gevorderden?
Maar wacht even af tot ik het andere verhaal over afkortingen en zo ook heb ingeleverd. Heeft wel degelijk met elkaar te maken.
Sietse
Laatst gewijzigd door sietse op vr 06 jan 2006, 13:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Rudy

Bericht door Rudy »

Wat je vraagt is niet niks Sietse

grotendeels is dit afhankelijk van de samenstelling van de drivers en hun nadeeltjes, namelijk als je alu cone gebruitk dan moet je een hoger order nemen en etc ( of andere speciale technieken zoals tweede order met banddoorlaat en dergelijk, iets waar ik op dit forum zelden iets van hoor )

In theorie wat ze zeggen over filters is dat je het laagste oneven filter moet nemen zodanig dat je drivers het nog overleven, wat daar allemaal van klopt dunno :D

Ik denk persoonlijk dat je hier moeilijk een ander deel over kan schrijven ,alhoewel ik het prachtig zou vinden, het is gewoon te "case sencitive".

Je kan misschien wat meer info geven per filter en over impedantiecorrecites, banddoorlaatfilters en dergelijke, zodanig dat mensen weten waar ze voor kiezen in hun geval.

Rudy
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Misschien is het ook aardig om te laten zien hoe een filterontwerp tot stand komt. Als er wat meer mensen laten zien hoe ze vanuit hun meetdata van de drivers komen tot hun filterontwerp. Op die manier heb je een betere koppeling tussen theorie en praktijk.

Maar dan zou ik het wel aardig vinden als er meer zelfbouwers, die de beschikking hebben over akoestische en elektrische meetdata van hun drivers, dat doen. Ik kan wel een aftrapje geven, maar heb niet zo'n behoefte aan de zoveelste one-man show van mij met het tonen van grafiekjes en filterontwerpen.

Groetjes, Jeroen
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

jeroen_d schreef:
Misschien is het ook aardig om te laten zien hoe een filterontwerp tot stand komt. Als er wat meer mensen laten zien hoe ze vanuit hun meetdata van de drivers komen tot hun filterontwerp. Op die manier heb je een betere koppeling tussen theorie en praktijk.

Maar dan zou ik het wel aardig vinden als er meer zelfbouwers, die de beschikking hebben over akoestische en elektrische meetdata van hun drivers, dat doen. Ik kan wel een aftrapje geven, maar heb niet zo'n behoefte aan de zoveelste one-man show van mij met het tonen van grafiekjes en filterontwerpen.
Hier raak je een goed punt! Je ziet in dit soort forum altijd leuke plaatjes van speakers en filters, maar slechts zelden wordt er verteld hoe men tot het filter gekomen is, en ook staan er vrijwel nooit metingen. Erg jammer, want je kunt er echt veel van leren! Ikzelf kan sinds enige tijd ook metingen doen, en ik moet zeggen dat het heel interessant is (en vooral ook kostenbesparend). Probleem is alleen om even de juiste (liefst gratis) software te vinden en ermee om te gaan.

Ik zal vanmiddag eens in de showcase een topic aanmaken over mijn center, waar ik al eens wat pics van heb laten zien. Ik zal dan wel proberen aan te geven hoe ik tot bepaalde keuzes ben gekomen (Hoewel het definitieve filter nog niet af is, heb ik het wel groten deels uitgepluist). Misschien maak ik ook nog wel wat verse metingen.
sietse

Bericht door sietse »

Misschien helpt jullie het volgende op weg ?

Ik heb een speaker van het merk bla bla
ik heb ook de gevens ervan
maar ik heb nog geen meetapp.
en ook geen computer programma
want als ik dat had, zou ik niet weten wat er mee te doen
bovendien twijfel ik aan het nut ervan.

Dus, reeds, pollens, overtuig mij :?
voodooless
Contacteer:

sietse schreef:
Misschien helpt jullie het volgende op weg ?

Ik heb een speaker van het merk bla bla
ik heb ook de gevens ervan
maar ik heb nog geen meetapp.
en ook geen computer programma
want als ik dat had, zou ik niet weten wat er mee te doen
bovendien twijfel ik aan het nut ervan.

Dus, reeds, pollens, overtuig mij :?
Tja, ik zou juist niet weten wat ik zonder een PC zou moeten ;) Zo ieder zijn eigen :) (en gelukkig ook maar, zou saai zijn als iedereen het op de zelfde manier zou doen, en neemt ook de discussie meteen weg)

Maar mijn stuk over mijn center is bijna klaar, misschien geeft dat wat meer uitleg..
sietse

Bericht door sietse »

Ik ben benieuwd. moet zelf ook nog wel wat bijspijkeren.
Ik zit met mijn verhaal nu op pag. 4 en dat is denk ik nog niet de helft. :?
't wordt dus niets voor de kerstdagen. Geen wonder dat schrijvers er wat bleek uitzien. Zitten altijd binnen. :lol:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hoi sietse,

Laten we eens beginnen met een voorbeeldje, ik heb meetdata van de Peerless HDS134 dus dan kunnen we het hele traject door.

Stel je zou een satellietboxje willen bouwen, gesloten kastje werkend vanaf 100 Hz. Je hebt de gegevens van de Peerless HDS 134 (850488), die kun je vinden bij deze link: http://www.d-s-t.com/peerless/dataover/ho_wo_hds.htm. Dan kun je uitrekenen dat hij in een boxje van 3.5 liter een Q heeft van 0.62. Als je hem dan vult met wol kun je een mooie Bessel afstemming krijgen met een Q = 0.57 op 100 Hz. Geloof me ik heb dat gedaan en de HDS 134 doet het dan ook echt precies zo, ik heb het zo gebouwd en gecontroleerd door te meten.

Dan heb je antwoord op je eerste twee vragen van je lijstje:
1. Ik heb een speaker van het merk bla bla
2. ik heb ook de gevens ervan
3. maar ik heb nog geen meetapp.
4. en ook geen computer programma
5. want als ik dat had, zou ik niet weten wat er mee te doen
6. bovendien twijfel ik aan het nut ervan.

Hoe zou jij nu verder gaan als je bijvoorbeeld een akoestische 2de orde Linkwitz-Riley laagdoorlaat filterkarakteristiek op 2000 Hz wilt maken met dit boxje?
voodooless
Contacteer:

Kijk anders ook even hier: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... highlight=

Eindelijk staat het hele verhaal er ;) Helaas nog niet helemaal af, maar ik denk dat de strekking wel duidelijk is.
DIY_Freak

Bericht door DIY_Freak »

Zonder meetapparatuur? :-s :-k Geen idee... 8-[ Het zal nooit meer worden dan 'iets proberen'.

En zonder computerprogramma kan wel, maar het scheelt je wel ontzettend veel tijd...
Rudy

Bericht door Rudy »

Leuk voorbeeld jeroen, je neemt een speaker met een lage Q en stopt hem dan in een gesloten behuizing :)

Geintje he :oops:

Maybe zou het eens leuk zijn als iemand een woorfertje opgeeft en een tweeter, en beginnen waarom het systeem niet gaat werken en waarom wel, wat ze ervan verwachten en wat ze kunnen krijgen, dit zowel kwa samenhang van de drivers en laagweergave en rendement.

Dit dan volledig uitwerken theoretisch, want uiteindelijk doe we dit toch ook altijd steeds vooralleer de metingen beginnen, en nooit stoppen :D

Rudy
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Rudy, het is geen geintje. Ik luister momenteel zelfs naar dat woofertje, 6de van prokofiev. Genieten! In dat boxje van 3.5 liter... Wel gecombineerd met een hele goede sub natuurlijk. Als je meer wilt weten, zie mijn homepage.

Maakt verder niet uit, het gaat om het voorbeeld. We kunnen er een tweeterje bij doen, bijvoorbeeld de HT-275 D2, daar heb ik ook gegevens van en kan sietse ook op de www.d-s-t.com site vinden.

Ik ben benieuwd met wat voor filter hij zou beginnen en dan kan ik laten zien hoe dat akoestisch zou uitpakken. En hoe je dan kunt spelen met meetdata en software om verschillende type scheidingsfilters te maken. Maar laten we beginnen met 2de orde LR akoestisch. Dat is uitdagend genoeg voor de tweeter... 2500 Hz als crossover mag ook, dat kan nog net met dit woofertje om 2de orde akoestisch voldoende te benaderen. En dan trekt de tweeter het ook net wat beter. Ik kies expres geen hogere orde filter omdat volgens mij sietse het liefst zo slap mogelijke filters maakt.

Groetjes, Jeroen
voodooless
Contacteer:

jeroen_d schreef:
Maakt verder niet uit, het gaat om het voorbeeld. We kunnen er een tweeterje bij doen, bijvoorbeeld de HT-275 D2, daar heb ik ook gegevens van en kan sietse ook op de www.d-s-t.com site vinden.
Eh... waar? Ik kan hem namelijk nergens vinden...

Wel spannend, zo'n wedstrijdje wie kan het beste theoretische filter in elkaar zetten ;)
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

O, sorry. HT-275 D2 is de Nederlandse winkelnaam van dit tweetertje. Het gaat dus om de D27TG-35-06 onder de classic line.

Trouwens, heel mooi gemaakt die center van je! Mijn complimenten, echt waar!

Wat die metingen van je betreft, daar zie je inderdaad de baffle step. Wat ik ook zag is een fase die voor geen meter klopt. Dat zul je nog moeten uitvinden hoe je dat met jouw software goed opmeet. Onontbeerlijk voor een goed filterontwerp! Zul je straks wel zien in het voorbeeldje dat ik ga doorlopen voor sietse.

Groetjes, Jeroen
Rudy

Bericht door Rudy »

Jeroen, ik bedoelde het gewoonweg anders, het is de bedoeling dat hun weten welke behuizing ze voor een bepaalde driver moeten kiezen en waarom, daarom die opmerking dat ie eigenlijk bedoeld is voor een basreflex, nu kan ie perfekt werken in een closed box die zo klein is.

voor diegenen die graag weten over welke drivers het gaat
woof => http://www.d-s-t.com/peerless/data/850488.htm
tweet => http://www.d-s-t.com/vifa/data/d27tg-35-06a.htm

Rudy
voodooless
Contacteer:

jeroen_d schreef:
O, sorry. HT-275 D2 is de Nederlandse winkelnaam van dit tweetertje. Het gaat dus om de D27TG-35-06 onder de classic line.

Trouwens, heel mooi gemaakt die center van je! Mijn complimenten, echt waar!

Wat die metingen van je betreft, daar zie je inderdaad de baffle step. Wat ik ook zag is een fase die voor geen meter klopt. Dat zul je nog moeten uitvinden hoe je dat met jouw software goed opmeet. Onontbeerlijk voor een goed filterontwerp! Zul je straks wel zien in het voorbeeldje dat ik ga doorlopen voor sietse.
Klopt, fase is flink out of line, maar maar hou dat even in mijn topic, anders loop hier alles in de soep ;)
sietse

Bericht door sietse »

Er zijn wat filterschakelingen aan het verhaal toegevoegd. Dit vanwege vragen.
Verder, mag ik wel even de tijd om de post even te lezen en even na te denken ? Want mijn hoofd kan niet overal tegelijk mee bezig zijn. Ik zal dan een voorzet geven wat betreft een mogelijk filter.
Lijkt me wel leuk.
DIY_Freak

Bericht door DIY_Freak »

Rudy schreef:
Jeroen, ik bedoelde het gewoonweg anders...
Rudy schreef:
Maybe zou het eens leuk zijn als iemand een woorfertje opgeeft en een tweeter, en beginnen waarom het systeem niet gaat werken en waarom wel, wat ze ervan verwachten en wat ze kunnen krijgen, dit zowel kwa samenhang van de drivers en laagweergave en rendement.

Dit dan volledig uitwerken theoretisch, want uiteindelijk doe we dit toch ook altijd steeds vooralleer de metingen beginnen, en nooit stoppen :D
:lol:

Je hebt een goed punt. Als jij me een mid of een midwoofer noemt van een redelijk regulier merk, schrijf ik er een ontwerpvoorstel bij voor een 2- of 3-weg. Persoonlijk ben ik verrukt van Seas... idee? Seas heeft betrouwbare specsheets, wat het op papier ontwikkelen iets makkelijker maakt. Wie weet willen we het resultaat nog bouwen in een workshop ofzo? DIY 2005 zit er ook weer aan te komen... Ik noem maar wat... Of gaan we verder met Jeroen z'n Peerless units?

Shoot!
sietse

Bericht door sietse »

Vertel mij ook nog even wat ik met 0,30,60 degree moet.
Is dat 1e, 2e, 3e orde filter? Ik zie dat steeds in die grafieken. Misschien een domme vraag, maar ik ben nogal wat jaren niet actief kunnen zijn.
voodooless
Contacteer:

DIY_Freak schreef:
Seas heeft betrouwbare specsheets, wat het op papier ontwikkelen iets makkelijker maakt. Wie weet willen we het resultaat nog bouwen in een workshop ofzo? DIY 2005 zit er ook weer aan te komen... Ik noem maar wat... Of gaan we verder met Jeroen z'n Peerless units?
Je gaat units toch niet uitzoeken op de kwaliteit van de specsheets... Ik vind dat je gewoon bij de Peerless/vifa units moet blijven, om het gewoon nog wat extra moeilijk te maken.

Het is misschien wel leuk om units uit te zoeken waarvan er curves bekend zijn bij http://www.thielesmall.com/database.asp (in een importeerbaar formaat) . Dan kunnen namen ook wat mensen een filter proberen te simuleren, om ook eens die hoek te belichten ;) Helaas hebben maar weinig speakers genoeg data.
DIY_Freak

Bericht door DIY_Freak »

deepspace schreef:
DIY_Freak schreef:
Seas heeft betrouwbare specsheets, wat het op papier ontwikkelen iets makkelijker maakt. Wie weet willen we het resultaat nog bouwen in een workshop ofzo? DIY 2005 zit er ook weer aan te komen... Ik noem maar wat... Of gaan we verder met Jeroen z'n Peerless units?
Je gaat units toch niet uitzoeken op de kwaliteit van de specsheets... Ik vind dat je gewoon bij de Peerless/vifa units moet blijven, om het gewoon nog wat extra moeilijk te maken.

Het is misschien wel leuk om units uit te zoeken waarvan er curves bekend zijn bij http://www.thielesmall.com/database.asp (in een importeerbaar formaat) . Dan kunnen namen ook wat mensen een filter proberen te simuleren, om ook eens die hoek te belichten ;) Helaas hebben maar weinig speakers genoeg data.
:-s Je hinkt een beetje op twee benen volgens mij. Nee geen Seas, want die specsheets kloppen en ja, units waarvan we curves kunnen vinden... ??? Ik vind het niet erg om iets 'moeilijkers' te doen, maar dan wel voor een goede reden. En wat als er dan iets uitkomt wat niet strookt met de praktijk omdat de goede data ontbreekt? Ik vind Vifa specsheets bijvoorbeeld niet erg betrouwbaar, dus kan bij die units alleen afgaan op mond op mond reclame en eigen metingen of die van goede externe bronnen.

Overigens heb ik tot op heden nog geen curves gezien op de TS database. Ik dacht dat daar alleen parameters te vinden waren?

Ik heb recentelijk een buslading metingen gekregen van een van de techneuten van Seas. Nog een reden om Seas te kiezen, afgezien van dat het ontzettend goede units zijn... veel voor wenag. :) Ik ben bijvoorbeeld ontzettend benieuwd naar de nieuwe papieren midbasses (15 en 18 cm). I just need a reason to buy more more more :twisted: :shock: :lol: Of zouden de resultaten van dit draadje strictly academic blijven :(
voodooless
Contacteer:

Ik ben idd een beetje dubbel... komt wel vaker voor :+

Zeker heef seas mooie units, maar ook vifa, peerless en scanspeak hebben mooie units (net als Visaton, Monacor en alle anderen)... Het is natuurlijk unfair dat jij een berg metingen heb van Seas en wij niet ;) (in ieder geval niet in een bijzonder bruikbare vorm ;) . Misschien kun je die metingen, indien dat toegestaan is, ergens ter beschikking stellen.

De TS database beval wel SPL data, maar alleen heel erg zelden helaas.

Ik weet dat de HH een CD heeft met veel metingen en parameters. Wat daar nu precies op staat weet ik eigenlijk niet, maar ik ben er wel beniewd naar.

Maar je hebt aan dit soort metingen toch maar betrekkelijk weinig, omdat ook de vorm en het formaat van de baffle van groot belang is. Zeker voor het afstraakgedrag en de bafflestep!
sietse

Bericht door sietse »

Ok, ik heb de grafieken es bekeken om achter het bereik van de units te komen. De tweeter gaat van af 2 kHZ en de woofer tot 2,5 a 3 ? Deze vertrouw ik niet zo erg als het hoger gaat.
Dus zou ik proberen 12 dB op 2,5 kHz. De tweeter lijkt in rendement te moeten worden aangepast. Die weerstand kan ik niet bepalen, maar zou wel eens 3,9 of 4,7 ohm kunnen zijn.

Afbeelding

Hoe zit het nu met 0, 30 en 60 degree onderaan die grafieken?
voodooless
Contacteer:

sietse schreef:
Hoe zit het nu met 0, 30 en 60 degree onderaan die grafieken?
Dat is de off-axis response ;)
Rudy

Bericht door Rudy »

sietse

ik heb al direct 2 opmerkingen

1. aan de woofer een rc ketentje parrallel, je hebt deze waarden waarschijnlijk gewoon ergens berekent online ofzo, maar als je merk in de praktijd heeft een woofer op 2500Hz GEEN 8 ohm, maar pakweg 16ohm, dwz dat je filter nog lekker een octaafje verdergaat, je tweeter waarschijnlijk niet dus je krijgt al een enorme bult tussen 2.5kHz en pakweg 5..8kHz; dus effe lekker een rc impedantiecorrectie erover en opla, opgelost.

Of je kan ook je spoel/cap uittellen met de impedantie op die bepaalde frequentie, maar deze raad ik egt niet aan, want als de impedantie dan rare streken krijgt ( van je speaker he ) dan kun je nog bulten in het hoog krijgen.

2. Voor de tweeter, die impedantieaanpassing, normaal zie ik die liever aan de kant van de speaker omdat dit dan ook een meer ohmse weerstand aanbied aan het filter, en dit is nooit slecht meegenomen ( beter werking van het filter ). Het is idd wel een weerstand meer dan, maar die komen nu eenmaal vrij goedkoop over de toonbank.

In theorie moet je ook de impedantie van je tweeter corrigeren, dit gaat simpel voor het hoog ( 10kHz of meer bultje , weer rctje erover) maar dit gaat behoorlijk moeilijker ( en duurder, spoel / res / cap ) met de resonantiepiek die je altijd wel hebt, alhoewel dit met voorstel 2 al heel vaak voldoende opgelost is.

Rudy
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”