Infinity Kappa 9 upgraden

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Infinity Kappa 9 upgraden

Bericht door ToTo »

Ik heb een setke staan en vraag me af of er iemand is welke de filters heeft aangepast/geupgrade/gemoderniseerd?

Naar mijn idee kunnen alle potmeters er tussenuit???
Wellicht dienen componenten vervangen te worden ivm leeftijd???

Heeft iemand een schema of zoiets?

Ik ben geen techneut dus zal alles moeten laten doen dus als er iemand is die ook dit wil doen?
Laat maar weten.
Bijlagen
Infinity-Kappa_9klein.jpg
Infinity-Kappa_9klein.jpg (22.31 KiB) 3621 keer bekeken
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Kapa klein ?? ehm lijkt me een 5 weg systeem.. ?
om daar zo maar een passief filter voor te ontwerpen
is bijna zonder schema onmogelijk.. lijkt mij :)
en vrij dure aangelegenheid ..
:oops: :oops:
ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Bericht door ToTo »

weidok schreef:
Kapa klein ?? ehm lijkt me een 5 weg systeem.. ?
om daar zo maar een passief filter voor te ontwerpen
is bijna zonder schema onmogelijk.. lijkt mij :)
en vrij dure aangelegenheid ..
:oops: :oops:
Nee hoor alleen het plaatje is klein
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

lijkt me dat potmeters idd te verwijderen zijn.
ook bestaande componenten met zelfde waarden upgraden door betere types kan.

dit alles zonder problemen ?
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

van elco's schijnt de waarde na en een flinke tijd te kunnen verschuiven. Zitten er elco's in het filter? Die zou je kunnen vervangen door een MKP.
Misschien worden voor het laag ferriet-kern spoelen gebruikt. Deze zou je kunnen vervangen door luchtspoelen.
Gebruik voor alle componenten de oorspronkelijke waarde!
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Er zitten vast dikke elco's in serie met de woofer, het wordt meestal wat begrotelijk als je die gaat vervangen door MKP. Ik vraag me ook af of dat hier zin heeft.

Het vervangen van serie-elco's voor de middentoner en tweeters is financieel meestal wel te overzien en het resultaat kan ook goed zijn.
Let er wel op dat je een modificatie ook weer ongedaan kan maken, betere componenten hoeven niet per definitie beter te klinken in een uitgewogen systeem. Je zou niet de eerste zijn waarbij de klank er juist op achteruit gaat.
ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Bericht door ToTo »

richard schreef:
Er zitten vast dikke elco's in serie met de woofer, het wordt meestal wat begrotelijk als je die gaat vervangen door MKP. Ik vraag me ook af of dat hier zin heeft.

Het vervangen van serie-elco's voor de middentoner en tweeters is financieel meestal wel te overzien en het resultaat kan ook goed zijn.
Let er wel op dat je een modificatie ook weer ongedaan kan maken, betere componenten hoeven niet per definitie beter te klinken in een uitgewogen systeem. Je zou niet de eerste zijn waarbij de klank er juist op achteruit gaat.
Wat als de woofers dmv biwire het signaal direct zonder filter krijgen?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

ToTo schreef:
Wat als de woofers dmv biwire het signaal direct zonder filter krijgen?
Dat zal vast geen succes zijn, de midden- en hogere tonen die zo'n woofer dan uitstoot zijn vaak erg vervormt.

Als er serie-elco's voor de woofers zitten zijn deze noodzakelijk om deze woofers te laten passen in deze kast.
Het is een truukje dat Infinity vaker gebruikt om met grote woofers in een kleine kast een hoop laag te krijgen. Zonder deze elco's is de kast te klein en zou aanzienlijk groter moeten zijn.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Richard,
hoe werkt dat met die elco's in serie? Ik ken iemand met een oude infinity en die heeft inderdaad een gigantische condensator in serie met het laagfilter.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Let er wel op dat je een modificatie ook weer ongedaan kan maken, betere componenten hoeven niet per definitie beter te klinken in een uitgewogen systeem. Je zou niet de eerste zijn waarbij de klank er juist op achteruit gaat.
Amen! Eindelijk iemand die begrijpt dat het monteren van betere componenten in een filter van een luidspreker geen garantie is voor een beter geluid, in tegendeel, ik kan zat voorbeelden geven waar de weergave er juist op achteruit is gegaan. Bezint eer ge begint!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Hififiel
Berichten: 391
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 12:02
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Hififiel »

SSassen schreef:
Let er wel op dat je een modificatie ook weer ongedaan kan maken, betere componenten hoeven niet per definitie beter te klinken in een uitgewogen systeem. Je zou niet de eerste zijn waarbij de klank er juist op achteruit gaat.
Amen! Eindelijk iemand die begrijpt dat het monteren van betere componenten in een filter van een luidspreker geen garantie is voor een beter geluid, in tegendeel, ik kan zat voorbeelden geven waar de weergave er juist op achteruit is gegaan. Bezint eer ge begint!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Als mensen maar zo wat doen ja :? en dat gebeurt te veel :cry:

Kevin
ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Bericht door ToTo »

Dan anders:

Mijn Kappa's beginnen pas bij 27 HZ en mijn versterker bij 6

Ik dacht om het laag lager te maken en dus voelbaar:

Een passief filter ertussen maken waarbij het laag vanaf ???? hz en lager doogegevn word aan een nog te bouwen of te kopen subkast en een ongefilterd signaal naar mijn Kappa's

Ideeen?
Welke speakers, filters enzovoort

of is er een bestaand ontwerp wat heeel laag gaat?
ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Bericht door ToTo »

Ik heb ook nog een link naar het schema van mijn Kappa's

http://www.infinity-classics.de/infinit ... _sheet.pdf
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

zo das een fix filter.
Het is idd maar de vraag of het wel zin heeft, aangezien nieuw niet altijd beter is. Je zou kunnen gaan meten bij die pot meters wat jou ideale stand is en die dan een standaard waarde maken. Aan de andere kant als je ooit nog een je speakers ergens anders naar toe neemt kan je dat nooit meer veranderen.

(typisch om diodes te zien bij speakers, het is niet eens zo gek idee, gebeurt bij veel spoelen ook nmlk (veel bij relai's ed). Vreemd dat dit vaak niet gebeurt bij speakers. )
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

b_force schreef:
zo das een fix filter.
Het is idd maar de vraag of het wel zin heeft, aangezien nieuw niet altijd beter is. Je zou kunnen gaan meten bij die pot meters wat jou ideale stand is en die dan een standaard waarde maken. Aan de andere kant als je ooit nog een je speakers ergens anders naar toe neemt kan je dat nooit meer veranderen.

(typisch om diodes te zien bij speakers, het is niet eens zo gek idee, gebeurt bij veel spoelen ook nmlk (veel bij relai's ed). Vreemd dat dit vaak niet gebeurt bij speakers. )
Dat is inderdaad een fors filter..
wat je zou kunnen doen is de condensatoren bypassen
met een kleine MKP 1837

Afbeelding

Deze dus.. is een vrijgoedkope tweak en kun je weer
ongedaan maken...
Solen caps zijn zo slecht nog niet toch :)
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”