De eerste van de Daytons?

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Wowly schreef:
Ik zou de 3 mm MDF in ieder geval NIET in het water leggen, dan heb je namelijk na een paar uur 12 mm LDF :D

Wowly
Nou ja goed, ik ga er verder niet over discusseren hier, maar MDF kun je dus wel degelijk in water leggen, en omvormen. Met het opzwellen valt het reuze mee. Ik ben er zelf immers mee aan het experimenteren geweest, en prima resultaten behaald..

Maar goed. Ieder zijn meug hè...
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Hoi Jasper,

ik ga dat zeker ook nog proberen! Ik heb immers een stapel van die plaatjes liggen, dus waarom niet. Was alleen nog op zoek naar een bak waar het in past. Misschien moet ik het maar gewoon een nachtje in bad laten liggen.

Status: één behuizing heeft nu aan beide kanten 4 plaatjes ertegenaan ( = 12mm dik).
De andere gaat morgen (vandaag voor de ochtend-lezers)

Groeten, Joris
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

En de eerste speelt! Weliswaar alleen het woofertje, ongefilterd, maar er komt geluid uit, en ik sta er nu van te kijken dat er nog best veel laag uit dat kleine dingetje komt!

Afbeelding

Van het weekend hopelijk tijd om DLSA eraan te hangen...

Groetjes, Joris
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

vigier schreef:
En de eerste speelt! Weliswaar alleen het woofertje, ongefilterd, maar er komt geluid uit, en ik sta er nu van te kijken dat er nog best veel laag uit dat kleine dingetje komt!

Afbeelding

Van het weekend hopelijk tijd om DLSA eraan te hangen...

Groetjes, Joris
Ziet er goed uit =D>
Laatst gewijzigd door Jan-Willem op wo 17 mei 2006, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Harstikke mooi om te zien hoor!

Blij te horen dat je nu al zo in je nopjes bent met je project!

Groeten!

Jasper Joppe.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Jeetje!

Da's snel, ziet er goed uit !!!

Mooi, hoe is de zijwand geworden, is het een beetje gelukt?

Wowly
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Thnx allemaal!
Jasper Joppe Geers schreef:
Harstikke mooi om te zien hoor!
Blij te horen dat je nu al zo in je nopjes bent met je project!
Groeten! Jasper Joppe.
Jep...nu ben ik dat zeker nog... ik hoop dat ik dat nog steeds ben als DLSA hem doorgemeten heeft, en ik hem naast wat andere van mijn speakers in de woonkamer heb gehoord. Dan kan het nog eens erg tegenvallen!

jeroen_d weet heel goed waar ik t nu over heb ;)

De zijkant is goed gelukt vind ik! Dat idee van mulitplex was echt toppie, want met MDF was me dit nooit zo mooi gelukt :) Heeft me wel een megapot lijm gekost, maar dat is niet erg als ik het resultaat zo zie!

Groeten! Joris
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Bij de weg: de andere behuizing is nog niet zo ver als deze. Die moet rondom nog met de bandschuurmachine gedaan worden (zijplaatjes die rondom nog uitsteken)

In deze (die op de foto) zit ook al wat dempingsmateriaal: bovenwand, en de achterwand recht achter de woofer zit noppenschuim, en de zijwanden achter de woofer (zeg maar middencompartiment) heeft een millimeter of 6 a 8 aan vilt er tegenaan.

Groeten, Joris
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Voor degenen die dit verder willen volgen, gaat het tijdelijk verder in: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=2211

Groeten, Joris
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Ennnnn we zijn weer terug in dit topic....

Ik heb nu dus de eerste metingen gedaan, en nu is het tijd om weer een stapje verder te gaan. Een deel van de meetresultaten:

Afbeelding
Afbeelding

De response van de tweeter is op zijn zachtst gezegd vervelend. Ik zou erg graag weten waar alle ellende vandaan komt. Nou is de spl-curve in de pdf van de fabrikant ook niet echt vlak, maar dit is wel heel erg.
Bij de woofer is de opeenvolging van de piek bij 1300 hz en het dal bij 1540 Hz vervelend.

Zal ik nu eerst met varianten met dempingsmateriaal gaan spelen om zoveel mogelijk weg te werken, of eerst naar een filter gaan kijken. Ik heb bij Jeroen gezien hoeveel invloed een klein beetje dempingsmateriaal kan hebben, dus eerst maar naar demping etc kijken???

Groeten, Joris
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Bij de weg: aangezien ik nu voor het eerst pas serieus gemeten heb in de woonkamer, weet ik natuurlijk ook nog niet welk aandeel mijn woonkamer en objecten in mijn woonkamer hierbij hebben (de meting vond niet ver van een mega-lamp aan het plafond plaats).

Groet, Joris
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Bericht door arjank »

IK heb zelf die rs150 ook in een projekt zitten (die heb ik twee jaar geleden op de DIY laten horen). Mijn metingen geven een totaal ander beeld, de RS150 geeft bij mij een zeer mooi linear verloop. Ik filter hem met 12db/oct op 2,5khz, en dat gaat zeer mooi!
Ik gebruik de MLS meting van Hobbybox met een onder grensfrequentie van 375hz zodat ik zeker weet dat reflekties in mijn kleine meetruimte worden uitgesloten. Jouw metingen zijn zeer zeker beinvloed door reflekties, daarmee kun je je speaker niet nauwkeurig afstemmen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

die dip in de tweet respons is vast een of andere reflectie vlakbij de tweet
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Hmm...dan moet ik toch nog eens rond gaan kijken wat dat zou kunnen zijn.
Het grootste open stuk van mijn woonkamer dat ik kan maken wordt alleen belemmerd door de lamp die er boven hangt. De andere kant van mijn kamer staat een tafel die ik niet van zijn plaats af kan halen.
Lamp kan ik trouwens ook niet zomaar afhalen (zwaar)

Misschien nog wat kortere meettijd. Of anders eens bij mijn ouders in de kelder proberen. Dat is een ruimte van ongeveer 4,5 bij 7 meter. Alleen is het plafond daar maar iets van 1.8 meter hoog :(

Groeten, Joris
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Als je voor je meting in staat bent om een cylinder met 2 meter diameter met de as op de lijn tussen speaker en mic aan te leggen ben je er in principe al. Die denkbeeldige cylinder moet dan een halve meter voorbij de speaker en mic uitsteken, bij een afstand van 1 meter tussen speaker en mic is de cylinder dus 2 meter lang. Met wat schuiven met meubels moet dit toch kunnen? Een stuk vrije ruimte van zo'n 2x2x2 meter maken?

Overigens lijkt er niet zoveel mis met je meting, ik zie geen duidelijk kamfilter effect. Ik denk dat je zeker wat met demping moet experimenteren om het gebied tussen 1000 en 2000 Hz te verbeteren.

Die tweeter heeft duidelijk last van een flinke diffractiedip bij 3000 Hz. Afronden van de baffle is het devies, demping helpt te weinig bij zo'n smalle baffle. Eigenlijk kan je niet anders verwachten bij zulke scherpe randen.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

jeroen_d schreef:
Als je voor je meting in staat bent om een cylinder met 2 meter diameter met de as op de lijn tussen speaker en mic aan te leggen ben je er in principe al. Die denkbeeldige cylinder moet dan een halve meter voorbij de speaker en mic uitsteken, bij een afstand van 1 meter tussen speaker en mic is de cylinder dus 2 meter lang. Met wat schuiven met meubels moet dit toch kunnen? Een stuk vrije ruimte van zo'n 2x2x2 meter maken?
Da's een goeie tip :idea:
Ik heb even snel een schetsje gemaakt om te zien of ik het snap:

Afbeelding

Afbeelding

Klopt dit een beetje Jeroen :?:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Precies wat ik bedoel. Dan moet elke reflectie een afstand afleggen die groter is dan 2 meter en heb je dus altijd minimaal 1 meter weglengteverschil tussen direct en indirect pad. Je krijgt nog ietsje extra meetruimte (om inderdaad tot 300 Hz te kunnen meten) indien de cylinder 2,2 meter lang is.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Bericht door arjank »

Ik denk dat je zeker wat met demping moet experimenteren om het gebied tussen 1000 en 2000 Hz te verbeteren.
Ik betwijfel of je het met demping weg krijgt, ik heb redelijk wat ervaring met deze speaker. Ik verwacht eerder dat het misschien toch te maken heeft met de kastbreedte (hoeken).
Hier een plaatje van mijn box met de RS150, hierin heeft hij een voorbeeldig glad freq.verloop (afwijking van maar +/- 1db in zijn werk gebied natuurlijk).

http://home.wanadoo.nl/symfocity/IMG_1121Large.JPG
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

jeroen_d schreef:
Een stuk vrije ruimte van zo'n 2x2x2 meter maken?
Jep... dat ga ik morgen doen, ik ga het op een ander stuk van mijn woonkamer doen. Ik verschuif de banken gewoon precies de andere kant uit, dan heb ik geen last van die lamp :) Morgen een dagje vrij natuurlijk, dus dat moet lukken
jeroen_d schreef:
Overigens lijkt er niet zoveel mis met je meting, ik zie geen duidelijk kamfilter effect. Ik denk dat je zeker wat met demping moet experimenteren om het gebied tussen 1000 en 2000 Hz te verbeteren.

Die tweeter heeft duidelijk last van een flinke diffractiedip bij 3000 Hz. Afronden van de baffle is het devies, demping helpt te weinig bij zo'n smalle baffle. Eigenlijk kan je niet anders verwachten bij zulke scherpe randen.
Ik ga morgen eerst beginnen met nieuwe metingen, dat ik zeker weet dat ik geen last van reflecties heb.
Daarna wil ik graag weten of de volgende manier wat op zou kunnen lossen: (let op : van bovenaf gezien is hij niet helemaal 90 graden afgerond per kant, maar slechts tot 45 graden!)
Afbeelding
Aangezien de multiplex tegen de zijkant van het front is gelijmd zal ik hiervoor een nieuwe frontplaat moeten maken, maar dat is niet zo heel erg. Paar uurtjes werk, en hij is perfect.

Daarna weer opnieuw meten, dan met dempingsmateriaal aan de slag (kijken wat er van 1000 tot 2000 Hz nog aan problemen over is), en als ik daar tevreden mee ben, dan kan ik met het filter beginnen.

Arjan: op jouw luidspreker zitten toch ook best scherpe randen? Het gedeelte onder het midden heeft ook gewoon 90 graden hoeken erin namelijk.... Misschien morgen gewoon een frontje maken en het daar eens mee proberen...

Groeten, Joris

P.S. Wil er iemand voor zorgen dat het droog blijft?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

vigier schreef:
P.S. Wil er iemand voor zorgen dat het droog blijft?
Joris, droog houden kan ik het niet maar de ervaring leert dat deze site je kan laten zien of je aan de slag kan of niet!

http://www.buienradar.nl/frame.php?html=homepage
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Bericht door arjank »

Arjan: op jouw luidspreker zitten toch ook best scherpe randen? Het gedeelte onder het midden heeft ook gewoon 90 graden hoeken erin namelijk.... Misschien morgen gewoon een frontje maken en het daar eens mee proberen...
Het klopt inderdaad dat die kast van mij onder het midden gewoon een 90graden hoek heeft. Maar, meer dan helft van het gedeelte rondom de woofer is afgeschuind. En gezien de kast smaller is dan die van jouw verschuift de probleem zone weer iest naar hogere frequenties(indien die er zou zijn). En, vergeet niet dat als ik mijn speaker meet ik op de luisterhoogte MOET meten ivm. de bundeling van de magnetostaat in verticale richting. Dus ik meet zo, dat ik minimaal twee cm van het magnetostaat membraan erbij heb. Ik meet de woofer dus nooit axiaal, wat natuurlijk ook meespeeld.

Hieronder een plaatje van mijn meting

Afbeelding
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

arjank, die meting is met een erg lage resolutie genomen. Lijkt wel minder dan 500 Hz per meetpunt. Dan zie je die dippen van Joris, die met 100 Hz resolutie meet natuurlijk niet. Hij heeft 10 meetpunten tussen 1000 en 2000 Hz, jij maar 1 en dan eentje net ervoor en erna.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Bericht door arjank »

Dat je denkt dat die met een lage resolutie is dat komt door dat ik die smoothing functie toendertijd aan had staan. Maar ook zonder die smoothing was er niks aparts te zien in het gebied van de woofer.
Als je wilt kan ik nog wel wat voorbeelden zonder en met smoothing laten zien.
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

jeroen_d schreef:
arjank, die meting is met een erg lage resolutie genomen. Lijkt wel minder dan 500 Hz per meetpunt. Dan zie je die dippen van Joris, die met 100 Hz resolutie meet natuurlijk niet. Hij heeft 10 meetpunten tussen 1000 en 2000 Hz, jij maar 1 en dan eentje net ervoor en erna.
meet ik maar met 100 Hz resolutie? DLSA heeft toch een veel hogere resolutie bij 51kHz en 4096fft-lengte? Het FRD-bestand heeft punten om de 12,5 Hz, maar dat is natuurlijk wel met smoothing gedaan (1/6 octaaf)...

Groeten, Joris
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Bericht door arjank »

Oh, trouwens, die meting van mij is met 256 meetpunten gedaan (onderste grensfrq. 375 hz) Bij 512 meetpunten heb je dan een onderste grensfreq van 187,5 hz, etc....
Samplerate 96khz, 16bits.
Gesloten