Paranello, de bouw van een 803D kloon
Moderator: Beheerdersteam
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Idem hier...SSassen schreef:Jasper,
Die metaalstickerfolie en een bedrijf dat daarop kan zeefdrukken zoek ik al langer, heb je daar een adres voor? Mag eventueel via PB hoor, als je dat liever hebt.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Zo, vandaag was een dagje van boren, boren nog eens boren en voor de verandering eens wat boren. En nog een klein beetje zagen..
Het was vanochtend trouwens berekoud bij me in het schuurtje, en wilde ik een extra jas gaan pakken moest ik weer door de regen, dus de ochtend door heb ik een beetje staan koukleumen. Ik heb daardoor een extra zooi foto's gemaakt waarvan de helft als onbruikbaar richting de prullenmand werd verwezen, maar de andere helft? Die staan hieronder.
Op de eerste plaats ben ik de gaten gaan boren voor de 'baffleschroeven'
Die zijn dus 6 mm dik, en 15 cm lang. Die gaten komen eigenlijk op de kruispunten van de schotten en staanders van de matrix. Daar is de constructie het sterkst, en vandaaruit worden de trillingen het best opgevangen.
Ik wilde eigenlijk met een boormachine met statief aan de gang, maar dat bleek niet te werken. De boor was daarvoor te lang, en ging al gauw slingeren. Ik moest dus een andere manier zien te vinden om recht en haaks naar beneden te boren. Als die gaten dadelijk scheef zitten, heb je kans dat de schroeven uiteindelijk afbreken, en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Ik heb een heleboel lijnen op de kast getekend, die ik als referentie aanhield bij het boren. Zolang de boor evenwijdig loopt met de lijn die ik getekend had -en dat in langs en dwarsrichting- wist ik dat ik haaks zou blijven. En jawel! Dat werkte perfect!
Vervolgens ben ik de exacte maten en afstanden van die schroefgaten opnieuw gaan aftekenen op de baffle, en die vervolgens geboord. Dit keer wel met een statief. Die gaten ben ik later nog gaan soevereinen, ofwel verzinken zoals de meesten van jullie dit noemen denk ik, maar dat ging een beetje de 'creatieve' kant op. In plaats van een mooi rond verzonken kopje kreeg ik iedere keer 5 hoekjes:
Maar ach, daar zien we strakjes niets meer van.
Ik ben tegelijkertijd alle gaten gaan boren waar de drivers in komen. Op zich niet zo spannend, maar je krijgt strakjes wel wat duidelijker te zien wat ik eerder bedoelde met onnauwkeurigheden..
Ik vond zelf dat de driver namelijk nog geen ruimte genoeg had om te wapperen. Het is een middentoner eigenlijk, maar wel met een flinke magneet erachter. Dat betekend dus dat deze nogal wat ruimte in beslag neemt, en zoals je kunt zien steekt het frame van de driver nauwelijks de baffle uit.. Kortom: Tussen de montagegaten moest er wat materiaal weggehaald worden.
Eerst een malletje geknipt uit karton, en die vervolgens langs alle kanten afgetekend. Vervolgens de decoupeerzaag gepakt, en die inhammetjes schuin weggezaagd:
En voila!
Dat scheelt al een stukje, alhoewel ik er nog niet helemaal lekker over ben.. Ik heb het idee dat er nog wel wat meer weggehaald mag worden, maar dat gaat denk ik ten koste van de montagegaten van de drivers. Die worden steeds kwetsbaarder.. Vandaar dat ik ervoor gekozen heb om eerst die gaten van de drivers te verdiepen. Dit moest ik doen omdat de schroeven anders te kort zouden zijn. De baffleplaat is immers 44 mm dik, en de schroeven zijn maar 40 lang. Tel daar bij op de de driver zelf ook nog 3 mm plaatdikte kent en er nog sierringen mee gemonteerd worden, en je komt al gauw een centimeter te kort.
Nu kun je hierboven al wel goed zien wat er is weggehaald. Dat mag misschien wel meer zijn strakjes, maar zoals gezegd: de onnauwkeurigheid gaat hier toch parten spelen:
Bij de driver die hierboven komt zitten de gaten dus al tegen het drivergat aan. Daardoor ben ik wat huiverig om nog meer materiaal weg te halen..
Het zal uiteindelijk best goed komen. Ik ben misschien wat te miereneukerig hiervoor, maar het zou wel vervelend zijn om straks een nieuwe baffle te moeten maken. Morgen weer een nieuwe dag..
Het was vanochtend trouwens berekoud bij me in het schuurtje, en wilde ik een extra jas gaan pakken moest ik weer door de regen, dus de ochtend door heb ik een beetje staan koukleumen. Ik heb daardoor een extra zooi foto's gemaakt waarvan de helft als onbruikbaar richting de prullenmand werd verwezen, maar de andere helft? Die staan hieronder.
Op de eerste plaats ben ik de gaten gaan boren voor de 'baffleschroeven'
Die zijn dus 6 mm dik, en 15 cm lang. Die gaten komen eigenlijk op de kruispunten van de schotten en staanders van de matrix. Daar is de constructie het sterkst, en vandaaruit worden de trillingen het best opgevangen.
Ik wilde eigenlijk met een boormachine met statief aan de gang, maar dat bleek niet te werken. De boor was daarvoor te lang, en ging al gauw slingeren. Ik moest dus een andere manier zien te vinden om recht en haaks naar beneden te boren. Als die gaten dadelijk scheef zitten, heb je kans dat de schroeven uiteindelijk afbreken, en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Ik heb een heleboel lijnen op de kast getekend, die ik als referentie aanhield bij het boren. Zolang de boor evenwijdig loopt met de lijn die ik getekend had -en dat in langs en dwarsrichting- wist ik dat ik haaks zou blijven. En jawel! Dat werkte perfect!
Vervolgens ben ik de exacte maten en afstanden van die schroefgaten opnieuw gaan aftekenen op de baffle, en die vervolgens geboord. Dit keer wel met een statief. Die gaten ben ik later nog gaan soevereinen, ofwel verzinken zoals de meesten van jullie dit noemen denk ik, maar dat ging een beetje de 'creatieve' kant op. In plaats van een mooi rond verzonken kopje kreeg ik iedere keer 5 hoekjes:
Maar ach, daar zien we strakjes niets meer van.
Ik ben tegelijkertijd alle gaten gaan boren waar de drivers in komen. Op zich niet zo spannend, maar je krijgt strakjes wel wat duidelijker te zien wat ik eerder bedoelde met onnauwkeurigheden..
Ik vond zelf dat de driver namelijk nog geen ruimte genoeg had om te wapperen. Het is een middentoner eigenlijk, maar wel met een flinke magneet erachter. Dat betekend dus dat deze nogal wat ruimte in beslag neemt, en zoals je kunt zien steekt het frame van de driver nauwelijks de baffle uit.. Kortom: Tussen de montagegaten moest er wat materiaal weggehaald worden.
Eerst een malletje geknipt uit karton, en die vervolgens langs alle kanten afgetekend. Vervolgens de decoupeerzaag gepakt, en die inhammetjes schuin weggezaagd:
En voila!
Dat scheelt al een stukje, alhoewel ik er nog niet helemaal lekker over ben.. Ik heb het idee dat er nog wel wat meer weggehaald mag worden, maar dat gaat denk ik ten koste van de montagegaten van de drivers. Die worden steeds kwetsbaarder.. Vandaar dat ik ervoor gekozen heb om eerst die gaten van de drivers te verdiepen. Dit moest ik doen omdat de schroeven anders te kort zouden zijn. De baffleplaat is immers 44 mm dik, en de schroeven zijn maar 40 lang. Tel daar bij op de de driver zelf ook nog 3 mm plaatdikte kent en er nog sierringen mee gemonteerd worden, en je komt al gauw een centimeter te kort.
Nu kun je hierboven al wel goed zien wat er is weggehaald. Dat mag misschien wel meer zijn strakjes, maar zoals gezegd: de onnauwkeurigheid gaat hier toch parten spelen:
Bij de driver die hierboven komt zitten de gaten dus al tegen het drivergat aan. Daardoor ben ik wat huiverig om nog meer materiaal weg te halen..
Het zal uiteindelijk best goed komen. Ik ben misschien wat te miereneukerig hiervoor, maar het zou wel vervelend zijn om straks een nieuwe baffle te moeten maken. Morgen weer een nieuwe dag..
Laatst gewijzigd door Jasper Joppe Geers op di 19 nov 2013, 0:36, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jan-Willem
- Berichten: 650
- Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
- Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
- Contacteer:
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Goed dan.
Op aangeven van een aantal van jullie toch maar besloten om de drivers aan de achterzijde wat meer ademruimte te geven..
Dit was dus de situatie gisteren:
En dit is de situatie nu:
Wat heb ik gedaan. Eerst heb ik afgetekend wat ik allemaal weg kon zagen, daana heb ik de decoupeerzaag gepakt, en heb die onder een aantal graden scheef gezet. Daar ben ik de rest van de middag mee aan het zagen geweest.
Je ziet trouwens dat ik rond de drivergaten rechthoeken heb getekend. Die komen overeen met de ruimte die de kast bied aan de driver zeg maar:
Hier zie je dus dat de driver niet zo gek veel kleiner is dan het gat waar ie in valt. De energie die de driver dus afstraalt gaat dus hoofdzakelijk langs de zijkanten de kast in. Kan nog interessant worden!!
Maar goed. uiteindelijk had ik dus alles eerst voorgezaagd, maar moest ik met een handzaag het restmateriaal eruit loszagen..
Toen ik de baffle omkeerde schrok ik even. Ik had hier en daar toch wat ver gezaagd, en de drivers dichten hun gat aan de voorzijde niet helemaal meer af. Vandaar dat ik de contouren van de drivers nu ook op de baffle getekend heb, dan kan ik wat beter zien wat ik terug dicht moet stoppen..
Maar goed, ook dat valt op te lossen. Misschien dat ik de omtrek van de driver op een stukje papier of karton plak wat ik er tijdelijk op de baffle plak, dan kan ik aan de andere kant alles keurig netjes afwerken.
Begint echt iets van een motorblok te krijgen zo.. met een koppakking erbij..
Maar goed, dit is de ruimte die de drivers nu hebben:
Ik hoop dat het genoeg is.. De afwerking kan nog wel wat beter, maar dat komt dan morgen weer wel.
Hier nog eens even een plaatje van die Monacor die het laag voor z'n rekening gaat nemen. Dan zie je ook dat ie met z'n frame vrij recht omhoog komt. De magneet is net zo groot als de conus, en dat maakt dat de driver van zichzelf gewoon behoorlijk wat in beslag neemt..
Morgen verder.
Op aangeven van een aantal van jullie toch maar besloten om de drivers aan de achterzijde wat meer ademruimte te geven..
Dit was dus de situatie gisteren:
En dit is de situatie nu:
Wat heb ik gedaan. Eerst heb ik afgetekend wat ik allemaal weg kon zagen, daana heb ik de decoupeerzaag gepakt, en heb die onder een aantal graden scheef gezet. Daar ben ik de rest van de middag mee aan het zagen geweest.
Je ziet trouwens dat ik rond de drivergaten rechthoeken heb getekend. Die komen overeen met de ruimte die de kast bied aan de driver zeg maar:
Hier zie je dus dat de driver niet zo gek veel kleiner is dan het gat waar ie in valt. De energie die de driver dus afstraalt gaat dus hoofdzakelijk langs de zijkanten de kast in. Kan nog interessant worden!!
Maar goed. uiteindelijk had ik dus alles eerst voorgezaagd, maar moest ik met een handzaag het restmateriaal eruit loszagen..
Toen ik de baffle omkeerde schrok ik even. Ik had hier en daar toch wat ver gezaagd, en de drivers dichten hun gat aan de voorzijde niet helemaal meer af. Vandaar dat ik de contouren van de drivers nu ook op de baffle getekend heb, dan kan ik wat beter zien wat ik terug dicht moet stoppen..
Maar goed, ook dat valt op te lossen. Misschien dat ik de omtrek van de driver op een stukje papier of karton plak wat ik er tijdelijk op de baffle plak, dan kan ik aan de andere kant alles keurig netjes afwerken.
Begint echt iets van een motorblok te krijgen zo.. met een koppakking erbij..
Maar goed, dit is de ruimte die de drivers nu hebben:
Ik hoop dat het genoeg is.. De afwerking kan nog wel wat beter, maar dat komt dan morgen weer wel.
Hier nog eens even een plaatje van die Monacor die het laag voor z'n rekening gaat nemen. Dan zie je ook dat ie met z'n frame vrij recht omhoog komt. De magneet is net zo groot als de conus, en dat maakt dat de driver van zichzelf gewoon behoorlijk wat in beslag neemt..
Morgen verder.
Laatst gewijzigd door Jasper Joppe Geers op di 19 nov 2013, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Even een vraagje:
Hebben jullie me horen vloeken?
Komt straks wel...
Ik heb vanmiddag en vanavond de baffle nog wat verder afgewerkt, en voor de eerste keer eens tegen de kast aan geschroefd...
En deze 12 gingen er in!
Verder heb ik daarvoor de gaten waar ik het gisteren allemaal over had nog eens wat verder afgewerkt. Ik heb geprobeerd om zoveel mogelijk alle hoeken wat af te ronden, en de spleetjes en kiertjes links en rechts afgedicht. De verdere afwerking komt later allemaal wel. Ik ga nu tocht de speaker zover mogelijk in onderdelen klaar maken, en wanneer het lak en fineerwerk aan de beurt is ga ik alles 1 voor 1 op het gemakje mooi afwerken. Daarvoor ben ik nu ook niet in de juiste modus..
De drivers kunnen nu in ieder geval weer alle gaten afdichten..
Zoals hierboven bijvoorbeeld. Maar het ziet er nogal lelijk uit vind ik zelf, en daar moet toch nog iets aan gebeuren. Deze laat het wat duidelijker zien..
Maar goed. Vanavond had ik dus de weegschaal eens mee naar het schuurtje genomen om eens te kijken wat dat ding nu momenteel weegt: 61 kilo, schoon aan de haak. Dat is dus alleen het gewicht van de kast, rubberplaat, de baffle, en 12 schroeven van 6 x 150 mm..
Alleen bij het op de weegschaal plaatsen ging het mis. Ik dacht dat ik hem wel kon houden, maar dat mislukte dus. Ik wilde hem aan 1 kant optillen, zodat ie voorzichtig van de workmate af zou glijden, en keurig op de weegschaal terecht zou komen..
Dat deed ie uiteindelijk dus wel, maar ik kon het gewicht niet meer houden en mijn voet stond dus op die weegschaal.. Ik heb dus een minuutje of 6 lopen vloeken en tieren, en uiteindelijk maar doelbewust buiten in een buitje regen gaan staan om letterlijk af te koelen! Ik heb de kast nog wel kunnen wegen, en ook terug op de workmate gekregen, maar eenmaal binnen heb ik eerst eens naar mij voet gekeken. Die was wel wat blauw en gezwollen, maar ik denk dat het verder wel meevalt.
Misschien dat ik morgenavond nog iets ga doen, anders ga ik eerst eens vakantie houden tot zondag..
Hebben jullie me horen vloeken?
Komt straks wel...
Ik heb vanmiddag en vanavond de baffle nog wat verder afgewerkt, en voor de eerste keer eens tegen de kast aan geschroefd...
En deze 12 gingen er in!
Verder heb ik daarvoor de gaten waar ik het gisteren allemaal over had nog eens wat verder afgewerkt. Ik heb geprobeerd om zoveel mogelijk alle hoeken wat af te ronden, en de spleetjes en kiertjes links en rechts afgedicht. De verdere afwerking komt later allemaal wel. Ik ga nu tocht de speaker zover mogelijk in onderdelen klaar maken, en wanneer het lak en fineerwerk aan de beurt is ga ik alles 1 voor 1 op het gemakje mooi afwerken. Daarvoor ben ik nu ook niet in de juiste modus..
De drivers kunnen nu in ieder geval weer alle gaten afdichten..
Zoals hierboven bijvoorbeeld. Maar het ziet er nogal lelijk uit vind ik zelf, en daar moet toch nog iets aan gebeuren. Deze laat het wat duidelijker zien..
Maar goed. Vanavond had ik dus de weegschaal eens mee naar het schuurtje genomen om eens te kijken wat dat ding nu momenteel weegt: 61 kilo, schoon aan de haak. Dat is dus alleen het gewicht van de kast, rubberplaat, de baffle, en 12 schroeven van 6 x 150 mm..
Alleen bij het op de weegschaal plaatsen ging het mis. Ik dacht dat ik hem wel kon houden, maar dat mislukte dus. Ik wilde hem aan 1 kant optillen, zodat ie voorzichtig van de workmate af zou glijden, en keurig op de weegschaal terecht zou komen..
Dat deed ie uiteindelijk dus wel, maar ik kon het gewicht niet meer houden en mijn voet stond dus op die weegschaal.. Ik heb dus een minuutje of 6 lopen vloeken en tieren, en uiteindelijk maar doelbewust buiten in een buitje regen gaan staan om letterlijk af te koelen! Ik heb de kast nog wel kunnen wegen, en ook terug op de workmate gekregen, maar eenmaal binnen heb ik eerst eens naar mij voet gekeken. Die was wel wat blauw en gezwollen, maar ik denk dat het verder wel meevalt.
Misschien dat ik morgenavond nog iets ga doen, anders ga ik eerst eens vakantie houden tot zondag..
Laatst gewijzigd door Jasper Joppe Geers op di 19 nov 2013, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Pff ik ken het gevoel! Mijn Sub weegt iets van 70 kg. Zondagochtend vroeg met mn blote voeten even versjouwen..
Kleine teen was bijna net zo groot als de grote!
Valt me trouwens nog mee dat gewicht!! Je houdt het in ieder geval binnen de mate van 'in je eentje verplaatsbaar'!
complimenten voor het kunstwerk
mvg,
Montana
Valt me trouwens nog mee dat gewicht!! Je houdt het in ieder geval binnen de mate van 'in je eentje verplaatsbaar'!
complimenten voor het kunstwerk
mvg,
Montana
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
En voila!

Het ziet er misschien een beetje raar uit qua vorm, maar daar zie je straks toch niks meer van..
En er kwam weer eens een dom probleempje om de hoek kijken: In het gedeelte waar die kogel in komt zeg maar zat natuurlijk nog het frame van de bracing in de weg, die matrix dus. Die moest er dus eerst tussenuit gehaald worden.. Eerst met een beitel geprobeerd te hakken (ongeduldig als ik was natuurlijk) maar vervolgens maar de handzaag gepakt en voorzichtig de delen er tussenuit gezaagd:

Aan de binnenkant ziet dat er dan vervolgens zo uit:

Toen kon ik de kamer erin laten zakken, en gelukkig klopte de maat precies!


Met de sierringen erop komt het er dan zo uit te zien:


Het begint eindelijk al een beetje te tonen zo. Soms heb ik wel het idee dat het allemaal zo uitzichtloos is, maar dat zal wel aan mij liggen denk ik..
Ook het idee dat als ik deze straks zover heb, ik de andere ook nog helemaal moet bijwerken maakt dat er nog genoeg werk ligt voorlopig.. Maar we gaan vrolijk door!...
Het ziet er misschien een beetje raar uit qua vorm, maar daar zie je straks toch niks meer van..
En er kwam weer eens een dom probleempje om de hoek kijken: In het gedeelte waar die kogel in komt zeg maar zat natuurlijk nog het frame van de bracing in de weg, die matrix dus. Die moest er dus eerst tussenuit gehaald worden.. Eerst met een beitel geprobeerd te hakken (ongeduldig als ik was natuurlijk) maar vervolgens maar de handzaag gepakt en voorzichtig de delen er tussenuit gezaagd:
Aan de binnenkant ziet dat er dan vervolgens zo uit:
Toen kon ik de kamer erin laten zakken, en gelukkig klopte de maat precies!
Met de sierringen erop komt het er dan zo uit te zien:
Het begint eindelijk al een beetje te tonen zo. Soms heb ik wel het idee dat het allemaal zo uitzichtloos is, maar dat zal wel aan mij liggen denk ik..
Ook het idee dat als ik deze straks zover heb, ik de andere ook nog helemaal moet bijwerken maakt dat er nog genoeg werk ligt voorlopig.. Maar we gaan vrolijk door!...
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Ik zie dat je grote boor nogal hapt bij het verzinken.. Truckje.. moet je gewoon eens proberen, je zult versteld staan...
Vouw een tissue een paar keer dubbel en doe die tussen je boor en het materiaal... Gegarandeerd mooie gaten..
Bij ander materiaal: een lapje stof..
Oude truck maar werkt perfect.
Of had je geprobeerd te verzinken met een tweevlaks puntfrees uit het handje?
Kees
Vouw een tissue een paar keer dubbel en doe die tussen je boor en het materiaal... Gegarandeerd mooie gaten..
Bij ander materiaal: een lapje stof..
Oude truck maar werkt perfect.
Of had je geprobeerd te verzinken met een tweevlaks puntfrees uit het handje?
Kees
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Ik zal het onthouden Kees! Ik had achteraf eigenlijk gewoon een te grote Soevereinboor gebruikt... als ik hem kleiner had genomen kon ik ook wat dieper en zou het probleem al grotendeels opgelost zijn..audiomanics schreef:Ik zie dat je grote boor nogal hapt bij het verzinken.. Truckje.. moet je gewoon eens proberen, je zult versteld staan...![]()
Vouw een tissue een paar keer dubbel en doe die tussen je boor en het materiaal... Gegarandeerd mooie gaten..
Bij ander materiaal: een lapje stof..
Oude truck maar werkt perfect.
Of had je geprobeerd te verzinken met een tweevlaks puntfrees uit het handje?
Kees
Precies wat je zegt.. Maar het valt nu wel mee hoor. het lijkt op de foto's door de schaduwwerking dat ze weinig ruimte hebben, maar het is in ieder geval meer dan in het begin! Dit probleem zal ik ook tegenkomen bij de middentoner, maar ik ga ervan uit dat deze minder hoeft te wapperen dan de laag drivers.. ik kan me vergissen natuurlijk..Wowly schreef:Zelfs nu vind ik de woofers nog weinig ruimte hebben, maar dat komt ook voornamelijk door de drivers zelfs (hele grote magneet!!!)
Wowly
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Gisteravond nog gauw wat aan de baffle kunnen werken..
Ik heb de plaat wat verbreed, omdat er straks op de kast nog buigMDF rondom gemonteerd wordt, en dat sluit anders niet zo mooi aan.
Het was lastig om met schuine stukken te werken als het gaat om het vastklemmen van de stroken aan de schuine zijkanten. Vandaar dat ik het hele zaakje maar ingeteept heb..

Vervolgens het restmateriaal weggezaagd, en mooi vlak geschuurd. Het komt er toch wel steeds meer op aan om zo zorgvuldig mogelijk te werken. Hier en daar hebben de onderdelen toch wel wat krasjes opgelopen met het verplaatsen in het schuurtje, en dat moet straks allemaal weggewerkt worden..

Ik heb de plaat wat verbreed, omdat er straks op de kast nog buigMDF rondom gemonteerd wordt, en dat sluit anders niet zo mooi aan.
Het was lastig om met schuine stukken te werken als het gaat om het vastklemmen van de stroken aan de schuine zijkanten. Vandaar dat ik het hele zaakje maar ingeteept heb..
Vervolgens het restmateriaal weggezaagd, en mooi vlak geschuurd. Het komt er toch wel steeds meer op aan om zo zorgvuldig mogelijk te werken. Hier en daar hebben de onderdelen toch wel wat krasjes opgelopen met het verplaatsen in het schuurtje, en dat moet straks allemaal weggewerkt worden..
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Wederom was het een lekker klusdagje en ik heb er dan ook goed van geprofiteerd mag ik wel zeggen..
Ik ben begonnen om de strook buig MDF klaar te maken die in het zicht komt op de baffle. Daar komt dan straks uiteindelijk nog wel een grill voor met doek, maar als die eraf is moet het er ook netjes uit zien.
Eerst maar eens bepaald hoe de maten uitkwamen op het MDF. Door de ribbels die erop zitten moet je goed kijken welke de middelste is, en of je Zo'n dun baantje MDF hebt, of een gleuf die in het midden uitkomt.
Gelukkig bleek het materiaal te zijn, dus ik kon meteen aftekenen. Eerst de cirkels van de drivers, daarna de maat rondom. Naast de drivergaten heb ik 1 baan MDF overgelaten zodat het in ieder geval 1 geheel blijft. Anders waren het ineens allemaal losse stukken, en dat werkt niet zo prettig..
Bij het zagen ben ik wel begonnen om de buitenmaat eerst uit te zagen. Hoe kleiner de strook, des te handiger is het werken natuurlijk..
Vervolgens de gaten losgezaagd. En dat was me een zenuwenklus! Ik had eerst het verkeerde zaagje, en een verkeerde snelheid. Daardoor ging de decoupeerzaag het MDF willekeurig loszagen en afbreken. Even naar de Karwei gereden, en om een paar metaalzaagjes. Die hebben een veel fijnere vertanding, en dat werkt een stuk prettiger met MDF. En een hogere snelheid aangehouden met de decoup.. het liefste zet ik die op de automaat, dan kan ik handmatig het beste zagen..
Het zagen duurde dus wel een poos, maar uiteindelijk kwam het er best netjes uit te zien. hier en daar zaten wel wat floezen, maar dat was een kwestie van schuren en wegsnijden:
Sorry voor de korrelige foto's maar ik moest ff dichtbij wezen, vandaar.
Eenmaal gereed kon ik het toch niet laten om nog een keer de baffle op te bouwen, compleet met drivers en sierringen, en voila:
Helaas komt het er strakjes niet zó strak uit te zien, maar dat komt omdat je dan nog de dopjes ziet zitten waar de grill mee vast zit, en de schroefjes in die sierringen komen er nog bij..
Ik ben begonnen om de strook buig MDF klaar te maken die in het zicht komt op de baffle. Daar komt dan straks uiteindelijk nog wel een grill voor met doek, maar als die eraf is moet het er ook netjes uit zien.
Eerst maar eens bepaald hoe de maten uitkwamen op het MDF. Door de ribbels die erop zitten moet je goed kijken welke de middelste is, en of je Zo'n dun baantje MDF hebt, of een gleuf die in het midden uitkomt.
Gelukkig bleek het materiaal te zijn, dus ik kon meteen aftekenen. Eerst de cirkels van de drivers, daarna de maat rondom. Naast de drivergaten heb ik 1 baan MDF overgelaten zodat het in ieder geval 1 geheel blijft. Anders waren het ineens allemaal losse stukken, en dat werkt niet zo prettig..
Bij het zagen ben ik wel begonnen om de buitenmaat eerst uit te zagen. Hoe kleiner de strook, des te handiger is het werken natuurlijk..
Vervolgens de gaten losgezaagd. En dat was me een zenuwenklus! Ik had eerst het verkeerde zaagje, en een verkeerde snelheid. Daardoor ging de decoupeerzaag het MDF willekeurig loszagen en afbreken. Even naar de Karwei gereden, en om een paar metaalzaagjes. Die hebben een veel fijnere vertanding, en dat werkt een stuk prettiger met MDF. En een hogere snelheid aangehouden met de decoup.. het liefste zet ik die op de automaat, dan kan ik handmatig het beste zagen..
Het zagen duurde dus wel een poos, maar uiteindelijk kwam het er best netjes uit te zien. hier en daar zaten wel wat floezen, maar dat was een kwestie van schuren en wegsnijden:
Sorry voor de korrelige foto's maar ik moest ff dichtbij wezen, vandaar.
Eenmaal gereed kon ik het toch niet laten om nog een keer de baffle op te bouwen, compleet met drivers en sierringen, en voila:
Helaas komt het er strakjes niet zó strak uit te zien, maar dat komt omdat je dan nog de dopjes ziet zitten waar de grill mee vast zit, en de schroefjes in die sierringen komen er nog bij..
Laatst gewijzigd door Jasper Joppe Geers op di 19 nov 2013, 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Zonde om schroefjes in die ringen te gebruiken.. Denk eens aan stukjes dubbelzijdig plakband (dat witte foam spul) of als het weer makkelijk los moet: kleine magneetjes (rond ca 10 x 5mm) in de achterzijde van de ringen wegwerken, die je dan tegen de schroefjes van de speaker laat kleven. Blijft echt wel zitten..
Ik denk als je achterop het frame, waarop je je doek spant, een paar strookjes maakt, over de volle lengte, die klem in de groeven van dat fraaie MDF-frontpaneel passen dat je dan een mooie oplossing hebt die geen schade brengt aan wat je nu gemaakt hebt.
't is maar een idee... want dit, wat je nu gemaakt hebt (hebt laten maken)te verruineren is ronduit zonde.. succes!
Kees
Ik denk als je achterop het frame, waarop je je doek spant, een paar strookjes maakt, over de volle lengte, die klem in de groeven van dat fraaie MDF-frontpaneel passen dat je dan een mooie oplossing hebt die geen schade brengt aan wat je nu gemaakt hebt.
't is maar een idee... want dit, wat je nu gemaakt hebt (hebt laten maken)te verruineren is ronduit zonde.. succes!
Kees
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Hoi Kees,
Een goed idee om die grill mee vast te zetten, maar ik ontkom toch niet aan de schroeven waar de baffle mee vastgezet wordt. Op diezelfde plaats komen ook die dopjes te zitten voor die grill zeg maar...
Ook die ringen zijn eigenlijk al klaargemaakt om met schroeven gemonteerd te worden. Daarnaast denk ik dat het gebruik van magneetjes een ongewenst effect opleveren voor het geluid. je hebt namelijk altijd kans dat het gaat rammelen, vandaar.
Maar hartelijk dank voor het meedenken hoor!!
Een goed idee om die grill mee vast te zetten, maar ik ontkom toch niet aan de schroeven waar de baffle mee vastgezet wordt. Op diezelfde plaats komen ook die dopjes te zitten voor die grill zeg maar...
Ook die ringen zijn eigenlijk al klaargemaakt om met schroeven gemonteerd te worden. Daarnaast denk ik dat het gebruik van magneetjes een ongewenst effect opleveren voor het geluid. je hebt namelijk altijd kans dat het gaat rammelen, vandaar.
Maar hartelijk dank voor het meedenken hoor!!


