Reference Monitor, Fineermannetjes Style: KLAAR!!!

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Reference Monitor, Fineermannetjes Style: KLAAR!!!

Bericht door Porcino »

Ik zit een beetje te stoeien met mijn huidige zuiltjes. Het concept, een D'appo met Audax HM130G0 en SS D2905/970000 geeft me een heerlijk plezier in de muziek alleen het midlaag is toch duidelijk van een andere (=mindere)vklasse dan het hoog. Filtertechnisch kan er natuurlijknog wel wat beter, maar nu heb ik het volgende idee:

Ik wil niet de zoveelste Avalon Clone bouwen, ben ik een fan van papieren woofers wegens hun snelheid en de puntbron oplossingen. Ook bevalt het uiterlijk van mijn huidige zuiltjes meer dan prima. Het doel wordt dus om een zuiltje te ontwerpen met Scan Speak units. 2 weg d'appolito, met twee 15 cm revelator woofertjes (15W8350K00) en de D2905/970000, of de revelator tweeter.

Aan de units te zien kunnen ze goed samen werken, ook in een BR of gesloten systeem.

Speakerland heeft een vergelijkbaar idee uitgebouwd naar de Maxima, een speaker die ik niet al te prettig vind, iig niet in de opstelling daar. Hij is me te dood. Echter de plaatsing en detailrijkdom is me wel bijgebleven. (Zou trouwens heel goed kunnen dat het aan de gebruikte apapratuur lag...)

Zijn er hier mensen die de 15W8350K00 kennen, of een beter alternatief hebben? Ik ben vooral benieuwd naar het karacter van de unit als ik hem wat meer laag te verwerken geef, er komt dus voorlopig geen sub onder...
Laatst gewijzigd door Porcino op di 07 jul 2015, 8:42, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Fineermannetje
In memoriam †
Berichten: 30
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:45

Bericht door Fineermannetje »

Over laag heb je dan absoluut niet te klagen, en je gaat er zeker op vooruit.

Ik ken de units inclusief de 9700 tweeter omdat ik ze thuis heb gehad in een speciale uitvoering van Impulse. Ik heb namelijk nog zo'n kast daarvoor op zolder staan welke ik wilde afbouwen om een mooiere speaker te krijgen als mijn huidige reference monitor. Die laatste was dus een stuk mooier en daarom heb ik het niet afgebouwd.

Filtering is heel belangrijk, want die impulsen waren veel levendiger als de maxima, ik vind die ook te dood. Ontwerp kan ik messchien wel aankomen voor je.

Wat niet zo mooi is is als je er een mtm van maakt, dan krijg je niet de juiste hoogteafbeelding van bijvoorbeeld stemmen plus bundeld het geluid meer in tegenstelling tot wannbeer de tweeter bovenin zit.

Dus ik heb nog wel een kast voor je :wink:

Foto, is de speaker die ik thuis had, die achterste is mijn huidige refmon.
Bijlagen
133_3352.JPG
133_3352.JPG (19.01 KiB) 5478 keer bekeken
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

@ Fineermannetje: Je schrijft dat je de monitor beeter vind klinken. Kan je de verschillen beschrijven? Ik heb juist het effect dat ik met mijn d'appo's een vreselijk goed stereobeeld heb. Okej, ze zijn wat hoog, tweeter op 1,05 meter, dat was wel nodig maar ik heb nu echt niet het idee dat ik last heb van sprijdingsproblemen oid. Wat mijn bedoeling is, is een beetje een uitgebouwde A4 monitor te maken. Deze gebruikt naar ik begrepen heb dezelfde woofer. Meer is niet altijd beter, dat weet ik, maar vraag me af of een goed ontworpen MTM niet een beter resultaat kan geven... Misschien sowieso eens interessant om eens van gedachten te wissellen hierover...

Ook over die kast zit ik even na te denken. Is het een standaard impuls kast? Of is het een look-a-like kast?
Gebruikersavatar
Fineermannetje
In memoriam †
Berichten: 30
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:45

Bericht door Fineermannetje »

Ik heb de prototype gehoord van de impulse in d'apo, maar was niet mooi. Misschien wel als je de tweeter op oorhoogte zet maar dan word de kast veel te hoog.

De kast is een impulse aria se kast welke wel wat andere demping heeft.

Je kunt ze luisteren bij studio alkmaar.
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Kijk dan moet ik dat maar eens gaan proberen. Ondertussen heb ik ook ruzie met LspCAd lite, tijd voor wat anders.
Eventueel een soort van D’appo op basis van de A4 met een laagondersteuning, dus een MTW. De hoogte is niet zo’n probleem zonder WAF ghehe… Modulair opgebouwd met alle units in een eigen kast. Schetsjes volgen als ik weer thuis ben. Voor de 15W8350 vind ik een kast van 2,8 L met een poort van 5 cm2 … Dan heb ik een -3dB van 67 Hz. Dit moet toch echt beter kunnen. Indien ik ga voor een MTW wordt de middentoner in een gesloten kast onder gebracht.

Meer volgt later vandaag
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

poort van 5cm^2 zou ik wat groter nemen toch?

Winisd geeft hele andere maten als mogelijke output...
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Tja dat idee had ik dus ook, ga eerst mijn invoerbestanden maar eens controlleren. Verders vind ik het maar een onhandig programma. Misschien dat ik naast de bovenfrees ook maar een licentie WinISD koop...


Overigens zondag de beroemde Isis van Avalon gehoord (all Spectral set). Laat ik me zo uitdrukken: Punt :shock:
Gebruikersavatar
mluyben
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 10:30
Locatie: Friesland

Bericht door mluyben »

WinISD is gratis dus dat kost niet zoveel.. :wink:
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Dat hoor ik graag ;)
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

http://www.linearteam.dk

De pro schijnt beter te zijn....
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

Fineermannetje schreef:
Over laag heb je dan absoluut niet te klagen, en je gaat er zeker op vooruit.

Ik ken de units inclusief de 9700 tweeter omdat ik ze thuis heb gehad in een speciale uitvoering van Impulse. Ik heb namelijk nog zo'n kast daarvoor op zolder staan welke ik wilde afbouwen om een mooiere speaker te krijgen als mijn huidige reference monitor. Die laatste was dus een stuk mooier en daarom heb ik het niet afgebouwd.

Filtering is heel belangrijk, want die impulsen waren veel levendiger als de maxima, ik vind die ook te dood. Ontwerp kan ik messchien wel aankomen voor je.

Wat niet zo mooi is is als je er een mtm van maakt, dan krijg je niet de juiste hoogteafbeelding van bijvoorbeeld stemmen plus bundeld het geluid meer in tegenstelling tot wannbeer de tweeter bovenin zit.

Dus ik heb nog wel een kast voor je :wink:

Foto, is de speaker die ik thuis had, die achterste is mijn huidige refmon.

Welke speaker is dat exact die jij vóór je ref monitor heb staan? ( linkje misschien? ) Opbouw van units + filter? en hoe klonk het tov je ref mon?
Gebruikersavatar
Fineermannetje
In memoriam †
Berichten: 30
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:45

Bericht door Fineermannetje »

Mijn refmon heeft meer schmelz, emotie, betrokkenheid echter het laag van die andere was strakker en meer.

De afbeelding van mijn refmon was natuurlijker en voller ook op lage volumes terwijl de impulse, aria se extra, harder aangestuurd moest worden voor hij een mooie stage weergaf en alles in balans was.

Hij, de impulse, speelde wat meer in je gezicht en dat lag niet aan de plaatsing van de speakers.

Al met al denk ik dat het een en ander lag aan de wat lager rendement en impedantie van de impulsen op mijn buizenversterker waardoor die van mij makkelijker en muzikaler klonken.
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Denk idd dat de versterker combi hier zeker in zal meespelen. Bij mij komt er de ASR Emitter 1+ op te staan, een overkill versterker met 56A in 8 ohm, weleswaar heerlijk muzikaal en gedetailleerd. Zou die Aria stroomhonger hebben denk je? Filtering kan ook de Aria om zeep hebben geholpen natuurlijk...
Gebruikersavatar
Fineermannetje
In memoriam †
Berichten: 30
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:45

Bericht door Fineermannetje »

Hij speelde op een ayre en acoustic advance of zo iets veel makkelijker inderdaad, ik ben echter echt een buizengek :lol:

Bel hem eens op zou ik zeggen :wink:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Porcino,

het concept dat je in gedachte hebt moet goed kunnen lukken.
Er zijn echter meerdere varianten mogelijk.

Zelf zou ik de volgende combinatie overwegen:
2 stuks 15W8350K00 met de nieuwe 660000 als tweeter. D'appolito zou ik zeker doen, ik kan mij niet inbeelden dat het concept nadelig is in deze configuratie.
Eén 15W zou ik in een gesloten kast plaatsen (beter impulsgedrag), de andere met een passieve straler (diep afgestemd met Q tussen 0.5 en 0.7). Eigenlijk hetzelfde idee als bij mijn concave project. viewtopic.php?t=1102

Wat je ook kunt doen is de bovenste 15W vervangen door een 15M. De 15M kan bijna als bas worden ingezet, maar door de iets verkorte spreekspoel zou ik hem lichtjes sperren in het laag. 6db op 100 Hz of zo. Gewoon om hem wat te sparen bij zwaar baswerk.
Dan wordt het bijna een 3 weg systeem, of beter een 2 2/3 weg.
Het voordeel is dat je met het laagfilter kunt spelen en hem op die weg zeer flexibel kunt maken wat karakter betreft.
Het voordeel van de 15M tov de 15W ligt voor de hand. Het middengebied is veel hoogwaardiger bij de 15M.

Als alternatief op de 660000 zou je ook de neiuwste Eton keramisch tweeter kunnen overwegen. Klinkt frisser als de Scan Speak, is zeer klein (d'appolito voordeel) en relatief eenvoudig te filteren.
Met de 660000 zal je kast homogener zijn, met de Eton levendiger.

Groeten,
Ed.
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Hallo Asterduc,

Volgens mij hebben wij in Zutphen ook al staan praten. Dank voor je ideeen!

Heb zelf ook al even zitten spelen met die 660000, in combinatie met een 18W4531 G00

Maar ja, dan dus in TM opstelling, refmonII idee dus.
Overigens bouw ik eerst maar een paartje refmonI
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Project RefMon weer van stal gehaald, nu om af te maken!

Bericht door Porcino »

Hehe gevonden :D

Dat was een gezoek uit de eerste categorie, deze draad vinden. Na ja, die bovenstaande opmerking "Eerst maar eens de refmon bouwen" is een beetje ehh verwaterd. :roll:

Het begint weer te kriebelen dus ik dacht, waarom ook niet. De onderdelen van Dennis (wijlen Fineermannetje, je ziet hem hoger in het topic nog wel posten) van zolder gehaald. Het filter van Jan (Wowly) opgesnord en bij Ruud in Oss de tweeters en woofers besteld.

Na een weekeinde geklooi weer uitgevogeld hoe alles door Dennis bedoeld was en de lijmtangen maar eens aangedraaid. Zo eens wat foto's uploaden :)
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Scanspeak Revelator D'Appozuil

Bericht door Zweitse »

Hallo Porcino, deze speakers staan te koop op MP. Wellicht dat dit iets voor je is.

http://audio-tv-foto.marktplaats.nl/lui ... 4VB4M&df=1
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Scanspeak Revelator D'Appozuil

Bericht door Porcino »

Heb nu alles al, en de 970000 staat reeds in een andere speaker te spelen hier De info in dit draadje, op de laatste posting na, is uit 2006 :$... Tnx anyways!
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Reference Monitor SE, Fineermannetjes Style

Bericht door Wowly »

Mooi dat eht5 filter weer zijn werk kan gaan doen! Best kostbaar om zoites te lateh liggen in het stof. Heb je de speaker al werkende?

Jan

PS: iedere keer als ik deze post lees moet ik aan dennis denken....RIP bro!
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Reference Monitor SE, Fineermannetjes Style

Bericht door Porcino »

Hoi Jan,

Ik heb er even over gedaan om te besluiten of ik deze post wel moest oprakelen, of dat ik gewoon een nieuwe draad begon. Ik heb besloten het wel te doen. Ik heb Dennis maar weinig "in real life" meegemaakt maar vind het wel een eer "zijn" RefMon te mogen bouwen. Daarnaast moeten we hem ook niet vergeten, ik vond het een super vent!

Ik wil er ook alles aan doen om dit project nu naar behoren af te maken. (Dus schop me als ik weer stil dreig te vallen ;-)

(ben niet goed in dit soort dingen maar je begrijpt me wel denk ik)
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style

Bericht door Porcino »

En wederom na een veel te grote pauze een update:

Om het gedoe met het gat door 50mm MDF en de trespaplaat te maken en het dichtplamuren van oneffenheden te voorkomen heb ik toch maar nieuwe baffles gemaakt. De baspoort aan de voorkant, volgens Rolf gaat dat prima (met dank aan het draadje van Wowly uit 2005, heerlijk die zoekfunctie :goeie: ) De speakers komen redelijk dicht bij de muur te staan, met de poort aan de achterkant gaat dat bonken ben ik bang...

De 60mm Alu pijp (Hondansl style... :goeie: ) past perfect!
Bijlagen
This thread... ;-)
This thread... ;-)
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style

Bericht door Vinculum »

Porcino schreef:
En wederom na een veel te grote pauze een update:
Neuuuujj, valt best mee. Van september 2010 tot december 2011. ;)
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style

Bericht door r.ladage »

Tijd is een relatief begrip :rofl:
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style

Bericht door Porcino »

Tja, ooit begonnen in 2006 zie ik nu, draait al 5 jaar, deze draad. Na ja, de MUSsen hebben ook ruim 2 jaar geduurd... Verdubbel dat gewoon en doe er nog wat extra bij :sure:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”