Andere kast scan speak reference monitor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Wowly schreef:
Ik heb de stand gekopieerd van een stand van mijn neefje, die heeft ze onder een stel kleine boekenplanksspeakertjes staan van B&W. Alleen is die van mij veel groter gemaakt. Volgens mij staat de stand ook andersom 8)
Ja eigenlijk staat hij achterstevoren. O:) Andersom had waarschijnlijk niemand naar de stabiliteit gevraagd.

Is de houtnaam van dat fineer je inmiddels alweer te binnen geschoten? Alhoewel het van mij iets donkerder mag (ook interieur-afhankelijk), vind ik de tekening erg mooi.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Welke staat nu achtestevoren, die van hem of van mij? In het geval van die andere dan de mijne is het niet zo moeilijk om tegen de voorzijde aan te stoten en de luidspreker er van de achterzijde af telaten vallen. Overigens gebruiken ze ook een vierkante metalen plaat, en dat zal wel schelen. daarbij lijkt de poot van hun aan de voor-onderzijde verzwaard zodat ie achter niet zo snel zal onkantelen.

De de stand zoals ik hem gebruik (brede deel staat achter op de grond en achter bij de speaker) heeft juist als voordeel dat ie van voren moeilijk af te duwen valt.

De naam van het fineer weet ik niet, daar kan fineermannetje je aan helpen. Na het lakken wordt het fineer nog wel donkerder hoor. Ik denk iets van Berken ofzo??

Wowly
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Wowly schreef:
Welke staat nu achtestevoren, die van hem of van mij? In het geval van die andere dan de mijne is het niet zo moeilijk om tegen de voorzijde aan te stoten en de luidspreker er van de achterzijde af telaten vallen. Overigens gebruiken ze ook een vierkante metalen plaat, en dat zal wel schelen. daarbij lijkt de poot van hun aan de voor-onderzijde verzwaard zodat ie achter niet zo snel zal onkantelen.

De de stand zoals ik hem gebruik (brede deel staat achter op de grond en achter bij de speaker) heeft juist als voordeel dat ie van voren moeilijk af te duwen valt.
Bij jou staat hij achterstevoren. Als dat enkel is omdat je bang bent dat de luidspreker anders gemakkelijk van de stand te duwen is, zou je inderdaad een extra plaatje kunnen aanbrengen. Het gaat er maar om dat het draagvlak van de voorste drager wat wordt verlengd, zodat de luidspreker ook nog zijdelingse steun heeft als hij iets naar achteren schuift.

De stands van Avalon lijken inderdaad te zijn verzwaard, wat me geen overbodige luxe lijkt bij zo'n slanke bouw. Die verzwaring zit hier overigens aan de meest stabiele zijde, wat het meest effectief is.
Gebruikersavatar
Fineermannetje
In memoriam †
Berichten: 30
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:45

Bericht door Fineermannetje »

Mooi zeg die avalon, die ene heeft vexact jou fineer erop zitten, Gewaterd europees esdoorn :shock:

Avalon is nog heel traditioneel bezig zover ze op hun website laten zien, heb voor de zaak contact met hen gehad en ze wilde niet aan lignaflex :cry:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Niet aan de lignaflex? Maar 't is zo heerlijk makkelijk aanbrengen met die papieren rug, zelfs voor de beginner is er prima mee te werken. Eerlijk gezegd gebruik ik niet anders als ik 'ns een keer wat fineren moet, gemak dient de mens, toch?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Fineermannetje
In memoriam †
Berichten: 30
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:45

Bericht door Fineermannetje »

laat maar weten als je wat nodig hebt sander! :wink:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Bugger! Mijn kasten zijn niet perfect gefineerd :cry:.

Ik heb door het schuurstof niet gezien dat ik al door de fineer heen zat... Nu is op een rand van het facet een heel klein beetje het papier te zien. Je ziet het bijna niet, maar als je goe kijkt zie je dat het iets donkerder is. Dit effect zal dadelijk wel wat minder worden als ie gelakt is, maar toch. Ach ja, het moest toch érgens foutgaan, niet? Hebben we hier weer van geleerd! Altijd goed op de fineer letten, en niet denken dat het niet op kan, het is maar een dun laagje!

Ik heb met het schuren wel een nadeeltje gemerkt van de paperback, behalve dat het kops mogelijk te zien is. Namelijk dat het best lastig weg te schuren is als er een beetje contactlijm onder zit (wat er een beetje onderuit is gelopen bijv. met het aanrollen). Met name bij de facetten is dit lastig, omdat de schuine hoek een groter oppervlak is voor de uitpeurende contactlijm.

Ze zijn nu allebijde geschuurd, en voor het grootste deel contactlijmvrij gemaakt met behulp van de wasbenzine (werkt prima). Als je de contactlijm laat zitten of alleen wegkrabt of schuurt schijn je dit bij het lakken terug te gaan zien.

Heel misschien morgen de laag danish oil erop. Daarna komen de lagen plastic coating erover heen. Eerst nog ff wat zeer fijn schuurpapier kopen.

Wowly
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jan,

Even om teleurstellingen te voorkomen, Danish oil is dat echte olie? Zo ja dan wordt aflakken lastig, er is dan namelijk van een goede hechting geen sprake. Lak hecht namelijk niet op vette oppervlakken. Misschien dat er zich een film vormt over het oppervlak, maar die kan je er dan met je nagel zo afkrabben. Misschien iets om eerst even te proberen op een proefstukje?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Bedankt Sander voor je oplettendheid.

Ik heb contact gehad met Baptist, welke mij juist deze methode aanraadde.
Wat er gaat gebeuren is het vokgende:

eerst een laagje rustin danish oil. Dit is een soort olie met lak er al in. Na enkele lagen vormt zich er dan ook een hardere laag. Ik gebruik echter maar 1 laag, deze wordt zeer licht weggeschuurd.

Daarna meerdere lagen plastic coating, tot de juiste "hardheid. Tussen door schuren met zeer fijn papier. Het fineer moet doordrenkt zijn van de plastic coating, zodat het knal en knal hard wordt. Eric van de voorst heeft testen hiermee gedaan, en het is echt buts/deukvrij (hij heeft het proefstuk laten vallen, en met een schroevedraaier mishandeld, en het scheen echt goed te werken)

Als laatste een laagje danish oil om de lak weer wat op te halen.

Ik heb gisteren een laag van mijn fineer wat afval was gebruikt voor test, ook om te kijken wat het mooiste was. Rustin danish oil is het mooiste. Daarna rustin danish oil met de plastic coating, daarna de plastic coating alleen (zonder de danish oil eronder)

Wat grappig was dat ik overdreven veel erop heb gesmeerd, zowel van de danish oil als van de plastic coating, en vrij vlug na elkaar (de danish oil was net opgedroogd) en de plastic coating op de danish oil verdroegen elkaar prima!!!

Mocht het niet werken, dan word het weer veel schuren, maar dat verwacht ik niet.

Wowly
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Zo, vandaag na veel schuren mijn standaards in de donkergrijze (antraciet) hamerslag gezet.
Ziet er ontzettend gaaf uit, al zag ik het zelf :oops:
Het lijken wel echte productie-exemplaren uit de fabriek, zo netjes!!

In ieder geval heb ik nu een deel af. Komende week de fine kantjes volmaakt schuren en dan de laag danish oil erin zetten.
Dan schuren, dan 3 a 4 laagje plastic couting, dan weer danish oil
O nee daarvoor nog goede stands maken voor de kasten om te kunnen lakken en de gaten voor de units uitsnijden/gaten voor de speakon pluggen uitsnijden/gaten van de basreflex maken......Nog genoeg te doen zie ik wel.

Nog twee weekjes te gaan voor de luisterdag, dat haal ik denk ik wel (hoop ik)

Wowly
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Wowly schreef:
Nog twee weekjes te gaan voor de luisterdag, dat haal ik denk ik wel (hoop ik)

Wowly
Tuurlijk ga je dat halen...... :)
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Nou, de stands zijn in ieder geval af....
Bijlagen
standsaf.jpg
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Erg mooie kasten Wowly!, Frees je de woofer later uit?

Heb je welleens een rare resonantie gehoord in de scanspeak woofer? Martijn M (a.k.a. keyser) heeft een tone sweep gedaan en rond de 200-400 Hz resoneert er iets bij de woofers in beide kast. (het was niet de kast)

Succes!

mvg,

Montana
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Deed ie bij mij ook enigzins, minimaal, maar voldoende om het net te voelen.

En dat terwijl mijn kast extreem stevig is gemaakt (bracing, dikke wand, wand versschillende materialen, geen haakse hoe voor-achetrwaarts)

Wowly
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Weer lekker de gehele ochtend kunnen werken.

de gaten voor de units zijn nu bijgewerkt. Eerst snijden en daarna schuren gaat perfect.

net de basreflexpoort uitgefreesd (kleine radius ingezet) nu zijn de speakon chassisdelen aan de beurt.

Daarna alles nog eens goed nalopen met wasbenzine en dan de laag danish oil erop

Als het weer morgen ook zo meevalt gaat de 2 componentlak erop :P

Wowly

Edit: een paar fotootjes, alles is goed gegaan, alle gaten netjes en de kast goed geschuurd en daarna een laag danish oil erop!
Helaas zitten er wat krassen in het fineer die ik er niet uit geschuurd kreeg :( , jammer, maar niet te lang getreurd....
Bijlagen
Het fineer wordt al echt wat dieper qua structuur lijkt wel :)
Het fineer wordt al echt wat dieper qua structuur lijkt wel :)
Hier staan ze lekker uit te waaien in de wind!!
Hier staan ze lekker uit te waaien in de wind!!
Gebruikersavatar
Fineermannetje
In memoriam †
Berichten: 30
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:45

Bericht door Fineermannetje »

Gaaaaaaf :shock:

Maare krassen? :? dat is zonde. zitten ze zo diep dat ze niet te schuren zijn? en worden ze minder zichtbaar door de olie?
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ja, vrij diep, gebeurt toen ik ermee aan het werken was. Ik dacht dat de ondergrond vlak was.........

Je ziet het wel, maar ik verwacht dat het wel minder zal zijn met de 2k-coating....

Wowly
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Nou, zo goed als de danish oil ging, zo matig ging het met de twee componenten plastic coating, wat is dat vreemd spul zeg!!

Het komt allemaal vrij nauw, je moet na 2 uur maar binnen 4 uur de andere laag erop zetten. Dit omdat de nieuwe laag de oudere laag weer wat oplost zodat het een geheel wordt. Als je te lang wacht lost het niet meer in elkaar op ahw en gaat het rimpelen....

Laat dat spul nou heel erg stroperig zijn. Met een kwast blijf je lijnen trekken (of je moet het er héél dik opzetten, maar misschien is dat de bedoeling...), die je daarna goed blijft zien. Iedere keer weer heel erg goed schuren. Met een roller werkte niet, deze verbruikte excessief veel coating.....

Ik hoop maar dat korrel 400 en daarna 600 en daarna staalwol 00 een goed resultaat geeft. Het zal wel goed komen, omdat de laag nu dik is (misschien wel een halve mm) en de coating BIKKELhard schijnt te worden. En dát is lekker polijsten dacht ik zo.

Wel vreemd, zo'n hard materiaal op en "zachte" basis, ik ben blij dat ik er 4mm plaatjes op heb gezet om het uitzetten in de perken te houden.

Overigens, de hele mooie watering blijf je door de danish oil onderlaag erg goed zien, dus dát is in iedere geval gelukt!! :D

Wowly

PS: erg veel werk zo, iedere twee uur de litanie van het schuren en lakken...... (7 lagen....)Voor degene onder ons met haast, korte concentratiespanne of weinig doorzettingsvermogen.....niet aan beginnen.
Smitsmans
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 08 jan 2006, 16:06
Locatie: Den Helder

Bericht door Smitsmans »

Hoi Wowly,

Mooie speakers en de Reference Monitor is mijn favoriet na de Cup-a-Soup.

Je fineerwerk ziet er zeer goed uit. 8) Kon ook bijna niet anders met de ondersteuning die je hebt gehad. :wink:

Ik ben zeer benieuwd naar het eindresultaat van de afwerking. Erik van Voorts heeft eerst een laag coating gedaan en die tot op de bovenlaag van het fineer weggeschuurd. Daarna meer dan 10 lagen Danisch oil. Dus precies andersom dan jij doet.

Groeten, Guido
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Idd, precies andersom

Ik ben ook erg benieuwd...

Wowly
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Wow!

vandaag in één dag mijn filterkasten getekend, gezaagd, in elkaar gezet én gefineerd, hijg hijg hijg. Niet slecht voor een huisman die ook twee kinderen moet vermaken/verzorgen he?. Dagje uitharden en dan netjes in de danish oil zetten (plastic coating komt misschien later). Morgen de kasten van de speakers polijsten.

het zijn simpele rechtoerechtaan kastjes geworden waar het enorme filter in past. E.e.a. wordt aangesloten met speakonpluggen en zilverdraad. Tweets met 3 x 0,5 m2 getwist per aansluiting (plus en min) en de woofs met 6 x 0,5 m2 per aansluiting (plus en min).

De leverancier van de speakonpluggen heeft al een week geleden de chassisdelen geleverd, en zou de kabeldelen (haakse SPX-en, NL4FRX) nazenden. Wat blijkt, de importeur heeft ze al lange tijd niet binnen gekregen. Na wat aandringen en wijzen op dit forum zou hij wat rond gaan bellen. Drie minuten later belt ie op dat de importeur morgen de delen binnenkrijgt en ik ze donderdag in huis heb, mooi op tijd voor de luisterdag!

Enfin, ik ga maffen.

Wowly
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Sh^&T!!

Erg vreemd, ik ben de plastic coating aan het polijsten. Tijdens het opbrengen was ie vrij stropirig, itt tot waterig wat ze hadden verteld. Dit had tot gevolg dat je vegen ziet van de kwast. Heel lichtjes, maar je ziet ze. Tussen iedere laag opbrengen (7 lagen in het totaal) wat opgeschuurd, maar de laatste laag was nog niet geheel vlak.

vandaag de vegen eruit geschuurd met 240 korrel zodat je de vegen nét niet meer zag, daarna natschuren met 400 en 600 korrel. ik heb drie kanten van een kast gedaan, onder achter en een zijkant.

Wat schetst mijn verbazing, het gehele wateringeffect is eruit! Nog sterker, het lijkt wel bijna een negatief van hoe hij eerst was. Dit is goed te vergelijken omdat er gespiegeld is gefineerd. De ene zijde waar nog niets aan is gedaan is nog zéér mooi. Wel erg hoogglans, maar de watering (het tijgerveleffect zoals ik het noem) is nog steeds heel erg mooi.....

Balen. Morgen maar eens baptist bellen wat hier nu weer aan de hand is.......
Overigens heeft hij nu ruim drie dagen staan uitharden, maar ik vind nog steeds dat ie niet erg butsbestendig is (kleine testjes gedaan). En juist daarom is deze coating aanschaft... :evil: :evil:

ik hoop dat ze een goed verhaal hebben, want dit is van de regen in de drup :cry:

Wowly
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Nou, dat is mooi ruk zeg! Je hebt wel lang genoeg gewacht tussen de lagen in?
Alhoewel, als je tussen de lagen in hebt geschuurd, dan kan het nooit echt zacht geweest zijn, want als je schuurt, en het is zacht, dan is na 2 vagen je schuurpapier "vol".

En hoeveel lagen moet je er volgens die figuren op smeren? Als het heel dun spul is, dan zal 7 lagen ook niet erg dik zijn, en schuur je dat er snel weer afl. Misschien weer wat nieuwe lagen erop brengen? Is het spul op 1 of andere manier te spuiten misschien? Dan heb je in ieder geval geen last van vegen...

Groeten & succes!

Joris
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Wowly dat is echt niet goed, kun je eens geen fototje plaatsen?
Ik leef met je mee ----- :( :(
Misschien kan je er alles afschuren?
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Nou heb ik alles gedaan volgens het boekje.... Inbegrip schuren/drogen/optijd nieuwe laag aanbrengen etc.

Baptist gebeld maar zij hebben nog geen antwoord van engeland.

Net op de achterzijde van een kast (die geschuurd was) opnieuw een laag aangebracht. precies volgens de voorschriften. De coating was nu wat dunner (beetje) maar ik heb hem héél dik erop gezet. Nu vloeide hij een stuk beter. Mogelijk dat ik hem te dun heb opgebracht?

Om 12.30 de laag erop gezet, hij moet binnen twee uur droog zijn om evt een extra laag erop te zetten (wat ik dus niet doe)

Foto's heb ik, maar mijn vader heeft geen sd-card reader (ik logeer nu in zijn huis aagezien hij in österreich zit, kan nu wel lekker doorwerken :D )

Overigens kwam gelukkig het gehele wateringeffect helemaal terug!!!! ik ben weer helemaal blij!

Wowly
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”