keuze midden voor TL
Moderator: Beheerdersteam
keuze midden voor TL
Beste,
ik ben momenteel bezig met een drie weg TL (monacor units).
Na het artikel van Sietse over TL te lezen was ik een beetje verbaasd te lezen dat je absoluut geen dome mid mag gebruiken.
ik had echter wel een dome geselecteerd voor het mid weergave.
volgens de fabrieksspec's en karakteristieken zou ik wel een redelijk goede aansluiting hebben van laag op mid ...
Filter op 700 hz
Mid zou zijn de monacor DM-100 of DM-135.
Iemand tips ?
ik ben momenteel bezig met een drie weg TL (monacor units).
Na het artikel van Sietse over TL te lezen was ik een beetje verbaasd te lezen dat je absoluut geen dome mid mag gebruiken.
ik had echter wel een dome geselecteerd voor het mid weergave.
volgens de fabrieksspec's en karakteristieken zou ik wel een redelijk goede aansluiting hebben van laag op mid ...
Filter op 700 hz
Mid zou zijn de monacor DM-100 of DM-135.
Iemand tips ?
een manger werkt volgens hetzelfde principe, en dan is het ineens goed?richard schreef:Een dome middenluidspreker geeft vaak problemen omdat bij hoge frequenties het midden van de dome de andere richting op beweegt dan de rand.
Ik zou het gewoon proberen. Kan je niet een testkistje van spaanplaat maken?
De wereld is zo krom, dat wil je gewoon niet weten!!!teacher schreef:een manger werkt volgens hetzelfde principe, en dan is het ineens goed?richard schreef:Een dome middenluidspreker geeft vaak problemen omdat bij hoge frequenties het midden van de dome de andere richting op beweegt dan de rand.
Ik zou het gewoon proberen. Kan je niet een testkistje van spaanplaat maken?
Er zijn zo ook dome tweeters op de wereld waarvan naar mate de frekwentie stijgt het appraat steeds meer als een ringradiator werkt. In dit geval wordt het ook als een voordeel naar voren geschoven.
Hallo jgffw,jgffw schreef:Na het artikel van Sietse over TL te lezen was ik een beetje verbaasd te lezen dat je absoluut geen dome mid mag gebruiken.
Ik heb dat inderdaad geschreven en niet zonder reden. Ik heb jaren met een dome midden zitten klooien om van het beruchte/beroemde TL gat af te raken. Nooit echt gelukt. Het TL gat is een dip in de weergave van laag naar midden. Ik heb echt van alles zitten uit te proberen. Altijd noppes. Vandaar ook mijn topic "van filteren kun je gek worden". Doe wat je wilt, maar als je kunt, doe het dan ook maar eens op mijn manier. Alles 6 dB. Als ik had geweten dat het zo simpel opgelost kon worden was ik nu ietsjes minder antiek blond. En een domemidden kun je gerust wel even als basmidden schakelen.
Sietse
Hoi allemaal,
Zoals ik al schreef, ik had bij mijn vorige TL boxen een bas, domemidden en een dome tweeter. Het speelde wel, maar steeds na een tijdje luisteren dat er wat mist of zo. De hele boel gewoon confentioneel gefilterd met 12dB.
Dus ga je scheidings frequenties verschuiven, dingen es ompolen, andere filtercomponenten, todat je uiteindelijk filters hebt van ruim 200 gulden p.st.
En steeds niet wat je wilt. Tot in een K&T een duitser met een box ontwerp kwam dat ik een leuke box vond en hij filterde echt wel heel simpel. Dus, dure filter er uit en het ook zo geprobeerd. De domemidden als basmidden geschakeld met een spoel, alles 6 dB. En probleem opgelost. Sukkel die ik ben.
Hij maakte echter een fout. Hij had de basmidden ongefilterd er tussen. Dat dat niet werkt heeft ie inmiddels ook ontdekt.
Verder moet je gewoon doen wat je wilt, want meer kan ik er niet van zeggen. succes.
Sietse
Zoals ik al schreef, ik had bij mijn vorige TL boxen een bas, domemidden en een dome tweeter. Het speelde wel, maar steeds na een tijdje luisteren dat er wat mist of zo. De hele boel gewoon confentioneel gefilterd met 12dB.
Dus ga je scheidings frequenties verschuiven, dingen es ompolen, andere filtercomponenten, todat je uiteindelijk filters hebt van ruim 200 gulden p.st.
En steeds niet wat je wilt. Tot in een K&T een duitser met een box ontwerp kwam dat ik een leuke box vond en hij filterde echt wel heel simpel. Dus, dure filter er uit en het ook zo geprobeerd. De domemidden als basmidden geschakeld met een spoel, alles 6 dB. En probleem opgelost. Sukkel die ik ben.
Hij maakte echter een fout. Hij had de basmidden ongefilterd er tussen. Dat dat niet werkt heeft ie inmiddels ook ontdekt.
Verder moet je gewoon doen wat je wilt, want meer kan ik er niet van zeggen. succes.
Sietse
Ik zal maar beginnen bouwen zeker, zullen wel horen hoe het klinkt.
In ieder geval is de TL berekend op 40 Hz en de woofer heb ik op 1/3 van lengte geplaatst (had dit nog uit het speaker zelfbouw boek van elektuur).
Misschien kan ik bij een vriend eens een meting met microfoon gaan doen, dan "zie ik eens wat mijn oren zeggen" .
Voor de rest blijft het gewoon fun.
Groeten
In ieder geval is de TL berekend op 40 Hz en de woofer heb ik op 1/3 van lengte geplaatst (had dit nog uit het speaker zelfbouw boek van elektuur).
Misschien kan ik bij een vriend eens een meting met microfoon gaan doen, dan "zie ik eens wat mijn oren zeggen" .
Voor de rest blijft het gewoon fun.
Groeten
Kijk, dat zie ik nou iemand graag schrijven.jgffw schreef:Ik zal maar beginnen bouwen zeker, zullen wel horen hoe het klinkt.
In ieder geval is de TL berekend op 40 Hz en de woofer heb ik op 1/3 van lengte geplaatst (had dit nog uit het speaker zelfbouw boek van elektuur).
En die 1/3 ben ik vaker tegengekomen.
Succes en ik hoor het graag van je.
Sietse

