keuze midden voor TL

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
jgffw
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 10 okt 2004, 19:30

keuze midden voor TL

Bericht door jgffw »

Beste,
ik ben momenteel bezig met een drie weg TL (monacor units).
Na het artikel van Sietse over TL te lezen was ik een beetje verbaasd te lezen dat je absoluut geen dome mid mag gebruiken.

ik had echter wel een dome geselecteerd voor het mid weergave.
volgens de fabrieksspec's en karakteristieken zou ik wel een redelijk goede aansluiting hebben van laag op mid ...
Filter op 700 hz
Mid zou zijn de monacor DM-100 of DM-135.

Iemand tips ?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Een dome middenluidspreker geeft vaak problemen omdat bij hoge frequenties het midden van de dome de andere richting op beweegt dan de rand.
jgffw
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 10 okt 2004, 19:30

Bericht door jgffw »

dome midden gaat doorlopen tot 4000 hz, dan een dome hoog unit
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

richard schreef:
Een dome middenluidspreker geeft vaak problemen omdat bij hoge frequenties het midden van de dome de andere richting op beweegt dan de rand.
een manger werkt volgens hetzelfde principe, en dan is het ineens goed?

Ik zou het gewoon proberen. Kan je niet een testkistje van spaanplaat maken?
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

teacher schreef:
richard schreef:
Een dome middenluidspreker geeft vaak problemen omdat bij hoge frequenties het midden van de dome de andere richting op beweegt dan de rand.
een manger werkt volgens hetzelfde principe, en dan is het ineens goed?

Ik zou het gewoon proberen. Kan je niet een testkistje van spaanplaat maken?
De wereld is zo krom, dat wil je gewoon niet weten!!!

Er zijn zo ook dome tweeters op de wereld waarvan naar mate de frekwentie stijgt het appraat steeds meer als een ringradiator werkt. In dit geval wordt het ook als een voordeel naar voren geschoven.
jgffw
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 10 okt 2004, 19:30

Bericht door jgffw »

heu ?????

Mijn kast afmetingen liggen vast als ook de lage toon unit en de hoge toon unit.
In geval van DM-100 niet verkrijgbaar zal het de DM-135 worden of de MS-130.
Nu ja, de één is sneller tevreden dan de ander.
In ieder geval al bedankt voor tips.
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Je bent toch zeker wel op de hoogte dat je een kast moet tunen aan de hand van de gebruikte drivers voor het optimale resultaat?!?! :roll:
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

jgffw schreef:
Na het artikel van Sietse over TL te lezen was ik een beetje verbaasd te lezen dat je absoluut geen dome mid mag gebruiken.
Hallo jgffw,

Ik heb dat inderdaad geschreven en niet zonder reden. Ik heb jaren met een dome midden zitten klooien om van het beruchte/beroemde TL gat af te raken. Nooit echt gelukt. Het TL gat is een dip in de weergave van laag naar midden. Ik heb echt van alles zitten uit te proberen. Altijd noppes. Vandaar ook mijn topic "van filteren kun je gek worden". Doe wat je wilt, maar als je kunt, doe het dan ook maar eens op mijn manier. Alles 6 dB. Als ik had geweten dat het zo simpel opgelost kon worden was ik nu ietsjes minder antiek blond. En een domemidden kun je gerust wel even als basmidden schakelen. :D

Sietse
jgffw
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 10 okt 2004, 19:30

Bericht door jgffw »

Ik ben een "relatieve" beginneling en dacht geen rekening temoeten houden met een middentoner.
Als dit toch moet dan hoor ik graag hoe

Groetjes

Sietse, als ik het goed begrijp moet ik vooral oppassen voor de filter die een gat veroorzaakt, dus beter op 6db filteren
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

én, waarschijnlijk de middentoner een paar dB verzwakken.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Maar het beruchte tml gat zit toch tussen de 100 en 200 hz?
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Roland schreef:
Maar het beruchte tml gat zit toch tussen de 100 en 200 hz?
Dat is een gat wat veroorzaakt word door de TL (=laagsectie en heeft geen bal te maken met de mid). Het gat bij de mid wordt veroorzaakt door het filter, en is uiteraard goed weg te werken.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

De discussie gaat toch over het dichten van het tml gat met een middentoner? Mischien kan Sietse wat meer vertellen over de frequentie van het gat waar we het over hebben.
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Mijn reactie was gebaseerd op de volgende uitspraak:
jgffw schreef:

Sietse, als ik het goed begrijp moet ik vooral oppassen voor de filter die een gat veroorzaakt, dus beter op 6db filteren
Hier haal ik geen TL gat uit, maar een gat veroorzaakt door een filter.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

En daar heb je gelijk in!

toch blijft er het geval sietse en zijn grijze haren over het tml gat!

ik zou me over een tml gat geen zorgen maken bij 700 a 800 hz in ieder geval.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Hoi allemaal,

Zoals ik al schreef, ik had bij mijn vorige TL boxen een bas, domemidden en een dome tweeter. Het speelde wel, maar steeds na een tijdje luisteren dat er wat mist of zo. De hele boel gewoon confentioneel gefilterd met 12dB.
Dus ga je scheidings frequenties verschuiven, dingen es ompolen, andere filtercomponenten, todat je uiteindelijk filters hebt van ruim 200 gulden p.st.
En steeds niet wat je wilt. Tot in een K&T een duitser met een box ontwerp kwam dat ik een leuke box vond en hij filterde echt wel heel simpel. Dus, dure filter er uit en het ook zo geprobeerd. De domemidden als basmidden geschakeld met een spoel, alles 6 dB. En probleem opgelost. Sukkel die ik ben. :roll:

Hij maakte echter een fout. Hij had de basmidden ongefilterd er tussen. Dat dat niet werkt heeft ie inmiddels ook ontdekt.

Verder moet je gewoon doen wat je wilt, want meer kan ik er niet van zeggen. succes.

Sietse
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

@Sietse

Welke tml uit k&t heb je gemaakt?
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Hoi Roland,

Ik heb de Temperance uit K&T nr 2 - 2000 gebouwd, maar met andere speakers. Zie ook pag. 2 in het TL topic.
jgffw
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 10 okt 2004, 19:30

Bericht door jgffw »

Ik zal maar beginnen bouwen zeker, zullen wel horen hoe het klinkt.
In ieder geval is de TL berekend op 40 Hz en de woofer heb ik op 1/3 van lengte geplaatst (had dit nog uit het speaker zelfbouw boek van elektuur).

Misschien kan ik bij een vriend eens een meting met microfoon gaan doen, dan "zie ik eens wat mijn oren zeggen" .
Voor de rest blijft het gewoon fun.

Groeten
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

jgffw schreef:
Ik zal maar beginnen bouwen zeker, zullen wel horen hoe het klinkt.
In ieder geval is de TL berekend op 40 Hz en de woofer heb ik op 1/3 van lengte geplaatst (had dit nog uit het speaker zelfbouw boek van elektuur).
Kijk, dat zie ik nou iemand graag schrijven. =D>
En die 1/3 ben ik vaker tegengekomen.
Succes en ik hoor het graag van je.

Sietse
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Roland schreef:
En daar heb je gelijk in!

toch blijft er het geval sietse en zijn grijze haren over het tml gat!

ik zou me over een tml gat geen zorgen maken bij 700 a 800 hz in ieder geval.
Grijs of niet toch blijft het TL gat zo rond de 170/180 Hz
tenminste met 1 woofer
Plaats reactie