MMT met 2 of 2,5 weg filter?

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
mluyben
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 10:30
Locatie: Friesland

MMT met 2 of 2,5 weg filter?

Bericht door mluyben »

Ik ga als volgende project mijn center vervangen.
Aangezien er niet echt een passende center is wil deze zelf gaan ontwerpen
Mijn fronts zijn aangepaste Visaton CasaBlanca's met een andere bezetting [AL200, TI100 en KE25SC].
Ik zou eerst een ARIA2 achtige kast maken maar ik wil toch wat meer 'full range' dan de Aria aan kan..
Ik heb dus voorlopig gekozen voor een staande MMT [dus geen MTM] oplossing met AL130 en de KE25SC voor onder de TV. [Zelfde bezetting als de Couplet]
Nu zat ik me af te vragen wat de beste oplossing zou zijn, er een 2,5 weg van maken of een 2 weg.
Bij een 2,5 weg zou het mid en hoog voornamelijk uit de bovenste 2 speakers komen en waardoor volgens mij stemmen wat meer uit de TV lijken te komen.
Als het een 2 weg wordt dan ligt het centrum van het mid tussen de 2 AL130 in, wat een lager geluidsbeeld geeft.
Tevens lijken de simulaties van de 2,5 weg beter wat afstraling betreft.
Voor beide opties heb ik al een basis opzet voor het filter.
2 weg:
Afbeelding Afbeelding
2,5 weg:
Afbeelding Afbeelding

Kan iemand me vertellen wat nu het voor of nadeel is om het in 2 weg of 2,5 weg uit te voeren?
Gebruikersavatar
mluyben
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 10:30
Locatie: Friesland

Bericht door mluyben »

Niemand??
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Een staande center? Dan zou ik toch voor een 2-weg MTM gaan. Afstraalgedrag is gewoon beter. Ga je hem neerleggen, dan is een 2.5 weg de betere oplossing.

Voor een MMT is denk ik een 2.5 weg ook beter. Dan heb je minder interferentie van de onderste M met de tweeter (vanwegen de lange afstand). Bijkomend voordeel is dat je meteen je bafflestep compensatie hebt.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ik heb zelf goede ervaringen met een 2,5 weg systeem. Vond ik beter dan de 2-weg versie. Maar waarom bou je niet beide filters en kijk wat je het prettigst vindt?
Gebruikersavatar
mluyben
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 10:30
Locatie: Friesland

Bericht door mluyben »

Dank jullie,

Later, als ik echt ga bouwen leg ik wel uit waarom ik een staande center wil, dit heeft met het meubel te maken dat onder de TV komt.

Een MTM kan wel een beter afstraalgedrag hebben maar aangezien de center op de grond staat leek het mij beter om het mid/hoog zo hoog mogelijk te plaatsen omdat dan het geluid over de tafel en meer uit de TV lijkt te komen. Of is dit een onzin beredenering?
Center gaat ook iets onder een hoek gebouwd worden, zodat hij iets omhoog richting luisterplek gericht is.

@Deepspace: Ik wist nog van een eerdere vraag over liggende centers, dat je al gezegd had dat het dan eigenlijk een 2,5 weg moest worden.
Naar aanleiding van dat ben ik eens gaan experimenteren en kwam uiteindelijk om een MMT oplossing.

Ik denk dat ik inderdaad ga doen wat Edo zegt, alle twee de filters bouwen en dan maar luisteren/meten. Dit zou dan mijn eerste echte zelfbouw worden.....
Ik wist alleen niet of er valkuilen zijn met 2,5 weg..
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

mluyben schreef:
maar aangezien de center op de grond staat leek het mij beter om het mid/hoog zo hoog mogelijk te plaatsen omdat dan het geluid over de tafel en meer uit de TV lijkt te komen. Of is dit een onzin beredenering?
Lijkt me een heel duidelijke redenatie toch? MMT it is :)
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ik wist alleen niet of er valkuilen zijn met 2,5 weg..
Tuuuuuurlijk niet......... 8) Er is niks beters........ :twisted:
Gebruikersavatar
mluyben
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 10:30
Locatie: Friesland

Bericht door mluyben »

OK, ik zal als eerste het 2,5 weg filter uit proberen.
Wordt alleen geen 6db filter sietse :wink:
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Wordt alleen geen 6db filter sietse
:cry: :cry:
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”