Proteus kloon

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Ik zit met smart te wachten op het vervolg! :)
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Hier een simulatie van een mogelijk filter:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit is een tweede orde seriefilter. Bij de tweeter zie je 2 dips. De eerste bij 2500 Hz en de tweede bij 7600 Hz. Dit zijn kastreflecties.
De eerste kan ik nu redelijk omzeilen door een 2e orde filter te gebruiken, maar de tweede zal ik anders op moeten lossen.
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Dit is overigens de originele cub:
Afbeelding

Hier zit ook dezelfde soort dip in.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Bart_M schreef:
Dit is overigens de originele cub:


Hier zit ook dezelfde soort dip in.
Blijkbaar een onhebbelijkheidje die hoort bij de Focal tweeter. Beide curves lijken vrij veel op elkaar.
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Deze dip kwam ook naar voren met andere tweeters. Het is afhankelijk van het kastontwerp. Hoe zat het ook alweer? Elk voordeel...
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Bericht door Bean »

Bart_M schreef:
Deze dip kwam ook naar voren met andere tweeters. Het is afhankelijk van het kastontwerp. Hoe zat het ook alweer? Elk voordeel...
Wordt dit dan veroorzaakt door de randen boven en onder de tweeter of door de rand links en rechts van de tweeter?
Als het wordt veroorzaakt door de randen links en rechts dan kun je er nog iets aan doen door dezeaf te ronden of te schuinen.
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

De dip rond de 7500 Hz is de afstand van de buitenrand van de tweeter tot het facet. (4,5 cm)
Ik ga nog wel kijken of ik hier iets aan kan doen met een klein opzetstukje oid.
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

3 Filters om naar te luisteren en verder op te bouwen.
VLNR:
3e orde hoog, 2e orde laag serie
3e orde hoog en laag parallel
1 orde serie
Bijlagen
CC32.JPG
CC31.JPG
CC33.JPG
CC33.JPG (47.33 KiB) 3847 keer bekeken
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Hoi Bart,

dat heb je goed bekeken! Gewoon de filters naast elkaar gebouwd... De meesten zitten telkens bijvoorbeeld twee condensatoren te wisselen (solderen) om te luisteren, maar jij hebt t handiger aangepakt :)

Succes met luisteren!

Groeten, Joris
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Als je de onderdelen toevallig hebt liggen, zou je het nog eens twee en halfweg kunnen proberen. :idea: :?:
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

vigier schreef:
Hoi Bart,

dat heb je goed bekeken! Gewoon de filters naast elkaar gebouwd... De meesten zitten telkens bijvoorbeeld twee condensatoren te wisselen (solderen) om te luisteren, maar jij hebt t handiger aangepakt :)

Succes met luisteren!

Groeten, Joris
Op deze manier is het veel makkelijker om wijzigingen te maken.
Je kan zo switchen van filter, dus je hoort zo wat het beste klinkt.
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

sietse schreef:
Als je de onderdelen toevallig hebt liggen, zou je het nog eens twee en halfweg kunnen proberen. :idea: :?:
Veel aankopen :( en goed om je heen kijken of er iets op de tweedehands markt te krijgen is. Er zit ook een spoel in die ik van KT88 heb gekregen.

Maar helaas heb ik voor dit filter veel moeten kopen. Zal zo rond de €100 zijn voor 2 testfiltertjes. Maar aangezien dit de eerste opzet is, zal ik er nog niet zijn... :roll:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi Bart,

Goed plan! Maar let wel dat je feitelijk zonder zobel op de (mid)woofers erg veel verschil gaat horen tussen de diverse filters omdat er veel hoogfrequent wordt weergegeven door de (mid)woofers bij bv. het eerste orde filter. Ik zou minimaal een zobel proberen op alle filters, dat gaat prima door de condensator en weerstand simpelweg met twee krokodilleklemmen te bevestigen, inprikken en klaar, hoor je gelijk of er veel verschil is.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het is een mogelijke methode Bart wat je doet, maar ik ben bang dat je dit te vroeg doet. Zelf geloof ik meer in de standaard methode van een parallel filter, de kantelpunten kiezen die logisch zijn gegeven de drivers en dan dat filter net zo lang tweaken tot het optimaal klinkt. Ik heb de indruk dat de professionals het ook zo doen.

Dat filter bewaar je dan en dan kun je, als je denkt dat er misschien toch meer uit te halen valt, een ander filterconcept gaan toepassen. Andere hellingen, 2,5-weg ipv 2-weg als je niet meteen voor 2,5-weg had gekozen, seriefilter etc. Ook dit ga je dan weer helemaal optimaliseren.

Als je dan 2 of 3 filters hebt gebouwd, dan pas volgens jouw methode gaan vergelijken. Ik hoop dat ik niet te vervelend overkom, maar ik krijg de indruk dat geen van de huidige filters dicht genoeg bij een 'gewoon goed' filter zitten. En dan zou je op basis van je geplande vergelijk wel eens voor het verkeerde type kunnen kiezen.

Nog iets: als een filter gewoon 'recht' wordt ontworpen en er zit dan geen leven in, dan kan dat heel veel te maken hebben met het afstraalgedrag. Kies dan niet te snel voor het niet rechte filter omdat dat levendiger is (maar wel meer kleuring geeft). Probeer dan een filter te ontwerpen dat op 0 en 30 graden zo recht mogelijk is. Op 0 graden dus niet rechter dan op 30 graden. Of bijvoorbeeld dat een dip op 0 graden gecompenseerd wordt door een piek op 30 graden. Daarmee kun je negatieve effecten van diffractie minimaliseren.

Deze methode geeft bijna altijd garantie op een filter dat het predicaat 'gewoon goed' verdient, neutraal van klank is en toch levendig en dat kun je dan verder gaan optimaliseren, vooral op gehoor, terwijl je dan nog alleen met onderlinge hellingen speelt. Vooral die van de woofer, 2de of 3de orde of zo en dat kun je ook beïnvloeden met de zobel zoals Sander aangeeft (vooral handig in seriefilters).

Ik hoop dat je hier wat mee kan, hoewel het mogelijk tot wederom extra gedoe en uitgaven aan filteronderdelen kost. Maar goed, die kun je weer gebruiken voor een later project. Ik heb inmiddels een hele bak aan filteronderdelen op zolder liggen (een hobby kost nu eenmaal een paar centen :roll: ).
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

SSassen schreef:
Hi Bart,

Goed plan! Maar let wel dat je feitelijk zonder zobel op de (mid)woofers erg veel verschil gaat horen tussen de diverse filters omdat er veel hoogfrequent wordt weergegeven door de (mid)woofers bij bv. het eerste orde filter. Ik zou minimaal een zobel proberen op alle filters, dat gaat prima door de condensator en weerstand simpelweg met twee krokodilleklemmen te bevestigen, inprikken en klaar, hoor je gelijk of er veel verschil is.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Hi Sander, ik heb de Zobel filters wel liggen, maar nog niet ertussen hangen. In de simulatie maakt het bijna niets uit, vandaar dat ik eerst eens zo wilde luisteren.
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

jeroen_d schreef:
Het is een mogelijke methode Bart wat je doet, maar ik ben bang dat je dit te vroeg doet. Zelf geloof ik meer in de standaard methode van een parallel filter, de kantelpunten kiezen die logisch zijn gegeven de drivers en dan dat filter net zo lang tweaken tot het optimaal klinkt. Ik heb de indruk dat de professionals het ook zo doen.

Dat filter bewaar je dan en dan kun je, als je denkt dat er misschien toch meer uit te halen valt, een ander filterconcept gaan toepassen. Andere hellingen, 2,5-weg ipv 2-weg als je niet meteen voor 2,5-weg had gekozen, seriefilter etc. Ook dit ga je dan weer helemaal optimaliseren.

Als je dan 2 of 3 filters hebt gebouwd, dan pas volgens jouw methode gaan vergelijken. Ik hoop dat ik niet te vervelend overkom, maar ik krijg de indruk dat geen van de huidige filters dicht genoeg bij een 'gewoon goed' filter zitten. En dan zou je op basis van je geplande vergelijk wel eens voor het verkeerde type kunnen kiezen.
Het is niet zomaar een test filtertje hoor. Dit stadium hebben we al gehad.
Ik wilde gewoon 2 soorten filters opbouwen die bijna gelijk simuleren om zo te kijken waarmee ik verder zou gaan.
jeroen_d schreef:
Nog iets: als een filter gewoon 'recht' wordt ontworpen en er zit dan geen leven in, dan kan dat heel veel te maken hebben met het afstraalgedrag. Kies dan niet te snel voor het niet rechte filter omdat dat levendiger is (maar wel meer kleuring geeft). Probeer dan een filter te ontwerpen dat op 0 en 30 graden zo recht mogelijk is. Op 0 graden dus niet rechter dan op 30 graden. Of bijvoorbeeld dat een dip op 0 graden gecompenseerd wordt door een piek op 30 graden. Daarmee kun je negatieve effecten van diffractie minimaliseren.

Deze methode geeft bijna altijd garantie op een filter dat het predicaat 'gewoon goed' verdient, neutraal van klank is en toch levendig en dat kun je dan verder gaan optimaliseren, vooral op gehoor, terwijl je dan nog alleen met onderlinge hellingen speelt. Vooral die van de woofer, 2de of 3de orde of zo en dat kun je ook beïnvloeden met de zobel zoals Sander aangeeft (vooral handig in seriefilters).

Ik hoop dat je hier wat mee kan, hoewel het mogelijk tot wederom extra gedoe en uitgaven aan filteronderdelen kost. Maar goed, die kun je weer gebruiken voor een later project. Ik heb inmiddels een hele bak aan filteronderdelen op zolder liggen (een hobby kost nu eenmaal een paar centen :roll: ).
Ik denk dat ik idd nog wat uitgaven moet doen voordat ik een goed filter heb. Maar dat hoort bij de hobby. :roll: :)

Mijn referentie is tot nu toe steeds het 6 dB seriefilter. Hij meet niet echt recht, maar klinkt wel goed. Beter dan je zou denken als je naar de grafiek kijkt. Bij hogere volumes krijgt hij het wel moeilijker, maar dat komt vooral door de belasting van de tweeter.
Het andere (hogere orde) seriefilter heeft een stabieler geluidsbeeld, maar ik weet nog niet of hij dezelfde

Van boven naar beneden: 6dB seriefilter, 3 en 2e orde serie filter en 3 orde parallelfilter.
Onder de 1000Hz is er wel wat invloed van de kamer en dit zijn simulaties die vrij aardig kloppen met de werkelijkheid. Ik zal er een echte meting naast doen om te controleren.
Bijlagen
Serie 1h 1l.JPG
Serie 3h 2l.JPG
Para 3h 3l.JPG
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

wel heel benieuwd wat het gaat worden. Ik ben altijd nog eens van plan geweest zo'n proteus te maken
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Vanavond bij Bart geweest,

Maak jullie geen zorgen, het komt helemaal in orde. De huidge filters klinken al dermate goed dat ik er al tevreden mee zou zijn. Sterk punt is de enorme stereo-imaging, het loskomen van de kast. Er mag nog wat meer resolutie in wat mij betreft, maar dan is ie echt heel erg goed. In ieder geval is de stereo-imaging en het loskomen van de kast in zijn thuissituatie een héél stuk beter als mijn refmons......

Wowly
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Hey Jan,

was een gezellig luisteravondje.
Was wel benieuwd hoe een bekend ontwerp zich zou verhouden tot mijn speakertje.
Zeker omdat ze nu eens in dezelfde ruimte stonden te spelen.

Ik moet zeggen dat de Ref Mon een zeer aangename speaker is om lang naar te luisteren zonder duf te zijn. Klankbalans was ook goed. Maar op stereobeeld was mijn speakertje toch wat beter.
De speakers verdwijnen helemaal in de ruimte.

Qua afwerkingsniveau heb ik nog veel te doen. Zeker nu mijn vriendin de kasten van Wowly heeft gezien. Erg fraai Jan!
Misschien mag ik het filter nu ook extern doen. :lol:

Was leuk, moeten we nog eens doen.

Bart
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Leuk verslag. Wowly heeft de kracht van d'Appolito gehoord. Het is erg moeilijk om het beste van beide werelden te combineren, maar al tunend aan je filter zou je een heel eind moeten komen. Dezelfde resolutie bereiken, zoals Wowly aangeeft, dat wordt denk ik wel een hele opgaaf met de HDS132. Erg mooi drivertje maar ik weet niet of die in staat is de resolutie van SS te halen. Als ik hier tenminste goed interpreteer wat Wowly bedoeld en dat het met name het midden aangaat.
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Een sneak peak van het eindresultaat...
Nog niet klaar en er komen betere foto's.
Bijlagen
CC34.jpg
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Whuh? wat? hé, wie maakt me daar wakker? Bart? Ben je aan het afwerken begonnen, toch, maar eens? :D :wink:

Ziet er heel erg mooi uit man! Hoe ga je het afwerken? qua toplaag?

Jan
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

=D> =D>
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Leuk om te lezen jongens. Leuk verslag en mooie afwerking Bart.
Wat betreft SS en de HDS...Vrees dat de HDS een heeeeel eind gaat komen in vergelijking met de SS qua resolutie.
(Of valt het nu op dat ik een voorliefde heb voor de peerless units???.... :shock: )
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Het heeft al zo lang geduurd voordat ik mijn speakers op dit punt heb, dat ik de afwerking ook helemaal super wil hebben. Ik heb deze dus uitbesteed aan een heel kundig persoon. Voordeel is dat ze nu snel klaar zijn en er beter uit komen te zien dan ik zelf zou kunnen doen. :roll:
Het is dus een kwestie van Zelf-Laten-Doen geworden. :lol:

De speakers worden ook nog 3 x afgelakt met blanke lak.
Maar ik zal zeker foto's posten van het eindresultaat.

Ik heb nu een maand geen muziek, maar straks zijn wel ineens alle 4 de speakers klaar. 8)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”