Proteus kloon
Moderator: Beheerdersteam
Hier een simulatie van een mogelijk filter:



Dit is een tweede orde seriefilter. Bij de tweeter zie je 2 dips. De eerste bij 2500 Hz en de tweede bij 7600 Hz. Dit zijn kastreflecties.
De eerste kan ik nu redelijk omzeilen door een 2e orde filter te gebruiken, maar de tweede zal ik anders op moeten lossen.
Dit is een tweede orde seriefilter. Bij de tweeter zie je 2 dips. De eerste bij 2500 Hz en de tweede bij 7600 Hz. Dit zijn kastreflecties.
De eerste kan ik nu redelijk omzeilen door een 2e orde filter te gebruiken, maar de tweede zal ik anders op moeten lossen.
Wordt dit dan veroorzaakt door de randen boven en onder de tweeter of door de rand links en rechts van de tweeter?Bart_M schreef:Deze dip kwam ook naar voren met andere tweeters. Het is afhankelijk van het kastontwerp. Hoe zat het ook alweer? Elk voordeel...
Als het wordt veroorzaakt door de randen links en rechts dan kun je er nog iets aan doen door dezeaf te ronden of te schuinen.
Op deze manier is het veel makkelijker om wijzigingen te maken.vigier schreef:Hoi Bart,
dat heb je goed bekeken! Gewoon de filters naast elkaar gebouwd... De meesten zitten telkens bijvoorbeeld twee condensatoren te wisselen (solderen) om te luisteren, maar jij hebt t handiger aangepakt
Succes met luisteren!
Groeten, Joris
Je kan zo switchen van filter, dus je hoort zo wat het beste klinkt.
Veel aankopensietse schreef:Als je de onderdelen toevallig hebt liggen, zou je het nog eens twee en halfweg kunnen proberen.![]()
Maar helaas heb ik voor dit filter veel moeten kopen. Zal zo rond de €100 zijn voor 2 testfiltertjes. Maar aangezien dit de eerste opzet is, zal ik er nog niet zijn...
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Hi Bart,
Goed plan! Maar let wel dat je feitelijk zonder zobel op de (mid)woofers erg veel verschil gaat horen tussen de diverse filters omdat er veel hoogfrequent wordt weergegeven door de (mid)woofers bij bv. het eerste orde filter. Ik zou minimaal een zobel proberen op alle filters, dat gaat prima door de condensator en weerstand simpelweg met twee krokodilleklemmen te bevestigen, inprikken en klaar, hoor je gelijk of er veel verschil is.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Goed plan! Maar let wel dat je feitelijk zonder zobel op de (mid)woofers erg veel verschil gaat horen tussen de diverse filters omdat er veel hoogfrequent wordt weergegeven door de (mid)woofers bij bv. het eerste orde filter. Ik zou minimaal een zobel proberen op alle filters, dat gaat prima door de condensator en weerstand simpelweg met twee krokodilleklemmen te bevestigen, inprikken en klaar, hoor je gelijk of er veel verschil is.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Het is een mogelijke methode Bart wat je doet, maar ik ben bang dat je dit te vroeg doet. Zelf geloof ik meer in de standaard methode van een parallel filter, de kantelpunten kiezen die logisch zijn gegeven de drivers en dan dat filter net zo lang tweaken tot het optimaal klinkt. Ik heb de indruk dat de professionals het ook zo doen.
Dat filter bewaar je dan en dan kun je, als je denkt dat er misschien toch meer uit te halen valt, een ander filterconcept gaan toepassen. Andere hellingen, 2,5-weg ipv 2-weg als je niet meteen voor 2,5-weg had gekozen, seriefilter etc. Ook dit ga je dan weer helemaal optimaliseren.
Als je dan 2 of 3 filters hebt gebouwd, dan pas volgens jouw methode gaan vergelijken. Ik hoop dat ik niet te vervelend overkom, maar ik krijg de indruk dat geen van de huidige filters dicht genoeg bij een 'gewoon goed' filter zitten. En dan zou je op basis van je geplande vergelijk wel eens voor het verkeerde type kunnen kiezen.
Nog iets: als een filter gewoon 'recht' wordt ontworpen en er zit dan geen leven in, dan kan dat heel veel te maken hebben met het afstraalgedrag. Kies dan niet te snel voor het niet rechte filter omdat dat levendiger is (maar wel meer kleuring geeft). Probeer dan een filter te ontwerpen dat op 0 en 30 graden zo recht mogelijk is. Op 0 graden dus niet rechter dan op 30 graden. Of bijvoorbeeld dat een dip op 0 graden gecompenseerd wordt door een piek op 30 graden. Daarmee kun je negatieve effecten van diffractie minimaliseren.
Deze methode geeft bijna altijd garantie op een filter dat het predicaat 'gewoon goed' verdient, neutraal van klank is en toch levendig en dat kun je dan verder gaan optimaliseren, vooral op gehoor, terwijl je dan nog alleen met onderlinge hellingen speelt. Vooral die van de woofer, 2de of 3de orde of zo en dat kun je ook beïnvloeden met de zobel zoals Sander aangeeft (vooral handig in seriefilters).
Ik hoop dat je hier wat mee kan, hoewel het mogelijk tot wederom extra gedoe en uitgaven aan filteronderdelen kost. Maar goed, die kun je weer gebruiken voor een later project. Ik heb inmiddels een hele bak aan filteronderdelen op zolder liggen (een hobby kost nu eenmaal een paar centen
).
Dat filter bewaar je dan en dan kun je, als je denkt dat er misschien toch meer uit te halen valt, een ander filterconcept gaan toepassen. Andere hellingen, 2,5-weg ipv 2-weg als je niet meteen voor 2,5-weg had gekozen, seriefilter etc. Ook dit ga je dan weer helemaal optimaliseren.
Als je dan 2 of 3 filters hebt gebouwd, dan pas volgens jouw methode gaan vergelijken. Ik hoop dat ik niet te vervelend overkom, maar ik krijg de indruk dat geen van de huidige filters dicht genoeg bij een 'gewoon goed' filter zitten. En dan zou je op basis van je geplande vergelijk wel eens voor het verkeerde type kunnen kiezen.
Nog iets: als een filter gewoon 'recht' wordt ontworpen en er zit dan geen leven in, dan kan dat heel veel te maken hebben met het afstraalgedrag. Kies dan niet te snel voor het niet rechte filter omdat dat levendiger is (maar wel meer kleuring geeft). Probeer dan een filter te ontwerpen dat op 0 en 30 graden zo recht mogelijk is. Op 0 graden dus niet rechter dan op 30 graden. Of bijvoorbeeld dat een dip op 0 graden gecompenseerd wordt door een piek op 30 graden. Daarmee kun je negatieve effecten van diffractie minimaliseren.
Deze methode geeft bijna altijd garantie op een filter dat het predicaat 'gewoon goed' verdient, neutraal van klank is en toch levendig en dat kun je dan verder gaan optimaliseren, vooral op gehoor, terwijl je dan nog alleen met onderlinge hellingen speelt. Vooral die van de woofer, 2de of 3de orde of zo en dat kun je ook beïnvloeden met de zobel zoals Sander aangeeft (vooral handig in seriefilters).
Ik hoop dat je hier wat mee kan, hoewel het mogelijk tot wederom extra gedoe en uitgaven aan filteronderdelen kost. Maar goed, die kun je weer gebruiken voor een later project. Ik heb inmiddels een hele bak aan filteronderdelen op zolder liggen (een hobby kost nu eenmaal een paar centen
Hi Sander, ik heb de Zobel filters wel liggen, maar nog niet ertussen hangen. In de simulatie maakt het bijna niets uit, vandaar dat ik eerst eens zo wilde luisteren.SSassen schreef:Hi Bart,
Goed plan! Maar let wel dat je feitelijk zonder zobel op de (mid)woofers erg veel verschil gaat horen tussen de diverse filters omdat er veel hoogfrequent wordt weergegeven door de (mid)woofers bij bv. het eerste orde filter. Ik zou minimaal een zobel proberen op alle filters, dat gaat prima door de condensator en weerstand simpelweg met twee krokodilleklemmen te bevestigen, inprikken en klaar, hoor je gelijk of er veel verschil is.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Het is niet zomaar een test filtertje hoor. Dit stadium hebben we al gehad.jeroen_d schreef:Het is een mogelijke methode Bart wat je doet, maar ik ben bang dat je dit te vroeg doet. Zelf geloof ik meer in de standaard methode van een parallel filter, de kantelpunten kiezen die logisch zijn gegeven de drivers en dan dat filter net zo lang tweaken tot het optimaal klinkt. Ik heb de indruk dat de professionals het ook zo doen.
Dat filter bewaar je dan en dan kun je, als je denkt dat er misschien toch meer uit te halen valt, een ander filterconcept gaan toepassen. Andere hellingen, 2,5-weg ipv 2-weg als je niet meteen voor 2,5-weg had gekozen, seriefilter etc. Ook dit ga je dan weer helemaal optimaliseren.
Als je dan 2 of 3 filters hebt gebouwd, dan pas volgens jouw methode gaan vergelijken. Ik hoop dat ik niet te vervelend overkom, maar ik krijg de indruk dat geen van de huidige filters dicht genoeg bij een 'gewoon goed' filter zitten. En dan zou je op basis van je geplande vergelijk wel eens voor het verkeerde type kunnen kiezen.
Ik wilde gewoon 2 soorten filters opbouwen die bijna gelijk simuleren om zo te kijken waarmee ik verder zou gaan.
Ik denk dat ik idd nog wat uitgaven moet doen voordat ik een goed filter heb. Maar dat hoort bij de hobby.jeroen_d schreef:Nog iets: als een filter gewoon 'recht' wordt ontworpen en er zit dan geen leven in, dan kan dat heel veel te maken hebben met het afstraalgedrag. Kies dan niet te snel voor het niet rechte filter omdat dat levendiger is (maar wel meer kleuring geeft). Probeer dan een filter te ontwerpen dat op 0 en 30 graden zo recht mogelijk is. Op 0 graden dus niet rechter dan op 30 graden. Of bijvoorbeeld dat een dip op 0 graden gecompenseerd wordt door een piek op 30 graden. Daarmee kun je negatieve effecten van diffractie minimaliseren.
Deze methode geeft bijna altijd garantie op een filter dat het predicaat 'gewoon goed' verdient, neutraal van klank is en toch levendig en dat kun je dan verder gaan optimaliseren, vooral op gehoor, terwijl je dan nog alleen met onderlinge hellingen speelt. Vooral die van de woofer, 2de of 3de orde of zo en dat kun je ook beïnvloeden met de zobel zoals Sander aangeeft (vooral handig in seriefilters).
Ik hoop dat je hier wat mee kan, hoewel het mogelijk tot wederom extra gedoe en uitgaven aan filteronderdelen kost. Maar goed, die kun je weer gebruiken voor een later project. Ik heb inmiddels een hele bak aan filteronderdelen op zolder liggen (een hobby kost nu eenmaal een paar centen).
Mijn referentie is tot nu toe steeds het 6 dB seriefilter. Hij meet niet echt recht, maar klinkt wel goed. Beter dan je zou denken als je naar de grafiek kijkt. Bij hogere volumes krijgt hij het wel moeilijker, maar dat komt vooral door de belasting van de tweeter.
Het andere (hogere orde) seriefilter heeft een stabieler geluidsbeeld, maar ik weet nog niet of hij dezelfde
Van boven naar beneden: 6dB seriefilter, 3 en 2e orde serie filter en 3 orde parallelfilter.
Onder de 1000Hz is er wel wat invloed van de kamer en dit zijn simulaties die vrij aardig kloppen met de werkelijkheid. Ik zal er een echte meting naast doen om te controleren.
Vanavond bij Bart geweest,
Maak jullie geen zorgen, het komt helemaal in orde. De huidge filters klinken al dermate goed dat ik er al tevreden mee zou zijn. Sterk punt is de enorme stereo-imaging, het loskomen van de kast. Er mag nog wat meer resolutie in wat mij betreft, maar dan is ie echt heel erg goed. In ieder geval is de stereo-imaging en het loskomen van de kast in zijn thuissituatie een héél stuk beter als mijn refmons......
Wowly
Maak jullie geen zorgen, het komt helemaal in orde. De huidge filters klinken al dermate goed dat ik er al tevreden mee zou zijn. Sterk punt is de enorme stereo-imaging, het loskomen van de kast. Er mag nog wat meer resolutie in wat mij betreft, maar dan is ie echt heel erg goed. In ieder geval is de stereo-imaging en het loskomen van de kast in zijn thuissituatie een héél stuk beter als mijn refmons......
Wowly
Hey Jan,
was een gezellig luisteravondje.
Was wel benieuwd hoe een bekend ontwerp zich zou verhouden tot mijn speakertje.
Zeker omdat ze nu eens in dezelfde ruimte stonden te spelen.
Ik moet zeggen dat de Ref Mon een zeer aangename speaker is om lang naar te luisteren zonder duf te zijn. Klankbalans was ook goed. Maar op stereobeeld was mijn speakertje toch wat beter.
De speakers verdwijnen helemaal in de ruimte.
Qua afwerkingsniveau heb ik nog veel te doen. Zeker nu mijn vriendin de kasten van Wowly heeft gezien. Erg fraai Jan!
Misschien mag ik het filter nu ook extern doen.
Was leuk, moeten we nog eens doen.
Bart
was een gezellig luisteravondje.
Was wel benieuwd hoe een bekend ontwerp zich zou verhouden tot mijn speakertje.
Zeker omdat ze nu eens in dezelfde ruimte stonden te spelen.
Ik moet zeggen dat de Ref Mon een zeer aangename speaker is om lang naar te luisteren zonder duf te zijn. Klankbalans was ook goed. Maar op stereobeeld was mijn speakertje toch wat beter.
De speakers verdwijnen helemaal in de ruimte.
Qua afwerkingsniveau heb ik nog veel te doen. Zeker nu mijn vriendin de kasten van Wowly heeft gezien. Erg fraai Jan!
Misschien mag ik het filter nu ook extern doen.
Was leuk, moeten we nog eens doen.
Bart
Leuk verslag. Wowly heeft de kracht van d'Appolito gehoord. Het is erg moeilijk om het beste van beide werelden te combineren, maar al tunend aan je filter zou je een heel eind moeten komen. Dezelfde resolutie bereiken, zoals Wowly aangeeft, dat wordt denk ik wel een hele opgaaf met de HDS132. Erg mooi drivertje maar ik weet niet of die in staat is de resolutie van SS te halen. Als ik hier tenminste goed interpreteer wat Wowly bedoeld en dat het met name het midden aangaat.
Het heeft al zo lang geduurd voordat ik mijn speakers op dit punt heb, dat ik de afwerking ook helemaal super wil hebben. Ik heb deze dus uitbesteed aan een heel kundig persoon. Voordeel is dat ze nu snel klaar zijn en er beter uit komen te zien dan ik zelf zou kunnen doen.
Het is dus een kwestie van Zelf-Laten-Doen geworden.
De speakers worden ook nog 3 x afgelakt met blanke lak.
Maar ik zal zeker foto's posten van het eindresultaat.
Ik heb nu een maand geen muziek, maar straks zijn wel ineens alle 4 de speakers klaar.
Het is dus een kwestie van Zelf-Laten-Doen geworden.
De speakers worden ook nog 3 x afgelakt met blanke lak.
Maar ik zal zeker foto's posten van het eindresultaat.
Ik heb nu een maand geen muziek, maar straks zijn wel ineens alle 4 de speakers klaar.


