Nieuw Peerless/Seas ontwerp.
Moderator: Beheerdersteam
Nee, helaas....... of misschien niet........jeroen_d schreef:Waren het originele Eidolon's?
Ik zou de verschillen persoonlijk wat anders verwoorden:
We hebben in eerste instantie de Eidolons vergeleken met de eVe's (mijn oude speakers) op mijn Plinius set. Het verschil tussen de twee speakers verbaasde mij wel een beetje. In absolute zin blijkt de Eidolon gewoon een veel betere speaker te zijn. Met name opvallend was het veel transparantere en gedetailleerde middengebied. Daardoor was ook de aftekening en plaatsing veel beter. Een groter verschil dan ik had verwacht. Ook het laag van de Eidolons was een stuk doortekender, strakker en gaat een stukje dieper. Op zich niet verwonderlijk.
Ook ten aanzien van het klankkarakter bleken er duidelijke verschillen te zijn. De eVe's zijn inderdaad een stuk warmer van klank dan de Eidolons. De Eidolons zijn inderdaad een stuk natuurlijker wat dat betreft. De oorzaak is zeer waarschijnlijk gelegen in het verschil in conusmateriaal: papier vs ceramiek. De papieren conus verhult gewoon wat meer en geeft wat kleuring mee. Het ceramiek heb ik daarop nog niet kunnen betrappen.
Robbert stelt inderdaad ook naar mijn mening terecht dat ondanks dat de Eidolons gewoon de betere speakers zijn, dat niet wil zeggen dat ze ook in alle gevallen de voorkeur genieten. Ik luister graag naar blues en dan ben ik niet zo zeer op zoek naar het laatste beetje detail en doortekening. Het gaat mij dan meer om de sfeer. Gewoon lekker meestampen zeg maar......
De combie van de Eidolon's met Naim blijkt in dat geval een mooi compromis. Dat gaat ten koste van de absolute controle. Het geheel verliest aan detailniveau en absolute kwaliteit, maar wordt wel een stukje ongecompliceerder om naar te luisteren. Slechte opnames zijn daardoor beter te pruimen. Maar wel tegen een prijs....... De combinatie van de Plinius set met de eVe's blijkt meer controle op te leveren dan met de Naim set. De eVe's worden als het ware wat beter getemt. Wat mij betreft met een beter resultaat tot gevolg.
Mijn conclusie?
Ik ben toch wel erg verslaafd geraakt aan de kwaliteiten van mijn huidige systeem. De Plinius set gaat dus niet zomaar de deur uit. Ik ben aan de andere kant wel erg benieuwd wat een Naim set van een hogere orde zou doen op mijn Eidolons. Ik denk dat ik binnenkort eens iets regelen in die richting.
Verbaasd me niets, je verslag Dennis. Hetzelfde verschil was duidelijk toen we de ref monitors van Martijn M vergeleken met de Apocalypsia van Montana. Wat betreft de bas een beetje oneerlijk vergelijk aangezien de ref monitor een tweeweg basreflex is, maar wat midden en hoog betreft komt het helemaal overeen.
Doordat ik het filter voor Montana heb gebouwd, meen ik te kunnen beweren dat het verschil in transparantie in het middengebied niet alleen door de middentoner wordt gemaakt, maar vooral door de tweeter (zet de tweeter maar eens uit om erachter te komen hoeveel transparantie je dan mist...) Het is ongelooflijk hoe je het systeem kan tunen en een totaal verschillend karakter kan meegeven door het tweeter niveau aan te passen. Van boterzacht tot lekker fel, terwijl het detail niet verloren gaat bij een zachte afstemming. Montana wil lekker fel dus daar heb ik me aan gehouden. Op zich geldt dit tuning effect ook voor andere tweeters, maar met die Thiel hoog unit is het toch een verhaal apart.
Ik heb niet kunnen ontdekken dat de mid (C89-T6) transparanter is dan de HDS152 excl van Peerless, maar daarbij moet worden opgemerkt dat de HDS152 excl een uitzonderling op de regel is en niet met een relatief grote papieren mid kan worden vergeleken.
Het hoog van mijn eigen systeem is direct vergelijkbaar met de ref. monitor, rustig en zacht. Heel mooi maar niet de transparantie van de Thiel tweeter. Ook bij ringradiators, incl de dure, of alu tweeters, heb ik deze transparantie nog niet gehoord. Heel apart.
Doordat ik het filter voor Montana heb gebouwd, meen ik te kunnen beweren dat het verschil in transparantie in het middengebied niet alleen door de middentoner wordt gemaakt, maar vooral door de tweeter (zet de tweeter maar eens uit om erachter te komen hoeveel transparantie je dan mist...) Het is ongelooflijk hoe je het systeem kan tunen en een totaal verschillend karakter kan meegeven door het tweeter niveau aan te passen. Van boterzacht tot lekker fel, terwijl het detail niet verloren gaat bij een zachte afstemming. Montana wil lekker fel dus daar heb ik me aan gehouden. Op zich geldt dit tuning effect ook voor andere tweeters, maar met die Thiel hoog unit is het toch een verhaal apart.
Ik heb niet kunnen ontdekken dat de mid (C89-T6) transparanter is dan de HDS152 excl van Peerless, maar daarbij moet worden opgemerkt dat de HDS152 excl een uitzonderling op de regel is en niet met een relatief grote papieren mid kan worden vergeleken.
Het hoog van mijn eigen systeem is direct vergelijkbaar met de ref. monitor, rustig en zacht. Heel mooi maar niet de transparantie van de Thiel tweeter. Ook bij ringradiators, incl de dure, of alu tweeters, heb ik deze transparantie nog niet gehoord. Heel apart.
He Dennis, waar is je G?? dan weet ik gelijk dat jij het bent 
Jij hebt 't iets uitgebreider neer gezet. idd een duidelijk stukje.
Ik denk metname het vermogen van mijn amp speelt een grote rol voor de controle, daar waar de plinius natuurlijk een heel zwaar "beest" is die echt power levert.
En wanneer de naim amp die absolute controle levert zoals je plinius, dan ben je denk ik een hoop € verder
S6 iig.
Mocht je die demo krijgen dan kan ik natuurlijk ook nog wel een keertje mijn NAP150x meebrengen om dat verschil weer eens te horen/bevestigen.
BTW, in mijn eigen akoestiek klonk het vandaag toch allemaal weer wat anders.
Jij hebt 't iets uitgebreider neer gezet. idd een duidelijk stukje.
Ik denk metname het vermogen van mijn amp speelt een grote rol voor de controle, daar waar de plinius natuurlijk een heel zwaar "beest" is die echt power levert.
En wanneer de naim amp die absolute controle levert zoals je plinius, dan ben je denk ik een hoop € verder
S6 iig.
Mocht je die demo krijgen dan kan ik natuurlijk ook nog wel een keertje mijn NAP150x meebrengen om dat verschil weer eens te horen/bevestigen.
BTW, in mijn eigen akoestiek klonk het vandaag toch allemaal weer wat anders.
