Nieuw Peerless/Seas ontwerp.

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Nieuw Peerless/Seas ontwerp.

Bericht door Edo »

Zo, 2006, teveel projecten op de plank en daar is er weer 1 bijgekomen.

Ik moet eerlijk toegeven dat dit niet voor mezelf is, dus vandaar dit zijsprongetje. Goed, wat gaan we doen.

-Litertje of 12
-boekenplank model
-niet te duur (altijd relatief natuurlijk)

Een paar potentiele kandidaten waar ik aan zet te denken zijn de Peerless HDS Nomax (830875) in combi met de Seas 29TFF/W (H1318)

Afbeelding Afbeelding

Rede voor deze keuze: Nieuwe units waar nog niet zoveel mee gedaan is, altijd weer leuk om hier iets mee te doen.

Ik heb trouwens niet voor de HDS Exclusive gekozen vanwege z'n kleur... :roll: (klant vond kleur niet mooi).

Meer is er op dit moment nog niet, maar voor zover het er nu naar uitziet wordt het een vrij simpele recht toe recht aan kast van 6 platen MDF, her en der wat versteviging en fineerafwerking.

Maar suggesties, op- of aanmerkingen zijn welkom.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Waarom niet de HDS met PP, die heeft flink betere vervormingscijfers.

Edit: hoewel, deze is ook niet verkeerd eigenlijk :)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

De HDS met PP is de Exclusive, en die is wit/grijs.
Klant wil zwart. Nu kan ik kijken naar de oude HDS164PP (182PP) maar die zijn al weer wat ouder. Wou ook wel weer eens wat nieuwe, nu op de markt zijnde modellen proberen.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Edo schreef:
De HDS met PP is de Exclusive, en die is wit/grijs.
Ik bedoelde ook het oude model natuurlijk ;)
Wou ook wel weer eens wat nieuwe, nu op de markt zijnde modellen proberen.
Dat snap ik. Maareh, die tweeter, dat vind ik nu ook niet echt een toonbeeld van schoonheid als je het mij vraagt ;)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Zit ik ook nog over te twijfelen... :)
Misschien dat ik toch overstag ga en weer terugval op het "oude vertrouwde" ronde tweetertje (wel 1 van Seas trouwens).
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Goed, tweeter zijn we nog niet uit, maar woofer wel. Dus kastje berekend en hout gehaalt. Best frisjes buiten....

De kast wordt zoals ik al schreef vrij recht-toe-recht-aan. Rechthoekig van 22mm MDF waarbij het front dubbel wordt, dus 44mm.

Afbeelding

Alles is op maat en met deuvels in elkaar gezet.

Afbeelding

Inwendig zit nog een verstevigings kruis. Normaal gesproken zou ik hier een plankje voor nemen en wat gaten daaruit zagen, maar uit 2 kleine standaard MDF platen kon ik precies deze kast zagen met een paar kleine stukjes die ik overhielt. Van die kleine stukjes dus het kruis gemaakt wat ongeveer in het midden van de kast komt.

Afbeelding

Stevig genoeg voor een kleine BR kast.

Zo, nu alles weer uit elkaar, nog her en der wat deuvels en dan de hele handel in de lijmklemmen zetten.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Edo is weer aan de slag :lol:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Haha, jep, eens kijken wat die nieuwe Peerless gaat doen...
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ohja, voor het gemak de naam "Dionysus" gegeven...
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Edo schreef:
Ohja, voor het gemak de naam "Dionysus" gegeven...
Lijkt wel een naam uit de oertijd .. :wink: :wink:

Zeg Edo wat is het voordeel van deuvels ??
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

weidok schreef:
Edo schreef:
Ohja, voor het gemak de naam "Dionysus" gegeven...
Zeg Edo wat is het voordeel van deuvels ??
Stevigheid, maar is lijmen niet voldoende?
We zijn weer benieuwt wat voor pareltjes dit gaan worden :)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Voordeel van deuvels? Ik pas graag alles voordat ik ga verlijmen en van die wafeltjes die je tegenwoordig ziet heb ik niet, dus om alles eerst pas te maken en zonder lijm toch op z'n plaats te houden de deuvels gebruikt.
Voordeel bij het lijmen is dat het ook tijdens het drogen niet kan verschuiven. Zeker een sterke verbinding.

En ehm...qua naam...is inderdaad uit de oudheid. (oude griekse god, zoals Isis, Proteus, Ares, Momus..... :) )

Qua pareltje van deze meer in de categorie "recht en simpel" Welke afwerking ie gaat krijgen weet ik nog niet (nog niet met klant over gehad).
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Edo schreef:
(nog niet met klant over gehad).
Maar volgensmij heb je niet een eigen bedrijf hierin he?
Wordt toch nog bijna van je hobby je beroep ;) (je bent wel aardig wat uurtjes zoet in de week lijkt me toch)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ik heb jammer genoeg tijd tekort..... :)

Nee, geen eigen bedrijf, maar heb her en der wat projecten staan en via mond-op-mond gaat dat goed. Kost wat investering, maar werpt best z'n vruchten af nu. Leuke manier om je hobby te bekostigen... :)

Beroep zou ik er niet van willen maken. Ik heb er wel eens over gedacht om met een aantal mede-hobby'isten een soort van DIY-speakerlijn op te zetten. Gewoon als hobby met een paar man. Dus custom-made betaalbare speakers te maken. Maar dat idee ligt al een tijd in de koelkast. Misschien weer eens oppakken...
Laatst gewijzigd door Edo op do 12 jan 2006, 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

kom 'ns lang :D
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Over de tweeter en iets nieuws proberen: misschien is de nieuwe peerless HDS tweeter ook wel interessant?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ik neem wel even contact met je op Henkjan.

@deepspace: misschien een leuke optie om eens te proberen. Voor dit project is toch de keuze gevallen op de eerder genoemde Seas tweeter.

Ondertussen nog even verder gegaan vandaag. De kasten staan in de lijmklemmen.....

Eerst de bracing nog her en der wat afgerond:

Afbeelding Afbeelding

Zo ook de eerste plaat MDF van het front.

Afbeelding

En lijmklemmen erop.....

Afbeelding

Zo, nu eerst koffie....
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Hé, hé, kalm aan joh, je haalt me in! :wink:
Die simpele kastjes zijn soms toch erg leuk om te bouwen he.
'k Ben wel benieuwd naar de prestaties van die nieuwe SEAS tweeters.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Het geeft me altijd meer voldoening om een wat ingewikkelder kast te maken. Maar degene voor wie ik ze maak wil hem strak en rechthoekig hebben. Dus tsja.....
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Je hebt bij een ingewikkelde kast wel meer voldoening als ie mooi lukt, maar om "eens even snel" een kastje te hobbiën zijn die eenvoudige wel leuk vind ik.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Duurde even, maar dan eindelijk kan ik weer verder. Vandaag de units binnen.

Tijd om te gaan frezen en de eerste metingen te gaan doen aan de afzonderlijke units.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Hoe is de bouwkwaliteit van die nieuwe tweeters t.o.v. de oudere modellen?
Op zich vind ik dat grijs niet zo geslaagd. Hopelijk heeft het z'n klankmatige uitwerking.
Ik had het liever ook zwart gezien, maar ik hou dan ook wel van een sobere speakerunit.

[OFF TOPIC] Heb je m'n mail gehad?[/OFF TOPIC]
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Bouwkwaliteit is (op eerste gezicht) gelijk aan de "oude" modellen.
Het grijze gedeelte is wat soft/rubber achtig en de dome ligt iets dieper.
Bij voorgaande modellen stak de dome iets wat uit, bij deze versie kun je hem eigelijk plat op tafel leggen zonder dat je dome ingedeukt raakt.
Rondom de dome is ook wat meer ruimte. Ik heb hier nog de oudere 27TFF en zal van beide even een detail foto maken.
Zie je beter wat ik bedoel met die verschillen van opbouw.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ik begrijp wat je bedoelt. Ik heb namelijk ook 2 paar "oude" Seas tweeters liggen. :) (maar detail-foto's zijn altijd leuk om te zien. :D)
Dat de dome wat dieper ligt is wel handig bij het fresen van de verzinking in je baffle. Kan je metteen even proberen of ie past, voordat je het montage-gat uitzaagt.
Denk je dat het zachte gedeelte de reflecties wat dempt, of waarom zouden ze dat gedeelte zacht hebben gemaakt?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

rho schreef:
Denk je dat het zachte gedeelte de reflecties wat dempt, of waarom zouden ze dat gedeelte zacht hebben gemaakt?
Ze schrijven hetvolgende erover:
Two part front plate with a smooth, slightly elliptical wave guide made from
elastomer provide excellent high frequency response and dispersion. The wave guide
conceals (and thus eliminates acoustic effects from) the magnet system screws.

Hier nog even die details:

Afbeelding

Afbeelding
Gesloten