kast inhoud monacor 135 kep , wie het weet mag het zeggen

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
erik klijnsmit
Contacteer:

kast inhoud monacor 135 kep , wie het weet mag het zeggen

Bericht door erik klijnsmit »

zeg,

nu ik de betonnix klaar heb, gaat het weer kriebelen,
ik ben van plan een paar monitors te bouwen.
op basis van een 135 kep en een tweeter.
de 135 kep zet ik full range in , de tweeter vanaf 10khz.

maar,
als ik de 135 kep in een basreflex kastje wil zetten, wat moet de inhoud dan zijn en wat de diameter en de lengte van de br pijp.
en waarom?

(ik ben intussen zelf ook al aan het berekenen geweest mbv diverse programma's maar ze zeggen allemaal wat anders.) :?

alvast hartelijk dank voor de reacties!

erik klijnsmit :)
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Hallo Erik,

Ik heb WinISD en LspCAD eens naast elkaar gezet om te zien of de verschillen groot zijn. Ik weet niet wat voor pijpdiameter je gaat gebruiken, maar als diameter heb ik 4,3cm ingevuld. Dat is de inwendige doorsnede van een dunwandige PVC-buis met een diameter van 5cm.

In WinISD komt de 135KEP in 5,8 ltr. bij mij aan 68(,63)Hz bij een pijplengte van 16,72 cm. Met exact deze afmetingen komt LspCAD aan 69,67Hz, dus het verschil in de uitkomst is slechts 1 Hz. Laat ik LspCAD optimaliseren vanaf 80Hz, dan komt hij aanzetten met een pijplengte van 12,9cm, waarbij F3= 69,54Hz.

In LspCAD kan ik tot ca. 6,2 ltr. gaan (daarboven wordt de grafiek minder vlak). De pijplengte wordt dan 12,0 cm, waarbij F3 een fractie is gezakt tot 67,74.

Overigens heb ik gesimuleerd zonder dempngsmateriaal. Met 20% vulling wordt in laatste voorbeeld de pijp slechts 2mm korter, waarbij F3=65,2 Hz.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt om je eigen simulaties op waarde te kunnen schatten.
erik klijnsmit
Contacteer:

deze tip kreeg ik van spido,

hoe komt het dat de inhoud veel groter is?
en waarom?

De meest bedaarlijke behuizing voor deze unit bij full-range aansturing is een reflexkastje van 8 tot 15 liter, met een reflexpijp van 5 cm ø en een lengte van 16 tot 12 cm. De afstemfrequentie ligt dan op 62,2 tot 50,8 Hz, en de unit bereikt het -3 dB punt dan op 61 tot 48 Hz.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Het ligt er maar een beetje aan wat je wilt. In mijn voorbeelden hield ik afstemmingen aan waarbij de SPL-curve vlak blijft. Wil je ietsje meer bas, dan kom je meer uit op afstemmingen zoals die van Spido, waarbij je niet ontkomt aan een zonk in de SPL-curve.

Persoonlijk zou ik in dat geval kiezen voor de afstemming van 62,2Hz in 8 ltr. Met die zonk valt het dan nog wel mee. Die andere afstemming zit al bij 200Hz op -1dB en bij 100Hz op -2dB, om vervolgens net boven de 60Hz weer op -1dB uit te komen. Deze afstemming trekt dus de geluidsdruk van gehele laagweergave omlaag, en zal waarschijnlijk wat ieler klinken. Groupdelay is in het laatste geval ook een stuk hoger, met een stijle piek van 16ms op 49Hz.

Kwestie van keuzes maken, of enkele proefboxjes maken om te horen wat het prettigst klinkt. O:)
erik klijnsmit
Contacteer:

bedankt mario,

in één van de kistjes komt jouw bandtweeter.

:wink:
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Zo'n vermoeden had ik al. O:)

Voor een vriend heb ik momenteel 2 vergelijkbare kastjes staan met een 165KEP en eveneens die bandtweeters. Ook heb ik nog een stel 135KEP's liggen, dus waarschijnlijk bouw ik daar later dit jaar eenzelfde combinatie mee voor in de schuur of camper. Ben dus eigenlijk best een beetje nieuwsgierig op welke inhoud je uitkomt voor een acceptabele laagweergave.
voodooless
Contacteer:

Re: kast inhoud monacor 135 kep , wie het weet mag het zegge

Bericht door voodooless »

erik klijnsmit schreef:
Ik denk dat je ietsje lager, zo rond de 7 Khz zal gaan uitkomen met je tweeter. In ieder geval, dat werkt bij mij heel goed (tweeter 1e orde).
Marp
Beheerder / Sysadmin

Re: kast inhoud monacor 135 kep , wie het weet mag het zegge

Bericht door Marp »

deepspace schreef:
erik klijnsmit schreef:
Ik denk dat je ietsje lager, zo rond de 7 Khz zal gaan uitkomen met je tweeter. In ieder geval, dat werkt bij mij heel goed (tweeter 1e orde).
Kijkend naar hoe Erik de 135KEP in zijn Betonnix heeft toegepast, betwijfel ik of hij in dit geval anders te werk gaat.

Zelf wil ik kevlar het liefst niet eens meer in het hogere middengebied horen, al ga ik de 135KEP nog een kans geven. Ik verwacht echter dat ik het geluid van een bandtweeter bij die frequenties toch boven kevlargeluid verkies. :roll:
indoubt

Bericht door indoubt »

Een beetje opletten met die 135 kepjes om ze te laag te laten spelen. Ze komen nog behoorlijk laag maar je gaat toch wel horen dat het slechts een 13 cm unitje is.

Ik heb ze gemaakt in circa 5 liter met een slotpoort. Als je wilt kan ik de tekening nog wel ergens opduiken.

In eerste instantie de kep ongefilterd en de tweeter op 10 Khz laten inkomen(tweeter seas KT25N) later veranderd naar een 1e orde filter op circa 4,5Khz. Ze moeten wel nog een keer gemeten worden maar met de crossover op 4,5 klinkt het wel ietsje rustiger. Dat mooie "brutale" van een ongefilterde unit verlies je dan wel een klein beetje.

In principe was de F3 net onder de 70Hz maar in de kamer waar ze nu staan hebben ze in het lage basgebied net een room mode te pakken met daaruit voortvloeiend een enorme versterking in het laag. Helaas is het niet een super strakke bas anders had de sub een andere bestemming kunnen krijgen. Ik denk dat ze nu omgebouwd moeten worden naar gesloten of misschien een a-periodic vent.
erik klijnsmit
Contacteer:

beste indoubt,

wat is een slotpoort?
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

erik klijnsmit schreef:
wat is een slotpoort?
Gewoon een rechthoekige poort ergens aan de kastrand. Kwestie van een extra plankje :)
SARK

Bericht door SARK »

Afbeelding
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Afbeelding
indoubt

Bericht door indoubt »

Ik was een paar dagen in het buitenland maar het antwoord op de slotpoort is al geregeld zie ik.

Ik heb nog even de tekening opgezocht. Hier is ie
bestandsbron:<br />http://home.wxs.nl/~werve040/SPH135KEPkast_RP_20mm_hardhout_jpeg_small.jpg
bestandsbron:
http://home.wxs.nl/~werve040/SPH135KEPkast_RP_20mm_hardhout_jpeg_small.jpg
Op verzoek ook in full size (stuur een pb tje of e-mail)

en het resultaat:
bestandsbron:<br />http://home.wxs.nl/~werve040/sph135kep_small.JPG
bestandsbron:
http://home.wxs.nl/~werve040/sph135kep_small.JPG
sph135kep_small.JPG (32.78 KiB) 214 keer bekeken
Hififiel

Bericht door Hififiel »

indoubt schreef:
Ik was een paar dagen in het buitenland maar het antwoord op de slotpoort is al geregeld zie ik.

Ik heb nog even de tekening opgezocht. Hier is ie
Afbeelding
Op verzoek ook in full size (stuur een pb tje of e-mail)

en het resultaat:
Afbeelding
MOOI :roll: :D

Kevin
Plaats reactie