SPH-165 KE ( of een tip )

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Pass Labs Aleph 5 en een Thel voorversterker...
:shock:
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Made in Taiwan

http://www.harmonytaiwan.com.tw/product ... =0&page=7#

Onderaan de pagina rechts

Zelf noemen ze hem DX62018R-1KV35B
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Tja, d'r zit op mijn monacors wel een stickertje "made in taiwan"
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Monacor is ook geen luidsprekerfabrikant maar een handelshuis op het gebied van elektronica. Net als Intertechnik. Ze betrekken hun goederen van de hele wereld.
Het zou me trouwens niets verbazen als de gevestigde luidsprekerfabrikanten ook het leeuwendeel van hun productie in het verre oosten laten uitvoeren.
ralf
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 10:29

Bericht door ralf »

vandaag een eens stapel K&T bij Speaker & Co doorgelezen
kom ik al testen van de monacor sph165ke en kep tegen uit 1994
eigenlijk al die jaren is deze unit dus niet echt zo populair geweest als nu op dit forum, heb zelf in de afgelopen jaren met vifa/focal/audax en scanspeak gebouwd
ik kan alleen een ontwerp met 2 x 165 kep in d´appolito opstelling met een audax two34x0 vinden in 53 liter
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Ik heb nog een ontwerpje gevonden met de SPH-165KEP van ene Tony Gee. (Is ie met winterreces of zo?)
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

ralf schreef:
vandaag een eens stapel K&T bij Speaker & Co doorgelezen
kom ik al testen van de monacor sph165ke en kep tegen uit 1994
eigenlijk al die jaren is deze unit dus niet echt zo populair geweest als nu op dit forum, ...
In Duitsland zijn het meen ik wel aardig populaire dingen. In 6/2001 is door K&T een zelfbouwwedstrijd georganiseerd met de KE uitvoering, samen met de Monacor DT-25TI tweeter.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Leeuwarden schreef:
Ik heb nog een ontwerpje gevonden met de SPH-165KEP van ene Tony Gee. (Is ie met winterreces of zo?)
Is dat het luidsprekertje met de Bandor midden-hoogtoner?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Volgens mij wel. Maar ik kan zo snel de uitgave van Elektuur niet zo snel vinden...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Leeuwarden schreef:
.... Tony Gee. (Is ie met winterreces of zo?)
dacht t wel, staat een opmerking op z'n site:
Humble Homemade Hifi schreef:
Humble Homemade Hifi is having a time-out from Friday 29-10-2004 until Monday 03-01-2005.

During this period I will not be able to reply to any e-mail. Sorry for the inconvenience.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Kijk eens aan: Het onderste nieuwtje.

http://www.plsaudio.nl/nieuws.html
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Leeuwarden schreef:
Kijk eens aan: Het onderste nieuwtje.

http://www.plsaudio.nl/nieuws.html
Alweer de 165 KEP kijk
moet ie toch wel potentie hebben
dat geeft de zelfbouwer nog meer vertrouwen :) :) :) :)
ralf
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 10:29

Bericht door ralf »

de gebruikte tweeter is ook best wel mooi
gebruik hem zelf in mijn Focal/scanspeak ultimo speakers
vandaag eindelijk mijn monacor sph165ke binnengekregen
kan ik 4 monitors bouwen voor mijn homecinemaset
waarvan 2 actief en de surround passief
diyBylie
Berichten: 102
Lid geworden op: do 28 okt 2004, 22:21

Bericht door diyBylie »

Hoi,

Al ff niks meer van mij gehoord :oops:, ben te druk bezig geweest met plannen van vanalles en nogwa. Maar nu heb ik 3 weken verlof :twisted: dus ... tijd om mijn nieuwe speakertjes te bouwen.

woofers :
Afbeelding
Monacor SPH165-KEP. Inmiddels beroemd op dit forum denk ik. Is onderweg.

tweeters :
Afbeelding
Monacor DT-400. Ze zullen hem wel niet voor niks hun nieuwe vlaggeschip onder de tweeters noemen zekers. Is ook besteld en onderweg.

behuizing : 20l bassreflex vloerstaanders uitgevoerd in 22mm mdf met loodbitumen en zandvulling aan de onderkant. Dit zou toch een aardig stevige kast moeten opleveren.

Nu zit ik wel nog met een paar "domme" vraagjes :
- Bij het uitrekenen van een br-kast moet je dan het volume van de br-pijp van het volume van de kast aftrekken?
- Wat geeft het beste resultaat : br-pijp aan de voorkant of achterkant?

het wordt nog een boeiend eindejaar zo te zien.
Laatst gewijzigd door diyBylie op za 18 dec 2004, 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

diyBylie schreef:
Nu zit ik wel nog met een paar "domme" vraagjes :
- Bij het uitrekenen van een br-kast moet je dan het volume van de br-pijp van het volume van de kast aftrekken?
- Wat geeft het beste resultaat : br-pijp aan de voorkant of achterkant? .
- Idd het moet eraf, maar denk er wel aan dat sommige dempingsmateriaalen een woofer een grotere inhoud laten zien, ook al is dit niet het geval kwa afmetingen kast.
- Aan de achterkant

Rudy
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Rudy schreef:
- Aan de achterkant
behalve als ze dicht tegen de wand moeten komen uiteraard
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Waarom aan de achterkant? Er zijn legio voorbeelden waar de br aan de voorkant zit. M.i. draagt de voorkant ook bij aan een hogere geluidsdruk in het laag...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Leeuwarden schreef:
Waarom aan de achterkant?..
minder last van mids die eigenwijs toch door de poort komen, om maar wat te noemen
diyBylie
Berichten: 102
Lid geworden op: do 28 okt 2004, 22:21

Bericht door diyBylie »

Henkjan schreef:
behalve als ze dicht tegen de wand moeten komen uiteraard
Wat is dicht? Ze gaan ongeveer 30 a 40cm van de achterwand af komen.
Rudy schreef:
Idd het moet eraf, maar denk er wel aan dat sommige dempingsmateriaalen een woofer een grotere inhoud laten zien, ook al is dit niet het geval kwa afmetingen kast.
Dus eigenlijk is het een beetje trial en error. Stel ik neem 20l als intern volume rekening gehouden met de bracing die samen al 1l wegneemt en ik trek daar niks vanaf voor de brpijp maar voeg wel baf toe. dan zou het toch ongeveer overeen moete komen denk ik, niet?
De simulatie stelt ook een br-pijp van 6x18 voor, op max spl komt de luchtsnelheid dan wel 31m/s terwijl als ik een 7x25 br-pijp neem de luchtsnelheid maar tot 23m/s haalt. Nu zit ik dus een beetje met de vraag : is die 7x25 te lang of zou deze beter zijn dan de 6x18?

Nog een vraagje (nu ik toch bezig ben :)), kan je met unibox ook de groupdelay simuleren, dit kan ik namelijk nergens vinden.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Wat is dicht, goeie vraag idd :D

Let effe op dat wat ik nu zeg behoorlijk veralgemeent is en betrekking heeft tot pakweg een 17..20 cm woofer, ien is behoorlijk afhankelijk van je kamer ook, als je kamer pakweg 3m diep is das is 1.5 meter van de muur natuurlijk wel niet egt praktisch he :p

*Basreflex aan voorzijde
-> ideaal pakweg >1m van de muur
-> minder ideaal < 0.5m van de muur
-> 0.5 .. 1m rampzalig, en toch heeft iedereen ze zo thuis staan :D

* basrefelx aan achterzijde
-> > 0.5m , de rest hangt af van de bas die wilt
-> < 0.5 , no way :D

Zelf luister ik naar speakers die op 1.30 van de muur staan.

Rudy
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Volgens mij hangt de afstand van de muur van de diameter van je BR-poort af. En je kan speakers met een "kleine" woofer wel iets korter in een hoek plaatsen dan speaker met een 30cm sub erin.
Algemeen zou ik zeggen dat je minstens 2 x de BR-poort-diameter van de muur moet blijven.

Ohja, als er de plaats voor is zou ik in jou geval de 7 x 25 poort steken. Let dan ook op dat aan de binnenkant van je kast de poort minstens 7cm van de tegenoverliggende wand af zit. Anders werkt ie niet zoals verwacht. Je knijpt 'm dan eigenlijk aan z'n ingang dicht.
diyBylie
Berichten: 102
Lid geworden op: do 28 okt 2004, 22:21

Bericht door diyBylie »

Ok 7x25 aan de achterkant zal het worden, ik heb er toch de plaats voor in de luidspreker en mits wat geschuif ook buiten de luidspreker :).

Nu heb ik ergens gelezen dat loodbitumen aan de binnenkant eigenlijk niet zo gek veel uitmaakt en dat je beter meer kan bracen, is dit waar? Of is loodbitumen en extra bracing nog beter :twisted:?
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Voor laag dat laatste. Voor alleen een middencompartiment kun je soms overwegen om alleen bitumen e.d. to te passen.

Paul.
ralf
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 10:29

Bericht door ralf »

gisteren een filter bij Speaker & co laten onwerpen, nu is alleen het rendement slechts 84 db en de minimale inpedantie 3,3 ohm
dit vraagt dus redelijk veel vermogen van mijn pioneer van 5 x 110w
sluit ik de monacor op een extra eindtrap aan die op de front pre out zit van mijn pioneer dan is het probleem denk ik opgelost
maar dan ben ik dus net zo ver als met de actieve versterkermodules
diyBylie
Berichten: 102
Lid geworden op: do 28 okt 2004, 22:21

Bericht door diyBylie »

Hoi,

Na de feestdagen te hebben overleefd nog eens beginnen met de hobby. Aleen maar een probleem er is nog maar 1 luidspreker binnengekomen, de rest moet nog geleverd worden. Die feestdagen ook eh, waarom moeten mensen dan toch verlof hebben ;).

Anyway ik was nog eens aan het denken over mijn filters. In de kast gaat nogal omslachtig worden als er geregeld wat aan veranderd moet worden (gaat zeker gebeuren in het begin) dus had ik gedacht om ze extern te maken. Dus op deze manier :

speakers <=> biwireterminal <=> filter <=> monowire <=> versterker

Nu was ik aan het denken zouden al die connecties nadelig zijn voor de geluidskwaliteit of zitten er in de volledige keten toch al zoveel connecties dat je dit niet zult merken?
Plaats reactie