SPH-165 KE ( of een tip )
Moderator: Beheerdersteam
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Made in Taiwan
http://www.harmonytaiwan.com.tw/product ... =0&page=7#
Onderaan de pagina rechts
Zelf noemen ze hem DX62018R-1KV35B
http://www.harmonytaiwan.com.tw/product ... =0&page=7#
Onderaan de pagina rechts
Zelf noemen ze hem DX62018R-1KV35B
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Monacor is ook geen luidsprekerfabrikant maar een handelshuis op het gebied van elektronica. Net als Intertechnik. Ze betrekken hun goederen van de hele wereld.
Het zou me trouwens niets verbazen als de gevestigde luidsprekerfabrikanten ook het leeuwendeel van hun productie in het verre oosten laten uitvoeren.
Het zou me trouwens niets verbazen als de gevestigde luidsprekerfabrikanten ook het leeuwendeel van hun productie in het verre oosten laten uitvoeren.
vandaag een eens stapel K&T bij Speaker & Co doorgelezen
kom ik al testen van de monacor sph165ke en kep tegen uit 1994
eigenlijk al die jaren is deze unit dus niet echt zo populair geweest als nu op dit forum, heb zelf in de afgelopen jaren met vifa/focal/audax en scanspeak gebouwd
ik kan alleen een ontwerp met 2 x 165 kep in d´appolito opstelling met een audax two34x0 vinden in 53 liter
kom ik al testen van de monacor sph165ke en kep tegen uit 1994
eigenlijk al die jaren is deze unit dus niet echt zo populair geweest als nu op dit forum, heb zelf in de afgelopen jaren met vifa/focal/audax en scanspeak gebouwd
ik kan alleen een ontwerp met 2 x 165 kep in d´appolito opstelling met een audax two34x0 vinden in 53 liter
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
In Duitsland zijn het meen ik wel aardig populaire dingen. In 6/2001 is door K&T een zelfbouwwedstrijd georganiseerd met de KE uitvoering, samen met de Monacor DT-25TI tweeter.ralf schreef:vandaag een eens stapel K&T bij Speaker & Co doorgelezen
kom ik al testen van de monacor sph165ke en kep tegen uit 1994
eigenlijk al die jaren is deze unit dus niet echt zo populair geweest als nu op dit forum, ...
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
dacht t wel, staat een opmerking op z'n site:Leeuwarden schreef:.... Tony Gee. (Is ie met winterreces of zo?)
Humble Homemade Hifi schreef:Humble Homemade Hifi is having a time-out from Friday 29-10-2004 until Monday 03-01-2005.
During this period I will not be able to reply to any e-mail. Sorry for the inconvenience.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Hoi,
Al ff niks meer van mij gehoord
, ben te druk bezig geweest met plannen van vanalles en nogwa. Maar nu heb ik 3 weken verlof
dus ... tijd om mijn nieuwe speakertjes te bouwen.
woofers :

Monacor SPH165-KEP. Inmiddels beroemd op dit forum denk ik. Is onderweg.
tweeters :

Monacor DT-400. Ze zullen hem wel niet voor niks hun nieuwe vlaggeschip onder de tweeters noemen zekers. Is ook besteld en onderweg.
behuizing : 20l bassreflex vloerstaanders uitgevoerd in 22mm mdf met loodbitumen en zandvulling aan de onderkant. Dit zou toch een aardig stevige kast moeten opleveren.
Nu zit ik wel nog met een paar "domme" vraagjes :
- Bij het uitrekenen van een br-kast moet je dan het volume van de br-pijp van het volume van de kast aftrekken?
- Wat geeft het beste resultaat : br-pijp aan de voorkant of achterkant?
het wordt nog een boeiend eindejaar zo te zien.
Al ff niks meer van mij gehoord
woofers :

Monacor SPH165-KEP. Inmiddels beroemd op dit forum denk ik. Is onderweg.
tweeters :

Monacor DT-400. Ze zullen hem wel niet voor niks hun nieuwe vlaggeschip onder de tweeters noemen zekers. Is ook besteld en onderweg.
behuizing : 20l bassreflex vloerstaanders uitgevoerd in 22mm mdf met loodbitumen en zandvulling aan de onderkant. Dit zou toch een aardig stevige kast moeten opleveren.
Nu zit ik wel nog met een paar "domme" vraagjes :
- Bij het uitrekenen van een br-kast moet je dan het volume van de br-pijp van het volume van de kast aftrekken?
- Wat geeft het beste resultaat : br-pijp aan de voorkant of achterkant?
het wordt nog een boeiend eindejaar zo te zien.
Laatst gewijzigd door diyBylie op za 18 dec 2004, 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
- Idd het moet eraf, maar denk er wel aan dat sommige dempingsmateriaalen een woofer een grotere inhoud laten zien, ook al is dit niet het geval kwa afmetingen kast.diyBylie schreef:Nu zit ik wel nog met een paar "domme" vraagjes :
- Bij het uitrekenen van een br-kast moet je dan het volume van de br-pijp van het volume van de kast aftrekken?
- Wat geeft het beste resultaat : br-pijp aan de voorkant of achterkant? .
- Aan de achterkant
Rudy
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Wat is dicht? Ze gaan ongeveer 30 a 40cm van de achterwand af komen.Henkjan schreef:behalve als ze dicht tegen de wand moeten komen uiteraard
Dus eigenlijk is het een beetje trial en error. Stel ik neem 20l als intern volume rekening gehouden met de bracing die samen al 1l wegneemt en ik trek daar niks vanaf voor de brpijp maar voeg wel baf toe. dan zou het toch ongeveer overeen moete komen denk ik, niet?Rudy schreef:Idd het moet eraf, maar denk er wel aan dat sommige dempingsmateriaalen een woofer een grotere inhoud laten zien, ook al is dit niet het geval kwa afmetingen kast.
De simulatie stelt ook een br-pijp van 6x18 voor, op max spl komt de luchtsnelheid dan wel 31m/s terwijl als ik een 7x25 br-pijp neem de luchtsnelheid maar tot 23m/s haalt. Nu zit ik dus een beetje met de vraag : is die 7x25 te lang of zou deze beter zijn dan de 6x18?
Nog een vraagje (nu ik toch bezig ben
Wat is dicht, goeie vraag idd 
Let effe op dat wat ik nu zeg behoorlijk veralgemeent is en betrekking heeft tot pakweg een 17..20 cm woofer, ien is behoorlijk afhankelijk van je kamer ook, als je kamer pakweg 3m diep is das is 1.5 meter van de muur natuurlijk wel niet egt praktisch he
*Basreflex aan voorzijde
-> ideaal pakweg >1m van de muur
-> minder ideaal < 0.5m van de muur
-> 0.5 .. 1m rampzalig, en toch heeft iedereen ze zo thuis staan
* basrefelx aan achterzijde
-> > 0.5m , de rest hangt af van de bas die wilt
-> < 0.5 , no way
Zelf luister ik naar speakers die op 1.30 van de muur staan.
Rudy
Let effe op dat wat ik nu zeg behoorlijk veralgemeent is en betrekking heeft tot pakweg een 17..20 cm woofer, ien is behoorlijk afhankelijk van je kamer ook, als je kamer pakweg 3m diep is das is 1.5 meter van de muur natuurlijk wel niet egt praktisch he
*Basreflex aan voorzijde
-> ideaal pakweg >1m van de muur
-> minder ideaal < 0.5m van de muur
-> 0.5 .. 1m rampzalig, en toch heeft iedereen ze zo thuis staan
* basrefelx aan achterzijde
-> > 0.5m , de rest hangt af van de bas die wilt
-> < 0.5 , no way
Zelf luister ik naar speakers die op 1.30 van de muur staan.
Rudy
Volgens mij hangt de afstand van de muur van de diameter van je BR-poort af. En je kan speakers met een "kleine" woofer wel iets korter in een hoek plaatsen dan speaker met een 30cm sub erin.
Algemeen zou ik zeggen dat je minstens 2 x de BR-poort-diameter van de muur moet blijven.
Ohja, als er de plaats voor is zou ik in jou geval de 7 x 25 poort steken. Let dan ook op dat aan de binnenkant van je kast de poort minstens 7cm van de tegenoverliggende wand af zit. Anders werkt ie niet zoals verwacht. Je knijpt 'm dan eigenlijk aan z'n ingang dicht.
Algemeen zou ik zeggen dat je minstens 2 x de BR-poort-diameter van de muur moet blijven.
Ohja, als er de plaats voor is zou ik in jou geval de 7 x 25 poort steken. Let dan ook op dat aan de binnenkant van je kast de poort minstens 7cm van de tegenoverliggende wand af zit. Anders werkt ie niet zoals verwacht. Je knijpt 'm dan eigenlijk aan z'n ingang dicht.
Ok 7x25 aan de achterkant zal het worden, ik heb er toch de plaats voor in de luidspreker en mits wat geschuif ook buiten de luidspreker
.
Nu heb ik ergens gelezen dat loodbitumen aan de binnenkant eigenlijk niet zo gek veel uitmaakt en dat je beter meer kan bracen, is dit waar? Of is loodbitumen en extra bracing nog beter
?
Nu heb ik ergens gelezen dat loodbitumen aan de binnenkant eigenlijk niet zo gek veel uitmaakt en dat je beter meer kan bracen, is dit waar? Of is loodbitumen en extra bracing nog beter
- Paul Jenner
- Berichten: 532
- Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
- Contacteer:
gisteren een filter bij Speaker & co laten onwerpen, nu is alleen het rendement slechts 84 db en de minimale inpedantie 3,3 ohm
dit vraagt dus redelijk veel vermogen van mijn pioneer van 5 x 110w
sluit ik de monacor op een extra eindtrap aan die op de front pre out zit van mijn pioneer dan is het probleem denk ik opgelost
maar dan ben ik dus net zo ver als met de actieve versterkermodules
dit vraagt dus redelijk veel vermogen van mijn pioneer van 5 x 110w
sluit ik de monacor op een extra eindtrap aan die op de front pre out zit van mijn pioneer dan is het probleem denk ik opgelost
maar dan ben ik dus net zo ver als met de actieve versterkermodules
Hoi,
Na de feestdagen te hebben overleefd nog eens beginnen met de hobby. Aleen maar een probleem er is nog maar 1 luidspreker binnengekomen, de rest moet nog geleverd worden. Die feestdagen ook eh, waarom moeten mensen dan toch verlof hebben
.
Anyway ik was nog eens aan het denken over mijn filters. In de kast gaat nogal omslachtig worden als er geregeld wat aan veranderd moet worden (gaat zeker gebeuren in het begin) dus had ik gedacht om ze extern te maken. Dus op deze manier :
speakers <=> biwireterminal <=> filter <=> monowire <=> versterker
Nu was ik aan het denken zouden al die connecties nadelig zijn voor de geluidskwaliteit of zitten er in de volledige keten toch al zoveel connecties dat je dit niet zult merken?
Na de feestdagen te hebben overleefd nog eens beginnen met de hobby. Aleen maar een probleem er is nog maar 1 luidspreker binnengekomen, de rest moet nog geleverd worden. Die feestdagen ook eh, waarom moeten mensen dan toch verlof hebben
Anyway ik was nog eens aan het denken over mijn filters. In de kast gaat nogal omslachtig worden als er geregeld wat aan veranderd moet worden (gaat zeker gebeuren in het begin) dus had ik gedacht om ze extern te maken. Dus op deze manier :
speakers <=> biwireterminal <=> filter <=> monowire <=> versterker
Nu was ik aan het denken zouden al die connecties nadelig zijn voor de geluidskwaliteit of zitten er in de volledige keten toch al zoveel connecties dat je dit niet zult merken?
