Welke componenten voor filter Hi-Vi B3S

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
StevenW

Welke componenten voor filter Hi-Vi B3S

Bericht door StevenW »

Beste mensen,

Van filters weet ik maar weinig, laat staan van de componenten die gebruikt kunnen worden.

Ik ben bezig met een paar leuke luidsprekertjes. Zie http://www.zaphaudio.com/audio-speaker18.html

Uitvoerige beschrijving van het filter en de componenten hoor, maar een leek als ik wordt hier niet veel wijzer van.

Een aantal vragen:

* Welke spoelen kan ik het beste gebruiken? ...the coils are air core standards.... Ik begrijp dat het luchtspoelen moeten zijn, maar wat is in dit geval een goede draaddoorsnede?

* ...Eagle - Metal Oxide Film Non-Inductive Resistors... Zijn dit de bekende MOX-weerstanden? Hij zegt ook ...Inductor DCR does not matter.... DCR? Is dat dat percentage? Bijvoorbeeld 5%? En als ik niet aan de juiste waarde kan komen met één weerstand, kan ik dan twee of meerdere weerstanden samenvoegen?

* De condensator. Hij heeft het over ...Metallized Polypropylene Capacitors, 160VAC/250VDC.... Welke condensator kan ik het in dit geval het beste gebruiken? Iets van Audyn ofzo? De Q4? ???

Ik hoop dat jullie mij wat informatie kunnen verschaffen. Dan kan ik verder bouwen! :D

Bedankt!

Steven
jw

Re: Welke componenten voor filter Hi-Vi B3S

Bericht door jw »

Hoi,

In het correctienetwerk van mijn tb breedbanders (ook 3 inch, soortgelijke als die van jouw) werd het volgende aangeraden.

'T schijnt nog redelijk belangrijk te zijn dat je een beetje goede componenten gebruikt in je correctienetwerkje.

thefinlux schreef:
Beste mensen,

* Welke spoelen kan ik het beste gebruiken? ...the coils are air core standards.... Ik begrijp dat het luchtspoelen moeten zijn, maar wat is in dit geval een goede draaddoorsnede?

aangeraden om minimaal 1 mm luchtspoel te gebruiken.

* ...Eagle - Metal Oxide Film Non-Inductive Resistors... Zijn dit de bekende MOX-weerstanden? Hij zegt ook ...Inductor DCR does not matter.... DCR? Is dat dat percentage? Bijvoorbeeld 5%? En als ik niet aan de juiste waarde kan komen met één weerstand, kan ik dan twee of meerdere weerstanden samenvoegen?

Als weerstand een MOX, bij speaker en co zeiden ze dat de 10 watt versie heb beste was. Een mox heeft meestal een tolerancie van 2%.
Als je weerstanden bij elkaar op wil tellen, moet je ze in serie zetten.

* De condensator. Hij heeft het over ...Metallized Polypropylene Capacitors, 160VAC/250VDC.... Welke condensator kan ik het in dit geval het beste gebruiken? Iets van Audyn ofzo? De Q4? ???

Als condensator een MKP, zoon audyncap Q4 is prima.

Steven
Hoop dat je hier iets aan hebt :wink:
StevenW

Bericht door StevenW »

Is de draaddikte van de spoel in dit geval echt zo belangrijk?

En ik kan geen condensatoren vinden met 160VAC/250VDC...weet iemand waar en/of welke condensatoren ik moet kopen?

Ik hoop dat jullie me een beetje verder kunnen helpen, want ik kan haast niet wachten tot de boel klaar is...

Alvast bedankt en vriendelijke groet,

Steven
jw

Bericht door jw »

De draaddikte van een spoel bepaald hoeveel weerstand deze heeft. Dit kan dus de werking/klank beinvloeden.

Ik heb zelf nooit uit gespeeld met draaddiktes, maar 0,7mm wordt meestal alleen bij tweeters toegepast, omdat de spoel voor de tweeter meestal een kleine waarde heeft. (dus van nature al een lagere weerstand)

Condensatoren en zulk soort zaken kun je vinden bij speciaalzaken als speakerenco, remo, bmmelectronics.
richard

Re: Welke componenten voor filter Hi-Vi B3S

Bericht door richard »

thefinlux schreef:
...Inductor DCR does not matter.... DCR? Is dat dat percentage?
DCR is gelijkstroomweerstand, hij bedoeld hiermee dat de gelijkstroomweerstand van de spoel niet erg belangrijk is. De draaddikte is dus niet zo belangrijk, al zou ik niet heel erg dun gaan. Maar de spoelwaarden zijn niet zo hoog, een luchtspoel met een beetje redelijke draaddiameter zijn in deze waarden niet erg kostbaar. De 0,08 mH spoel moet je wel op maat maken door een 0,1 mH spoel af te wikkelen.

Voor correctienetwerken parallel aan de woofer maakt draaddoorsnede van spoelen meestal helemaal niet veel uit, zeker als er nog een weerstand in serie met de spoel is opgenomen.
StevenW

Bericht door StevenW »

OK, in dit geval staat de spoel in serie, dus ik zal een spoel gebruiken die een goede prijs/kwaliteits-verhouding heeft.

Nog goede tips m.b.t. de condensator?

Alvast bedankt!

Steven
StevenW

Bericht door StevenW »

De condensator. Hij heeft het over ...Metallized Polypropylene Capacitors, 160VAC/250VDC.... Welke condensator kan ik het in dit geval het beste gebruiken?

Het is best een leuk systeem, zeker omdat de drivers erg goedkoop zijn. Dure componenten ga ik dan ook niet voor het filter gebruiken, maar ik wel wel goede condensatoren gebruiken.

Daarom, nogmaals de (tevens laatste) vraag: Wat is in dit geval de beste condensator?

Alvast bedankt!
richard

Bericht door richard »

Een MKP is wel geschikt, de werkspanning is bij luidsprekerfilters wat minder van belang, of het meer of minder is maakt weinig uit.
Ik zou geen exotische condensatoren nemen, de prijs-kwaliteit van het geheel lijkt me dan wat zoek. Als je naar de winkel gaat om de spoelen te kopen zou je meteen ook goede MKP condensatoren kunnen meenemen.
StevenW

Bericht door StevenW »

Als ik een beetje zoek op het internet, dan ben ik bij Audyn volgens mij wel aan het juiste adres. De KP-QS lijkt een geschikte prijs/kwaliteits-verhouding te bieden.

Afbeelding

Als ik een 1,0 en een 3,3 combineer kom ik aan de juiste waarde en dan ben ik aan condensatoren in totaal € 4,11 kwijt per luidspreker.

Dit lijkt mij wel een goede keuze, nietwaar?

Bedankt!
Fineermannetje
In memoriam †

Bericht door Fineermannetje »

voor een klein beetje meer heb je audincap plussen. ook tientjeswerk.
erg goed na inspelen!

Probeer voor het laag aan een koperfoliespoel van intertechniek te komen, ook veel mooier dan een normale luchtspoel. of anders een kleine tritec.

Het is maar net wat je er voor over hebt, zet wel altijd een vishey over de condensator heen, dat scheeld echt, zelfs bij mijn zilver/goud mundorf.

kost niet veel en is bijna overal te koop geloof ik?
StevenW

Bericht door StevenW »

Mensen, ik kom er niet uit...

Deze kleine driver kost slechts $9,-. Ik kan me niet voorstellen dat duurdere componenten beter zijn. Het wisselfilter is dan al gauw stukken duurder dan de driver zelf. Kan ik niet gewoon goedkope MKT-condensatoren gebruiken met simpele, standaard spoeltjes van Visaton ofzo?

Is het de moeite waard om iets meer uit te geven aan een betere condensator en een spoel met een iets dikkere draad? Zelfs bij zo'n goedkope driver?

Kan iemand mij overtuigen?

En wat is het verschil tussen MKT en MKP?
rho

Bericht door rho »

Ik zou ook niet te ver gaan in de prijs van de filtercomponenten.
De componenten die in serie staan met je speaker kan je van goede kwaliteit nemen en degene die parallel staan aan je speaker kan je wl iets minder van kwaliteit nemen.
MKT's zijn voor een goedkoop speakertje best al goeie dingen.

...ik zie net dat álle componenten in serie staan. Leuk is wel dat DCR van de spoelen weinig invloed heeft. Dat is makkelijk want dan kan je bij de iets dunnere draaddiktes gaan zoeken en dus bij kleinere en goedkopere compoenten uitkomen.
Kwa C zou je dan wel tussen de MKP's kunnen gan kijken. (als je het geld er voor over hebt.)
L1 is erg belangrijk blijkbaar. Hier kan je dan best wel een spoel nemen met grotere draaddikte zodat je meer wikkelingen hebt. Zo is de fout op de uiteindelijke waarde kleiner bij het afwikkelen tot de juiste waarde.
StevenW

Bericht door StevenW »

Rho, bedankt voor je tips...je hebt er aardig wat verstand van zo te zien! Bedankt alvast. Weet je misschien ook of het wat uitmaakt of zo'n condensator 250V of 400V is?

Als 400V geen probleem is, dan denk ik dat ik met Audyn MKP-QS een aardig eind kan komen. Deze kosten me slechts iets minder dan €4,- per luidspreker en dat is denk ik wel een nette prijs.
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

200 of 400V maakt in deze (en de meeste) toepassing helemaal niks uit.
StevenW

Bericht door StevenW »

Bestelling is bijna compleet...

Laatste vraagje is nog even over de weerstanden. Ik moet bijvoorbeeld een 10W MOX-weerstand gebruiken van 8 ohm. Deze kan ik niet vinden. Moet ik verschillende weerstanden in serie zetten om deze waarde te berijken of maken verschillen niet zo heel veel uit? De dichtsbijzijnde waarde is namelijk 8,2 ohm.

Anyone?

Bedankt!

Steven
richard

Bericht door richard »

thefinlux schreef:
... De dichtsbijzijnde waarde is namelijk 8,2 ohm.
Zou ik me niet te druk om maken. De afwijking van de componenten zsijn meestal groter.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

8 of 8,2 maakt een een hoop gevallen weinig uit.
Je kan 2 weerstanden in serie gebruiken , bijvoorbeeld 4,7 en 3,3 Ohm. Of je gaat parallel weerstande bij elkaar zetten tot je de 8 Ohm hebt. Maar ik zou niet zo heel erg druk maken over die 0,2 ohm verschil.
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

thefinlux schreef:
Moet ik verschillende weerstanden in serie zetten om deze waarde te berijken of maken verschillen niet zo heel veel uit? De dichtsbijzijnde waarde is namelijk 8,2 ohm.
6.8+1.2 Zou moeten werken: http://www.bmm-electronics.com/Producte ... ep_A_ID=20
StevenW

Bericht door StevenW »

OK, het is mij allemaal duidelijk inmiddels. Dank hiervoor, heren.

Enige nadeel is nu dat ik met relatief veel filtercomponenten het filter ga maken. En dat allemaal in zo'n klein kastje...

2 spoelen, 2 condensatoren, 4 weerstanden...ik heb ze nog niet in mijn handen gehad, maar ik hoop dat ze niet al te groot zullen zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”