noise generator prob.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
-Tom-
Berichten: 11
Lid geworden op: di 05 okt 2004, 11:00
Locatie: Mechelen

noise generator prob.

Bericht door -Tom- »

Hallo,

Ik ben hier in het bezit van een noise generator wat moeten jullie je hier bij voorstellen. Dit is systeem dat bestaat uit een versterker (QSC USA 370) en een woofer (type nog niet kunnen bekijken) waarmee een roze en witte ruis kan gegenereerd worden. Wordt vooral gebruikt voor het meten van nagalmtijd en voor de isolatie van wanden te bepalen.
Wat is hier nu het probleem telkens ik de versterken opzet en het volume wil verhogen blijft de cone percies steken, om dan na enkele seconden toch op het gewenste volume te spelen.
Komt dit door de potentiometer of is de spoel van de cone versleten of heeft dit een andere oorzaak.

alvast bedankt
-Tom-
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Als je de conus voorzichtig met de hand indrukt hoor je dan een beetje schurend geluid? Of loopt ie aan?
He kan zijn dat de speaker ooit te hard heeft gestaan en daardoor je preekspoel wat vervormd is.

Even een ander speakertje proberen erop aan te sluiten. ALs die wel blijft spelen ligt het aan je speaker. Valt die ook uit ligt het aan je versterker.
-Tom-
Berichten: 11
Lid geworden op: di 05 okt 2004, 11:00
Locatie: Mechelen

Bericht door -Tom- »

ik heb de conus er nog niet kunnen uithalen (vind hier niet de goeie schroevendraaier) zal iets voor maandag worden.

Als ik het volume verhoog krijg ik enkele seconden en haperend geluid (blijft percies ergens steken)
Gebruikersavatar
Rademakers
Berichten: 199
Lid geworden op: wo 24 nov 2004, 1:57
Locatie: Rotterdam

Bericht door Rademakers »

ik heb de conus er nog niet kunnen uithalen (vind hier niet de goeie schroevendraaier)
:?: :?: :?:

Je hoeft de konus er niet uit te halen hoor 8), of heb je het over de totale speaker er uit halen?

Mvg Johan
-Tom-
Berichten: 11
Lid geworden op: di 05 okt 2004, 11:00
Locatie: Mechelen

Bericht door -Tom- »

ik bedoelde eigenlijk de speaker :oops:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ik schrok al even.... :wink:
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

Ik verdenkt de potmeter...

even inspuiten is een (tijdelijke!) oplossing.

t.
-Tom-
Berichten: 11
Lid geworden op: di 05 okt 2004, 11:00
Locatie: Mechelen

Bericht door -Tom- »

ik heb de speaker eruit gehaald en een andere aangesloten, het probleem is nog altijd aanwezig. k'ga de regelbare weerstand is vervangen, of heeft iemand een ander voorstel.

alvast bedankt

-Tom-
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Kijk, door die andere speaker getest te hebben ben je er achter dat het dus niet aan de speaker ligt. Zoals al eerder geschreven werdt kun je nu eens kijken naar het versterker gedeelte, de potmeter bijvoorbeeld. Misschien zit die los of gewoon vuil. (of 1 van de aansluitingen heeft een los contact).

Edo
-Tom-
Berichten: 11
Lid geworden op: di 05 okt 2004, 11:00
Locatie: Mechelen

Bericht door -Tom- »

aansluitingen zijn nog in orde die heb ik al gecheckt, ik denk dat er gewoon vuil in zit. Een product in spuiten of de potmeter vervangen?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Als je de potmeter kan kopen is dat de beste oplossing. Inspuiten kan ook, mar blijft een lapmiddeltje. Al moet ik zeggen dat mijn potmeter in een oude versterker het al 3 jaar kraakvrij doet d.m.v. wat inspuiten met Kontact-spray.

Edo
-Tom-
Berichten: 11
Lid geworden op: di 05 okt 2004, 11:00
Locatie: Mechelen

Bericht door -Tom- »

ik ben een nieuwe potmeter gaan kopen, heb hem er juist ingestoken en alles werkt terug normaal.

grtz

-Tom-
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Gelukkig. :D
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”