Luisterdag 27 mei te Breda!

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hey fireman, check ff de eerste posts (aan het begin van dit draadje). Jouw EVE's krijgen een heuse voorkeursbehandeling :wink:

Daar staat alles, hoeveel er meedoen, wie wat meeneemt, waar het gehouden zal worden, hoe de sets zullen gaan zijn etc.

DIY_Freak: heel goed die apparatuur! Ik denk dat we wel wat kunnen gebruiken.

Wat ik erg belangrijk vind, er moet een zo goed mogelijk geluid worden geproduceerd. Ik heb ook wel leuke andere apparatuur, maar zeker geen high-end. Die TEAC ed zijn absoluut niet te versmaden overigens, ben ik al lang naar op zoek.....dat zjin de zaken die we zoeken. Zo kunnen de zelfbouwers van de luidsprekers ze eens horen op een vermogende set (zowel audiofiel als financieel). Het moet a.h.w. geen zelfbouwdag worden, maar een echte (audiofiele) luisterdag.

Dit heeft ook gevolgen voor de muziekkeuze. Ik heb er niet zoveel behoefte in waardeloze opname's te gaan aanhoren. De muziek moet de sets kunnen laten uitblinken in al hun kwaliteiten. Of dit nu gebeurt met rock, jazz, populair nederlandstalig, jaren 80 muziek wat dan ook maakt denk ik niet veel uit. Ik heb persoonlijk niet zo heel erg veel met de "audiofiele" muzak die doorgaans wordt gespeeld, maar hé!, als iemand hem wil horen, hij neemt het maar mee. In een uur a drie kwartier kun je een boel stukken luisteren op een set, en ik verwacht dat er weer hele mooie nieuwe muziek wordt gespeeld. Die ik dan later nog eens kan aanschaffen omdat ik hem ook zo mooi vond :P

Overigens, de eigenaren van de sets krijgen de eerste keus muziekkeuze, daar zij het beste weten waar de kwaliteiten van hun set liggen. Zo krijgen we de mooiste luisterervaring. Daarnaast moet er genoeg ruimte zijn voor anderen om hun eigen stukken in te brengen.

Wowly
rho

Bericht door rho »

Ik heb je eerste post nog eens nagelezen en kan dus bevestigen dat ik kom en dat een kostprijs van €10 (of misschien iets minder) geen probleem is.

Zijn er al afspraken gemaakt over welke zelf-bouwsels met elkaar gecombineerd gaan worden? Dat is me nog niet zo duidelijk.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Nee, daar zijn nog geen complete sets samengesteld

ik zal tzt sets provisorsch samengestellen, en jullie mogen daar aanpassingen op maken, net zolang dat de meesten tevreden zijn.

Wowly
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Nog even wat betreft de muziek. Ik had het mij voorgesteld dat we gewoon allemaal onze lievelingscd's (ook vinyl?) meenemen en die vervolgens aan de "baas" geven. Die maakt dan vervolgens een lijstje van nummers die gewoon een voor een worden gespeeld. Op die manier geen chaos. Wellicht een (groot) whiteboard met daarop de titels die worden gedraaid?
fireman
Contacteer:

Bericht door fireman »

Ik moet natuurlijk wel een redelijke set hebben om mijn eVe's te kietelen :wink:
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

@Digidoo: zeer goed idee, ik heb één whiteboard en marker thuis, als iemand anders er nog een heeft?

@Fireman: iedereen krijgt de best mogelijk set die we kunnen maken. Zoals gezegd willen we het maximale eruit persen wat erin zit. Die Teac VRDS is in ieder geval niet te versmaden, en mogelijk dat fineermannetje een ultra LUA-cd-speler meeneemt (buizen versterkte cd-speler)

De meeste aanmeldingen zijn waarschijnlijk nu wel binnen. Ik verwacht dat er op het einde nog wel 3-5 mensen bij zullen komen, zoals dat zo vaak gaat op dit soort luisterdagen. Dat betekent dat we met 2 luisterruimte's wel voldoende hebben, we maken de dag gewoon wat langer :D , bijvoorbeeld van 9:00 tot 17:00 uur. Komt zker iedereen aan de buurt met genoeg ruimte om nog wat extra's te kunnen doen (pauzeren bijv :mrgreen: ), of tóch een beetje proberen met trail and error de sets zo goed mogelijk op elkaar afgestemd krijgen, bijvoorbeeld de ultieme monitor snel proberen met een UcD en buizenversterker oid.
daniel

Bericht door daniel »

Is het misschien een goed idee om het laatste uurtje juist niet vol te plannen, maar vrij te laten voor te plekke ontstane, ad-hoc combinaties?

Voor wat betreft mijn buizenversterker: ik heb die nog weinig op andere speakers behalve mijn eigen gehoord, dus ik sta open voor iedere combinatie - zei het dat het uiteraard geen speakers moeten zijn met slechts 80dB of zo. (2x10watt)
Dat is ook een van mijn eigen insteken voor deze dag, eens kijken hoe mijn 'spul' in andere combi's klinkt, met het oog op mogelijke speakers die ik nog wil gaan maken, waarbij mijn voorkeur ligt bij het type monitor-speaker.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hoi Daniël,

Dat is eigenlijk wat ik bedoelde met mijn laatste zin in mijn nu voorlaatste post. Om toe te geven aan de analytische en technische kant van de zelfbouwer O:)

Gewoon een uurtje om wat te pielen. Echter, de hoofdmoot moet gaan over het luisteren van muziek op top-sets. Anders wordt het een aardig chaotische dag waarin de meer verbaal kundigen veel tijd spenderen aan hun eigen item's (wat gebeurt er nu als ik díe versterker op mijn set aansluit? en wat als er een draaitafel op word gezet etc etc) en degene welke wat meer low-profile zijn voortdurend naar korte stukjes zwaar audiofiele en weinig muzikale muziek luisteren en uiteindelijk nog niets hebben kunnen genieten.

Een oplossing is dat we een uur (of ietsie meer, halfuurtje extra oid als de planning het toelaat) dit kunnen doen. Gedurende de dag wordt er aan mij doorgegeven welke apparatuur je graag even zou willen horen met jouw zelfbouwitem, ik maak daar een lijst van (die waarschijnlijk hééél erg lang gaat worden) en voordat dat uur gaat beginnen kiezen we met z'n allen uit welke combo's we gaan doen in dat (anderhalf?) uur. Ook hier krijgen ze eigenaren van de meegenomen apparatuur de eerste keus. Als er tijd over is kunnen evt. wensen van de mensen die geen apparatuur inbrachten worden uitgevoerd. Dit voordeel voor de zelfbouwers die alle moeite hebben gepleegd om de spullen te bouwen en mee te slepen voor deze luisterdag.

Dus: overgrote deel luisterdag, heel klein deeltje testdag. We moeten er wat mij betreft ook geen shoot-out van maken. Iedereen heeft veel energie gestoken in zijn creatie's, er zijn grote verschillen in zelfbouwervaring, financieële middelen noem maar op. Ik zou het niet leuk vinden als we daarom puur en alleen gaan letten op resolutie van die luidspreker tov die andere enz. en de muzikale ervaring vergeten. Dat mogen jullie later doen in een topic alhier op het forum :mrgreen:
Op de dag zelf wordt er gewoon lekker genoten van de muzikale wonderen die er uit je eigen zelfbouwsel te persen zijn, en én passant anderen daarvan laten meegenieten.

Wowly
Paul

Bericht door Paul »

*Paul bekijkt even het lijstje beschikbare apparatuur en concludeert lekker veel speakers en vooral weinig cd spelers*

Bij deze dus het voorstel om mijn Premium 11's thuis te laten en in plaats daarvan de marantz CD17 met tent clock mee te nemen tezamen met de buizenVV. goed idee?

Btw, woonplaats is sinds kort Rotterdam, was nog niet gewijzigd in profiel :wink:
fireman
Contacteer:

Bericht door fireman »

Paul schreef:

Btw, woonplaats is sinds kort Rotterdam, was nog niet gewijzigd in profiel :wink:
Waar zijn we gaan wonen? Nieuw studentenhuis?
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

@ Paul, goed idee, we hebben al een goed aantal luidsprekers om U tegen te zeggen. Als je echter je vifa's wil beluisteren op anderen hun apparatuur kun je evt gaan voor de kleine Rock 'n Rumble sessie, waarin iedereen een optie mag geven om bepaalde apparatuur te combineren om zo te kijken hoe die combinatie het doet. Overigens ben ik wel benieuwd hoe de Vifa het doet eigenlijk!

Wowly
Wijx

Bericht door Wijx »

Wowly schreef:
Hoi Daniël,
Echter, de hoofdmoot moet gaan over het luisteren van muziek op top-sets.

Wowly
moet je wel top apparatuur ergens vandaan zien te halen. Ik zie voornamelijk hele goede speakers
Fineermannetje
In memoriam †

Bericht door Fineermannetje »

Wowly,

Weet je al wat ik mee moet nemen, eventueel mijn oude zelfbouwers thiel enzo maar nu met extra goed filter.

Als jij zegt wat je nog mist zal ik dat meenemen, stekkerblokken, netsnoeren, versterker (lua of nog mooier) cd speler enz. enz.

Voorwaarde: het moet in mijn auto passen en niet te gek worden. (het is al een gunst :D )
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hoi fineermannetje!

Wat we nog nodig hebben zijn:

- idd goede stekkerblokken (2) (nodig om de stroom goed te krijgen, je weet maar nooit wat er allemaal aan die groepen hangt in zo'n gemeenschapscentrum). Ik weet nog niet welke lengte, maar binnenkort hoop ik wel.
- evt netsnoeren, niet persé, maar wel fijn als we er nodig hebben
- in principe hebben we al genoeg versterkers, maar het zou tóch wel leuk zijn een ultra-goede erbij te hebben (ik ken jouw LUA :shock: ) om te kijken of de (geluids-) kwaliteit overeenkomt met een zelfbouw, en wat het doet met de andere componenten (luidsprekers, cd-speler)
- vv is niet nodig denk ik
- CD-speler; hetzelfde verhaal als bij de versterker
- vooral state of the art interlinks en speakerkabels zijn hard nodig, om te tweaken naar een zo goed mogelijk geluid (al je zien dat ben hier nog aan gaat verdienen, hihihi)

Weet jij verder nog iets?

Ik denk dat die thiel zelfbouwers niet nodig zijn, we hebben eigenlijk al genoeg luidsprekers. Jij neemt jou staande refmon met non-plus-ultra-filter overigens niet mee? Dan haal ik ze van de lijst.

@ Wijx: hoi, jij deed toch zeker mee he, ik heb namelijk jou toestemming overgenomen uit de inventarisatie, maar daarna niets meer van je vernomen. Neem je de Pass Labs mee?

Over die top apparatuur, laat dat maar aan fineermannetje over:wink: .

Ik ga woensdag kijken naar 5 ruimte's. Ik combineer dat door mijn zoontjes mee te nemen naar oma en opa (wonen in Breda) zodat ik de tijd heb om op mijn gemak te kijken. Check even het topic over de akoestische eisen van de luisterruimt welke ik heb gemaakt.

Als anderen nog vragen hebben aan fineermannetje, kun je ze mooi hier stellen. Zoals gezegd, het is een enorme gunst dat we de apparatuur mogen lenen, so don't push it (like i did? :wink: )

Ik zie je donderdag fineermannetje!

Wowly
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Wat ik als versterker-o-fiel toch een beetje proef is dat het leeuwendeel de luidsprekers belangrijk vindt, en dat de rest wel fabrieksapparatuur mag zijn.
Nu is daar niks mis mee, maar ik zou het toch wel leuk vinden als er ook wat DIY-bronnen en versterkers te beluisteren zijn.
Afgezien van de UcDs en hun variaties, zijn er helaas nog maar weinig "echte" DIY versterkers en bronnen te zien.

Ik neem in ieder geval 1 hybride mee, ik weet niet of ik de "grote" nog op tijd klaar krijg (is nog steeds in het "houten-plank-met-alles-los-erop" stadium.
Dat is dan een MOSFET eindtrap in A met een E88CC sturing, beetje zoals A&T dat vroeger deed.

Voortrapje is een passieve RIAA ook met buisjes, en een lijntrapje met ECC82.
Dan heb ik nog een voortrapje op basis van een half gesloopte Tangent amp 50, daar werk ik nog aan, ik hoop dat die op tijd klaar is voor eind mei.

Verder mijn 2A3 triode in push-pull bakje, en eventueel kan ik ook nog een 6BX7 PP triodeversterkertje meenemen.

Ik neem toch ook mijn loopwerkje (Pioneer PDS met mods) en DAC (Hawk MP3 met mods) ook maar mee, en eventueel heb ik nog een gemodificeerde TEAC 500 die mee kan.
Dat is een simpel spelertje, wat met enkele simpele modificaties toch erg goed speelt.
Daarmee wil ik eigenlijk anderen een aanzetje geven om zoiets eens ook te proberen.

Verder lees ik hier wel eens over mensen die een simpele Marantz 42 ofzo hebben gemodificeerd, dat hoor ik persoonlijk liever dan de zoveelste TWEAC VRDS, want die ken ik nu wel ;-)

Sorry voor deze "rant", indien ik hiermee buiten de boot val dan hoor ik het wel.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Je hebt zeker een punt hoor, KT88.

Het is ook een beetje een dillema van mij over deze dag.

Ik wil heel erg graag dat het vooral een luisterdag word, dat de muziek centraal staat. Zonder het voortdurende omsteken van versterkers, verplaatsen van luidsprekers het voortdurende uitproberen van dat interlinkje of die cd-speler. Dit moet voornamelijk gebeuren met zelfbouwapparatuur als het aan mij ligt. Maar wat dat dat nu conflicteerd? Bijvoorbeeld, de fabrieksspeler speelt dermate veel beter dan de meegebrachte zelfbouw cd-spelers. Wat kies je dan? De fabrieks omdat ie veel beter is, of juist de zelfbouw omdat het een zelfbouw is?

Dat is mijn dilemma. Ik persoonlijk zou dan graag gaan voor het ultieme geluid. Maakt het voor de geluidskwaliteit vrijwel niets uit of we nu de fabrieks en zelfbouw gebruiken dan gaat mijn voorkeur absoluut uit naar de zelfbouw, zelfs al zou ie ietsie minder zijn qua geluidskwaliteit.

Ik zou graag horen wat jullie hiervan vinden.

Ik kan ook niet goed inschatten wat de kwaliteiten zijn van de zelfbouwapparatuur, omdat ik daar niet bekend mee ben. Ik ben helaas al te vaak ergens wezen luisteren naar een absolute bagger set (in mijn oren dan) waar de eigenaar ontzettend trots op was. Voor mij had dat bezoekje achteraf niet gehoeven. Tóch zijn de eigenaars van die sets ervan overtuigd dat ze een top-of-the-bill set hadden staan (vaak alleen maar omdat er bijvoorbeeld TAGMcLaren opstond, of omdat er een supervoeding inzat).
Ik weet van de EVE, de refmon en de ultieme monitor van Jeroen dat ze een ontzettend hoog nivo hebben, qua emotie, beeld ga zo maar door. Dat weet ik ook van de set die Fineermannetje mee gaat nemen als het kan. Dus als we die twee samen hebben ben ik benieuwd wat voor vuurwerk er dan ontstaat.

Ik hoop eigenlijk dat we achteraf de apparatuur van fineermannetje helemaal niet nodig hebben, en dat de zelfbouwequipment het helemaal is. \:D/
Ben ik mooi van mijn dilemma af!

Wowly
Wijx

Bericht door Wijx »

ja hoor ik kom wel met meneer en mevrouw pass alleen moet dan ook de sony mee en dat past niet eens in m'n wagen. Bij elkaar zo'n 80 kilo trouwens :(

De sony is namelijk afgetunned op de pass labsen
rho

Bericht door rho »

KT88 schreef:
Wat ik als versterker-o-fiel toch een beetje proef is dat het leeuwendeel de luidsprekers belangrijk vindt, en dat de rest wel fabrieksapparatuur mag zijn.
Nu is daar niks mis mee, maar ik zou het toch wel leuk vinden als er ook wat DIY-bronnen en versterkers te beluisteren zijn.
Afgezien van de UcDs en hun variaties, zijn er helaas nog maar weinig "echte" DIY versterkers en bronnen te zien.

Ik neem in ieder geval 1 hybride mee, ik weet niet of ik de "grote" nog op tijd klaar krijg (is nog steeds in het "houten-plank-met-alles-los-erop" stadium.
Dat is dan een MOSFET eindtrap in A met een E88CC sturing, beetje zoals A&T dat vroeger deed.

Voortrapje is een passieve RIAA ook met buisjes, en een lijntrapje met ECC82.
Dan heb ik nog een voortrapje op basis van een half gesloopte Tangent amp 50, daar werk ik nog aan, ik hoop dat die op tijd klaar is voor eind mei.

Verder mijn 2A3 triode in push-pull bakje, en eventueel kan ik ook nog een 6BX7 PP triodeversterkertje meenemen.

Ik neem toch ook mijn loopwerkje (Pioneer PDS met mods) en DAC (Hawk MP3 met mods) ook maar mee, en eventueel heb ik nog een gemodificeerde TEAC 500 die mee kan.
Dat is een simpel spelertje, wat met enkele simpele modificaties toch erg goed speelt.
Daarmee wil ik eigenlijk anderen een aanzetje geven om zoiets eens ook te proberen.

Verder lees ik hier wel eens over mensen die een simpele Marantz 42 ofzo hebben gemodificeerd, dat hoor ik persoonlijk liever dan de zoveelste TWEAC VRDS, want die ken ik nu wel ;-)

Sorry voor deze "rant", indien ik hiermee buiten de boot val dan hoor ik het wel.
Het is niet omdat ik speakers bouw dat ik het niet interessant zou vinden om ze eens op een erg mooie DIY-versterker te horen. Ik zou het zelfs heel erg leuk vinden. :D

Maakt niet uit of het een UcD- of een buizen-versterker is.

Zelf heb ik nog een chip-amp staan. Misschien kan ik die ook nog meenemen. Het is niet echt iets speciaals, maar het is toch een zelfbouwversterker. :)
fireman
Contacteer:

Bericht door fireman »

Mijn eVe's klinken tot nu toe het beste op mijn eigen naim set. Heb eens zo'n UCD ding thuis op visite gehad en daarvan vond/vind ik dat ik wat miste. Het middengebied was op een of andere manier minder/weg. Hoop niet dat dat met een buizenbak ook gebeurt. Ik wil dat wel eens horen.

Ik meen dat mijn eVe's op 200Hz een dip hebben van 2,6 Ohm. Voor de rest alles hoger.

Of ik moet mijn naim set meenemen. Maar dan krijgen we weer zoveel setjes :?
Wijx

Bericht door Wijx »

de eve hangt toch rond de 6 ohm en dipt naar de 4?
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Wijx schreef:
de eve hangt toch rond de 6 ohm en dipt naar de 4?
De hybrid hangt hier aan twee Maggies in parallel per kanaal, dat zakt naar onder de 2 ohm.......no problemo :lol:

Wowly, heb je al een leuke speakermatch gevonden voor mijn buisjes?
Wat dat betreft is luisterruimte nummer 2 uit je andere topic wel geschikt...
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Het zal waarschijnlijk wel locatie 2 worden.

Jouw buizen worden waarschijnlijk aan mijn reference monitors gehangen, maar dat is nog verre van zeker. Dit is een 8 ohm luidspreker welke 88 db/m doet, hij dipt geloof ik even naar 4, maar dat is in de lagere regionen.

@ Wijx, komt jou pass labs en sony cd-speler nu wel of niet mee :D

@ fireman; dat zouden idd te veel van het fabrieksmateriaal worden. Ik denk dat jou eve's ook heel erg goed (misschien wel beter?) kunnen klinken op andere componenten. Misschien ben je al heel erg gewend aan het geluid van je Naim set, zodat iedere andere versterker minder mooi is? Overigens, het geluid van een UcD is idd erg wennen. Je mist namelijk een heleboel (wat er niet hoorde te zijn :wink: )

Ik heb nog eens wat langer nagedacht over dat uitproberen versus luisteren naar muziek. Ik heb een voorstel hierover.
Stel dat we s'morgens van 9 tot 10 een uurtje uittrekken om te kijken welke configuratie's mooi bij elkaar passen. van 10 tot 12 2 complete set luisteren (10-11 uur groep 1 in ruimte 1, groep 2 in ruimte 2/ 11-12 uur groep 1 in ruimte 2 en groep 2 in ruimte 1)

Dan weer een uur uitproberen (12- 13 uur)

Van 13 tot 15 een tweede luisterstint, opgebouwd als de eerste stint

Van 15 tot 17 een derde luisterstint, opgebouwd als de eerste stint

Ik weet niet tot hoelang we kunnen blijven, maar dan zullen we vast aardig honger hebben gekregen.......

Voordeel van deze opzet is dat er 2 hele uren zijn waarin kan worden gefiedeld met het equipment, voordat er de echte luistersessie zijn, zodat we mooi kunnen gaan matchen, zodat zelf fireman zijn Eve mooi tot zijn recht komt :wink:

Ik hoor het wel of jullie het hier mee eens zijn.

Wowly
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Wowly schreef:
Jouw buizen worden waarschijnlijk aan mijn reference monitors gehangen, maar dat is nog verre van zeker. Dit is een 8 ohm luidspreker welke 88 db/m doet, hij dipt geloof ik even naar 4, maar dat is in de lagere regionen.
Zou moeten gaan, de trafo is zowiezo iets te hoog in impedantie aangepast, dus iets lager moet geen probleem vormen (het grote voordeel van trioden :lol: )
Voordeel van deze opzet is dat er 2 hele uren zijn waarin kan worden gefiedeld met het equipment, voordat er de echte luistersessie zijn, zodat we mooi kunnen gaan matchen, zodat zelf fireman zijn Eve mooi tot zijn recht komt :wink:
Lijkt me een fijn plan.
stint
Het blijft vreemd op me overkomen.
Heat, OK.
Leg, ook goed.
Sessie, helemaal top.

Maar STINT ????? :lol:
Paul

Bericht door Paul »

Wowly schreef:
@ Paul, goed idee, we hebben al een goed aantal luidsprekers om U tegen te zeggen. Als je echter je vifa's wil beluisteren op anderen hun apparatuur kun je evt gaan voor de kleine Rock 'n Rumble sessie, waarin iedereen een optie mag geven om bepaalde apparatuur te combineren om zo te kijken hoe die combinatie het doet. Overigens ben ik wel benieuwd hoe de Vifa het doet eigenlijk!

Wowly
Dat is prima, ik zie namelijk ook dat Doppedoos zijn mini-tl's met dezelfde speakerbezetting meeneemt, dat lijkt me een bijzonder leuke vergelijking.

Mbt de te kiezen muziek, misschien een idee om hier een topicje over te beginnen waarin iedereen post wat hij of zij graag ten gehore gebracht zou zien (horen 8) )?
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik zou zeggen : Shoot!

Ik ga kijken of ik de cd van Barb Jungr tepakken krijg! http://www.barbjungr.co.uk/jukebox.html

Wowly
Plaats reactie

Terug naar “DIY Events door leden”