Buizen voorversterker; voor verbetering vatbaar?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Matthias schreef:
Je kan het ook bij Mattijs (www.machmat.com) proberen.
Die heeft hele mooie 2x5 schakelaars met verzilverde contacten voor iets van 6 euro.
Inderdaad, Mattijs de Vries is een heel aardige kerel die reëele prijzen vraagt voor zijn producten.
Hij heeft ook regelmatig partijen of oude dumpvoorraden, dan zijn de prijzen helemaal fijn.
Maar is misschien een beetje overkill voor dit versterkertje.
Da's al de tweede keer dat ik dat lees, en ik ben het er niet mee eens.
Om te beginnen kunnen schakelaars, potmeters, pluggen etc. niet goed genoeg zijn, en ten tweede biedt dit versterkertje zeer zeker kansen tot upgrading, of anders als basis voor nieuwbouw.

Waarom zou een simpel iets met 1 buisje geen "high end" kunnen zijn?
Juist die simpelheid is essentieel naar mijn mening.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Waarom zou een simpel iets met 1 buisje geen "high end" kunnen zijn?
Juist die simpelheid is essentieel naar mijn mening.
Mee eens.
electron
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 0:30

Bericht door electron »

sietse schreef:
Waarom zou een simpel iets met 1 buisje geen "high end" kunnen zijn?
Juist die simpelheid is essentieel naar mijn mening.
Mee eens.
Je moet het zo zien. Jullie willen je Fiat Uno pimpen en ik zeg: als je vooruit wilt moet je chassis/motor/carrosserie goed zijn. Een Mercedes S-klasse is dan een betere basis.

En dat kan met minimale middelen, en daar getuigt de mu-stage van Allen Kimmel van. En de kosten zijn ook minimaal dus.....

Wie daar het fijne van wil weten kan op: www.tubecad.com alles vinden over het hoe en waarom.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36755
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hmm .... een Mu stage is nu ook weer niet zo simpel/minimaal en bevat ook de nodige lokale tegenkoppeling :roll:

Het is een heel mooi concept en ik ben er zelf ook fan van maar dan met mosfets als Mu-follower. Echter is de vervorming zo laag dat het karakteristieke buizengeluid weg is en sommigen vinden het zelfs steriel klinken. Dus zaligmakend is het ook niet.
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Interessante discussie, maar ik moet zeggen dat ik mijn buizen voorversterker sowieso prachtiger vind dan wat ik eerder heb gehoord. Ook omdat ik er zelf aan heb zitten knutselen natuurlijk.

Ik heb de "vettigheid" daarnet opgeruimd met een geweldige oplossing die een van de mannen van Stuut en Bruin mij verkocht: "Tuner 600". Spuitspul wat alle vettigheden oplost. Vervolgens een heel klein beetje kontakt spray en het kraken, klikken en moeilijkheden is al tot een minimum afgezwakt.

Edit: De Wonderspray
Afbeelding

De voorversterker staat nu al een tijdje te spelen en het begint steeds beter te klinken (Weather Report op staan). Ik merk echt het verschil met alleen die nieuwe caps al.

Ik ben vandaag niet langs Radio Twenthe geweest (normaal ligt die altijd op mijn route naar Stuut & Bruin), maar ik kan er altijd nog eens gaan kijken als een dergelijke inputschakelaar daar goed genoeg is. Die op de site van Matthijs ziet er ook goed uit: "Russian Military" hehe.

Wat betreft die mu-stage: ik heb het eens zitten bekijken, maar ik denk dat ik dat nog even bewaar voor later. Ik denk dat ik dat vast wel kan bouwen, maar ik zou liever na dit project gewoon nog eens iets anders gaan bouwen. Ik weet al lang wat ik hierna goed wil gaan pimpen en dat is een recent gekochte Marantz CD42 MKII :P
Laatst gewijzigd door Digidoo op vr 21 apr 2006, 0:21, 1 keer totaal gewijzigd.
electron
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 0:30

Bericht door electron »

Pjotr schreef:
Hmm .... een Mu stage is nu ook weer niet zo simpel/minimaal en bevat ook de nodige lokale tegenkoppeling :roll:

Het is een heel mooi concept en ik ben er zelf ook fan van maar dan met mosfets als Mu-follower. Echter is de vervorming zo laag dat het karakteristieke buizengeluid weg is en sommigen vinden het zelfs steriel klinken. Dus zaligmakend is het ook niet.
Merkwaardige uitspraak van je. Het "Klaré" -schema heeft nl. ook lokale tegenkoppeling en de kathodevolger uitgang is ook niet een van de fraaisten(en 100% lokale tegenkoppeling)

Ja het mu-stage concept heeft zeer lage vervormingen en gelukkig is die daarmee kleuring vrij t.o.v. vele klasieke buizen schakelingen. Het concept brengt tevens mee dat die veel onafhankelijker is t.o.v. z'n voeding. Persoonlijk vind ik hem niet steriel klinken maar gewoon "schoon". De steriele klank van vele transistor schakelingen (veelal gebaseerd op een onbalans van even en oneven harmonischen)
heeft die beslist niet
Laatst gewijzigd door electron op do 20 apr 2006, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Nou begrijp ik dat in de DIY wereld men naast het bouwen van dingen ook graag ouwehoert over het bouwen van dingen, maar ik geloof niet dat dat in dit topic tot de orde hoeft te komen toch? :D

Ik bedoel hier mee te zeggen dat de discussie over mu-stage hier niet zo op zijn plek is. Ik wil zoveel mogelijk probeer te verbeteren aan deze voorversterker, maar wel binnen mijn budget en jullie vakkundige hulp/tips is daar zeer welkom bij.
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Digidoo schreef:
Ik bedoel hier mee te zeggen dat de discussie over mu-stage hier niet zo op zijn plek is. Ik wil zoveel mogelijk probeer te verbeteren aan deze voorversterker, maar wel binnen mijn budget en jullie vakkundige hulp/tips is daar zeer welkom bij.
Ik had inderdaad begrepen dat dit topic daarvoor was bedoeld.....

Ik ken natuurlijk ook wel beter klinkende schakelingen, maar het is veel leuker dit stap voor stap op te bouwen.

En ik blijf erbij, als je straks een mooie ingangskeuze hebt, met een Alps of Noble of misschien wel DACT volumeregeling erachteraan, dan heb je gewoon een gezonde basis.
De voedingstrafo is er, de kast met pluggen etc., wat wil je nog meer?

Wat is de volgende stap, Digidoo? als ik een Cd speler aanpak, dan ken je die niet meer terug.... :lol:
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

De stappen heb ik ook maar even voor mijzelf duidelijk neergezet:

1. De inputkeuze verbeteren.
2. Moet nog steeds de 2 overgebleven elco's in de lijntrap zetten.
3. De volumepot verbeteren. DACT wordt wellicht iets te duur.
4. Snubbertjes, caps, enzo. Als ik daar nog zin in heb en denk dat het dan nog mooier wordt.

(5. Kijken naar nieuwste aankoop: Marantz CD42 MKII :P)

Het eeuwige dillema bij mijzelf als DIY'er: Waarom kijk ik al uit naar het klooien aan de cd speler als ik nog niet eens echt klaar ben met de voorversterker?
electron
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 0:30

Bericht door electron »

Digidoo schreef:
Nou begrijp ik dat in de DIY wereld men naast het bouwen van dingen ook graag ouwehoert over het bouwen van dingen, maar ik geloof niet dat dat in dit topic tot de orde hoeft te komen toch? :D

Ik bedoel hier mee te zeggen dat de discussie over mu-stage hier niet zo op zijn plek is. Ik wil zoveel mogelijk probeer te verbeteren aan deze voorversterker, maar wel binnen mijn budget en jullie vakkundige hulp/tips is daar zeer welkom bij.
In je eerste mail in deze topic schrijf je: Ik vroeg me af wat jullie zoal nog zien wat ik zou kunnen veranderen.

Wel nu, het belangrijkste is nu eenmaal de schakeling zelf. Wat je nu zo al aan verbeteringen aanbrengt is in vergelijking met de schakeling zelf brandhout. Binnen je budget is de schakeling verbeteren zelfs een van de goedkoopste veranderingen.
Je wilt het toch hebben over verbeteringen of moet ik het toch letterlijk nemen en wil je slechts dingen veranderen om het veranderen?
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Het probleem van de schakeling is echter dat deze redelijk vast zit op de print en ik vond het al een geklooi om de iets te brede nieuwe elco's in de voeding te plaatsen.

Wat me niet aansprak was het mu-stage gebeuren, dat wordt me te ingewikkeld. Als je meer simpele voorstellen hebt om bijvoorbeeld de lijnstage te verbeteren, dan hoor ik dat natuurlijk graag. Het ging echter niet daarover, maar over die mu-stage en of dat nou wel of niet goed was.

Ik wil dingen veranderen in die buizenvoorversterker, omdat ik dat leuk vind en bovendien graag nog een betere geluidskwaliteit er uit wil halen. Dit betekent overigens niet dat ik voor elk idee open sta en mijn budget is nu eenmaal beperkt.
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Digidoo schreef:
Het eeuwige dillema bij mijzelf als DIY'er: Waarom kijk ik al uit naar het klooien aan de cd speler als ik nog niet eens echt klaar ben met de voorversterker?
Het virus heeft je gewoon goed te pakken, ik heb ook soms van die perioden.
Gewoon rustig aan je lijstje afwerken, waarbij ik je wel een tip wil geven:
Gebruik het beste materiaal dat je je kunt veroorloven.
Daarmee leg je de basis voor straks, als je inderdaad andere schakelingen wilt gaan proberen (want daar heeft Electron gelijk in, die tijd komt zeker! ).
Daarbij wil ik, en naar mijn overtuiging, anderen zeker ook, je graag helpen.

Het heeft daarbij de voorkeur als je terwijl je bezig bent, kunt luisteren naar iets anders, dat geeft de rust om e.e.a. goed te overdenken en af te werken.
Ik denk dat je momenteel in een leerproces zit, van luisteren, interesse, kennis opdoen, verbouwen, enzovoort.
En dat is alleen maar goed :lol:
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Ik denk dat ik ook wel wat DIY vergelijkingsmateriaal mis. Mijn vader heeft dat pad bewandelt, maar heeft nu toch gewoon allemaal fabrieksspul (Magnetostaten met een Classe versterker). Ook mooi om mee te vergelijken, maar toch niet helemaal.

Nu ga ik maar eens alles overdenken in mijn ruime ledikant, morgen weer werk...

Edit: De volgende dag.

Goed. Heb een mooi simpel, verzilverd stappenschakelaartje gekocht bij Radio Twenthe. Kijken of dat al beter is. Ben begonnen met het een en ander los te maken, maar mijn soldeerbout hield er opeens mee op. De print moet in ieder geval schoner, het is ertussen eigenlijk nog steeds een vieze smeerboel. Ik neem het zaakje mee naar mijn ouders en ik ga dit weekend daar eens fijn alles zitten solderen.

Afbeelding
electron
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 0:30

Bericht door electron »

Digidoo schreef:
Het probleem van de schakeling is echter dat deze redelijk vast zit op de print en ik vond het al een geklooi om de iets te brede nieuwe elco's in de voeding te plaatsen.

Wat me niet aansprak was het mu-stage gebeuren, dat wordt me te ingewikkeld. Als je meer simpele voorstellen hebt om bijvoorbeeld de lijnstage te verbeteren, dan hoor ik dat natuurlijk graag. Het ging echter niet daarover, maar over die mu-stage en of dat nou wel of niet goed was.

Ik wil dingen veranderen in die buizenvoorversterker, omdat ik dat leuk vind en bovendien graag nog een betere geluidskwaliteit er uit wil halen. Dit betekent overigens niet dat ik voor elk idee open sta en mijn budget is nu eenmaal beperkt.
Er is nogwel een eenvoudige (doch veel duurdere) optie nl de lijnuitgangstrafo.

Wat ik altijd jammer vind is dat men vaak denkt de basis te verbeteren met dure onderdelen (weerstanden/ elco's/ condensatoren) maar uiteindelijk daar grote fouten/onzinnige uitgaven in kan maken omdat de echte basis, de schakeling, het niet toe laat om iets zinnig over die onderdelen te concluderen.
Het voordeel is echter dat men twee keer geld kan uitgeven en twee keer lekker kan knutselen. Voor velen is dat gewoon erg leuk om te doen :) .
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Juist.

Heb dit in elkaar geknutseld:
Afbeelding

Tijdens het bouwen begon ik eigenlijk al te twijfelen, want het zijn geen afgeschermde snoertjes. Het printje waar de boel eerst op zat was echter ook niet afgeschermt. Kan ik er anders niet iets van een kous omheen doen die ik naar de Gnd lijdt om het e.e.a. te bescherem?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36755
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hoi Digidoo,

Dat gaat overspraak geven ben ik bang. Had bij RT ook maar gelijk een paar meterjes afgeschermd enkelvoudig snoer meegenomen. Dat heb je over die lengte zeker nodig. Met het geheel afschermen hou je toch overspraak tussen de ingangen onderling.

Mooiste is om die schakelaar achterin vlak bij het aansluitbordje te zetten met een verlemgas als dat kan. Meestal kun je dan wel met niet afgeschermd draad volstaan voor die hele korte stukjes.
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Het plan was eerst ook om de oude stappenschakelaar te vervangen door de nieuw. Na veel geklooi met o.a. een soldeerzuiger lukt dat als maar niet. Een verlengas heb ik eventueel wel, werd ook gebruikt bij de oude stappenschakelaar.
De nieuwe schakelaar is echter iets breder en ik bedenk me nu ook net dat die waarschijnlijk uberhaupt nooit op de print zal passen. Ik kan ook met microfoonsnoer gaan zitten klooien, maar ik denk dat dat ook maar onhandig zal zijn. Het makkelijkst blijft als ik die schakelaar zo dicht mogelijk op de print krijg, mits ik de oude er natuurlijk eindelijk afkrijg.

Welke andere oplossingen hebben jullie mij nog te bieden?
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Ik heb het voorlopig opgelost door de nieuwe stappenschakelaar op een stukje gaatjesprint te schroeven om de afstand tussen inputs en de schakelaar zo kort mogelijk te maken. Fototje komt nog.

Heb bij een vriend van mijn vader precies dezelfde Klare voortrap gevonden:
Afbeelding

Werkt niet helemaal perfect, de lijntrapjes zijn volgens mij kapot, ergens doorgebrand. Heb er wel al nieuwe buizen ingezet, maar dat mocht niet baten. Het volume is erg laag en boven de helft gaat de boel oversturen e.d. I.p.v. de zelfbouw versie van mijn pa is dit een versie die door iemand van Klare in elkaar is gezet.

Kwam er overigens achter dat Paul in ieder geval dezelfde kast/knoppen heeft en de lijntrappen lijken ook erg op elkaar. Ben benieuwd hoe zijn voeding er uit ziet (is veel uitgebreider). Ik begreep verder dat het ding toentertijds (20 jaar terug) ongeveer 850.- gulden zou hebben gekost voor de kant en klare versie.
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Digidoo schreef:
Ik heb het voorlopig opgelost door de nieuwe stappenschakelaar op een stukje gaatjesprint te schroeven om de afstand tussen inputs en de schakelaar zo kort mogelijk te maken. Fototje komt nog.
Prima toch, hoe korter hoe beter.
Wat dat betreft is een relais-schakeling wellicht nog beter.......
Werkt niet helemaal perfect, de lijntrapjes zijn volgens mij kapot, ergens doorgebrand. Heb er wel al nieuwe buizen ingezet, maar dat mocht niet baten. Het volume is erg laag en boven de helft gaat de boel oversturen e.d. I.p.v. de zelfbouw versie van mijn pa is dit een versie die door iemand van Klare in elkaar is gezet.
Check de weerstand tussen de twee voedingselco's maar eens, die zal er wel uitliggen.
Afgezien van een te lage/ontbrekende gloeispanning kan het vrijwel niets anders zijn.
Kwam er overigens achter dat Paul in ieder geval dezelfde kast/knoppen heeft en de lijntrappen lijken ook erg op elkaar. Ben benieuwd hoe zijn voeding er uit ziet (is veel uitgebreider). Ik begreep verder dat het ding toentertijds (20 jaar terug) ongeveer 850.- gulden zou hebben gekost voor de kant en klare versie.
20 jaar alweer? Man, wat worden we oud :lol:
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind eigenlijk geen weerstand tussen welke elco's dan ook. De weerstanden die op de print zitten ook. Zal ik kijken of de gloeispanning okee is? Zou 6,3V moeten zijn toch?
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

De groene weerstand tussen de brugcellen in, die zit electrisch tussen de elco's.
Zou 3k3 moeten zijn.

Gloei is inderdaad 6.3, hoewel iets minder is te verwachten vanwege de gelijkrichting (dioden geven verlies).
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Hmm, die is inderdaad er door heen. Kreeg zelfs een flits te zien toen ik mijn multimeter er op aansloot. De weerstand loopt af van ongeveer 5k naar 0.
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Haal hem er even uit en meet dan opnieuw na, wat je denk ik meet is het laden/ontladen van de elco's.
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Laat ik daar nog even mee wachten, ben net druk bezig met de inputschakeling van de andere voorverversterker. Ik vraag me alleen iets af.

Zoals het vroeger geschakeld was (tenminste als ik het goed begrijp), is de phono input eerst door de phonotrap gaan en vervolgens ook nog door de lijntrap. Klopt dat?
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Yep.

Het leuke is overigens dat wat ik eerder schreef, nu werkelijkheid is geworden voor je.
Namelijk dat je nu naar de ene kunt luisteren, terwijl je de andere aan het upgraden bent!
Plaats reactie