help, mijn sub plopt

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

help, mijn sub plopt

Bericht door Wijx »

Weet iemand misschien een oplossing?

Ik heb sinds heel kort een mooie phase linear allante sub 12 inch en een bijpassende phase linear sub. Maar als ik nu de radio aanzet of op cdspeler zet plopt ie echt enorm. Nu heb ik eens zitten proberen maar ik kom er niet uit.

Sub zonder RCAsnoer naar de HU is geen plop met wel keihard (ook zonder motor starten en de radio dus al aan is tijdens het aansluiten).
De eindversterker zit rechtstreeks op de accu via een zekering.
De remote tak ik ook voor de HU af.

RCAstekker signaaldeel naar ground is 75.6 ohm (lijkt me dus in orde)
Ground van eindversterker naar auto is ook 0,0 ohm (lijkt me dus ook in orde)
Behuizing van de HU naar ground is ook o,o ohm

hulp?
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Antiploprelaitje? Stereo versies van een bepaald merk voor nog geen 20 eypo...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Lijkt er op dat je je subamp constant aan hebt staan ipv van dat je hem remote aanzet via je HU. Lijkt er op dat daar iets mis zit.
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

hoe bedoel je dat? Dat ik de remote niet op de ignitiondraad heb zitten maar direct op de 12 volt ofzo? Kep nog niet met een lege accu gezeten :p. Zal straks gelijk even kijken

[edit] remote levert gewoon 0v als de auto uitstaat
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Die remote-on moet wel op het remote stuurdraadje van je radio zitten en niet op je ignition on. Dan schakelt je radio de subamp als je die aanzet.

Af zit het al zo?
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

nee dat draadje heb ik een beetje gesloopt :(. Maar die doet toch hetzelfde als de ignitiondraad?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Nee, de ignitiondraad schakelt je radio automatisch aan als je het contact aanzet en uit als je het contact weer uitzet. Dan kun je met de hand je radio nog aan en uitzetten als het contact uit staat. Handig voor medepassagiers als jij even wat anders moet doen (tanken b.v. :) )

Als het goed is gaat van je radio de - draad naar de ground, de + draad naar B+ continue (wordt dus niet geschakeld door het contact) en de ignitiondraad naar het contactslot (wordt dus wel geschakeld).

Vaak zit er ook nog een schakeldraad voor een elektrische antenne aan je radio. Die kun je meestal ook gebruiken voor de remote-on van een externe amp.
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

nou ik heb de remote weer gefixed maar denk dat de HU niet goed is. Er is namelijk een plop ook als ik het volume op 0 zet en dan weer op 2 en andersom. Lijkt me niet goed
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

vandaag de sub op een andere auto aangesloten via mijn stroomvoorziening en er was niets aan het handje. Onze conclusie HU stuk. dus morgen maar weer terug naar de winkel
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Mhmm wordt je niet vrolijk van. Ik heb wel vaker een subwoofer op de geschakelde voeding van de contactslot aangesloten. Maar in alle gevallen had ik een versterker met een soft-start.
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

schijnt ook een beetje een zwak punt te van Alpine als ik de winkel mag geloven. Maarja nu zit ik wel weer 2 weken zonder muziek :(
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

100% zeker dat je massa helemaal clean en perfect is ?
dikke draad, en kort (0,5 m) ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Heb zelf een Alpine HU gehad zonder eindversterkers maar dat werkte probleemloos (met Sony eindversterkers). Vond alleen de tuner bagger maar het cassettedeck wat er in zat was super.

Maar sinds Alpine modern is gaan doen met van die fancy poppenknopjes ben ik overgestapt op Radio Becker. Is toch wel een tandje beter.
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

Jee de HU is gerepareerd. De ground is gefixed en coila weg problemen. Schijnt een bekend probleem te zijn bij alpine dus onder garantie gefixed.

De tuner is wel redelijk maar die gebruik ik eigenlijk nooit. De cd en mp3 functie klinken erg goed
Robi-One
Berichten: 73
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 22:02
Locatie: Wageningen

Bericht door Robi-One »

Dit is meestal een massa probleem.

Wat eerder werd gezegd dat de massa kort moet zijn, is onzin. Het liefst zou je hem namelijk gewoon direct met een kabel weer op de massa van je accu aansluiten. Dit geeft de minste overgangsweerstand en eventueel massaverschil tussen de diverse componenten.
Omdat dit veel kabel kost, kiest men er meestal voor om deze op het chassis vast te maken (goede is de gordelbout).

Zorg dat het staal rond het massapunt goed kaal is en dat je de ring aan de kabel goed strak op het staal bout.
Even afwerken met een laagje zinkspray tegen oxideren, en klaar.

[EDIT] Hmmz... beetje late reactie zo aan de laatste post te zien. Weet je ook waarom de HU kapot is gegaan? Het doorbranden van massaspoortjes (wat eht waarschijnlijk was) heeft ook altijd een oorzaak. Dit kan komen omdat de versterker dan geen goede massa heeft en massa gaat trekken via de RCA. Dit kan de HU niet aan en het massaspoortje brandt door. Dit is dan de veroorzaker van veel storingen.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Veel Pioneer modellen hebben zelfs een zekering (smd) in de massa van de RCA's zitten, deze gaat er zeker uit als je een massa-fout hebt/maakt. En dan gaat het zeker ploppen en fluiten.
Rob.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

bedankt voor de info, zou misschien bij mij ook de oorzaak van plotseling fluiten kunnen zijn :?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

fluiten en ruis is 99 van de 100 gevallen een slechte massa.
ik heb er ook nachtmerries van gehad :?
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

ik denk dat ie kapot is gegaan met m'n vorige subwoofer, die heb ik nooit gewoon normaal via de remote en RCA aan de praat gekregen. Dus ik vermoed dat daar toen iets mis is gegaan
Plaats reactie