help, mijn sub plopt
Moderator: Beheerdersteam
help, mijn sub plopt
Weet iemand misschien een oplossing?
Ik heb sinds heel kort een mooie phase linear allante sub 12 inch en een bijpassende phase linear sub. Maar als ik nu de radio aanzet of op cdspeler zet plopt ie echt enorm. Nu heb ik eens zitten proberen maar ik kom er niet uit.
Sub zonder RCAsnoer naar de HU is geen plop met wel keihard (ook zonder motor starten en de radio dus al aan is tijdens het aansluiten).
De eindversterker zit rechtstreeks op de accu via een zekering.
De remote tak ik ook voor de HU af.
RCAstekker signaaldeel naar ground is 75.6 ohm (lijkt me dus in orde)
Ground van eindversterker naar auto is ook 0,0 ohm (lijkt me dus ook in orde)
Behuizing van de HU naar ground is ook o,o ohm
hulp?
Ik heb sinds heel kort een mooie phase linear allante sub 12 inch en een bijpassende phase linear sub. Maar als ik nu de radio aanzet of op cdspeler zet plopt ie echt enorm. Nu heb ik eens zitten proberen maar ik kom er niet uit.
Sub zonder RCAsnoer naar de HU is geen plop met wel keihard (ook zonder motor starten en de radio dus al aan is tijdens het aansluiten).
De eindversterker zit rechtstreeks op de accu via een zekering.
De remote tak ik ook voor de HU af.
RCAstekker signaaldeel naar ground is 75.6 ohm (lijkt me dus in orde)
Ground van eindversterker naar auto is ook 0,0 ohm (lijkt me dus ook in orde)
Behuizing van de HU naar ground is ook o,o ohm
hulp?
Nee, de ignitiondraad schakelt je radio automatisch aan als je het contact aanzet en uit als je het contact weer uitzet. Dan kun je met de hand je radio nog aan en uitzetten als het contact uit staat. Handig voor medepassagiers als jij even wat anders moet doen (tanken b.v.
)
Als het goed is gaat van je radio de - draad naar de ground, de + draad naar B+ continue (wordt dus niet geschakeld door het contact) en de ignitiondraad naar het contactslot (wordt dus wel geschakeld).
Vaak zit er ook nog een schakeldraad voor een elektrische antenne aan je radio. Die kun je meestal ook gebruiken voor de remote-on van een externe amp.
Als het goed is gaat van je radio de - draad naar de ground, de + draad naar B+ continue (wordt dus niet geschakeld door het contact) en de ignitiondraad naar het contactslot (wordt dus wel geschakeld).
Vaak zit er ook nog een schakeldraad voor een elektrische antenne aan je radio. Die kun je meestal ook gebruiken voor de remote-on van een externe amp.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Heb zelf een Alpine HU gehad zonder eindversterkers maar dat werkte probleemloos (met Sony eindversterkers). Vond alleen de tuner bagger maar het cassettedeck wat er in zat was super.
Maar sinds Alpine modern is gaan doen met van die fancy poppenknopjes ben ik overgestapt op Radio Becker. Is toch wel een tandje beter.
Maar sinds Alpine modern is gaan doen met van die fancy poppenknopjes ben ik overgestapt op Radio Becker. Is toch wel een tandje beter.
Dit is meestal een massa probleem.
Wat eerder werd gezegd dat de massa kort moet zijn, is onzin. Het liefst zou je hem namelijk gewoon direct met een kabel weer op de massa van je accu aansluiten. Dit geeft de minste overgangsweerstand en eventueel massaverschil tussen de diverse componenten.
Omdat dit veel kabel kost, kiest men er meestal voor om deze op het chassis vast te maken (goede is de gordelbout).
Zorg dat het staal rond het massapunt goed kaal is en dat je de ring aan de kabel goed strak op het staal bout.
Even afwerken met een laagje zinkspray tegen oxideren, en klaar.
[EDIT] Hmmz... beetje late reactie zo aan de laatste post te zien. Weet je ook waarom de HU kapot is gegaan? Het doorbranden van massaspoortjes (wat eht waarschijnlijk was) heeft ook altijd een oorzaak. Dit kan komen omdat de versterker dan geen goede massa heeft en massa gaat trekken via de RCA. Dit kan de HU niet aan en het massaspoortje brandt door. Dit is dan de veroorzaker van veel storingen.
Wat eerder werd gezegd dat de massa kort moet zijn, is onzin. Het liefst zou je hem namelijk gewoon direct met een kabel weer op de massa van je accu aansluiten. Dit geeft de minste overgangsweerstand en eventueel massaverschil tussen de diverse componenten.
Omdat dit veel kabel kost, kiest men er meestal voor om deze op het chassis vast te maken (goede is de gordelbout).
Zorg dat het staal rond het massapunt goed kaal is en dat je de ring aan de kabel goed strak op het staal bout.
Even afwerken met een laagje zinkspray tegen oxideren, en klaar.
[EDIT] Hmmz... beetje late reactie zo aan de laatste post te zien. Weet je ook waarom de HU kapot is gegaan? Het doorbranden van massaspoortjes (wat eht waarschijnlijk was) heeft ook altijd een oorzaak. Dit kan komen omdat de versterker dan geen goede massa heeft en massa gaat trekken via de RCA. Dit kan de HU niet aan en het massaspoortje brandt door. Dit is dan de veroorzaker van veel storingen.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond

