Andere kast scan speak reference monitor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Tja, toch maar ff foto's gemaakt en op m'n server gezet:

Hier de stand, model no.1 the Zee :wink:
Afbeelding


Hier de stand met de kast erop, deze keer met provisorisch frontje

Afbeelding

De stands moeten dus nog geheel afgewerkt worden, echter de tijd...........

groetjes Wowly
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

WHooowW... wat is je Ref. Mon. groot!
heb je extra dikke wanden gebruikt, of zijn dit de standaardafmetingen?
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Dit zijn de extra dikke wanden....(2x1,8 cm geloof ik)

De refmon is sowieso al vrij groot (ik vond hem zelfs een beetje lomp), vandaar dat ik het design wat heb veranderd met inachtneming van de cruciale binnenmaten/verhoudingen.

Ik heb begrepen dat jij een sub erbij gaat maken, dat ga ik eens goed volgen!

de groeten!
Markinton
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 16:24
Locatie: Landgraaf
Contacteer:

luchtdichte bevestiging woofer

Bericht door Markinton »

Wowly,

Bij de Scan-Speak 18W8546/01 woofer zit geen schuimen afdichtring, of foamrand, bij de Revelator wel. Heb je deze woofer zonder deze afdichtring of tochtstrip bevestigd? Volgens Ruud Jansen van Speakerland is het zelfs slecht om een afdichtring oid te gebruiken. Hij adviseerd mij, mits de uitfrezingen glad zijn, om de woofer gewoon direct te monteren. Door de verende werking van het schuim zou het geluid achteruit gaan, zei hij. Ik heb nu zelf een te dikke afdichtstrip tussen de woofer en de kast geplaats. Hierdoor valt de woofer helaas niet diep genoeg in de sponning en is de kracht van 20mm parkers niet sterk genoeg. Ik wil wel een luchtdichte montage van de woofer uiteraard. Ik zou wel eens willen weten hoe jij dit hebt opgelost.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik heb de woofers zonder afdichtstrip op de baffle gezet. Wel heb ik een vrij nauwe infrezing gemaakt. Ik wilde graag een zo "vast" mogelijk contact met de baffle, ook omdat in mijn beleving een woofer veel meer krachten loslaat op de kast (meer luchtverplaatsing).
Ook heb ik de bracing zover laten doorlopen dat de achterzijde van de magneet ertegenaan kan rusten, met een stug rubbertje ertussen. Dit laatste heb ik nog niet gedaan, maar zal als de kast wordt afgewerkt zeker worden uitgevoerd.

Ik denk dat het chassis dermate tegen de mdfplaten wordt getrokken dat er geen lucht meer tussendoor kan.

Zo te horen ben je al een heel eind! hoe klinkt ie bij jou?

greetz Wowly
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

ik zal even voor markinton reageren :P ik keek namelijk bij z'n www, en hij blijkt de speakers al praktisch klaar te hebben

heb zelf gisteravond eindelijk de tekeningen van het kastje afgemaakt. In de versie die ik ga bouwen zit er flink wat bracing, en ik heb het baffle extra dik uitgevoerd. Door de toegevoegde bracing ben ik een hele tijd bezig geweest om het exacte volume te berekenen, om wel aan de 16,5 liter te komen. De totale hoogte en breedte van de speaker zijn gelijk aan het origineel, namelijk 42 * 24, maar de diepte is in mijn geval geen 28 cm, maar zo'n 35 cm. Ik ga waarschijnlijk geen bitumen meer gebruiken: dat wordt dan zo'n gedoe. Intern zit er elke 10 a 12 cm een brace. Dat lijkt me wel voldoende. Het PriTex komt er wel in.
Het is de bedoeling het hout dit weekend nog te laten zagen, en frezen. Ben bang dat ik het niet zo netjes zal krijgen als ik het zelf doe.

@mark,
gebruik je de monitoren als vervangers van de Rogers?
Markinton
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 16:24
Locatie: Landgraaf
Contacteer:

Bericht door Markinton »

Wowly schreef:
Ik heb de woofers zonder afdichtstrip op de baffle gezet. Wel heb ik een vrij nauwe infrezing gemaakt. Ik wilde graag een zo "vast" mogelijk contact met de baffle, ook omdat in mijn beleving een woofer veel meer krachten loslaat op de kast (meer luchtverplaatsing).
Ook heb ik de bracing zover laten doorlopen dat de achterzijde van de magneet ertegenaan kan rusten, met een stug rubbertje ertussen. Dit laatste heb ik nog niet gedaan, maar zal als de kast wordt afgewerkt zeker worden uitgevoerd.

Ik denk dat het chassis dermate tegen de mdfplaten wordt getrokken dat er geen lucht meer tussendoor kan.

Zo te horen ben je al een heel eind! hoe klinkt ie bij jou?

greetz Wowly
Ik ga straks proberen om de woofers zonder afdichstrip te monteren, welk soort schroeven gebruik je? De gaatjes zijn maar 3,5mm, ik zou graag de Torx 4x25mm schroeven willen gebruiken. Nu gebruik in 3,5x10mm kruiskop schroeven van Speakerland. De Revelator heb ik wel met deze 4x25mm Torx schroeven vast gezet. Ik heb de infrezingen zo nauw gefreesd dat tgv de primer en verf de bas speakers niet meer in de infrezing paste. Ik ben nog een 1uur per box bezig geweest om de verf in de sponningen weg te snijden. Daar heb je met fineer dus geen last van.

De speakers klinken als geweldig, ik ben er erg blij mee. En ze worden alleen maar beter als ze ingespeeld zijn.
Markinton
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 16:24
Locatie: Landgraaf
Contacteer:

Bericht door Markinton »

keyser schreef:
@mark,
gebruik je de monitoren als vervangers van de Rogers?
Ja ik gebruik de monitoren als vervanger van de Rogers en dat gaat prima, het klinkt nu al veel beter (ruimtelijker, tranparant hoog, sneller) dan de Rogers. En ze moeten nog inspelen. Ook de combinatie met de Single Ended 300B Triode versterker van 8-9Watt gaat wonderbaarlijk goed. Je merkt aan de bas dat de zaak zeker nog moet inspelen. Uit ervaring weet ik ook dat condensatoren in het filter ook moeten inspelen. Dat was bij de Black Gate en Auricap condensatoren in mijn buizenversterkers ook zo. :D
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

dan zul je wel veel missen in het laag, lijkt me. ga je er (misschien in een later stadium) geen sub bij bouwen? ik heb mijn ref. mon.'s nog lang niet speelklaar, maar ben al wel van plan te combineren met 2 subs. ik weet namelijk wat het is om een flinke 3-weg speaker te hebben. dat laag wil ik absoluut niet meer missen.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

De refmon geeft wel ontzettend mooie en genoeg bassen voor een middelgrote kamer, echter soms heb ik wel eens zit in zo'n raketlanceringgebulder enzo, en tja, dat geeft ie niet....

Ik heb mijn schassis'vast gezet met schroefjes (m3 geloof ik) en ben nog zoekende naar mooie torxjongens

Ik heb moertjes in mijn baffle verwerkt, achteraf zijn insalgmoeren toch beter, als je tenminste genoeg "vlees" hebt om ze in te plaatsen, die montagerand van de 18W is namelijk erg dun.
Markinton
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 16:24
Locatie: Landgraaf
Contacteer:

Bericht door Markinton »

Wowly schreef:
De refmon geeft wel ontzettend mooie en genoeg bassen voor een middelgrote kamer, echter soms heb ik wel eens zit in zo'n raketlanceringgebulder enzo, en tja, dat geeft ie niet....

Ik heb mijn schassis'vast gezet met schroefjes (m3 geloof ik) en ben nog zoekende naar mooie torxjongens

Ik heb moertjes in mijn baffle verwerkt, achteraf zijn insalgmoeren toch beter, als je tenminste genoeg "vlees" hebt om ze in te plaatsen, die montagerand van de 18W is namelijk erg dun.
Wowly,

Over dat laag ben ik het helemaal eens, ik mis nog niets van het laag van de Rogers. Die waren gewoon te groot voor mijn dedicated luisterruimte van 3x4meter. Dat is een van de reden dat ik voor de Reference Monitor gekozen heb.De rand voor de 18W is inderdaad zeer smal. Hierdoor heb ik inderdaad geen inslagmoeren kunnen toepassen, geen ruimte. Inslagmoeren zijn nog altijd het beste.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Markinton, ik denk dat het e.e.a. afhang van de akoestiek, en je wensen (mijn kamer is 5 x 7 m met een open zijde naar de keuken).
Zoals ik al schreef is zijn de bassen erg goed, mar niet earth-quake-like, zoals ik wel altijd erg mooi vond bij de axton's. Overigens geven die erg lage frequentie's erg vaak vervelende akoestiekproblemen, en die kon ik eigenlijk missen als kiespijn.....

Probleem van een woofer bij de refmon is dat het niet zal meevallen om een passende unit te vinden/integreren, ik heb al veel pogingen gezien, en iedere schijnt het niet mee te vallen. Ik hoop echter nog eens uit te kunnen breiden met een sub, zodat ik die bij kan zetten bij films en als ik ff wil raggen :lol:

Wowly
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

ik ga wel met inslagmoeren werken. de inslagmoeren sla ik dan van de binnenkant van het baffle in. enige extra vereiste is dat ik lange schroeven gebruik die helemaal door het baffle heen gaan.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Dta snap ik, dat je ze aan de binennzijde zet, maar vergeet niet dat je ook de achterzijde van de baffle wat moet afschuinen om de woofer goed te laten ademen, tenminste als je de baffle dikker maakt dan standaard.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

klopt. ik denk dat ik tussen de schroefgaten gewoon hapjes uitzaag om de luchtstroom te bevorderen.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

hele goede oplossing!!
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

keyser schreef:
klopt. ik denk dat ik tussen de schroefgaten gewoon hapjes uitzaag om de luchtstroom te bevorderen.
:-k
Afbeelding
Copyright Edo
Afbeelding
Copyright Edo
Laatst gewijzigd door SARK op vr 14 okt 2005, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Hé, die plaatjes komen me ergens bekend van voor... :)

Maar ehm, werkt prima. Driver zet lekker vast zo en heeft toch ruimte.
Ik ga nog proberen die holtes te beplakken met dun vilt. Kijken of dat scheelt met eventuele reflecties die terug gaan richting woofer.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Sorry Edo, ik heb de post aangepast :oops:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Mij was het niet eens opgevallen...haha.. :)
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Nou, na het modificeren van mijn versterker samen met mijn zwager (re) nog ff genoten van de refmon's onder het genot van een chippie, in mijn mond welteverstaan. Wel lastig luisteren met al dat gekraak in je mond........

Ik heb nu wat meer tijd, en wilde een dezer dagen gaan beginnen aan het afwerken van mijn monitors met fineer en dergelijke.

Ik zie dat iedereen de facetten eerst bekleed met een plaatje mdf of hdf. Misschien dat ik dat eerst maar eens ga doen.

Hierbij enkele foto's:

Afbeelding
Zoals jullie zien, heel ingespannen luisteren naar het verschil tussen mijn voeding met de slit-foils en de niet ingespeelde standaardvoeding van Hypex........

Afbeelding
Het veranderde innerself van mijn versterker.

Afbeelding
De nieuwe looks van de versterker.

Afbeelding
Mijn (verreweg!) meest geslaagde zelfbouwproject, samen met zijn kleine broertje...
Houd heel erg van het geluid van de set, vooral als er een cdeetje opstaat van bob de bouwer.

Morgen de versterker mee naar ddiyd2006, de refmons gaan niet mee, geen plaats meer volgens de organisatoren. Kijken of er nog tips zijn van de meer ervaren zelfbouwers voor de versterker.

Wowly
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Borrel borrel borrel......sudder sudder sudder

Het begint te borrelen bij mij. Ook heb ik weer veel last van jeuk in mijn handen! Het wordt weer eens tijd om aan de slag te gaan met de kasten. Daarbij heb ik nu de Audyn-cap plussen gekocht bij Libbers voor een relatief prikkie, en die wil ik er wel eens op gaan zetten zo onderhand :D.
Oja, over niet te lange tijd heb ik een luister-/vergelijkmiddagje gepland met andere grootheden, en dan wil ik ze geheel af hebben als het ff kan.

Ik hoop vandaag nog met de kasten aan de gang te gaan. Dit houdt wel in dat ik ze een tijdje niet meer actief kan beluisteren :cry: , want ik doe het lekker op mijn gemakkie, zeker dat fineren!

Overigens, over het fineren gesproken, zal ik de bovenzijde qua nerflijnen mee laten lopen met de voorzijde of juist met de zijkant? Ik neig naar mee laten lopen met de voorzijde, zodat de kast een mooi uitgestrekt uiterlijk krijgt als je ervoor staat.

enfin, ik hoop vanmiddag weer eens lekker aan de slag te gaan :D
Ik zal proberen weer flink wat foto's te maken!

Groetjes Wowly
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ik zou de bovenkant mee laten lopen met de voorkant. Vindt ik persoonlijk het mooiste.

Afbeelding

Wat voor fineer ga je gebruiken?
Laatst gewijzigd door Edo op zo 09 apr 2006, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

ik heb de nerven in de voorkant over laten gaan en daar heb ik geen spijt van. Ik denk dat de overgang naar de zijkanten veel minder opvalt dan naar de voorkant.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik heb van fineermannetje zéér mooi paperback (lignaflex) fineer gekocht. Ik ben even vergeten welke boomsoort :oops: . De fineer is erg mooi gelijnd en heeft een mooie vlam/vlaag erin (hoe noem je dat ook al weer? gewaterd?)

Afbeelding
Afbeelding

Dit is het. In het echt nog véél mooier, ik ben er echt trots op, het lijkt met het zonnelicht erop wel een blank tijgervel. Nou nog goed verwerken.....

Ik ga dus de fineer met de voorzijde laten doorlopen, blij dat jullie het daar mee eens zijn.

Wat heb ik vanmiddag allemaal gedaan? Ik heb de units uit de kast gehaald, evenals het filter. Ik ga tóch een externe filterkast maken dus. Nog een stel van die neutrik pluggen aanschaffen en goede kabels naar de units toe. ik weet nog niet wáár ik het filter ga plaatsen, ik zit te denken ze achter de speaker op te hangen, of op de grond te zetten. Wat zal ik doen?

Daarna heb ik de openingen van de units afgeplakt en gediscussiëerd met mijn vader hoe ik de kasten af zou werken. De facetten heb ik geschaafd, en dit werkte niet helemaal lekker. Nu ga ik alle zijde afwerken met 4 mm mdf, en vervolgens dat afschuren tot ik de gewenste facetten heb. Mijn vader was niet zo voor dat schuren, omdat het niet exact genoeg is, maar als iemand een ander idee heeft hoor ik het graag!

Toen heb ik in afwachting van de 4 mm plaat die ik morgen pas kan kopen maar de stands onderhanden genomen;
Afbeelding

Zo zagen ze eruit. De kopse zijden nog open. Ik had metaal gevonden van de juiste breedte en deze op de juiste lengte geslepen (p&^^kewerk, al die plaatjes slijpen met een slijptolletje, en ze daarna nog precies pas te maken...). Daarna in de kopse zijde gemonteerd en vastgelast. Daarna ben ik begonnen de rupsen netjes af te slijpen zodat er één vlak ontstaat.
Morgen de rest strakslijpen en dan kan ik gaan plamuren en schuren. Daarna primer erop en ze spuiten in steenrood.

Zo, dat was dat, morgen is er weer een (vrije) dag, mits ik mijn papierwerk voor die dag af krijg :D
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”