KEF Coda 8 zuilen

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Robi-One
Berichten: 73
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 22:02
Locatie: Wageningen

Bericht door Robi-One »

Bertje schreef:
In de tweetersectie alleen C2 vervangen inderdaad.
Rob.
Ok dan! :)
Robi-One
Berichten: 73
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 22:02
Locatie: Wageningen

Bericht door Robi-One »

RobT schreef:
Robi-One,
Kun je mij vertellen hoe je aan dat filterschema komt?
Ben geïnteresseerd omdat ik zelf de Coda 7 heb, 't kleinere broertje van de 8, heeft een 13 cm laagmid, zelfde tweeter.
Bvd!
Bij deze speakers kreeg ik dit schema (ik heb ze 2e hands gekocht).
Inmiddels heb ik van de week hier alles overhoop gehaald voor het schema maar kan het niet vinden.
Ik had nog wel de foto's ervan op mijn PC staan.

Zodra ik het schema heb gevonden laat ik het hier even weten.
Robi-One
Berichten: 73
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 22:02
Locatie: Wageningen

Bericht door Robi-One »

Ik ben vandaan bezig geweest met de kast te voorzien van een laag loodbitumen. Ik heb niet compleet alles gedaan maar naar beneden afgebouwd. Dit leek me voldoende. De kast is zonder front nu ook al zwaar zat.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Robi-One op ma 11 jun 2007, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Robi-One
Berichten: 73
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 22:02
Locatie: Wageningen

Bericht door Robi-One »

Vandaag de binnenkant voorzien van een laag zachtboard:

Afbeelding

Tevens heb ik van het weekend wat dingen geprobeerd om de voorplaat stijver te maken. Onder het speakergedeelte zitten 2 kamers. Ik heb de zuil op de voorplaat gelegd en in de bovenste kamer een laag polyester met MDF-stof gegoten. De onderste kamer heb ik vol gelegd met glasvezelmatten en daarover polyester gegoten.
Doordat het polyester vloeibaar is en goed aan MDF hecht (zuigt erin) is de voorplaat nog vaste komen te zitten aan de overige platen.

Ik hoop dat dit een positieve invloed zal hebben....
Robi-One
Berichten: 73
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 22:02
Locatie: Wageningen

Bericht door Robi-One »

Vandaag even langs de elektronicazaak geweest in de stad en onderdelen voor het filter, wat speakerkabel en Pritex gekocht.

Ik heb wat geexperimenteerd met de Pritex. Ik kreeg de tip om het Pritex in het voorste gedeelte schuin te zetten zodat de golven in het middengebied wat sneller gedempt worden. Dit heb ik geprobeerd maar dan zet ik mijn hele speaker dicht en kan de mid niet goed meer 'ademen'. Nu heb ik het dus gewoon tegen de wanden aan gezet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Robi-One op ma 11 jun 2007, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

waar komen die terminals vandaan?
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

richard schreef:
Robi-One schreef:
Afbeelding
Toch typisch de parallelspoel van de tweeter vóór de condensator, meestal zit deze er achter. Een spoel met dikkere draad kan hier voor problemen zorgen omdat de impedantie van het geheel dan te laag wordt.
Het worden best leuke kastjes, maar ik vind het ook een beetje vreemd filter.
Weet je ook hoeveel ohm de luidsprekers zijn? Staat dat ergens op de oude kastjes of in dat document?
Robi-One
Berichten: 73
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 22:02
Locatie: Wageningen

Bericht door Robi-One »

dre schreef:
waar komen die terminals vandaan?
De terminals zijn als het goed is van Intertechnik:

http://www.intertechnik.de/index.html/J ... &suchwort=

Bij de winkel waar ik ze vandaan heb kostte ze €4,10.
Robi-One
Berichten: 73
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 22:02
Locatie: Wageningen

Bericht door Robi-One »

sietse schreef:
richard schreef:
Robi-One schreef:
Toch typisch de parallelspoel van de tweeter vóór de condensator, meestal zit deze er achter. Een spoel met dikkere draad kan hier voor problemen zorgen omdat de impedantie van het geheel dan te laag wordt.
Het worden best leuke kastjes, maar ik vind het ook een beetje vreemd filter.
Weet je ook hoeveel ohm de luidsprekers zijn? Staat dat ergens op de oude kastjes of in dat document?
Ik weet dat de complete speaker 6 ohm is. Meer weet ik ook niet. Er staat ook niets op de speakerunits genoemd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Robi-One schreef:
dre schreef:
waar komen die terminals vandaan?
De terminals zijn als het goed is van Intertechnik
yep. ik haal die gewoon bij Speaker&Co, niet duur, en makkelijk netjes te bevestigen. stukken beter dan zo'n plastic bakje imho
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Robi-One schreef:
sietse schreef:
richard schreef:
Toch typisch de parallelspoel van de tweeter vóór de condensator, meestal zit deze er achter. Een spoel met dikkere draad kan hier voor problemen zorgen omdat de impedantie van het geheel dan te laag wordt.
Het worden best leuke kastjes, maar ik vind het ook een beetje vreemd filter.
Weet je ook hoeveel ohm de luidsprekers zijn? Staat dat ergens op de oude kastjes of in dat document?
Ik weet dat de complete speaker 6 ohm is. Meer weet ik ook niet. Er staat ook niets op de speakerunits genoemd.
Als je een universeelmetertje hebt, meet dan es op de klemmen van de units en vertel wat je aan weerstand meet. Misschien krijgen we dan enig inzicht in de crossover frequentie en waarom die spoel voor de condensator zit.
Robi-One
Berichten: 73
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 22:02
Locatie: Wageningen

Bericht door Robi-One »

Ik zal de weerstand eens meten.

Volgens de website van Kef is de crossover frequentie 3 kHz.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Het rare vind ik dat die spoel L2 parallel aan de luidspreker klemmen zit, dus ook par. voor de bassectie.
Robi-One
Berichten: 73
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 22:02
Locatie: Wageningen

Bericht door Robi-One »

Ik zal vanavond of morgen het originele filter eens ontleden en uittekenen. Misschien dat daar wel iets anders uit komt.

Ik hoop dat ik daar uit kom, want ik ben er nog geen ster in....
Robi-One
Berichten: 73
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 22:02
Locatie: Wageningen

Bericht door Robi-One »

Ik heb gisteren het filter proberen te ontleden maar ik kwam er niet uit... :(

Ik heb maar evne een tekening gemaakt van het filter van de bovenzijde met daarin de achterkant van de printplaat getekend. Misschien dat 1 van jullie mij daar wat mee kan helpen.

Afbeelding
Robi-One
Berichten: 73
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 22:02
Locatie: Wageningen

Bericht door Robi-One »

Net even de weerstand van de woofer en tweeter gemeten:

Tweeter: 9,1 ohm
Woofer: 6,3 ohm

Dit is gemeten op de speakerkabel die aan de speakers zitten.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Dan heeft KEF een foutje in het schema staan. Volgens jou print layout in de tweetersectie, staat spoel L1 na de C2 4u7. En niet zoals getekend voor die C2. Dus toch een normaal 12dB/oct filter.
Rob.
Robi-One
Berichten: 73
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 22:02
Locatie: Wageningen

Bericht door Robi-One »

Hoort de spoel van de woofer dan niet na de C en weerstand te staan?
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Juist wel. Dus de print klopt, het schema van KEF zelf niet.
Rob.
Robi-One
Berichten: 73
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 22:02
Locatie: Wageningen

Bericht door Robi-One »

Zo.... vandaag het filter in elkaar gesoldeerd en hij speelt...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nu het resultaat in klank....

Ik durf het haast niet te zeggen. Het klinkt ronduit NIET... :)

In vergelijking met mijn BNS zuilen (standaard zuil, alleen gedempt met bitumen en het filter ge-upgrade, wel met een tinfolie cap op de tweeter) zit het volgende er niet/weinig in:

- Laag
- Detail (mist echt ONGELOOFLIJK veel)

Als ik bijvoorbeeld de CD Brother in Arms op zet van de Dire Straits zit er in het eerste nummer een hi-hat. Op mijn BNSen hoor ik hem duidelijk en op de KEF hoor ik hem bijna niet.
Ik heb het andere kastje met het originele filter ook aangesloten gehad en deze heeft net zo weinig detail.

Wat hij wel heeft ten opzichte van de BNSen:

- Irritant in het midhoog

Het enige positieve punt wat ik nu kan opnoemen is dat het laag lekker strak speelt, maar het gaat neit diep genoeg. Ik heb de kast ook al vol gestopt met wol.

Binnenkort maar eens meten om te kijken wat hij daarwerkelijk allemaal mist en te veel heeft.
Wel jammer van zo'n leuk project om aan te werken... Maar misschien dat het nog wel eens gaat klinken.
Laatst gewijzigd door Robi-One op ma 11 jun 2007, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Bertje schreef:
Dan heeft KEF een foutje in het schema staan. Volgens jou print layout in de tweetersectie, staat spoel L1 na de C2 4u7. En niet zoals getekend voor die C2. Dus toch een normaal 12dB/oct filter.
Rob.
Bertje bedoeld L2 en die zit na de 4,7uF parallel aan de tweeter zoals het hoord.
Maar hoe ze aan een crossover van 3000Hz komen is mij een raadsel. De units zijn dus 8 Ohm. Er van uitgaande dat het laag 6dB wordt gefilterd kom ik op ca 1280Hz. L1 zou dus volgens mij 0,43 mH moeten zijn. Voor de tweeter zou dan 4,7uF en 0,6mH moeten zijn. Theoretische waarden dus.
De 10uF en 3,3 ohm is een impedantie corr. netwerk.
Maar ik ben geen specialist maar ik vind het niet vreemd dat het niet klinkt.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Robi-One schreef:
En nu het resultaat in klank....

Ik durf het haast niet te zeggen. Het klinkt ronduit NIET... :)

In vergelijking met mijn BNS zuilen (standaard zuil, alleen gedempt met bitumen en het filter ge-upgrade, wel met een tinfolie cap op de tweeter) zit het volgende er niet/weinig in:

- Laag
- Detail (mist echt ONGELOOFLIJK veel)

Als ik bijvoorbeeld de CD Brother in Arms op zet van de Dire Straits zit er in het eerste nummer een hi-hat. Op mijn BNSen hoor ik hem duidelijk en op de KEF hoor ik hem bijna niet.
Ik heb het andere kastje met het originele filter ook aangesloten gehad en deze heeft net zo weinig detail.

Wat hij wel heeft ten opzichte van de BNSen:

- Irritant in het midhoog

Het enige positieve punt wat ik nu kan opnoemen is dat het laag lekker strak speelt, maar het gaat neit diep genoeg. Ik heb de kast ook al vol gestopt met wol.

Binnenkort maar eens meten om te kijken wat hij daarwerkelijk allemaal mist en te veel heeft.
Wel jammer van zo'n leuk project om aan te werken... Maar misschien dat het nog wel eens gaat klinken.
Niet te fel aantrekken. Ik ben vandaag ook helemaal opnieuw begonnen aan het filter van m'n speakers. Het eerste filter liet weinig of geen bas horen t.o.v. het hoog. Het hoog is irritant uid t.o.v. het laag en het mid overheerst ook aardig. Maar ik heb wel enorm veel detail in het geluid zitten. Jammer dat ie dun en schel klinkt zo. :wink: :)
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Leuk dat het niet klinkt.. :lol: anders was je klaar geweest.
Je hebt 2x L1 in je tekening staan, vandaar dat ik op het verkeerde been stond. Maar het gaat iig om die spoel in de tweetersectie.... :wink:


Zet de woofer eens fullrange, zonder spoel... bijvoorbeeld. En de onderdelen moeten nog inspelen.. 8)
Rob.
Robi-One
Berichten: 73
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 22:02
Locatie: Wageningen

Bericht door Robi-One »

Ik zal hem binnenkort eens zonder spoel proberen. Ik heb de speaker sinds het aansluiten aan 1 stuk spelend. Ik hoop dat dat ook nog iets doet, dat inspelen.

Ik vindt het echter heel erg raar dat ik zo enorm veel mis.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Filteronderdelen hoeven niet in te spelen naar mijn idee.

Ik heb ooit een filter gemaakt, samen met een ervaren speaker-bouwer, dat na het monteren ook niet meer klonk. We hebben nooit gevonden wat nu het verschil was met de situatie toen we het filter aan het ontwikkelen waren. Toen klonk het uitstekend. Na assemblage waren piano's gewoon nergens meer. Helemaal weg.

Kan gebeuren dus.

Ondertussen heb ik mijn eigen filter al weer een stuk verbeterd. Klinkt al als muziek ondertussen. Een groot verschil met die schelle boel die ik eerst had. :)
Een namiddagje werk kan dus al veel problemen oplossen. Geen paniek dus. :wink:
Gesloten